stokaapje
30-10-2025 om 21:58
Veilige fitnessclub voor tieners
Hoe kies ik een veilige fitnessclub uit voor mijn dochter?
Mijn dochter heeft vanaf groep 4 geturnd, vanaf groep 8 ruilde ze turnen in om te gaan dansen, halverwege de derde klas besloot ze weer te gaan turnen. De turngroep is opgeheven omdat er geen trainer voor dit seizoen te vinden was. Weer gaan dansen is ook niet meer realistisch, ze is gestopt bij de balletstudio omdat ze vaak naar huis werd gestuurd wegens een te lage opkomst, de balletstudio daar de stekker uittrok en er geen andere groepen/tijden beschikbaar waren.
Wij wonen in een kleine stad, en hier is voor de tienerleeftijd niet zoveel keus, tenzij je een fanatiekeling bent in de selectiegroep. Dochter zou nu op fitness willen, maar ik zit wel met dat het er veilig moet zijn. Van de turnvereniging ben ik gewend dat het daar helemaal dichtgetimmerd was op het gebied van veiligheid tot aan briefjes in de turnhal met telefoonnummers van vertrouwenspersonen. Bij het dansen niet, maar daar waren wel altijd flink wat ouders aanwezig die het hele uur bleven wachten tot de les van hun kind voorbij is.
Ze is 16+ dus opzich is ze met mijn toestemming bij bijna elke fitnessclub welkom. Maar ik vind dat er wel erg onduidelijk wordt gedaan over de veiligheid in dat soort clubs. Elke club lijkt alleen maar te verwijzen naar de huisregels en camerabeelden (bekijkt iemand die ooit?). En ik vind een meisje van 16 jaar stukken kwetsbaarder dan stoere jongens van 23.
Als ze op fitness gaat wordt het hoe dan ook een maandelijks opzegbaar abonnement, omdat ze volgend jaar misschien uit huis gaat.
Maar hoe kan ik vooraf met een gerust hart mijn dochter inschrijven voor een veilige fitness club?
Mila-E
03-11-2025 om 20:26
Ademes schreef op 31-10-2025 om 14:02:
Hier ook de basic fit, omdat ik dan bij verschillende vestigingen kan sporten. Nog nooit iets raars meegemaakt, zelfs niet in het gebied waar de spierbundels trainen. Af en toe wordt ik spontaan geholpen als ik weer eens zit te klungelen met een apparaat. Misschien komt het omdat ik wat ouder ben (50+) maar ik voel me er prima veilig.
Je dochter is 16+, ze gaat zichzelf inschrijven. Ik denk dat ze ook prima zelf een keuze kan maken door overal eens te gaan kijken. En maak het bespreekbaar als ze zich onveilig voelt en wat ze daar aan kan doen, maar ga er niet bij voorbaat vanuit.
Je mag je toch helemaal niet inschrijven voor een abonnement als je 16 bent? Videoland mag bv al niet als je nog geen 18 bent en is een veel kleiner bedrag
Schoondochter
03-11-2025 om 20:51
Mila-E schreef op 03-11-2025 om 20:26:
[..]
Je mag je toch helemaal niet inschrijven voor een abonnement als je 16 bent? Videoland mag bv al niet als je nog geen 18 bent en is een veel kleiner bedrag
bij Basic Fit mag je vanaf je zestiende lid worden en zonder beleiding sporten.
FruitMoeder
05-11-2025 om 14:39
Kijk of er veel ouderen zijn. Veel senioren is een goede indicatie dat het een veilige club is waar je niet wordt lastig gevallen. Als er bodybuilders zijn is het gelijk een NEE
Meesje
05-11-2025 om 15:23
FruitMoeder schreef op 05-11-2025 om 14:39:
Kijk of er veel ouderen zijn. Veel senioren is een goede indicatie dat het een veilige club is waar je niet wordt lastig gevallen. Als er bodybuilders zijn is het gelijk een NEE
huh? Ik heb jarenlang bij mij in de wijk aan fitness gedaan. Daar was in een soort zijvleugel een heel krachttraining honk gemaakt. Liepen dus ook van die bodybuilder types rond. Foto's maken van zichzelf en met veel misbaar de gewichten uit de handen laten denderen. Maar verder deden ze niks hoor. Ze kwamen niet het dameskleedhok in oid. Kwamen ook niet aan me zitten of zelfs maar tegen me praten. Ik was destijds 25 tot ca 30. Had overigens wel een paar keer wat eenzame oude mannen die dan kwamen 'helpen'. Maar erger dan irritant werd dat ook niet. En zij waren overigens geen bodybuilders, maar 'veilige ouderen'.
Maar bodybuilders zijn geen gevaarlijke diersoort ofzo.
FruitMoeder
05-11-2025 om 15:57
Meesje schreef op 05-11-2025 om 15:23:
[..]
huh? Ik heb jarenlang bij mij in de wijk aan fitness gedaan. Daar was in een soort zijvleugel een heel krachttraining honk gemaakt. Liepen dus ook van die bodybuilder types rond. Foto's maken van zichzelf en met veel misbaar de gewichten uit de handen laten denderen. Maar verder deden ze niks hoor. Ze kwamen niet het dameskleedhok in oid. Kwamen ook niet aan me zitten of zelfs maar tegen me praten. Ik was destijds 25 tot ca 30. Had overigens wel een paar keer wat eenzame oude mannen die dan kwamen 'helpen'. Maar erger dan irritant werd dat ook niet. En zij waren overigens geen bodybuilders, maar 'veilige ouderen'.
Maar bodybuilders zijn geen gevaarlijke diersoort ofzo.
Met al dat spul wat ze in zich spuiten vertrouw in dat soort types niet.
Ysenda
05-11-2025 om 16:02
FruitMoeder schreef op 05-11-2025 om 15:57:
[..]
Nou, dat is maar een heel klein groepje dat anabolen gebruikt. Een heerlijk vooroordeel. En hoe breder ze zijn hoe kleiner het hartje.
Gevaarlijker zijn die oude mannetjes en huisvaders.
Schoondochter
05-11-2025 om 16:12
FruitMoeder schreef op 05-11-2025 om 15:57:
[..]
Probeer dan in ieder geval je eigen vooroordelen niet op anderen over te dragen.
FruitMoeder
05-11-2025 om 16:12
Ysenda schreef op 05-11-2025 om 16:02:
[..]
Nou, dat is maar een heel klein groepje dat anabolen gebruikt. Een heerlijk vooroordeel. En hoe breder ze zijn hoe kleiner het hartje.
Gevaarlijker zijn die oude mannetjes en huisvaders.
Dat is juist een raar vooroordeel. Sterke gespierder mannen zijn echt niet vriendelijker dan andere mannen. En ik als vrouw voel mij veiliger bij oudere mannen waarvan ik weet dat ik die fysiek aan kan, dan zo'n gespierde walvis die mij in een klap knock-out slaat.
Ysenda
05-11-2025 om 16:20
FruitMoeder schreef op 05-11-2025 om 16:12:
[..]
Dat is juist een raar vooroordeel. Sterke gespierder mannen zijn echt niet vriendelijker dan andere mannen. En ik als vrouw voel mij veiliger bij oudere mannen waarvan ik weet dat ik die fysiek aan kan, dan zo'n gespierde walvis die mij in een klap knock-out slaat.
Van mij is het geen vooroordeel maar ervaring in de sportschool. Ik sport er bij meerdere, dus ook geen n=1.
Ook internationale ervaring en geen verschil.
Zo'n gespierde walvis kan specifieke dingen, daarmee groeien die spieren.
De meeste glurende blikken en opmerkingen komen toch echt van de ouderen en huisvaders. De gespierde walvissen helpen je met je vorm, het opzetten van je oefening of bieden aan om te spotten, zonder bijbedoelingen.
Bolmieke
05-11-2025 om 17:11
Ysenda schreef op 05-11-2025 om 16:20:
[..]
Van mij is het geen vooroordeel maar ervaring in de sportschool. Ik sport er bij meerdere, dus ook geen n=1.
Ook internationale ervaring en geen verschil.
Zo'n gespierde walvis kan specifieke dingen, daarmee groeien die spieren.
De meeste glurende blikken en opmerkingen komen toch echt van de ouderen en huisvaders. De gespierde walvissen helpen je met je vorm, het opzetten van je oefening of bieden aan om te spotten, zonder bijbedoelingen.
Die ervaring heb ik ook
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.