Zonnig77
11-09-2025 om 15:53
Telefoon mee naar bed
Lieve mensen, even jullie mening en ervaring gevraagd.
Mijn jongste zoon (15, adhd) heeft het momenteel niet altijd even makkelijk -welke puber wel- en zoekt veel ruzie thuis. Eén onderwerp waar iedere avond gedoe over is: telefoon wegleggen. Ik wil dat hij deze om 22.00/22.15 uur beneden legt. Niet mee naar bed, dat is de regel (1 van de weinige regels die ik heb).
Ik vind dat zijn hersenen en zijn lijf genoeg slaap en rust nodig hebben. Hij zit al úrenlang per dag op dat apparaat, er komen altijd wel berichten binnen en geeft teveel afleiding, vooral tiktok...
En hij is dit jaar al blijven zitten in 3 tl, ik wil het niet hebben. Ik wil hier consequent in blijven, al ben ik geneigd om het wellicht in het weekend wel toe te laten. Om toch een beetje tegemoet te komen ofzo. En dan nog eens kijken als hij zijn best gaat doen op school en voldoendes haalt na de toetsweek.. Ik vind het lastig. Hoe gaan jullie hiermee om? (ik zou mijn zoon nog niet bestempelen als een verantwoordelijk type...)

Mugske
11-09-2025 om 16:03
ik zou hier consequent in blijven, ook in het weekend (dan is het tenminste heel duidelijk)

Soccer-Mom
Ik zou voet bij stuk houden, vooral nu hij is blijven zitten. Zit er geen ouderlijk toezicht op? Daarmee kan jij de telefoon ook vergrendelen.

troelahoep
Hou vol! Ik zou zelfs zeggen, je bent tot nu toe waarschijnlijk te soepel geweest met hoeveel je zoon op de telefoon mocht. Je zou het samen kunnen hebben over wat hij allemaal op de telefoon doet op een dag en ook eens meekijken naar de tiktokfilmpjes en proberen hem tot het inzicht te laten komen dat hij zijn tijd verdoet. Je kan ook nog samen programma's gaan kijken waarin wordt aangetoond hoe de grote techbedrijven er alles aan doen om jou verslaafd te maken aan hun apps, misschien komt hij tot inkeer. En probeer met je zoon te kijken wat hij nog meer zou kunnen doen in zijn vrije tijd behalve op zijn telefoon zitten.....
Blijft moeilijk, ik heb zelf ook een jongen van 16 die heel erg gemotiveerd worden om vooral niet constant zijn telefoon te gebruiken.

MamaE
11-09-2025 om 16:06
Ik zou hierin toch wel voet bij stuk houden. Je hebt al weinig regels schrijf je. Hij is al blijven zitten en gooit er op school met de pet naar. Kan een keer gebeuren, maar slaapgebrek gaat daar niet bij helpen. En ADHD ook niet, want dat ding geeft constant prikkels en afleiding. De vraag is of hij dat zelf al kan reguleren tot gezonde proporties.
Ik zou dit ook niet in het weekend toestaan om de gezonde gewoonte erin te houden.

Max88
11-09-2025 om 16:10
Daar zou ik persoonlijk geen strijd om maken, mits hij zit te slapen op school of weigert te leren of huiswerk te doen.
2 Personen dichtbij mij met beide symptomen, maar net niet voldoende scorend voor diagnose, maar wel kenmerken) adhd/(autisme) die ik ken, halen juist hun ontspanning uit beeldschermtijd.
Hij is 15 en des pubers, kies je strijd, maar laat hem ook gewoon puber zijn.

TineWinkel
11-09-2025 om 16:41
Max88 schreef op 11-09-2025 om 16:10:
Daar zou ik persoonlijk geen strijd om maken, mits hij zit te slapen op school of weigert te leren of huiswerk te doen.
2 Personen dichtbij mij met beide symptomen, maar net niet voldoende scorend voor diagnose, maar wel kenmerken) adhd/(autisme) die ik ken, halen juist hun ontspanning uit beeldschermtijd.
Hij is 15 en des pubers, kies je strijd, maar laat hem ook gewoon puber zijn.
Kort door de bocht: volgens mij moeten pubers na 22.15 uur hun ontspanning halen uit slapen? (TO wil hem niet alle beeldschermtijd verbieden, alleen tussen 22.15 en 7.00 uur).

MamaE
11-09-2025 om 16:43
TineWinkel schreef op 11-09-2025 om 16:41:
[..]
Kort door de bocht: volgens mij moeten pubers na 22.15 uur hun ontspanning halen uit slapen? (TO wil hem niet alle beeldschermtijd verbieden, alleen tussen 22.15 en 7.00 uur).
Inderdaad. En dit kind zit blijkbaar al bijna de hele dag op zijn scherm buiten schooltijd. Dat lijkt me meer dan voldoende 'ontspanning' door schermtijd.

Bakblik
11-09-2025 om 16:45
Met een jaar of 15 is de tijd van regels wel ongeveer aan zijn eind. Niet op je noppen van het voetbalveld op het parket lopen was rond die leeftijd nog de enige regel die ik af en toe moest handhaven.
Over allerlei andere zaken, waaronder de telefoon, maakten we al jaren afspraken. Een compromis tussen wat wij als ouders wilden en wat de pubers wilden. Iedere paar maanden werden de afspraken geëvalueerd en eventueel aangepast. Pubers zijn best voor rede vatbaar. Tegen regels zetten ze zich af, bij afspraken hebben ze meer het idee dat ze weer zelf invloed op hebben. Half uur na de training ben je thuis was er zo een. Puber wilde nog gezellig blijven kletsen met de teamgenoten ik wilde dat hij naar huis kwam want morgen weer school. Dan begonnen we allebei met een tijd noemen die ik expres wat te krap zette om nog onderhandel ruimte te hebben, kwamen we toch uit op iets waar we allebei vrede mee konden hebben.
Qua telefoon ging het hier gelukkig heel goed, bij naar bed gaan deden ze dat ding echt uit. Hij mocht daarom ook mee naar boven, zodat er bij wakker worden meteen gekeken kon worden naar uitval van lesuren, bussen en treinen.

Boterbloem147
11-09-2025 om 17:21
Ik denk dat je zelf heel goed aanvoelt wat het beste is voor jouw zoon. Er zijn vast tieners die hier prima mee om kunnen gaan.
Hier een dochter van bijna 16 met adhd. Wij zitten met hetzelfde dilemma. Hebben het in de vakantie losgelaten, en dat is ons zeer slecht bevallen. Ze krijgt soms berichten tot 2.30. Ze reageert overal op, want tja.... openen en niet reageren is not done. Het gaat de hele dag door. De volgende dag stront chagrijnig, want ze is gewoon dood moe....ik zie het aan haar. Ze kan haar telefoon heel moeilijk wegleggen. Ze is al heel prikkelgevoelig, slaapt al niet makkelijk in en social media helpt daar niet bij mee.
En ja, ze moet er mee leren omgaan, maar haar lukt het gewoon nog niet zo goed. De drang om toch even te kijken en te reageren is te groot. We hebben dan nu een compromis, in het weekend mag haar telefoon mee naar boven. Door de week gaat hij rond 22.30 naar beneden. Maar heel eerlijk.... het liefst zou ik met een grote hamer dat ding aan gruzelementen slaan..... en haar bv een oude nokia geven.

Marty1984
11-09-2025 om 17:51
Op vrijdag en zaterdag en in vakanties zou het mij niet kunnen schelen.
Op schooldagen en op zondagavond blijft dat ding beneden op 't moment dat ie gaat slapen. Of dat nu om 22u is of om 23u30.
Als ie 't VMBO doorgesparteld is kan er gepraat worden, maar zolang ie zijn VMBO-diploma niet heeft is de regel "morgen school, dan geen telefoon" duidelijk.

Anne1234!
11-09-2025 om 17:52
Hier een dochter met ADHD die haar telefoon wel meeneemt naar boven en die van alle 3 onze kinderen de meeste discipline heeft om deze voor het slapen op vliegtuigstand te zetten en weg te leggen. Zij heeft allemaal afvinklijstjes in haar telefoon die ze gedurende de dag (en ook voor het slapen gaan) afwerkt. Dat geeft haar, samen met de vaste rituelen die ze s'avonds heeft, heel veel rust. Haar telefoon is daar onderdeel van. Misschien kan dat voor andere ADHD'ers ook werken? Geeft de telefoon alleen maar onrust s'avonds dan xou ik blijven sturen op beneden laten.

Citroengraag
11-09-2025 om 18:28
Vrienden van ons deden het nog anders. De Wifi ging rond 21.30 uit voor het hele gezin, dus ook voor ouders. Ik vond dat wel een heel goed statement. Ook voorgesteld, maar mijn ega was te verslaafd aan zijn games. Dan zit je niet in het regels opleggen, want op deze leeftijd lastiger wordt, maar: als gezin maken we deze keuze.

Diezijnvanmij
11-09-2025 om 18:56
eens met cietroengraag. Iedereen om 22/22.15 de telefoon weg, want zo gaat dat in dit huis. Niet toegeven, ook niet in weekenden of vakanties. De telefoon hoort geen rol meer te spelen rond die tijd. Ik vind het kei goed dat je daar actief op stuurt!

absor
11-09-2025 om 19:04
Ik zou van 22:15 half elf maken. En op vrijdag en zaterdag bijv 0:00
En belangrijk, zelf goede voorbeeld geven dus zelfde tijdstip (of vroeger natuurlijk) aanhouden
ik zou wel overleggen wanneer hij redelijk vind dat de regel veranderd. En dan mag hij kiezen uit 18 jr of als vmbo in de pocket is of wanneer je het huis uit gaat oid (want een huisregel die ook voor ouders geldt)

Zonnig77
11-09-2025 om 19:52
Dank voor jullie reacties. Ik weet inderdaad zeker dat veel meer mensen hiermee worstelen. En je weet pas wat er gebeurt, als je het loslaat. Ik raak zeker geïnspireerd door jullie meningen en ervaringen. En natuurlijk helpt het om afspraken te maken met de puber, dat doen we ook voornamelijk. Maar in het geval van de telefoon mee naar bed lukt dat niet en staan we lijnrecht tegenover elkaar.
Bij m’n oudste heb ik het losgelaten vanaf 16. Geen idee tot hoelaat hij nog online is, maar hij heeft niks met Snapchat en TikTok. En hij staat altijd op tijd op, neemt verantwoordelijkheid. Hij heeft daar wel ook zijn weg in moeten vinden en dat begon ook met een strijd. Zo fijn dat dat nu over is.
Jongste is heel temperamentvol en heeft een enorme drang naar autonomie, wil graag laten zien dat hij ermee om kan gaan. Maar ik zie inderdaad dat hij overdag steeds is afgeleid door z’n telefoon. Hij zegt zelf overigens ook dat het hem rust geeft. Het is overigens niet dat hij verder niks doet: voetbal, bijbaantje en vaak op pad met vrienden. En hij heeft nog nooit uitgeslapen. Zegt zelf dat dit komt omdat hij zo vroeg naar bed moet… en dat moet hij juist zelf weten, maar hij heeft niks te doen zonder beeldscherm. Ja, mij en z’n broer etteren.
Hoe dan ook, ik zal binnenkort het gesprek weer aangaan. Vooralsnog heeft hij zoveel boze buien dat dit maar moeizaam gaat.
Ik kan inderdaad misschien al wel punten scoren als ik er 22.30u van maak… dan wil ik zelf ook naar bed.