Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Trainingspakken


AlisonH schreef op 01-01-2023 om 21:31:

[..]

Er zijn zoveel ongeschreven regels in de samenleving, en als je je daar niet aan houdt worden daar conclusies uit getrokken. Je gaat neem ik aan ook niet in een joggingpak naar je werk, tenzij je beroepshalve sportkleding draagt. Maar het verschilt vast per school wat de kledingnorm is.

Dit dus. 

In de opvoeding geef ik de kinderen mee dat je niet in een joggingbroek naar met oversized hoodie naar het concert van opa gaat in de kerk.  Je gaat ook niet jasje dasje naar de sporthal voor de wedstrijd. 

De (klein)kinderen van andere koorleden die wel in trainingspak bij het concert verschijnen spreek ik daar niet op aan (dat is een taak voor hun ouders) maar ik vind het wel jammer voor het hele plaatje als de kleinkinderen de solisten bloemen mogen overhandigen. 

Dochter had laatst een feest waarbij niet echt een dresscode was gegeven maar je uit de uitnodiging wel kon afleiden dat "netjes" gewenst was.  Ze moest helaas op sneakers, pumps en krukken was een ongelukkige combinatie.  Ze had de pumps wel in de tas voor het fotomoment.

Ik heb niets tegen hoodies of trainingspakken; met speciale gelegenheden vind ik het minder.
Waar ik wel wat "op tegen" heb is dat je met pet plus hoodie ( en even terug tijdens corona met masker) amper herkenbaar bent, zeker in het donker.
Als ik iemand die zo, of anders, het hoofd en gelaat bedekt 's avonds in m'n eentje tegenkom, vind ik dat heel onprettig.
Ik zie graag iemands gezicht en nee, daar kun je niet alles aan aflezen, maar wel veel. 

Mevrouw75 schreef op 01-01-2023 om 21:20:

[..]

Waarom is dat top?

Omdat ik zo die discussie niet hoeft te voeren. Ik plak geen negatieve associaties aan trainingsbroeken, want als huisbroek dragen trainingsbroeken  heerlijk. Maar buitenshuis is een dresscode zoals broeken zonder scheuren of trainingsbroek in de schoolbanken een blijk van respect voor de plek waar je je bevindt. Net zoals volwassenen fatsoenlijk gekleed naar een sollicitatiegesprek gaan, of deelnemen aan een vergadering. Het hoeft niet over de top, maar wel casual en bewust van de kleding.

Verder eens met Alison.

Het punt is denk ik dat de joggingbroek of trainingsbroek al lang niet meer alleen als sportkleding dient. Het is mode geworden. De mening van sommigen hier, dat het niet "fatsoenlijk' zou zijn doet niet zo ter zake. Het zijn de jongeren die hun eigen mode bepalen. Dit is iets wat in elke generaties speelt, bijvoorbeeld toen de eerste vrouwen broeken gingen dragen in plaats van rokken en toen de spijkerbroek de pantalon ging vervangen. Het zegt vooral iets over ouderen die moelijk tegen verandering kunnen en ook weinig respect hebben voor de eigenheid van de nieuwe generatie.

Bijtje82

Bijtje82

01-01-2023 om 22:43

Weet je ook wat het is. Sommige jongens kunnen zo'n trainingsbroek prima dragen en er toch netjes bij lopen. Terwijl een ander er in zo'n zelfde broek heel slonzig uit ziet. 
Heeft alles te maken met postuur en houding. Maar goed, je wilt er bij horen maar soms staat iets je gewoon niet. 

Er zit ook nog wel een verschil tussen een effen, merkloze joggingbroek en een compleet trainingspak met opzichtige merkopdruk....

Ik ben me er zeker wel van bewust dat we met zijn allen veel te veel kleding consumeren, maar dat gaat over hoeveelheid en dat is wat mij betreft een andere discussie dan wat wel/niet kan of gepast is in bepaalde situaties. 

Jongeren bepalen inderdaad hun eigen mode, alleen hebben andere mensen er ook een mening over. Dat is niet per se relevant, je hoeft immers niet alle kleding van een ander mooi te vinden. Maar als je door zo'n trainingspak niet wordt aangenomen voor een baan omdat het niet representatief is, of omdat degene die jou aan moet nemen het onverschillig of ongeïnteresseerd over vindt komen, dan wordt het wel lastig en dan zullen mensen zich misschien toch aan moeten passen.
Idem voor broeken met gaten en scheuren. Kun je mooi vinden, maar is niet altijd overal even gewenst of gepast.

Pief schreef op 01-01-2023 om 22:37:

Het punt is denk ik dat de joggingbroek of trainingsbroek al lang niet meer alleen als sportkleding dient. Het is mode geworden. De mening van sommigen hier, dat het niet "fatsoenlijk' zou zijn doet niet zo ter zake. Het zijn de jongeren die hun eigen mode bepalen. Dit is iets wat in elke generaties speelt, bijvoorbeeld toen de eerste vrouwen broeken gingen dragen in plaats van rokken en toen de spijkerbroek de pantalon ging vervangen. Het zegt vooral iets over ouderen die moelijk tegen verandering kunnen en ook weinig respect hebben voor de eigenheid van de nieuwe generatie.

Ik denk dat het vingertje naar de ouderen wijzen niet zo nuttig is, die kloof is er nu eenmaal, dat is niets nieuws en ook niet per se fout om van elkaar te lere en rekening met elkaar te houden. 

Wel om het uit te proberen naar bv je kantoorwerk en kijken of het daar ook mag en orde geaccepteerd en of iemand dat dan we als reden accepteert of dan ander werk zoekt. Maar meestal wordt er dan wel aangepast ipv gewezen.

Aanpassen lijkt soms wel een vloek. Ook binnen bepaalde grenzen kun je jezelf zijn. 

Max88 schreef op 02-01-2023 om 10:31:

[..]

Ik denk dat het vingertje naar de ouderen wijzen niet zo nuttig is, die kloof is er nu eenmaal, dat is niets nieuws en ook niet per se fout om van elkaar te lere en rekening met elkaar te houden.

Wel om het uit te proberen naar bv je kantoorwerk en kijken of het daar ook mag en orde geaccepteerd en of iemand dat dan we als reden accepteert of dan ander werk zoekt. Maar meestal wordt er dan wel aangepast ipv gewezen.

Aanpassen lijkt soms wel een vloek. Ook binnen bepaalde grenzen kun je jezelf zijn.

We hebben het hier over kinderen die naar school gaan. Niet over werk, waar weer hele andere regels gelden. Wie zegt dat kinderen die nu in joggingbroek naar school gaan ook als dertiger zo op hun werk verschijnen? En misschien ook wel hoor. Nog maar een paar jaar geleden waren piercings en tattoos ook ondenkbaar in een kantooromgeving. Dat is nu echt wel anders. Ik werk met veel hoogopgeleide jonge mensen bij de overheid. De meesten hebben een zichtbare tattoo of piercing. 

MamaE schreef op 02-01-2023 om 10:26:

Ik ben me er zeker wel van bewust dat we met zijn allen veel te veel kleding consumeren, maar dat gaat over hoeveelheid en dat is wat mij betreft een andere discussie dan wat wel/niet kan of gepast is in bepaalde situaties.

Jongeren bepalen inderdaad hun eigen mode, alleen hebben andere mensen er ook een mening over. Dat is niet per se relevant, je hoeft immers niet alle kleding van een ander mooi te vinden. Maar als je door zo'n trainingspak niet wordt aangenomen voor een baan omdat het niet representatief is, of omdat degene die jou aan moet nemen het onverschillig of ongeïnteresseerd over vindt komen, dan wordt het wel lastig en dan zullen mensen zich misschien toch aan moeten passen.
Idem voor broeken met gaten en scheuren. Kun je mooi vinden, maar is niet altijd overal even gewenst of gepast.

Het gaat over pubers die op school zitten. En het is echt behoorlijk dom om zo’n kind te beoordelen op de trainingsbroek die diegene aan heeft. 

Pief schreef op 02-01-2023 om 10:46:

[..]

We hebben het hier over kinderen die naar school gaan. Niet over werk, waar weer hele andere regels gelden. Wie zegt dat kinderen die nu in joggingbroek naar school gaan ook als dertiger zo op hun werk verschijnen? En misschien ook wel hoor. Nog maar een paar jaar geleden waren piercings en tattoos ook ondenkbaar in een kantooromgeving. Dat is nu echt wel anders. Ik werk met veel hoogopgeleide jonge mensen bij de overheid. De meesten hebben een zichtbare tattoo of piercing.

Van die witte spencertruitjes waren vroeger ook sportkledij, nu is het truttige kakkleding. 

Het wordt hier wel heel spannend gemaakt.

Athleisure is een mode ontwikkeling. Net als wij low rise jeans droegen, of de toename van populariteit van sneakers. Of nog wat verder terug wijde pijpen en giletjes.

Athleisure is a hybrid[1] style of athletic clothing typically worn as everyday wear. Athleisure outfits can include yoga pants, tights, sneakers, leggings and shorts[2] that look like athletic wear, characterized as "fashionable, dressed-up sweats and exercise clothing".[3] Since the 2010s, it has become more common to wear gym clothes outside the gym, whether the wearer is exercising or not.

Athleisure can be considered as a fashion industry movement, enabled by improved textile materials, which allow sportswear to be more versatile, comfortable, and fashionable.[4]

Daar als ouder heel erg op tegen zijn valt wat mij betreft in dezelfde categorie als "je mag geen skinny jeans aan" of "je mag je haar niet opscheren". Beetje gek om iets wat zo groot is (wereldwijd) te linken aan "de herrieschoppers".

Moet je voor de grap eens in Amerika een boodschapje gaan doen of een college volgen. Daar zie je ook niets anders dan sportleggings en hoodies.

Mevrouw75 schreef op 02-01-2023 om 10:47:

[..]

Het gaat over pubers die op school zitten. En het is echt behoorlijk dom om zo’n kind te beoordelen op de trainingsbroek die diegene aan heeft.

Kun je dit onderbouwen?  Waarom vind je het dom dat pubers worden beoordeeld op het dragen van een trainingsbroek?

Bij mijn oudste op vwo maakte een korte "cursus" gepast gekleed in ieder situatie deel uit van het ckv lesprogramma.

Uitleg over de dresscodes die op uitnodigingen kunnen staan,  hoe knoop je een stropdas,  wat draag je naar een begrafenis/sollicitatie/presentatie enz.

Dochter (20) heeft nu een te gekke bijbaan waar ze representatief gekleed moet gaan. Als ze thuiskomt heeft ze verhalen waarin ze een oordeel uitspreekt over hoe anderen gekleed gingen.  Het is niet aan haar om anderen aan te spreken op niet passende kleding maar vindt het wel vervelend als de eenheid er niet is.  Ook onderling beoordelen jongeren elkaar op kledingstijl.

Bakblik schreef op 02-01-2023 om 11:16:

[..]

Kun je dit onderbouwen? Waarom vind je het dom dat pubers worden beoordeeld op het dragen van een trainingsbroek?

Bij mijn oudste op vwo maakte een korte "cursus" gepast gekleed in ieder situatie deel uit van het ckv lesprogramma.

Uitleg over de dresscodes die op uitnodigingen kunnen staan, hoe knoop je een stropdas, wat draag je naar een begrafenis/sollicitatie/presentatie enz.

Dochter (20) heeft nu een te gekke bijbaan waar ze representatief gekleed moet gaan. Als ze thuiskomt heeft ze verhalen waarin ze een oordeel uitspreekt over hoe anderen gekleed gingen. Het is niet aan haar om anderen aan te spreken op niet passende kleding maar vindt het wel vervelend als de eenheid er niet is. Ook onderling beoordelen jongeren elkaar op kledingstijl.

In de wiskundeles gaat het om wiskunde, niet om je broek. Bij ckv leer je nadenken over kunst- en cultuuruitingen. 

Bakblik schreef op 02-01-2023 om 11:16:

[..]

Kun je dit onderbouwen? Waarom vind je het dom dat pubers worden beoordeeld op het dragen van een trainingsbroek?

De vraag was niet aan mij gesteld, maar ik heb wel een antwoord: Als mensen een oordeel vellen over een grote groep mensen (de dragers van trainingsbroeken) op basis van informatie die ze hebben van een kleine groep mensen (die 3 vervelende jongens die je kent, die dragen trainingsbroeken!),  dan is het (al lang) wetenschappelijk bewezen dat mensen verkeerd oordelen en ze conclusies trekken die niet kloppen (heuristic bias). 

We (de mens) vertrouwen teveel op informatie die ons persoonlijk aanspreekt (hear-say, media, directe omgeving, eigen ervaringen e.d.) en kijken te weinig naar data. Ik ben heel benieuwd of uit onderzoek of statistieken blijkt dat het dragen van een trainingsbroek werkelijk ergens mee in verband staat.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.