Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Verhuizen

Hallo,

Ik heb een dilemma. Ik heb 2 kinderen, een zoon van 15 en een dochter van 10. Hun vader en ik zijn al geruime tijd uit elkaar en de omgang verloopt prima. We wonen beide in Breda wat maakt dat de kinderen in principe naar hun vader kunnen wanneer ze dat willen. De oudste zit hier op voetbal en op de middelbare school (3 havo) Mijn dochter zit in groep 7.
Ik heb inmiddels 3,5 jaar een nieuwe relatie. Mijn huidige vriend en ik komen allebei uit Roosendaal en hij is bij mij in Breda komen wonen omdat dat het meest logisch was. Nu wil hij terug naar Roosendaal verhuizen. Voor mezelf zou ik dat ook graag willen, maar met twee tieners naar een andere stad verhuizen vind ik nogal een ding. Ik denk dat de jongste het nog wel ok gaat vinden, maar de oudste niet. Ik denk ook dat hij dan bij zijn vader intrekt.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Of iets soortgelijks hebben meegemaakt?


Ik zou persoonlijk wachten tot de jongste een jaar of 18 is en zeker niet naar een andere stad dan vader verhuizen. Maak het leven voor ze niet moeilijker dan het al is voor je eigen liefdes besognes

staat er niets over de maximale afstand in jullie ouderschapsplan? 

Het klinkt voor mij als een keuze tussen je kinderen en je vriend. Wie is voor jou het meest belangrijk? Kunnen jullie niet gaan latten als hij liever naar Roosendaal wil?

Ik zou niet, tegen de zin van de kinderen in, verhuizen naar een andere stad waardoor ze naar een andere school moeten, een andere voetbalvereniging, nieuwe vrienden maken etc. Dit is zijn voor veel kinderen in de puber leeftijd heftige veranderingen. Voor het ene kind is het geen probleem en het andere kind wordt er heel ongelukkig van. Nou hebben jullie het voordeel dat je zoon kan uitwijken naar vader maar ik zou mijn kinderen niet het gevoel willen geven dat ik dergelijke beslissingen, met zo'n grote impact op hun leven, zou nemen zonder hun mening hierover serieus te nemen. Tenzij er hele goede redenen zijn om nu naar Roosendaal te verhuizen, zou ik het dus niet doen en wachten totdat de kinderen ouder zijn. Of zoon moet zelf zeggen dat hij het leuk vind om bij vader te gaan wonen en het echt totaal geen probleem vindt dat jullie naar Rosendaal gaan.

Ik zou het niet doen. 

Ik zou gaan latten.

Nee, niet doen. Juist de komende tienerjaren is het belangrijk voor je kinderen dat ze makkelijk zelf tussen jullie heen en weer kunnen blijven gaan. De vader van mijn kinderen woont al sinds we gescheiden zijn op een uur rijden en dat begon in de puberteit lastig te worden. Als jij nu zonder zijn toestemming verhuist, zou vader in principe kunnen eisen dat de kinderen bij hem komen/blijven wonen en dan ben jij degene met wie het contact op den duur verwatert. 

Bij heel jonge kinderen zou ik het niet zo'n punt vinden, maar 15 vind ik wat anders. Heftig om dan je zoon te dwingen zijn sociale kring achter te laten omdat jouw vriend liever elders woont en jij met hem mee wil.

Niet doen. Kinderen ontwortelen omdat jullie niet een aantal jaar kunnen wachten met terug verhuizen naar een stad op nog geen half uur rijden? Ik zou gaan LAT-ten

absor schreef op 13-01-2023 om 09:36:

Ik zou persoonlijk wachten tot de jongste een jaar of 18 is en zeker niet naar een andere stad dan vader verhuizen. Maak het leven voor ze niet moeilijker dan het al is voor je eigen liefdes besognes

Mijn ouders besloten om net voor mijn achttiende verjaardag te verhuizen naar een ander deel van Nederland. Ik kan je vertellen dat het op die leeftijd ook niet makkelijk is om uit een vertrouwde omgeving gerukt te worden. Je zit dan in een leeftijd waarbij je geen contacten meer op doet op de plaatselijke scholen (uitzondering mbo/hbo als je geluk hebt), sportclubs worden minder en op straat spelen doe je ook niet meer.

Nu is de afstand Breda-Roosendaal wel goed te overbruggen. Met een beetje geluk ben je met een half uurtje OV in de andere stad. Dat zouden je tieners moeten kunnen lijkt mij?

Je geeft niet alle informatie; is er nu sprake van co-ouderschap of gaan de kinderen allen in het weekend naar hun vader? Ze wonen nu bij jou begrijp ik.

Ik zie een aantal mensen reageren over het verhuizen an sich, maar dat is niet de grootste issue; het niet dicht bij elkaar wonen van ouders op puberleeftijd is in feite het probleem. Maar daar staat dit forum al vol van.
Hoe vind jij het als je zoon ergens anders woont? Hoe is het voor je kinderen om niet bij elkaar te wonen? Zou jij het oké vinden als beide kinderen bij de vader gaan wonen?

Ik zou het niet doen, kinderen gaan voor op een nieuwe relatie. Ik zou gaan latten. Ik vraag mij sowieso af waarom die verhuizing van je vriend zo urgent is? Breda is een leuke stad en over 10 of 12 jaar kun je ook samen in Roosendaal gaan wonen. Je vriend woont nu zo een 20-25 km van Roosendaal...30 min met de auto. Hij is dus zo bij familie en vrienden. 

Je haalt je kinderen niet alleen bij school, clubjes en vriendjes vandaan, maar ook weg van hun vader. Dit is nu eenmaal de consequentie van een relatie aangaan met een vrouw met kinderen, dan kunnen je eigen behoeften niet altijd op 1 staan. Je vriend heeft egocentrische trekjes.

Niet doen. Ga latten of blijf samen in Breda wonen.

@IV83: ik zou iig met zoon van 15 erover praten én luisteren. Mss wil hij bij vader gaan wonen, mss wil hij niet mee met jou, mss vindt hij 't keileuk

Het is natuurlijk geen onoverbrugbare afstand maar het betekent toch andere school, andere sportclub, niet zomaar even op en neer of komen eten.
Hoe is de omgang nu geregeld?
Hoe denken je kinderen hier over? Willen zij mee naar Roosendaal, of liever bij hun vader gaan wonen? En zouden ze beide ergens anders kunnen wonen? 

Protego schreef op 13-01-2023 om 10:12:

[..]

Mijn ouders besloten om net voor mijn achttiende verjaardag te verhuizen naar een ander deel van Nederland. Ik kan je vertellen dat het op die leeftijd ook niet makkelijk is om uit een vertrouwde omgeving gerukt te worden. Je zit dan in een leeftijd waarbij je geen contacten meer op doet op de plaatselijke scholen (uitzondering mbo/hbo als je geluk hebt), sportclubs worden minder en op straat spelen doe je ook niet meer.

Nu is de afstand Breda-Roosendaal wel goed te overbruggen. Met een beetje geluk ben je met een half uurtje OV in de andere stad. Dat zouden je tieners moeten kunnen lijkt mij?

Nou ik bedoel ook niet met stipt 18 de biezen nemen. Maar als een jongste kind 18 is en zelf het huis uit gaat, of rijbewijs en auto heeft, of iig klaar is met de middelbare,  dan op zijn vroegst eens gaan nadenken over misschien 30 min verderop te gaan wonen


iig niet nu

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.