Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Vakantie

mijn zoon is 18 net geworden, heeft voor de vakantie besloten deze zomer lekker veel festivals te gaan doen, verschillende kaartjes gekocht ook blij mee hoor, maar Nu … gaan er verschillende jongeren uit deze regio op vakantie cherso loret albu! Zijn allemaal in groepen weg en tik tok staat er vol mee! Zijn “groepje” van 4 gaan niet geen geld, werk of gaan met ouders. Nu vind hij zichzelf maar ik ook behoorlijk zielig maar waarom vind ik dat? Hij komt niks te kort maar toch ben ik van alles aan het verzinnen om hem te pleasen? Ik ben zelfs tik tok filmpjes van die kids aan het kijken ? Why ik snap mezelf niet? Is dit omdat ik het hem zo gun er gaan gaan nogal wat dingen “mis” bij hem hij treft het ook niet echt met vrienden enzo? Maar toch wat is dat? Herkenbaar of helemaal niet hoe gaat dit bij jullie kinderen alles lijkt bij andere zo simpel waarom is dat hier niet 

goede les voor volgend jaar; je kan je geld maar 1 keer uitgeven.

Laat maar 

Lotd

Lotd

13-07-2026 om 16:08 Topicstarter

LindaPinda11 schreef op 13-07-2026 om 16:04:

goede les voor volgend jaar; je kan je geld maar 1 keer uitgeven.

Nee geld is niet het probleem bij hem bij de rest wel maar ik gebrek aan plannen en gebrek aan motivatie om überhaupt te boeken? Zelfs dagje weg lukt ze niet??

Waarom vind hij zichzelf zielig als hij precies gaat doen wat hij zelf wil? Omdat een ander een andere keuze maakt (of meer te besteden heeft enz.)? Ja dan kun je jezelf wel altijd ongelukkig denken.
En dan ga je naar Lloret, en dan blijkt een ander naar Australië te gaan! Ben je weer zielig...

Lotd schreef op 13-07-2026 om 16:08:

[..]

Nee geld is niet het probleem bij hem bij de rest wel maar ik gebrek aan plannen en gebrek aan motivatie om überhaupt te boeken? Zelfs dagje weg lukt ze niet??

Dan willen ze blijkbaar niet genoeg

LindaPinda11 schreef op 13-07-2026 om 16:13:

[..]

Nou het kan ook best een gebrek aan organisatie vaardigheden zijn.

To, zit hier misschien een pijn uit je eigen leven onder? Viel jij vroeger buiten de boot, werd je niet meegevraagd? Kon je in jouw jeugd niet op vakantie?

Hij hoeft niet hetzelfde te doen als anderen om het naar zijn zin te hebben.

Festivals plannen lukt blijkbaar wel. 
Misschien kunnen ze nog een extra festival bezoeken of met dit weer voorstellen om bij een meer te gaan chillen/zwemmen of savonds uitnodigen om in de tuin te chillen met wat drankjes.

Mocht hij zelf toch ook echt op vakantie willen zou hij ook nog naar een groepsreis/jongerenreis/singlereis kunnen kijken. Maar dan moet hij wel weten waar zijn interesses liggen qua vakantie. Is dat echt zon, zee, zuipen of misschien liever iets sportiefs, cultureels of een mix.

Stop met hem zielig vinden, zoals je zelf zegt: hij komt niet te kort.

Wat een onzinnig probleem. Het klinkt of hij een hele leuke vakantie tegemoet gaat. Ik vond een festival als tiener ook al vele male leuker dan zo’n zuipvakantie. Laat hem lekker zijn eigen keuzes maken en genieten van wat hij gaat doen! Bovendien is een vliegtuig naar zo’n bestemming heel slecht voor het milieu! Dus steun zijn keuzes! 

Met dank aan corona heeft een hele groep jongeren dit sowieso gemist. Die hadden geen festivals én geen vakantie in Cherso en zelfs niet een avond in de kroeg of zo. Die gingen werken op zaterdagavond om toch wat meer andere jongeren te doen te hebben in het weekend. En jaren later blijkt dat echt niet erg te zijn geweest. 

Hij wilde graag festivals bezoeken en dat doet hij ook lees ik. Nu komen jullie er achter dat anderen andere plannen hebben gemaakt en dat is zielig voor je zoon. Ik begrijp het niet geloof ik. Is het zielig omdat hij graag op vakantie had gewild, maar dat is niet gelukt? Is het zielig omdat hij graag naar festivals wilde met al die mensen die nu op vakantie zijn? Is het zielig omdat die mensen hem niet hebben meegevraagd? Wilde hij niet op vakantie, maar nu bij nader inzien wel? Wat is nu precies zielig?

Want hij wilde festivals, boekte festivals en krijgt dus festivals. Dat is niet zielig, maar juist heel leuk. Zielig is als hij festivals wilde en ineens met een stel zwetende pubers in de bus naar Lloret zat. Maar precies krijgen wat je besloten had dat je wilde beschouw ik niet als zielig

Lisabette schreef op 13-07-2026 om 16:57:

Wat een onzinnig probleem. Het klinkt of hij een hele leuke vakantie tegemoet gaat. Ik vond een festival als tiener ook al vele male leuker dan zo’n zuipvakantie. Laat hem lekker zijn eigen keuzes maken en genieten van wat hij gaat doen! Bovendien is een vliegtuig naar zo’n bestemming heel slecht voor het milieu! Dus steun zijn keuzes!

Maar hij vindt zichzelf zielig zegt ze. Dat klinkt voor mij niet alsof hij zelf al blij is met de keuzes

LindaPinda11 schreef op 13-07-2026 om 16:13:

[..]

Dit, anders hadden ze het wel eerder bedacht en georganiseerd. 

En eh, als ouder zou ik het helemaal niet erg vinden als ze dat soort vakanties zouden overslaan. Maar goed, als 18 jarige zat ik daar al niet op te wachten dus ik ben wellicht bevooroordeeld.

MRI

MRI

13-07-2026 om 17:41

1. Je probeert te compenseren wat je zelf niet hebt gehad?  
2. Je bent zo gewend anderen te faciliteren dat je stukken van ze overneemt die bij hen horen. Nou hoort faciliteren erbij als kinderen klein zijn. Met 18 is het wel de tijd er (langzaam) mee te stoppen.
3. Een combinatie van 1 en 2 maakt het onmogelijk je er niet mee te bemoeien en vooral dezelfde pijn/ sipheid als je kind te voelen

Ik herken het hoor. Ooit zei mijn kind (toen negen of zo): "Gun mij mijn pestbui alsjeblieft" Dat waren wijze woorden, maar ik moest nog jaren oefenen en nog kan het er wel eens inschieten.  Hij is nu 25

Nu heeft hij iets om zich op te verheugen voor als hij wat beter in zijn slappe was zit. Dat is beter dan dat je op jonge leeftijd al volkomen blasé bent omdat je alles al hebt meegemaakt. Omdat je alles al kreeg waar je maar mogelijk naar kon verlangen. 

Lotd

Lotd

13-07-2026 om 18:10 Topicstarter

nee hij is niet zielig en ik ook niet maar nu iedereen gaat voelt dat denk Ik vervelend voor hem omdat hij dat gewoon ook wel had gewild! Ik vind het alleen van mezelf zo raar dat ik daar zo mee bezig ben? Hij is 18 waarom kan ik dat niet loslaten? En ik wilde denk ik gewoon even horen hoe dat bij jullie gaat?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.