Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Trainingspakken


Mevrouw 75, jij vindt blijkbaar dat iedereen ten alle tijden moet kunnen dragen waar diegene zin in heeft, ongeacht waar je bent of de gelegenheid. Er zijn ook mensen die daar anders over denken. Dat is niet per se verkeerd. Jouw mening is net zo waardevol en relevant als die van iemand die er radicaal anders over denkt.
Ik had denk ik als puber de kriebels gekregen van een lesje regels over 'hoe het heurt', maar ik snapte wel dat niet alles in elke situatie kon. Naar een bruiloft of begrafenis in een trainingspak vind ik gewoon echt niet gepast. 
En je kleding en uitstraling zegt ook best wel wat. Als ik mijn kind was gaan aanmelden op de basisschool en de docenten zouden massaal in trainingspak rondlopen, inclusief de directie dan denk ik toch dat ik een andere school had gezocht. Bij de sportclubjes van dochter vind ik dat dan weer geen probleem en zelfs heel normaal dat de trainers sportkleding dragen. 

Bakblik schreef op 02-01-2023 om 11:16:

[..]

Kun je dit onderbouwen? Waarom vind je het dom dat pubers worden beoordeeld op het dragen van een trainingsbroek?

Bij mijn oudste op vwo maakte een korte "cursus" gepast gekleed in ieder situatie deel uit van het ckv lesprogramma.

Uitleg over de dresscodes die op uitnodigingen kunnen staan, hoe knoop je een stropdas, wat draag je naar een begrafenis/sollicitatie/presentatie enz.

Dochter (20) heeft nu een te gekke bijbaan waar ze representatief gekleed moet gaan. Als ze thuiskomt heeft ze verhalen waarin ze een oordeel uitspreekt over hoe anderen gekleed gingen. Het is niet aan haar om anderen aan te spreken op niet passende kleding maar vindt het wel vervelend als de eenheid er niet is. Ook onderling beoordelen jongeren elkaar op kledingstijl.

Ik verwacht van ouders dat ze hun kinderen leren om andere mensen niet te beoordelen of veroordelen op basis van hun uiterlijk. 

MamaE schreef op 02-01-2023 om 11:36:

Mevrouw 75, jij vindt blijkbaar dat iedereen ten alle tijden moet kunnen dragen waar diegene zin in heeft, ongeacht waar je bent of de gelegenheid. Er zijn ook mensen die daar anders over denken. Dat is niet per se verkeerd. Jouw mening is net zo waardevol en relevant als die van iemand die er radicaal anders over denkt.
Ik had denk ik als puber de kriebels gekregen van een lesje regels over 'hoe het heurt', maar ik snapte wel dat niet alles in elke situatie kon. Naar een bruiloft of begrafenis in een trainingspak vind ik gewoon echt niet gepast.
En je kleding en uitstraling zegt ook best wel wat. Als ik mijn kind was gaan aanmelden op de basisschool en de docenten zouden massaal in trainingspak rondlopen, inclusief de directie dan denk ik toch dat ik een andere school had gezocht. Bij de sportclubjes van dochter vind ik dat dan weer geen probleem en zelfs heel normaal dat de trainers sportkleding dragen.

Waarom eigenlijk? 

Ps: je eerste zin heb ik niet beweerd, ik bevraag de codes. Waarom heurt wat heurt als wat heurt aan verandering onderhevig is. Ook zie ik dat er gevingerwijsd wordt over zogenoemde vingerwijzers en dat een ander zich moet aanpassen. Dat valt me op. En ik vind het dus heel belangrijk om je niet te laten misleiden door kleding, en daar scherp op zijn. 

Pief schreef op 02-01-2023 om 11:36:

[..]

Ik verwacht van ouders dat ze hun kinderen leren om andere mensen niet te beoordelen of veroordelen op basis van hun uiterlijk.

Je hebt uiterlijke dingen waar je niks aan kunt doen en dingen waar je wel invloed of hebt of zelfs per definitie een keuze zijn. Dingen waar je geen invloed op hebt, daar mag je een ander niet om veroordelen. Daar hoef je wat mij betreft nog niet eens iets over te zeggen. Dingen die je eigen keuze zijn, kunnen consequenties hebben. Natuurlijk krijg je geen aftrek op je cijfer voor een toets omdat je een joggingpak aan hebt, maar in het algehele beeld kan het wel meespelen.
Als van de totale populatie op een school 10% een trainingspak draagt en bij het nablijfuur heeft dagelijks 80% een trainingspak aan, dan zien docenten echt wel de correlatie. Dat is geen causaal verband; je gaat je immers niet per definitie slecht gedragen door wat je aan hebt. Maar als dan een nieuwe leerling op school komt in zo'n trainingspak, staat die bij een deel van de docenten waarschijnlijk wel met 1-0 achter.
Kun je heel veel van vinden, toch werken die dingen zo.

En ik heb als puber heel veel commentaar op mijn kleding gehad. Mijn zus zei dagelijks dat ze het lelijk vond en toen dat niet meer mocht 'mamaE, ...oh nee daar mag ik niks over zeggen' en van anderen zeer regelmatig de vraag of al mijn andere kleding in de was zat of de vraag of dit het enige was dat ik nog in de kast had liggen of zo.
Ik heb me nooit iets aangetrokken van mode en droeg vooral heel veel kleur.

Jammer dat je ondanks je eigen negatieve ervaringen toch zo judgemental bent...

MamaE schreef op 02-01-2023 om 11:49:

[..]

Je hebt uiterlijke dingen waar je niks aan kunt doen en dingen waar je wel invloed of hebt of zelfs per definitie een keuze zijn. Dingen waar je geen invloed op hebt, daar mag je een ander niet om veroordelen. Daar hoef je wat mij betreft nog niet eens iets over te zeggen. Dingen die je eigen keuze zijn, kunnen consequenties hebben. Natuurlijk krijg je geen aftrek op je cijfer voor een toets omdat je een joggingpak aan hebt, maar in het algehele beeld kan het wel meespelen.
Als van de totale populatie op een school 10% een trainingspak draagt en bij het nablijfuur heeft dagelijks 80% een trainingspak aan, dan zien docenten echt wel de correlatie. Dat is geen causaal verband; je gaat je immers niet per definitie slecht gedragen door wat je aan hebt. Maar als dan een nieuwe leerling op school komt in zo'n trainingspak, staat die bij een deel van de docenten waarschijnlijk wel met 1-0 achter.
Kun je heel veel van vinden, toch werken die dingen zo.

En ik heb als puber heel veel commentaar op mijn kleding gehad. Mijn zus zei dagelijks dat ze het lelijk vond en toen dat niet meer mocht 'mamaE, ...oh nee daar mag ik niks over zeggen' en van anderen zeer regelmatig de vraag of al mijn andere kleding in de was zat of de vraag of dit het enige was dat ik nog in de kast had liggen of zo.
Ik heb me nooit iets aangetrokken van mode en droeg vooral heel veel kleur.

Daar moet je als docent dus heel scherp op zijn. En ik vind het heel erg dat dit soort vooroordelen dus ook nog verdedigd worden. Dat het gebeurt, vooroordelend denken, weet ik ook wel en snap ik ook wel waar dat vandaan komt, maar dat is voor mij geen reden om dat maar te gaan zitten verdedigen. 

Lieveheersbeest schreef op 02-01-2023 om 11:23:

[..]

De vraag was niet aan mij gesteld, maar ik heb wel een antwoord: Als mensen een oordeel vellen over een grote groep mensen (de dragers van trainingsbroeken) op basis van informatie die ze hebben van een kleine groep mensen (die 3 vervelende jongens die je kent, die dragen trainingsbroeken!), dan is het (al lang) wetenschappelijk bewezen dat mensen verkeerd oordelen en ze conclusies trekken die niet kloppen (heuristic bias).

We (de mens) vertrouwen teveel op informatie die ons persoonlijk aanspreekt (hear-say, media, directe omgeving, eigen ervaringen e.d.) en kijken te weinig naar data. Ik ben heel benieuwd of uit onderzoek of statistieken blijkt dat het dragen van een trainingsbroek werkelijk ergens mee in verband staat.

Ik heb nergens gezegd dat ik jongeren in trainingsbroek meteen schaar onder de groep die overlast veroorzaakt. Dat is ook een foute manier van oordelen.  Niet iedere puber in een trainingsbroek veroorzaakt overlast,  ze zijn er wel maar niet iedereen in trainingsbroek behoort tot die groep. 

De individuele jongere die in trainingsbroek verschijnt op een event waar representatieve kleding gevraagd is wordt daar wel op aangekeken/beoordeeld.

Mevrouw75 schreef op 02-01-2023 om 11:55:

[..]

Daar moet je als docent dus heel scherp op zijn. En ik vind het heel erg dat dit soort vooroordelen dus ook nog verdedigd worden. Dat het gebeurt, vooroordelend denken, weet ik ook wel en snap ik ook wel waar dat vandaan komt, maar dat is voor mij geen reden om dat maar te gaan zitten verdedigen.

Nou inderdaad. Zeker voor docenten, maar ook voor ouders van pubers vind ik dit best wel kwalijk. 

Pief schreef op 02-01-2023 om 11:36:

[..]

Ik verwacht van ouders dat ze hun kinderen leren om andere mensen niet te beoordelen of veroordelen op basis van hun uiterlijk.

Ik ook,  als mijn zoon van een donkere jongen in trainingsbroek zegt: dat zal wel een vriendje van D (de schrik van de buurt) zijn dan zeg ik daar wat van.  Dat kan je niet zien aan alleen die trainingsbroek. 

Mijn dochter echter mag het vervelend vinden dat haar collega, op het event waar ze gastvrouw en gastheer waren, verscheen in een trainingsbroek terwijl er representatieve kleding gevraagd was. Dat ze samen bij de deur geen eenheid uitstraalden. Ze kan er niks van zeggen, ze is geen leidinggevende maar dat zij het 2x zo druk had als haar collega, omdat gasten hem niet herkenden als gastheer is gewoon vervelend. 

Goh, nooit geweten dat ik in mijn felgekleurde bikini dus iemand ben die extra in de gaten gehouden moet worden. Nou, ik blijf ze gewoon dragen hoor.
Wat een verschrikkelijke vooroordelers hier, bah.

Het is natuurlijk niet ideaal maar kleding brengt nu eenmaal bepaald imago mee. Daar spelen mensen zelf ook mee. Ze kleden zich punk/goth/emo en geven daarmee aan bij een bepaalde groep te horen. Natuurlijk vinden ze dat mooi om te dragen maar mensen weten ook heus wel dat anderen hun daarom op een bepaalde manier zien. Zo werkt het gewoon. 

En als jij je graag in een goth stijl kleed maar verder niks met die groep hebt dan zul je door de buitenwereld alsnog met die groep geassocieerd worden.

Als mijn zoon in een hoodie en trainingsbroek naar een winkel gaat wordt hij anders behandeld dan als hij in een spijkerbroek met overhemd naar die zelfde winkel gaat. Natuurlijk is dat fout en is het beoordelen van mensen op uiterlijk fout. Dat gebeurd echter toch en dat is altijd zo geweest dus kan je maar beter je daar bewust van zijn en op anticiperen. 

En verder kleed je inderdaad je naar de gelegenheid. Als je in trainingspak op een bruiloft verschijnt dan vinden mensen daar echt wel wat van. Dat hoeft natuurlijk geen probleem te zijn maar het is wel handig je bewust te zijn van de oordelen die mensen hebben. 

Kyana schreef op 02-01-2023 om 12:49:

Als mijn zoon in een hoodie en trainingsbroek naar een winkel gaat wordt hij anders behandeld dan als hij in een spijkerbroek met overhemd naar die zelfde winkel gaat. Natuurlijk is dat fout en is het beoordelen van mensen op uiterlijk fout. Dat gebeurd echter toch en dat is altijd zo geweest dus kan je maar beter je daar bewust van zijn en op anticiperen

En daar zit de crux. Want veruit de meeste mensen weten heus wel dat je niet in een trainingspak naar een begrafenis gaat. Maar ben jij dan van mening dat jouw zoon in een overhemd en een spijkerbroek naar de winkel moet, om in ieder geval neutraal behandeld te worden?

En vinden we school één van de opsmuk gelegenheden?

Mevrouw75 schreef op 02-01-2023 om 11:21:

[..]

In de wiskundeles gaat het om wiskunde, niet om je broek. 

Tja. Das waar. Maar zijn er dan ueberhaupt plekken waar je outfit er wel toe doet? Een dominee in joggingpak? De hypotheekadviseur op slippers? De tandarts met de capuchon van z’n hoodie op? Allemaal ok? 

Een vakkenvullende of kassa-puber mag geen broek vol gaten aan. Geen jogging broek. Geen 10 centimeter blote buik tussen shirt en broek.  Dat wordt heel normaal gevonden, dat daar regels voor zijn. Terwijl vakken vullen echt net zo goed gaat in een joggingbroek. Of met zichtbare knieën door de gaten. 

School is (net als werk) geen vrije tijd. Dat er een bepaalde grens zit aan wat daar acceptabel is als kleding lijkt me niet meer dan normaal. Alleen waar die grens ligt lijkt soms wel erg diffuus. Even heel extreem…ik denk dat iedereen snapt dat je niet in je zwembroek met ontbloot bovenlijf verschijnt. Maar mag je wel verschijnen in een topje dat eigenlijk meer weg  heeft van een bh dan een t shirt?


Waarom mag de supermarkt wel een ondergrens stellen aan wat ok / passend is qua  kleding, maar een school niet?





Je kunt ervoor kiezen om bij een bedrijf als AH te gaan werken. Als de dresscode je dwars zit, ga je bij een ander bedrijf werken. Maar je moet naar school. Een ondergrens is prima, maar dan wel een met goede onderbouwing (niet te naakt, schone kleding, geen opruiende teksten).

Lieveheersbeest schreef op 02-01-2023 om 13:30:

Je kunt ervoor kiezen om bij een bedrijf als AH te gaan werken. Als de dresscode je dwars zit, ga je bij een ander bedrijf werken. Maar je moet naar school. Een ondergrens is prima, maar dan wel een met goede onderbouwing (niet te naakt, schone kleding, geen opruiende teksten).

Dat is idd wat ik ongeveer bedoel,lieveheersbeestje. Geen strikte guidelines. Maar een ondergrens.  ik zou het fijn vinden als  we dat op school kregen. Geeft wat handvaten om er iets van te zeggen als het de spuigaten uitloopt. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.