Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Van welke leeftijd dagje Amsterdam

Vanaf welke leeftijd zonder jullie je dochter alleen met een vriendin (van dezelfde leeftijd) met de trein naar Amsterdam laten gaan om te shoppen. Vertrek is vanuit de regio Utrecht.

Peiling

Vanaf welke leeftijd dagje Amsterdam met de trein?
114 stemmen
10%
9%
28%
25%
24%
3%
2%

Ginevra schreef op 19-09-2025 om 08:58:

als je veel met het OV reist heb je routine en dan weet je handigheidjes zoals “als ik mijn overstap in A niet haal dan rijd ik door naar B en pak daar de bus” en zo. Die routine en zekerheid raak je weer kwijt als je niet meer met het ov gaat. Ik zie verstokte automobilisten ook hevig onzeker en onhandig worden als ze eens met de trein moeten.
OV is inderdaad niet overal een realistische optie, maar er kan vaak best veel als je de mogelijkheden kent (zoals bv een ov-fiets voor het laatste stukje).
En tantes die je niet even van het station willen halen, daar wil je niet eens logeren

Nou dat dus

Zorg gewoon dat je het beheerst, kan zomaar opeens nodig zijn

Ik kom uit een gezin wat werkelijk nooit met het openbaar vervoer reisde. We gingen met de auto overal heen. Dus de eerste keer met de trein en bus was voor mij abracadabra. Toen was er nog geen internet en moest je alles uit boekjes en schema's op het station halen. En al mijn vriendinnen uit hetzelfde dorp deden dit ook niet, vooral ook omdat we alles hadden bij ons (grote winkelcentra, restaurantjes en cafeetjes) wilde je iets verderop dan gingen we met de fiets. Pas toen ik naar de HAVO ging kwam ik meiden tegen die altijd met de bus naar school gingen en kreeg ik via hen door hoe ov werkte (omdat ik wel eens met ze mee naar huis wilde gaan)
Nu weet ik het allemaal wel hoor en ik vind het tegenwoordig erg handig dat ik overal met mijn pinpas kan in- en uitchecken.
Even OT, dochter ging rond 15 jaar voor het eerst op pad, met iemand die de weg al een beetje kende.

Bakblik schreef op 19-09-2025 om 08:39:

[..]

Ja als hij de meest gunstige verbinding weet op te zoeken dan kan het best snel gaan om er te komen. Dat wil niet zeggen dat je daar dan op ieder moment van de dag snel kan komen of snel weg kan.

O dat kan wel, helaas was er op de terugweg een verstoring van de treinen maar dat gebeurd wel vaker en kan overal gebeuren. Hij kon ieder half uur vertrekken als hij wilde. Hoe moest vanaf daar inderdaad eerst 20 minuten met de bus en naar de bushalte lopen kostte hem ook wel 5 minuten. Mijn zus is daar bewust gaan wonen, lekker de ruimte, groot huis voor relatief weinig geld en geen gespuis wat er in de grote steden zit. Er is dus een goede OV verbinding maar ze beweert van niet. Wij moeten vanaf huis ook eerst een minuut of 20 reizen om bij een treinstation te komen en vanaf dat station komen we ook niet zomaar waar we heen willen.  

Ik denk wel dat het ov buiten de randstad steeds minder gaat worden, immers vele mensen pakken de auto. Dat heeft zijn wisselwerking op het ov. Al jaren hoor je dat bussen van 4 keer per uur, naar elk half huur naar elk uur zijn gegaan buiten de randstad. Dat komt echt door het vraag en aanbod principe, er is gewoon te weinig vraag naar de bussen, als je van de 4 ritten 3 keer met een lege of bijna lege bus rijdt dan schrap je dus 3 ritten. 

Miepjecody schreef op 19-09-2025 om 00:15:

[..]

Wat een onzin. Ik woon ook op platteland en ging met mijn kinderen al heel jong in allerlei openbaar vervoer.

En je opmerking " veel volwassenen reizen niet met ov ' snap ik ook niet.

Zit je weleens in de spits in de trein?

Dan moet je toch weten dat er heel veel mensen op het platteland zijn die nooit met het ov gaan.

Maar goed, ik ken ook wel mensen uit de stad die het ov niet gewend zijn (en het misschien een beetje onbetrouwbaar vinden). Die betalen gewoon het volle pond om in een moeilijke parkeergarage ergens midden in het centrum van Amsterdam te gaan staan de hele dag, en hebben zich nooit verdiept in het P+R systeem.

Decembermamma schreef op 19-09-2025 om 10:24:

[..]

O dat kan wel, helaas was er op de terugweg een verstoring van de treinen maar dat gebeurd wel vaker en kan overal gebeuren. Hij kon ieder half uur vertrekken als hij wilde. Hoe moest vanaf daar inderdaad eerst 20 minuten met de bus en naar de bushalte lopen kostte hem ook wel 5 minuten. Mijn zus is daar bewust gaan wonen, lekker de ruimte, groot huis voor relatief weinig geld en geen gespuis wat er in de grote steden zit. Er is dus een goede OV verbinding maar ze beweert van niet. Wij moeten vanaf huis ook eerst een minuut of 20 reizen om bij een treinstation te komen en vanaf dat station komen we ook niet zomaar waar we heen willen.

Ik denk wel dat het ov buiten de randstad steeds minder gaat worden, immers vele mensen pakken de auto. Dat heeft zijn wisselwerking op het ov. Al jaren hoor je dat bussen van 4 keer per uur, naar elk half huur naar elk uur zijn gegaan buiten de randstad. Dat komt echt door het vraag en aanbod principe, er is gewoon te weinig vraag naar de bussen, als je van de 4 ritten 3 keer met een lege of bijna lege bus rijdt dan schrap je dus 3 ritten.

Die wisselwerking bestaat inderdaad wel, maar als je na half zes niet meer weg kan met het OV ergens, of je doet er drie tot vier keer zo lang over als met de auto, dan is het toch geen waardig alternatief?

In de spits zitten de bussen hier vaak wel redelijk vol met studenten. Daartussen veel minder, dan zit iedereen op school of werk. In de avonden ook niet.
Als je hier naar een paar dorpen verderop wil, moet je of geluk hebben dat dat op de route van de bus ligt, maar als het een ander dorp is, moet je eerst naar het station en dan met een andere bus. Dan doe je rustig 1,5 uur over iets wat 10-15 km is. Kun je nog beter fietsen. Maar ja, in de avond vinden veel mensen dat ook niet prettig. 

Dus ja, we doen meer met de auto, maar we gaan soms wel met de trein op vakantie of een dagje uit. Want in Amsterdam of Utrecht parkeren ga je ook failliet aan.
Dus onze dochter is er wel enigszins mee bekend en we laten haar ook meekijken; waar gaan we heen, welke trein moeten we dan hebben, hoe laat, welk spoor. Dat lukt inmiddels heel aardig.

_Anoniem_ schreef op 19-09-2025 om 10:14:

Toen was er nog geen internet en moest je alles uit boekjes en schema's op het station halen. 

Het wordt een beetje offtopic, maar wij hebben daar op de lagere school (eind jaren 70) les in gehad. Spoorboekjes in de klas, blauwe en rode tabellen, en zoek maar op hoe je van Den Haag naar Maastricht komt. 

Ik heb geen idee of dat destijds gangbaar was op school of dat het een projectje van de leraar was, maar ik vond het eigenlijk een goed idee. Het heeft misschien twee keer een half uurtje gekost maar dan weet je hoe het werkt. Het spoorboekje van destijds was wel een kunstje dat je echt even moest leren. 

Ik ben er over het algemeen op tegen dat alles maar op het bordje van school gegooid wordt en dat er hele lespakketten aan gewijd worden, want dat vreet allemaal tijd en energie. Maar dit was iets wat er wel even tussendoor kon zonder dat het opgeleukt werd met allemaal extra werkboekjes en plaatjes. Gewoon, hup even leren hoe dat werkt. 

Ginevra schreef op 19-09-2025 om 11:16:

[..]

Het wordt een beetje offtopic, maar wij hebben daar op de lagere school (eind jaren 70) les in gehad. Spoorboekjes in de klas, blauwe en rode tabellen, en zoek maar op hoe je van Den Haag naar Maastricht komt.

Ik heb geen idee of dat destijds gangbaar was op school of dat het een projectje van de leraar was, maar ik vond het eigenlijk een goed idee. Het heeft misschien twee keer een half uurtje gekost maar dan weet je hoe het werkt. Het spoorboekje van destijds was wel een kunstje dat je echt even moest leren.

Ik ben er over het algemeen op tegen dat alles maar op het bordje van school gegooid wordt en dat er hele lespakketten aan gewijd worden, want dat vreet allemaal tijd en energie. Maar dit was iets wat er wel even tussendoor kon zonder dat het opgeleukt werd met allemaal extra werkboekjes en plaatjes. Gewoon, hup even leren hoe dat werkt.

bij ons ook, was onderdeel van het rekenprogramma in groep 7/8, ook als voorbereiding voor de middelbare school hoewel de meesten naar de school in het dorp verderop gingen ging er natuurlijk elke paar jaar ook wel 1 naar het gymnasium in de stad op 40 ov minuten. 

MamaE schreef op 19-09-2025 om 10:33:

[..]

Die wisselwerking bestaat inderdaad wel, maar als je na half zes niet meer weg kan met het OV ergens, of je doet er drie tot vier keer zo lang over als met de auto, dan is het toch geen waardig alternatief?

Maar dat is dus ook ontstaan doordat mensen in de avond te weinig met de bus/trein gingen net zoals dat bepaalde routes niet of nauwelijks gebruikt werden ja dan verdwijnen die routes. 

Decembermamma schreef op 19-09-2025 om 13:43:

[..]

Maar dat is dus ook ontstaan doordat mensen in de avond te weinig met de bus/trein gingen net zoals dat bepaalde routes niet of nauwelijks gebruikt werden ja dan verdwijnen die routes.

Nou niet helemaal de gemeente heeft ook een vinger in de pap of de bus wel aansluit op de trein.  Als gemeente A met over heeft voor de aansluiting dan gemeente B sluit de bus in A wel aan een in B niet. Mensen uit B nemen minder vaak de bus naar het station,  omdat ze met de fiets of even laten brengen tijdswinst hebben.  De lijn in B wordt een "onrendabele lijn" en de frequentie gaat terug van 2x per uur naar 1 keer per uur. Gevolg: Nog minder mensen nemen de bus en de bus wordt opgeheven. 

Ik vermoed toch dat TO niet voor niks specifiek Amsterdam noemde en dat de zorg minder ging om het gebruik van het OV maar om die als Sodom en Gomorra tegelijk bekend staande stad.
Zolang je kind overdag naar Amsterdam gaat en de gure buurten een beetje mijdt is het daar prima te doen. Voor Amsterdam kun je op dit punt trouwens ongeveer elke andere stad invullen. Ik zou mijn 15-jarige dochter ook niet snachts in Utrecht of Amersfoort rond laten spoken, of Zwolle of Woudenberg of ...
Het is wel handig denk ik voor ze om wat meer van het OV te snappen omdat er in Amsterdam (en nog wat andere steden) trams en metro's rijden  en dat is een vrij snelle makkelijke manier om een groter deel van de stad te kunnen ontdekken. Al lopend duurt dat misschien erg lang. Maar voor shoppen misschien minder relevant. 
Ik neem eigenlijk aan dat ze wonend rond Utrecht de trein, tram en de bus al wel kennen.
Hebben ze al een plan welke winkels ze gedacht hadden? Of is het gewoon het idee dat je in Amsterdam vast heel veel leuke winkels hebt die een stad als Utrecht of Den Haag of Arnhem of Maastricht niet hebben? Enig idee waar te beginnen zodra je het Centraal Station uitstapt (eerst omdraaien en het station bewonderen natuurlijk, maar daarna) is wel handig. Het is best een grote stad.
Ik ging zelf op mijn 15de in de tijd ver voor mobieltjes ook in mijn eentje naar Utrecht en Amsterdam, dat ging prima en het zal er vast niet veel crimineler op geworden zijn. De Telegraaf was er toen ook al.

Ik weet niet of ik het hier al geopperd heb.  Werd getriggerd door een genoemd plan b in een van de posts. 

Wat voor op hol geslagen pubers en hun ouders* ook nog weleens kan "helpen" is de puber een "papieren" plan laten maken. Kan tegenwoordig natuurlijk ook met de laptop.
In dat plan moet opgenomen zijn:

• Hoe ga je er komen met een gedetailleerd reisschema met ov tijden.
  • Wat gaat het hele plan kosten met kosten voor vervoer, kosten voor eten onderweg en eventuele toegang tot een evenement
  • Wat ga je doen als het mis gaat? Wie kan je vragen om hulp bij gestolen spullen of bij ongelukken waar medische hulp voor nodig is?
  • Wat is plan B als als het ov ineens uitvalt of zwaar ontregeld raakt.

Toen puber als 14jarige haar plan "af" had voor een dagje pretpark hebben we er samen naar gekeken en het plan met instemming van beiden naar de prullenbak verwezen.

Een half jaar later had ze een beter plan, dat zat echt goed in elkaar en was veel gedetailleerder beschreven en toen mocht de gaan samen met een vriendin. Ze was inmiddels 15. We hadden er toen allemaal een beter gevoel over.

Uiteindelijk werd de terugreis toch een probleem, naar ons dorp gingen geen treinen meer wegens een suïcide. Toen hebben we haar opgehaald waar ze gestrand was en dat was redelijk te doen. Station op 7 km van ons huis.

* pubers op hol geslagen van enthousiasme en ouders die alleen maar beren op de weg zien en op die manier op hol geslagen zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.