Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Tiener op z’n kamer

Het zal spanning voor het nieuwe schooljaar zijn, denk ik? Bij mij krijgen ze met stress meer tics, ik houd er bij mijn jongens ook alvast rekening mee als ze weer thuis komen straks. Mijn oudste heeft ook een jaar gedoubleerd en stond er ook de tweede keer slecht voor, maar heeft het toch gehaald op de motivatie van niet willen afstromen en al zeker geen andere school op 15 km afstand van huis…
Als ze bij vader zijn, hebben we 2x per week videobelcontact, al houden we het kort want er is vaak niet veel te vertellen. Vanavond zei zoon: de verhalen komen wel als we weer thuis zijn 😉

Hier is het schooljaar vandaag begonnen. Dochter zit nu in groep 7. Ze heeft een heerlijke kindervakantieweek gehad, wel moe daarna, maar het weekend lekker uitgerust en nu had ze ook wel weer zin in school. Medicatie gaat goed en zonder problemen. Ze is rustiger, minder prikkelbaar, kan onverwachte situaties beter handelen. Maar haar autisme is natuurlijk niet weg, al merken we er nu minder van. Af en toe even ontprikkelen heeft ze nog steeds wel nodig. En ze kan slecht tegen warmte, waardoor er wel wat botsingen en gedoe was over het dragen van de beugel. Maar ze uit dat niet meer met boosheid, waardoor het verdriet over haar gebit meer zichtbaar wordt. Het voelt voor mij alsof wij heel lang te veel hebben gereageerd op haar boosheid en zelfbeschadiging en te weinig op de onderliggende gevoelens daarvan. Daar hebben we in het weekend wel nog even over gepraat en dat was een fijn gesprek. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.