Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Tiener op z’n kamer

Hoe gaat het hier met iedereen? Nog leuke plannen voor de kerstvakantie?

Hier heeft dochter wel zin in de vakantie. Komende donderdag heeft ze kerstdiner op school en vrijdag heeft ze een slaapfeestje bij een vriendinnetje. Ze gaat ook nog logeren bij een vriendinnetje dat ze kent van kerkkamp. Dat zijn dus wel leuke dingen op de planning.

Afgelopen week nog naar de oogarts geweest. Haar ogen zijn allebei een klein beetje achteruit gegaan. Dat is op zich normaal, maar kost wel even schakeltijd bij dochter.
Ze bleef rustig, maar was achteraf toch wat verdrietig. De oogarts had aangegeven dat het niet per se nodig was om nieuwe glazen of een nieuwe bril te nemen, dat was aan haar. Dochter reageerde daarop vrij snibbig dat ze toch nooit zelf iets mocht beslissen omdat wij het altijd beter wisten en ze dat toch wel zou moeten van ons. Ik merkte bij mezelf enige irritatie over haar houding, maar mijn man nam haar even op schoot, gaf haar een knuffel en zei 'Dit keer niet. Jij mag dit beslissen. En dat hoeft niet nu, daar mag je best even over nadenken'. En dat hielp enorm. Ze ontdooide, de spanning was weg. Thuis waren er wel even een paar tranen, maar gisteren zei ze uit zichzelf dat het misschien toch wel beter was om nieuwe glazen te nemen, maar dat ze haar bril graag wilde houden. Dus die hebben we vandaag besteld bij de opticien. 
Ik vind nog steeds dat ze dingen vaak te groot maakt en dramatiseert. Maar het is wel heel fijn dat het niet meer escaleert met gigantische huilbuien, ruzies, zichzelf pijn doen etc. Dit is autisme. En dat mag er zijn. En met medicatie is het leefbaar.

Ik was van plan om volgend weekend weer te posten, omdat we deze week nog een paar spannende dingen hebben en veel stress hebben gehad. Dus update van mijn kant volgt nog.

Fijn dat het nu eigenlijk ‘alleen nog maar’ autisme is bij je dochter, MamaE. Klinkt goed dat ze ook leuke dingen met vriendinnen heeft.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.