Caroline80
16-09-2025 om 11:44
Van welke leeftijd dagje Amsterdam
Vanaf welke leeftijd zonder jullie je dochter alleen met een vriendin (van dezelfde leeftijd) met de trein naar Amsterdam laten gaan om te shoppen. Vertrek is vanuit de regio Utrecht.
Peiling
Vanaf welke leeftijd dagje Amsterdam met de trein?

masatu
16-09-2025 om 11:54
Is je dochter al vaker in Amsterdam geweest en bekend met reizen met de trein? Al eerder ergens zelfstandig wezen shoppen in een kleinere stad? In het algemeen zelfredzaam?
Daar zou ik het denk ik vanaf laten hangen. In het algemeen denk ik rond een jaar of 17.

Agen
16-09-2025 om 11:58
Er wonen in Amsterdam ook gewoon meiden. Die worden echt niet tot hun achttiende door hun ouders geëscorteerd als ze de deur uit gaan.

Bakblik
16-09-2025 om 12:06
Ik heb 15 gestemd maar dat hangt wel af van je kind.
- Kan kind zelfstandig reizen met het ov?
- Kan kind zelfstandig met maps een route bepalen?
- Is kind in het algemeen verstandig, dat ze niet de moeilijkheden op gaat zoeken?
Wij reizen veel met de trein en kinderen zijn dat dus van jongs af aan gewend. Mijn 15 jarige buurmeisje zie ik het echt niet doen, die kan in haar eigen dorp al niet de weg vinden als er een straat afgesloten is en ze ineens om niet rijden naar training.

Grietje2
16-09-2025 om 12:19
Toen ze 16 was is ze samen met een vriendin naar Amsterdam gegaan met de trein.
Reist normaal nooit met de trein was de eerste keer.
Dat is allemaal prima verlopen. We even de tips door gegeven van geen telefoon in kontzak en je tas wat meer voor je ivm zakkenrollers. Nou geld dat natuurlijk niet alleen voor Amsterdam.

Caroline80
16-09-2025 om 12:30
Mijn dochter gaat geregeld met vriendinnen naar Utrecht. En onlangs is ze ook alleen met de trein naar Rotterdam geweest (daar ter plaatste met een vriendin afgesproken). En ze gaat met een vriendin die tot haar 12e in Amsterdam heeft gewoond.
Mijn dochter is 15 en ik vind het prima kunnen, mijn man daarentegen vind het wel spannend. En jonger zou ik het ook niet toegestaan hebben. En ik kan haar locatie volgen.

Daglichtlamp
16-09-2025 om 12:31
Dat is gewoon een rechtstreekse trein toch? Winkelen gewoon overdag? Ik zou dat niet spannender vinden dan winkelen in Utrecht centrum.

Gee013
16-09-2025 om 12:39
Oh dat deed mijn dochter al op d'r 13e... Samen met een vriendin, jongeremdagkaart van de NS en hup op pad. Maar dat is wel heel bizar jong zo te lezen... Vanuit Brabant trouwens. Overstappen in Den Bosch.

Ysenda
16-09-2025 om 12:50
Gee013 schreef op 16-09-2025 om 12:39:
Oh dat deed mijn dochter al op d'r 13e... Samen met een vriendin, jongeremdagkaart van de NS en hup op pad. Maar dat is wel heel bizar jong zo te lezen... Vanuit Brabant trouwens. Overstappen in Den Bosch.
Deden mijn kinderen ook op die leeftijd.
Die gingen op tienertoer of jongerentoer zoals dat toen heette.
Met 17 gingen ze op interrail door heel Europa.

Courage
16-09-2025 om 13:40
masatu schreef op 16-09-2025 om 11:54:
Is je dochter al vaker in Amsterdam geweest en bekend met reizen met de trein? Al eerder ergens zelfstandig wezen shoppen in een kleinere stad? In het algemeen zelfredzaam?
Daar zou ik het denk ik vanaf laten hangen. In het algemeen denk ik rond een jaar of 17.
Jeetje joh, tegen die tijd gaan ze bijna op kamers als het even mee zit. En als het nog meer mee zit, in Amsterdam.
Als ze met 16 op z'n laatst niet zelfstandig met het OV kunnen en de weg vinden in een stad, dan zijn ze niet heel zelfstandig opgevoed zeg maar. En Amsterdam is geen wereldstad hè. Wat iemand al zei, het is niet heel anders dan Utrecht.

Ysenda
16-09-2025 om 13:48
Courage schreef op 16-09-2025 om 13:40:
[..]
Jeetje joh, tegen die tijd gaan ze bijna op kamers als het even mee zit. En als het nog meer mee zit, in Amsterdam.
Als ze met 16 op z'n laatst niet zelfstandig met het OV kunnen en de weg vinden in een stad, dan zijn ze niet heel zelfstandig opgevoed zeg maar. En Amsterdam is geen wereldstad hè. Wat iemand al zei, het is niet heel anders dan Utrecht.
Met 17 gaan ze toch ook zelfstandig op vakantie met de trein of vliegtuig naar het buitenland?

Tjilp
16-09-2025 om 13:55
Hangt enorm af van de opgedane ervaring. Hoeveel zelfvertrouwen hebben ze. Kunnen ze goed lezen ( dom vraagje misschien, maar niet onbelangrijk).
Kinderen die veelal per auto worden gehaald en gebracht staan bij vraag van TO op achterstand bij kinderen die al jong per OV reizen.
Ook maakt het uit hoe vertrouwd ze zijn met stadsdrukte.
Kijk vooraf samen op een plattegrond hoe de situatie ter plaatse is, zodat ze niet puur op Google hun weg moeten gaan zoeken. Het is handig wat meer feitenkennis dan dat te hebben.

Temet
16-09-2025 om 14:01
" Jeetje joh, tegen die tijd gaan ze bijna op kamers als het even mee zit. En als het nog meer mee zit, in Amsterdam."
Niet met de huidige kamernood

Diezijnvanmij
16-09-2025 om 14:01
Caroline80 schreef op 16-09-2025 om 12:30:
Mijn dochter gaat geregeld met vriendinnen naar Utrecht. En onlangs is ze ook alleen met de trein naar Rotterdam geweest (daar ter plaatste met een vriendin afgesproken). En ze gaat met een vriendin die tot haar 12e in Amsterdam heeft gewoond.
Mijn dochter is 15 en ik vind het prima kunnen, mijn man daarentegen vind het wel spannend. En jonger zou ik het ook niet toegestaan hebben. En ik kan haar locatie volgen.
Zeker als ze met een vriendin gaat die daar bekend is, lijkt 15 me een prima leeftijd.
Ik ben wel heel benieuwd wat je gaat doen met haar locatie. Ga je dan steeds kijken waar ze is?

Valeria
16-09-2025 om 14:05
Vroeger konden we met tienertoer toch al vanaf 13? Zonder telefoon en alleen met van die uitgeknipte kortingsbonnetjes. Zelfs zonder eerdere zelfstandige treinervaring was dat prima te doen. Tegenwoordig lijkt het me juist alleen maar makkelijker.