Decembermamma
08-07-2025 om 08:17
Tekorten
Wouw wat is het lastig hier een topic aan te maken. Ik heb wel 1 regel die ik na kan lezen en verder een groot scherm reclame, heerlijk zo!
Maar goed, waar ik het over wil hebben. Mijn zoon zit in de brugklas van het VWO en heeft dit jaar veel pech gehad met uitval van docenten Frans en Wiskunde, de docent biologie is een docent in opleiding en is helemaal weg van AI. Daarnaast hebben ze een of andere kunstenares als docent beeldend vorming die niets voldoende vind., maar een dag voor rapportdag geeft ze vaak toch nog een net voldoende zodat de kinderen geen her hebben. Oke ondanks dat zoon dus veel uitval en rare ai toetsen heeft gehad, gaat hij dit jaar zonder tekorten over. De cijferlijst is niet super maar bevat 3 zessen, 3 zevens en een acht. Hij heeft deze week nog de mogelijkheid om 2 zessen op te halen richting zeven of een hoge zes. Ik vind het niet bijzonder hoog voor brugklas vwo en maak me dus ook zorgen over het volgende jaar.
Toen ik dat bij zoon aangaf zei hij "mam we hebben maar 4 vwo-ers in de klas de rest doet havo, lees deze app eens" Ik kreeg de klassenapp voor me en zag kinderen vertellen over 3 tekorten 4 tekorten en lijstjes sturen met 3 tekorten en de rest rond de 5,5/5,8. Ik ben helemaal verbaasd. Is dit echt zoals het in de brugklas gaat? Ik heb zelf mavo gedaan maar weet wel dat ik absoluut niet blij was met een 6 of 7.

AnnaNiem
09-07-2025 om 19:24
Ik vind het niet echt interessant wat de rest heeft. Inmiddels kan ik, net als dochter, wel inschatten of een vak/type toets haar ligt en als ze netjes haar werk af heeft en de toets heeft voorbereid dan vind ik niets van het resultaat. Ze werkt soms harder voor een 5 dan dat ze heeft gedaan voor een 9. Ik vraag hooguit waar het in zit en of ze hulp nodig heeft ergens bij. Is het een onvoldoende waar het echt komt door niet leren want ken ik wel... dan is dat een leermoment dat ook de makkelijkste vakken aandacht nodig hebben. De rapportcijfers zijn vanaf de brugklas tot nu 3 gymnasium stabiel en ze heeft geen tekorten.
Dit staat los van lesuitval, wazige docenten etc. Als ik daar lucht van krijg dat het echt niet oké is, dan zou ik als ouder wel verhaal gaan halen op school. Of ze nu in de brugklas zit of dadelijk in de 4e.

Bakblik
09-07-2025 om 20:35
AnnaNiem schreef op 09-07-2025 om 19:24:
Ik vind het niet echt interessant wat de rest heeft. Inmiddels kan ik, net als dochter, wel inschatten of een vak/type toets haar ligt en als ze netjes haar werk af heeft en de toets heeft voorbereid dan vind ik niets van het resultaat. Ze werkt soms harder voor een 5 dan dat ze heeft gedaan voor een 9. Ik vraag hooguit waar het in zit en of ze hulp nodig heeft ergens bij. Is het een onvoldoende waar het echt komt door niet leren want ken ik wel... dan is dat een leermoment dat ook de makkelijkste vakken aandacht nodig hebben. De rapportcijfers zijn vanaf de brugklas tot nu 3 gymnasium stabiel en ze heeft geen tekorten.
Dit staat los van lesuitval, wazige docenten etc. Als ik daar lucht van krijg dat het echt niet oké is, dan zou ik als ouder wel verhaal gaan halen op school. Of ze nu in de brugklas zit of dadelijk in de 4e.
De cijfers van de rest, in het algemeen dan, eten voor mij altijd een graadmeter of de instructie benedenmaats was geweest of dat het aan kind lag. De docent Engels die vanwege veel uitval ook ineens Duits ging geven waarbij alleen de 2 Duitse kinderen in de klas een voldoende haalden deed mij sterk vermoeden dat het niet aan kind lag.
De wiskunde toets waarbij alleen kind en onvoldoende had gaf wel het idee dat het aan kind lag.
Docenten meldden altijd wat het gemiddelde cijfer van de klas was en het hoogste en laagste cijfer. Zonder namen te noemen. Bij een hoog gemiddelde waren er veel goede cijfers nog een laag gemiddelde juist niet.

Decembermamma
09-07-2025 om 21:45
Hij wil die cijfers ophalen omdat ze in de laatste toetsperiode wel onvoldoende waren maar gemiddeld over het jaar heen nog een 6.

Decembermamma
09-07-2025 om 21:53
mana_sutiyuq schreef op 08-07-2025 om 10:48:
Sporttheorie was daarentegen appeltje eitje, waren ze weer verbaasd over dat anderen dat onvoldoende wisten te maken. Bij gymnastiek zat op de school van mijn kinderen ook elk blok een theorie deel voor diegenen die niet zo sportief waren.
Hier vind ik wel wat van, op een school wordt al zoveel theorie onderwezen laat ze met die 2 blokuren sport nou gewoon lekker sporten en bewegen. Dat je niet sportief bent wil nog niet zeggen dat bewegen niet gewoon goed voor je is. Bij zoon op school beoordelen ze losse onderdelen van de sport apart van een summatief cijfer. De losse onderdelen zijn feitelijk wat ze daadwerkelijk kunnen, meestal heeft zoon dan een zeer goed, maar laatst een onvoldoende voor kogelstoten. Op het rapport komt het cijfer voor algemene inzet en gedrag te staan. Een kind dat slecht in sport is kan wel de moeite nemen om zijn /haar best te doen en goed gedrag te vertonen.

BlairW
09-07-2025 om 21:57
Decembermamma schreef op 09-07-2025 om 21:53:
[..]
Hier vind ik wel wat van, op een school wordt al zoveel theorie onderwezen laat ze met die 2 blokuren sport nou gewoon lekker sporten en bewegen. Dat je niet sportief bent wil nog niet zeggen dat bewegen niet gewoon goed voor je is. Bij zoon op school beoordelen ze losse onderdelen van de sport apart van een summatief cijfer. De losse onderdelen zijn feitelijk wat ze daadwerkelijk kunnen, meestal heeft zoon dan een zeer goed, maar laatst een onvoldoende voor kogelstoten. Op het rapport komt het cijfer voor algemene inzet en gedrag te staan. Een kind dat slecht in sport is kan wel de moeite nemen om zijn /haar best te doen en goed gedrag te vertonen.
Bij ons krijgen ze dus echt een cijfer voor bijvoorbeeld hoogspringen. Hoe hoger je springt, hoe hoger je cijfer. En dat vind ik raar. Hele kleine mensen komen misschien niet zo hoog en dan heb je dus een slecht cijfer. Ik vind dat heel vreemd! Geef gewoon een cijfer voor de inzet en je instelling tijdens de les. Dochter is gewoon met de grove motoriek wat minder, altijd al geweest. Sporten is ze niet heel goed in, maar ze doet wel mee. Alleen nu zorgt ze door deze methode met cijfers krijgen dus dat ze net aan een voldoende haalt en vind het dan wel prima. Zit geen motivatie achter helaas. Zoals ze het bij jullie doen, zou hier beter werken bij dochter.

Bakblik
09-07-2025 om 22:17
Op de school van mijn oudste werd altijd gekeken hoe hoog/ver ze konden springen aan het begin van de periode en als ze dan van de herfst tot de kerst atletiek haddrn gedaan werd er weer gekeken bij vooruitgang een voldoende bij grote vooruitgang een wat hoger cijfer. Zonder inzet en geen verbeteringen kon je dus een onvoldoende krijgen.
Truusje van 1 meter 66 die eerst 80 cm sprong en daarna 87 kreeg een hoger cijfer dan Henk van 1.89 meter die eerst 1 meter sprong en daarna 1 meter en 2 cm.

Schemerlampje
09-07-2025 om 22:25
Bakblik schreef op 09-07-2025 om 22:17:
Op de school van mijn oudste werd altijd gekeken hoe hoog/ver ze konden springen aan het begin van de periode en als ze dan van de herfst tot de kerst atletiek haddrn gedaan werd er weer gekeken bij vooruitgang een voldoende bij grote vooruitgang een wat hoger cijfer. Zonder inzet en geen verbeteringen kon je dus een onvoldoende krijgen.
Truusje van 1 meter 66 die eerst 80 cm sprong en daarna 87 kreeg een hoger cijfer dan Henk van 1.89 meter die eerst 1 meter sprong en daarna 1 meter en 2 cm.
Als je dan slim bent, spring je vooraf niet zo hoog en ver als je eigenlijk kunt.
Maar los daarvan vind ik dit wel een mooie/eerlijke manier van beoordelen.

Bakblik
10-07-2025 om 11:10
Schemerlampje schreef op 09-07-2025 om 22:25:
[..]
Als je dan slim bent, spring je vooraf niet zo hoog en ver als je eigenlijk kunt.
Maar los daarvan vind ik dit wel een mooie/eerlijke manier van beoordelen.
Ze hadden ieder jaar een blok atletiek en daarbij werden resultaten van voorgaande jaren niet meegenomen. De periode dat oudste geblesseerd was en echt niet mee kon doen had ze gewoon een voldoende op haar rapport, voor haar inzet als scheidsrechter en andere ondersteunende activiteiten. En zo hoort het ook vind ik.

Daglichtlamp
10-07-2025 om 12:33
Cijfers voor prestaties op gym zijn ontzettend demotiverend juist voor de groep die de gym zo hard nodig heeft.
Ik ben heel blij dat dat in mijn tijd niet zo gebeurde. We kregen gewoon een rapportcijfer. Voor mij was dat standaard een zes, voor mensen die echt goed waren in gym een hoger cijfer. Niemand kreeg een onvoldoende.
Ik weet nog goed hoe mijn kinderen, die vaak jonger waren dan de rest, thuis kwamen met onvoldoendes voor gym, hoe dat demotiveerde voor dat vak. (en dan theoretische toetsen voor gym om zo het cijfer op te laten halen is helemaal van de zotte, dit is een vak wat hoort te gaan om bewegen en om daar met een positieve manier mee om te gaan).

AnnaNiem
10-07-2025 om 14:58
Mijn dochter heeft DCD, ze heeft een afgeronde 7 op het rapport. De docent weet wat wat ze heeft en beoordeelt haar op haar eigen kunnen bij met name turnonderdelen en balvaardigheid. Atletiek, afgezien van hoogspringen, ligt haar beter. Dus op eigen kracht komt ze wel tot een 6 en dan een inzetcijfer van 7+ en ze heeft een afgeronde 7. Dat motiveert haar enorm om dingen toch te proberen en zich veilig te voelen om aan te geven dat het niet gaat. Voor vwo is een voldoende voor gymnastiek nodig om überhaupt te kunnen slagen, ongeacht of je de rest een 10 hebt... het zou wat zijn dat je zakt op een onvoldoende voor gymnastiek. Ik ben geen curlingmoeder maar dan zou ik toch even een hartig woordje op school gaan spreken.

Temet
10-07-2025 om 15:53
Uiteindelijk blijkt iedere school een systeem te hebben dat ervoor zorgt dat leerlingen niet zakken op gym zolang ze redelijk trouw de lessen bezoeken en niet overgaan tot actieve sabotage. Want ze snappen donders goed dat als ze leerlingen wel op gym laten blijven zitten, de rapen gaar zijn.
Dus of het is een cijfer puur op inzet, of het is een cijfer dat gebaseerd lijkt op objectieve prestaties, maar dan worden de normen net zolang aangepast totdat iedereen uiteindelijk op het vereiste cijfer uitkomt

mana_sutiyuq
10-07-2025 om 15:58
Temet schreef op 10-07-2025 om 15:53:
Uiteindelijk blijkt iedere school een systeem te hebben dat ervoor zorgt dat leerlingen niet zakken op gym zolang ze redelijk trouw de lessen bezoeken en niet overgaan tot actieve sabotage. Want ze snappen donders goed dat als ze leerlingen wel op gym laten blijven zitten, de rapen gaar zijn.
Dus of het is een cijfer puur op inzet, of het is een cijfer dat gebaseerd lijkt op objectieve prestaties, maar dan worden de normen net zolang aangepast totdat iedereen uiteindelijk op het vereiste cijfer uitkomt
hangt natuurlijk wel van je profiel af, als je het profiel sport en bewegen hebt, en ja die zijn er, valt onder 1 van de ander profielen maar in de vrije ruimte zitten dan de sportvakken, praktijk en theorie: management bijvoorbeeld.

BlairW
10-07-2025 om 20:14
Dochter heeft hier dus een 4,4 gehaald voor gym. Voor een loop langs het kanaal hier in de stad. Ze moesten het binnen een bepaalde tijd doen. Dat haalde ze helaas niet, was ook nog eens heel slecht weer met regen en wind enz. Tja, dat motiveert dus inderdaad niet nee.

Decembermamma
10-07-2025 om 20:21
Temet schreef op 10-07-2025 om 15:53:
Nou hier is toevallig van de week een mail rondgegaan onder de leerlingen. Leerlingen die de sportdag van deze week afwezig waren zonder ziekmelding van de ouders moeten ze volgende week 8:00 uit melden voor een vervangende gymopdracht anders blijven ze zitten want als je gym, beeldende vorming of muziek en cultuur op onvoldoende hebt blijf je zitten op deze school. En op deze school worden die vakken op de rapporten ook altijd op inzet beoordeeld en formatief op kwaliteit van het werk. Ik weet dus dat ik een sportieve jongeman heb die niet creatief is.

Dymo
11-07-2025 om 10:34
Mijn dochter kan goed dansen, maar een bal vangen is haar nog nooit gelukt. Bovendien heeft ze een longprobleem waardoor ze snel benauwd wordt, zeker in vochtige herfstlucht op een sportveld. Op haar middelbare school kreeg ze een cijfer voor inzet en haar onverwoestbare goede humeur. Ze was ook nooit te beroerd om even te helpen opruimen. Volgens haar gymdocent, die ook haar mentor was: "Die gaat nooit de Olympische Spelen winnen, maar wat is het gezellig om haar erbij te hebben!"