Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Veilige fitnessclub voor tieners

Hoe kies ik een veilige fitnessclub uit voor mijn dochter?

Mijn dochter heeft vanaf groep 4 geturnd, vanaf groep 8 ruilde ze turnen in om te gaan dansen, halverwege de derde klas besloot ze weer te gaan turnen. De turngroep is opgeheven omdat er geen trainer voor dit seizoen te vinden was. Weer gaan dansen is ook niet meer realistisch, ze is gestopt bij de balletstudio omdat ze vaak naar huis werd gestuurd wegens een te lage opkomst, de balletstudio daar de stekker uittrok en er geen andere groepen/tijden beschikbaar waren.

Wij wonen in een kleine stad, en hier is voor de tienerleeftijd niet zoveel keus, tenzij je een fanatiekeling bent in de selectiegroep. Dochter zou nu op fitness willen, maar ik zit wel met dat het er veilig moet zijn. Van de turnvereniging ben ik gewend dat het daar helemaal dichtgetimmerd was op het gebied van veiligheid tot aan briefjes in de turnhal met telefoonnummers van vertrouwenspersonen. Bij het dansen niet, maar daar waren wel altijd flink wat ouders aanwezig die het hele uur bleven wachten tot de les van hun kind voorbij is.

Ze is 16+ dus opzich is ze met mijn toestemming bij bijna elke fitnessclub welkom. Maar ik vind dat er wel erg onduidelijk wordt gedaan over de veiligheid in dat soort clubs. Elke club lijkt alleen maar te verwijzen naar de huisregels en camerabeelden (bekijkt iemand die ooit?). En ik vind een meisje van 16 jaar stukken kwetsbaarder dan stoere jongens van 23.

Als ze op fitness gaat wordt het hoe dan ook een maandelijks opzegbaar abonnement, omdat ze volgend jaar misschien uit huis gaat.

Maar hoe kan ik vooraf met een gerust hart mijn dochter inschrijven voor een veilige fitness club?

Mijn ervaring is dat kleine sportscholen met medewerkers (dus geen 24/7 sportschool waar je met pasje altijd naar binnen kan) over het algemeen wel veilig zijn. De medewerkers lopen rond, maken met iedereen een praatje en houden een oogje in het zeil. Je kan gewoon eens bij wat sportscholen binnenlopen om te ervaren hoe de sfeer is, of er medewerkers zijn die in de gaten houden wat er gebeurt etc. 

Thy

Thy

30-10-2025 om 22:24

Ik weet niet precies wat je bedoelt met een 'veilige fitnessclub', maar ik ga er maar vanuit dat het gaat over bijvoorbeeld ongewenste intimiteiten/opmerkingen, enz.
Ik moet je eerlijk bekennen dat ik daar nooit specifiek over heb nagedacht bij een sportschoolabonnement voor mijn toen 16-jarige.

Je zou kunnen overwegen om een sportschool te kiezen waar alleen vrouwen welkom zijn.

Ik ben dolblij met mijn dorpssportschool. Beneden de fitness, boven een spinningzaal, een grote zaal en een kleine zaal.

Toen ik me daar inschreef zat ik heel hoog in mijn emo vanwege slechte ervaringen de avond ervoor bij een commercieel 'dansfeestje'. 

Degene die me inschreef voor onbeperkte groepslessen dacht even na en kon me vervolgens vertellen dat Jan en Piet bij de yoga zaten en Klaas en Frederik bij de dansworkshops. Ik zou absoluut geen last hebben van hen.

Inmiddel zijn we ruim twee jaar verder. Ik sport nu ook in de fitnessruimte en heb me nooit onveilig gevoeld. 

Altijd minstens twee mensen (gastheer/-vrouw en instructeur) op de benedenverdieping en de zalen boven worden alleen met groepslessen gebruikt. Geen videolessen, altijd met docenten.

De docenten vertellen niet wat je verkeerd doet, maar vragen waaróm je iets zo-of-zo doet. Vervolgens komen ze met tips of passen ze je oefeningen aan.

Ik herinner me dat een vriendin naar Basic-Fit ging en in onze groepsapp schreef of iemand misschien óók een abonnement bij Basic-Fit had en haar wilde vertellen hoe de toestellen werkten...

Het is wel een ouwelullensportschool. Het merendeel van de klanten is 30+ (80+ komt ook) en er lopen geen met anabole steroïden opgepompte kerels rond of meiden die alleen maar selfies staan te maken.

Volgend jaar gaat ze het huis uit, maar nu maak je je nog zorgen om een veilige fitnessplek. Is het niet beter om te investeren in haar weerbaarder maken? Ze moet straks ook op eigen benen staan en ze zal nog wel vaker dingen tegenkomen die 'uitdagend' zijn.
En als je daar al wel in geïnvesteerd hebt, waarom vertrouw je dan niet op haar zelfredzaamheid?

Zoek eventueel een sportschool waar ook kickbokslessen worden gegeven. 
Die zitten bij mij bij de prijs in.

Een sportschool zoals die van Poezenmeisje zou ik ook aanraden. 

En zoals hier: een telefoonverbod in de fitnesszaal is superfijn. Niet dat iemand selfies gaat staan maken en je ongewenst in beeld komt. Telefoon op stil voor je trainingsschema of een podcast mag wel. Maar niet bellen, appen, selfies etc. 

Geen idee of een basic fit een van de opties is, daar hangen inderdaad camera’s en door worden 24/7 bekeken door een alarm centrale. Maar ik hoor wel ook verhalen dat mensen zich daar soms niet veilig voelen door de sfeer die er hangt. Denk dat het boek langsgaan is en proeflessen proberen om een gevoel te krijgen

Ik sport bij basic fit en heb me nog nooit onveilig gevoeld daar. Er lopen medewerkers rond die een praatje maken en alles in de gaten houden. Het “stoere mannen spul” zoals gewichtheffen enz is in een aparte ruimte om een hoek zeg maar, daar kom ik al nooit. En verder is iedereen gewoon vooral met zichzelf bezig. De meeste mensen hebben oortjes of een koptelefoon op en praten verder niet met elkaar 😁

Maar je moet volgens mij wel een jaarcontract afsluiten en na dat jaar is het pas maandelijks opzegbaar. Ik ken hier geen sportschool waar dat anders is eigenlijk en waar je meteen al per maand weer kan opzeggen.

ik schaar dit in de categorie; ik zoek een veilige supermarkt

waarom zou een fitness club onveilig zijn? Wat heb jij gehoord dat er in fitnessclubs specifiek gebeurd?

absor schreef op 31-10-2025 om 08:53:

ik schaar dit in de categorie; ik zoek een veilige supermarkt

waarom zou een fitness club onveilig zijn? Wat heb jij gehoord dat er in fitnessclubs specifiek gebeurd?

Precies. Ik heb hier ook nog nooit wat over gehoord. Vakkenvuller in de supermarkt schijn onveiliger te zijn.  Klanten lopen daar rond met een smartphone en maken foto's van de billen en borsten van de vakkenvullers. In de sportschool lopen over het algemeen geen mensen rond met hun smartphone. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.