koentje
23-01-2013 om 11:02
Telefoonmanieren
Mijn heeft de laatste tijd wat meer sociale contacten en daar ben ik heel blij mee. Wij heben onze zoon (die op een praktijkschool zit) expliiciet aangeleerd hoe hij netjes de telefoon opneemt. Dit doet hij nu al jaren. Ook als hij iemand belt zegt hij netjes zijn naam en vraagt naar de persoon.
Maar als hij gebeld wordt valt me op dat er vaak zo bot gedaan wordt. Niet eesn altijd slecht bedoeld, maar kinderen / pubers zeggen hun naam niet en vragen direct of .... thuis is. Zelfs als ik dan expliciet vraag met wie ik spreek krijg ik soms van die vage reacties als 'ik ben een vriend van...' maar dan nog geen naam zeggen.
Gisteren had ik weer zo'n knul aan de lijn die dat deed. Ik vroeg hem of hij nooit had geleerd om zijn naam te zeggen als hij aan de telefoon is. Kreeg ik zo'n 'boeoeien-toontje' (hahahahahahahah) en de uitspraak' Maakt dat wat uit dan?' Ik moest lachen maar vind het ook wel een beetje onbeschoft. Wat is dat toch dat kinderen hun naam niet zeggen.
Komt dat soms door het gebruik van de mobiel?

Vic
23-01-2013 om 11:56
Als hier vriendinnen van oudste bellen zeggen ze altijd keurig hun naam voordat ze naar dochter vragen.

Brianna F
23-01-2013 om 12:18
Mobiel
Bij bellen naar een mobiel weet je bijna zeker dat je de persoon eraan krijgt die je nodig hebt, dus meestal is het dan ook alleen maar: hallo. Ik denk dat ze dat overnemen als ze ooit eens een vaste lijn gebruiken.

Ilva
23-01-2013 om 12:41
Iets jonger
Mijn kinderen zijn nog iets jonger maar als ze iemand bellen hou ik ze altijd in de gaten dat wel zeggen wie ze zijn. Vaak wordt het gewoon vergeten en sta ik ze in te fluiteren 'met Ilvazoon'. En dan begrijpen ze het wel en zeggen ze het toch snel. Ik hoop dat het wel overgaat want ik vind het ook onbeleeft om je naam niet te zeggen.

Merel
23-01-2013 om 14:20
Zelden tot nooit
Sinds dochter een mobiel heeft word ik zelden meer gebeld door vrienden en vriendinnen. Ook niet door de vrienden van zoon, die bellen naar zijn skype. Maar als ze bellen zeggen ze wel netjes hun naam. Ik denk dat het komt door wat Brianna schrijft, ze zijn het niet (meer) gewend maar ik neem aan dat ze dat alsnog wel zullen aanleren toch? En goed gezegd hoor Koentje, ik zou ook doorvragen tot ik weet wie ik aan de lijn heb (al is het maar als 'lesje')

Knutselkei
23-01-2013 om 18:55
Hier wel
als er kinderen voor dochter of zoon(15 en 13) bellen zeggen ze wel hun naam, sommigen heelsnelmetdevraagofzooneris

P
23-01-2013 om 20:15
Net als vic
IK herken het totaal niet, er zitten er hier jongens bij die nadat ze al een paar keer hier aan tafel hebben gezeten zich nog steeds aan de telefoon presenteren met: Met X van Y, de vriend van Pzoon....

Fiorucci
23-01-2013 om 20:41
Hier..
Negen van de tien jongeren die bellen zeggen wie ze zijn, dus hier ook nauwelijks herkenning.

Kaaskopje
23-01-2013 om 23:52
Koentje
Ik kan het je nog sterker vertellen: er zijn bósjes volwassenen die de moeite niet nemen om een telefoongesprek beleefd te openen met hun naam. Ik kom het bijna dagelijks tegen. Mensen die de klantenservice bellen en het gesprek meteen beginnen met 'ik heb in de folder gelezen dat...', of 'kan het zijn dat er storing is?'.
Dat jij merkt dat jongeren de telefoon niet altijd netjes opnemen, kan inderdaad met mobiel bellen te maken hebben. Mijn jongste neemt soms de telefoon vreselijk op. "Wát?" (Klinkt als 'moet je?') Daar lusten de honden dus geen brood van. Ik zeg er uiteraard iets van. Maar er zijn dus ook heel veel volwassenen die de moeite niet nemen om hun naam te noemen of op zijn minst te groeten met 'hallo' of 'goeie'dagdeel'. En het aparte van dat feit is dat dat vooral oudere mensen zijn. Mensen van mijn leeftijd en ouder. Alsof ze vinden dat ze op hun leeftijd de beleefdheden wel weg kunnen laten. Heel wonderlijk. Maar ook heel onbeschoft.

P
24-01-2013 om 07:27
Kaaskopje
Als je zelf flink moet betalen voor zo'n gesprek en eerst nog eens in de wacht gezet wordt het totaal niet van belang is dat de ander weet dat ik P uit X ben omdat die persoon toch altijd mijn geboortedatum of postcode of weet ik veel wat voor nummer later in het gesprek wil hebben om mij te vinden in de computer kan ik het wel begrijpen ja.

P
24-01-2013 om 09:03
Fio
Het ging om een naam noemen. Meestal vragen ze later toch NOG een keer de naam en de postcode en weet ik veel wat allemaal nog meer.
Ik had het niet over goedemorgen en voor de duidelijkheid: ik doe het wel maar ik kan me voorstellen dat iemand die normaal netjes de naam zegt bij een gewoon telefoongesprek geërgerd raakt door de lange wachttijd en dan maar snel met de deur in huis valt. Zeker als je al vaker ergens naar toe hebt gebeld WEET je dat ze nog een keer je naam moeten hebben etc. Dat is niet persoonlijk ofzo en zo moet Kaaskopje dat ook niet opvatten.

Shonagh43
24-01-2013 om 11:01
Nou p
hetzelfde gebeurt als ze een gratis nummerbellen en er geen wachttijd is :o) Maar.........vergeleken met veel Europeanen zijn de Nederlanders wel één van de beleefsten om aan de telefoon te hebben hoor. Het geen naam noemen komt bij Nederlanders lang niet zo vaak voor als bv Britten. Ik vind het fijn als ik een naam hoor, kan ik die naam gebruiken in het gesprek en dan wordt het meteen al wat persoonlijker/prettiger.

P
24-01-2013 om 11:05
Shonagh
Als ik ergens een hekel aan heb is dat ze die naam inderdaad gaan gebruiken: Goed mevr P, zullen we het dan zo gaan doen? Mevr P, u begrijpt mij niet goed...
Verder zul je van veel mensen de naam niet goed verstaan en dan durf je hem nog niet te gebruiken.

koentje
24-01-2013 om 11:17
Goed dat ik
toch die naam achterhaald heb, want het bleek uiteindelijk een provocerend telefoontje te zijn geweest van een jongen van school die hem op deze manier wilde pesten. Via de mentor heb ik het op kunnen lossen. Deze jongen had via een vriend van mijn zoon zijn nummer achterhaald door die vriend onder druk te zetten. Hij kon op school eigenlijk niet eens uitleggen waarom hij nu wilde bellen. Dat hij geen gezellige bedoeling had was wel duidelijk. In ieder geval maakt dat wel duidelijk waarom hij zijn naam niet wilde zeggen....
Hoewel andere vrienden dat dus niet doen, maar meer uit een slechte gewoonte.

koentje
24-01-2013 om 11:18
Herstel...
Hoewel andere vrienden dat dus ook niet doen, maar meer uit een slechte gewoonte

Shonagh43
24-01-2013 om 15:34
Nou p (2)
Het is wel lastig om het jou naar de zin te maken.....
Ik (aan de andere kant van de telefoon) vind het dus wel prettig om te weten met wie ik spreek.

Shonagh43
24-01-2013 om 15:54
En van die naam
Inmiddels ruim 10 jaar in het "vak" en het overkomt me niet vaak meer dat ik een Nederlandse of Engelse naam niet goed versta en anders vraag ik het toch even ?

Merel
24-01-2013 om 19:40
Naam zeggen
Oh ja, je hebt mensen die aan de telefoon, maar ook i.r.l. inderdaad constant je naam zeggen. Word ik ook altijd wel een beetje iebel van, het klinkt zo onnatuurlijk, of ik krijg het gevoel 'dat ze wat van me moeten' (té attent als het ware) Sorry, maar dat heb ik dus ook net als P, vind dat niet prettig.

Shonagh43
24-01-2013 om 20:26
Merel
Ik begrijp wat je bedoelt, het moet natuurlijk niet overdreven worden, dan wordt het irritant, maar 1 of 2 keer, dat is bij ons de norm. Ik vind het ook leuk als mensen mijn naam onthouden en die gebruiken in het gesprek.

Marjolein
24-01-2013 om 21:41
Goed instinct heb je, koentje!
Je instinct vertelde je dat het niet klopte. Hier op het forum meldde je het gebrek aan manieren, maar het was dus veel erger dan dat.
Hoe gaat het nu verder met je zoon en die vervelende beller?

Kaaskopje
24-01-2013 om 23:52
Koentje
Fijn dat je nu toch de bevestiging hebt, dat het niet goed zat. Maar akelig natuurlijk dat die knul het op je zoon voorzien heeft. Ik hoop dat de school hier iets mee doet.

Kaaskopje
25-01-2013 om 00:47
De mensen die mij bellen, bellen een nummer die losstaat van de gewone klantenservice. Een nummer die net zoveel kost als een gesprek met vader, dochter, oom of vriendin. Normale gesprekskosten dus. Ik moet inderdaad regelmatig (maar lang niet altijd) de klantgegevens zoeken, waardoor ik toch wel achter de naam kom, maar ik vind dat geen argument om dan maar alle beleefdheden aan het begin van het gesprek over te slaan. Zouden ze dat ook tegen een broer of vriendin doen? "Hé, we komen langs vanmiddag!" Of zou het dan toch zijn "Hallo met Truus, is het goed dat we langskomen?" Ik denk het laatste. Dus waarom zou je tegen een bekende wel beleefd zijn en tegen een onbekende niet? En zoals ik zij doen vooral de wat oudere mensen dit. Ook van mijn leeftijd. Vanaf 50+ dus. Ik ervaar dat toch een beetje als minachting voor het beroep van degene de telefoon oppakt. 't Is maar een belmiep, tenslotte. En nu ben ik inmiddels een ervaren 'belmiep', dus ik heb wel wat eelt gekweekt. Het ene oor in met die slechte manieren en het andere oor weer uit. Maar echt wennen aan bot gedrag aan de telefoon zal ik nooit doen vrees ik.
Wat het flink betalen betreft: je hebt bedrijven waar de belkosten voor de klantenservice pittig zijn. 80 cent bijvoorbeeld. Natuurlijk vind ik dat ook niet leuk, dus probeer ik een gesprek zo kort mogelijk te houden. Maar die paar seconden voor 'hallo, met Kaaskopje' dát zijn de kosten niet.
De normale klantenservice van het bedrijf waar ik voor werk, kost 10 cent per minuut. De normale gesprekskosten via ditzelfde bedrijf zijn ongeveer 9 cent. In een eerdere periode ongeveer 8 cent. In beide situaties werd/wordt gemopperd over de hoge belkosten, waaruit ik opmaak dat mensen amper weten wat ze normaal voor een gesprek betalen. Ik kan mij niet voorstellen dat ze zich zouden opwinden als ze weten dat ze nu maar 1 cent meer betalen dan het normale tarief. Een gesprek van 5 minuten kost ze maar 5 cent, van 10 minuten 10 cent extra. Ik keek net even bij Nuon: 10 cent en bij Univé 10 cent. Als ik UPC moet bellen, kan ik via mijn vaste telefoonlijn gratis bellen en Vodafoon via mijn mobiel ook. Gemiddeld genomen is het niet zo dramatisch. Natuurlijk zijn er wel gepeperde klantenservicelijnen, maar met die bedrijven ben ik met mijn volle verstand in zee gegaan.
Wat het in de wacht staan betreft, denk ik dat veel mensen het gevoel hebben dat ze lang in de wacht staan, terwijl de praktijk wel meevalt. Wij kunnen zien wat de wachttijden voor bepaalde lijnen zijn en dat is zéér vaak niet meer dan 1 of 2 minuten. Wij krijgen die mensen dan aan de telefoon met de melding 'het duurde daar zóó lang... daarom bel ik jullie maar.'.

Kaaskopje
25-01-2013 om 01:04
Als ik ergens een hekel aan heb is dat ze die naam inderdaad gaan gebruiken: Goed mevr P, zullen we het dan zo gaan doen? Mevr P, u begrijpt mij niet goed... ===
Om eerlijk te zijn heb ik daar ook een enorme hekel aan. Ik vind het sympathiek om te weten met wie ik praat en zal als ik eraan denk bij het afscheid nemen de naam van een klant noemen, maar als er geen duidelijke reden voor is, dan noem ik de naam van een klant verder niet. Als ik iemand even in de wacht heb moeten zetten, haal ik iemand wel weer uit de wacht met 'Mevrouw/meneer Jansen, bedankt voor het wachten.'
Als ik de naam van een klant niet goed heb verstaan, vraag ik het nog een keer, of als ik zo'n klant zelf heb moeten bellen (dat komt wel eens voor) dan vraag ik of ik de naam correct heb uitgesproken. Vaak calculeren deze mensen zelf al in dat je het er maar niet op waagt om de naam nog een keer te noemen. Dat blijkt al uit het moment waarin je bespreekt of je het wel goed gedaan hebt. Met aardig zijn en eerlijk zijn over je gebrek aan kennis over de uitspraak, kom je een heel eind.

P
26-01-2013 om 09:13
Stelde je een vraag dan?
Reactie 1: ik heb gewoon wat mogelijkheden genoemd waarom mensen hun naam niet zouden noemen. Dat jij het daar niet mee eens bent mag toch? Bij reactie 2 ben je het met mij eens, wat moet ik er dan nog aan toevoegen?

Merel
26-01-2013 om 09:44
Niets aan toe te voegen
Ik had het gelezen hoor kaaskopje alleen had niets meer toe te voegen aan je tekst. Ben het er over het algemeen wel mee eens. Ik zeg trouwens altijd wel even mijn naam, ook bij klantenservices, waar de meesten trouwens heel vriendelijk van zijn. Maarr ik heb ook wel eens afschuwelijke types aan de telefoon gehad, waarvan ik niet begrijp dat ze op zo'n klantenservice werken. En als je dan voor de 4e keer je verhaal doet omdat je de hele tijd van het kastje naar de muur wordt gestuurd, of mensen gewoon niet naar je luisteren, dan kan ik me het wel voorstellen dat er mensen zijn die niet meer beleefd hun naam zeggen. Ik heb wel eens iemand aan de lijn gehad die een vraag van mij beantwoordde met een zin (uit een of ander protocol, zo'n oplees zin) en toen ik daar nog wat over vroeg omdat er iets niet duidelijk was of ik nog een extra vraag had, gewoon weer die zin oplezen, en daarna nog een keer en nog een keer....tja, dan vraag ik me af of je wel geschikt voor je werk bent.
En wat ik de laatste tijd al een paar keer gehad heb zijn mensen met een gigantisch onverstaanbaar accent. Gewoon níet te verstaan, dus dan ben je eigenlijk alleen maar bezig met zeggen, 'ik versta u niet, kunt u het nog een keer zeggen'.... en dan zeggen ze hetzelfde onverstaanbare zinnetje. Ik heb toen ook een keer gevraagd of ik misschien een andere collega mocht spreken die ik dan misschien wél kon verstaan, maar dat kon niet, moest ik nog maar een keer opnieuw bellen (en 10 min in de wacht staan)
Maar goed, ik blijf over het algemeen beleefd natuurlijk, maar snap wel dat mensen hier soms boos over worden.

albana
26-01-2013 om 10:01
Buitenland
Wij hebben de nodige familie in het buitenland en man is voor werk ook regelmatig in buitenland. Wat mij altijd opvalt dat in veel andere landen je naam zeggen helemaal niet 'hoort'. Dat ze alleen 'hallo' zeggen als ze opnemen of goedemorgen. Dat trouwens alleen als je gebeld wordt, dus niet als jij opbelt. Tenslotte belt iemand je en die wéét wel dat jij het bent toch? Anders zou die iemand niet bellen...Overigens nemen ze hier keurig op met hun naam. Alleen als ze aan het nummer zien dat het iemand uit het buitenland is kán het zijn dat ze alleen 'hallo' zeggen. Dan passen ze zich gewoon aan...Soms sluipt er een foutje in dan zeggen ze hallo als er een klantenservice, verkoper van 't een of ander belt. Dan 'lijkt'het op onze telefoon of het een buitenlands nummer is
groeten albana

koentje
26-01-2013 om 12:02
Wat de beller betreft
de zaak is op school goed uitgesproken. Het is ook direct afgelopen. Ik vermoed dat het een beetje te maken kan hebben met jaloers gedrag en pesterij door de verkering die mijn zoon heeft. Maar goed; ik ben erg tevreden over school dat het snel en effectief wordt opgepakt.

P
26-01-2013 om 17:46
Albana
"Tenslotte belt iemand je en die wéét wel dat jij het bent toch? "
Dat gaat alleen op als je een alleenstaande belt.