Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Verjaardagsfeestje

Soccer-Mom schreef op 09-09-2026 om 19:28:

Mijn hemel gaan we nu discussiëren over de definitie van een een feestje tegenover visite?

Ik pak ff de

Nou ik vind het wel apart wat sommige blijkbaar een feest vinden. Weer wat geleerd.

Frisdrank1972 schreef op 09-09-2026 om 18:35:

[..]

Visite zie ik als 1 op 1 contact. Als je met meerdere mensen bij iemand thuis bent is het toch een feestje?

Nou nee, hier niet in ieder geval. Vanmorgen waren hier 3 vriendinnen op de thee, heel gezellig maar ik noem dat geen feestje maar gewoon visite ook al is het niet 1 op 1.

Als je iets viert is het een feestje of je dat nou op de bank doet of een club afhuurt dat maakt toch niets uit. Ik begin medelijden te krijgen met de dochter van TO. Dan doet ze wat leuks maar dan wordt het door niemand gezien als een feestje.

Frisdrank1972 schreef op 09-09-2026 om 20:42:

Als je iets viert is het een feestje of je dat nou op de bank doet of een club afhuurt dat maakt toch niets uit. Ik begin medelijden te krijgen met de dochter van TO. Dan doet ze wat leuks maar dan wordt het door niemand gezien als een feestje.

Voor jou maakt dat niet uit, maar anderen maken daar andere keuzes in. Ik vind  bij mensen op de bank zitten met een kop koffie geen feest maar prima als een ander dat anders ervaart. Ik ervaar het dan meer als op visite gaan omdat iemand jarig is. De helaas vaak wat saaie kringetje-zit verjaardagen.

To heeft niet geschreven hoe laat het begint en wat ze gaan doen. Dus of ze wat leuks doet weten we niet. De vriendinnen die al andere dingen hebben die avond gaan niet daarna nog langs als het alleen wat drinken is en om 22 uur al afgelopen is. Je kiest meestal wel iets wat ook bij je vrienden past. To reageert niet meer dus watvoor soort feestje het is en wat ze gaan doen blijft gissen.

Frisdrank1972 schreef op 09-09-2026 om 10:54:

[..]

Als volwassenen is het een kopje koffie drinken en een stukje taart eten. Daar heb ik wel puf voor.

Dat is geen feestje inderdaad. En een echte verjaardag duurt toch langer dan 1 uur. Daarvoor ga ik in de avond echt niet bij iemand langs. Een verjaardag is echt wel een aantal uur of dagdeel dat begint vaak met koffie en gebak en daarna komt drank, hapjes, tafel vol lekkers etc kletsen met andere aanwezigen en ben ik zo 4 uur verder. Dat doe ik in het weekend en niet midden in een drukke werkweek. 

Kampeerder schreef op 09-09-2026 om 18:56:

[..]

Het is een uitnodiging, geen verplichting. Ook zonder geldige reden kun je afzeggen.

Het is niet aan de jarige om de geldigheid van de afzegging te beoordelen.

Daar heb je natuurlijk gelijk in, maar erg liefdevol/vriendschappelijk is het niet toch?

Herfstappeltaart schreef op 10-09-2026 om 08:55:

[..]

Daar heb je natuurlijk gelijk in, maar erg liefdevol/vriendschappelijk is het niet toch?

Nou ja, we weten gewoon te weinig. Je verjaardag vieren op een dag en tijd dat bijna al je vrienden werk/vereniging/sport hebben is ook niet zo vriendschappelijk, dan, toch? Dan kun je wel vinden dat ze dan daarna nog maar snel effe een uurtje moeten komen. Maar als zij daar geen zin of puf voor hebben lijkt me dat ook een prima reden.

Overigens had ik zelf als 15 jarige niet meer durven aansluiten als ik 2 uren of langer te laat was. Dus dan zou mijn afzegging geen luiheid of gemakzucht oid zijn geweest. Maar echt vanuit het idee: ik kan niet om 18 uur, dus helaas. 

Meesje schreef op 10-09-2026 om 10:01:

[..]

Nou ja, we weten gewoon te weinig. Je verjaardag vieren op een dag en tijd dat bijna al je vrienden werk/vereniging/sport hebben is ook niet zo vriendschappelijk, dan, toch? Dan kun je wel vinden dat ze dan daarna nog maar snel effe een uurtje moeten komen. Maar als zij daar geen zin of puf voor hebben lijkt me dat ook een prima reden.

Overigens had ik zelf als 15 jarige niet meer durven aansluiten als ik 2 uren of langer te laat was. Dus dan zou mijn afzegging geen luiheid of gemakzucht oid zijn geweest. Maar echt vanuit het idee: ik kan niet om 18 uur, dus helaas.

Oké, maar laat het dan even weten.

Herfstappeltaart schreef op 10-09-2026 om 08:55:

[..]

Tja dat ligt eraan. Ook als je een goede band met iemand hebt kan het zijn dat je een keer een uitnodiging afslaat. Dan is het netjes om dat te laten weten maar een verklaring ben je niet schuldig. Geef je wel een verklaring dan levert dat soms weer onnodig gedoe op. To reageert erg onredelijk vind ik; ik snap de teleurstelling als er weinig meiden komen maar dat is uiteindelijk toch een eigen keus van die meiden. En misschien een reflectie moment om even naar je eigen rol te kijken of je het wel praktisch georganiseerd hebt. Soms zijn mensen zich er niet van bewust dat de datum/tijd simpelweg niet handig is voor velen.

Ik merk het bij ons met de wat oudere schoonzussen en zwagers; die vieren tegenwoordig hun verjaardag door de weeks. Dan mag je vanaf 19.30 uur koffie komen drinken en een taartje eten en verwachten ze dat je rond 21.30 uur weer weggaat. Prima natuurlijk als zij ervoor kiezen dat zo te doen maar ook prima als wij er dan niet heen gaan. Mede door de afstand, drukke banen en veel andere bezigheden is dat voor ons doordeweeks niet haalbaar. Ik heb dat 1x benoemd en dan krijg je discussie want zij snappen dat niet. En ik ga niet telkens in discussie waarom ik iets wel of niet doe. Wij zullen er niet bij zijn is dan voldoende.

Herfstappeltaart schreef op 10-09-2026 om 10:03:

[..]

Oké, maar laat het dan even weten.

Ja, afzeggen vind ik ook wel zo netjes idd. TO schrijft dat 'enkelen' niet hebben gereageerd. Maar van de rest weet ze kennelijk de reden en zal dus ook wel een afzegging zijn gekomen (zwemtraining, hobby 1 straat verderop) en het leest alsof TO die redenen niet goed genoeg vindt. 

Meesje schreef op 10-09-2026 om 10:25:

[..]

Ja, afzeggen vind ik ook wel zo netjes idd. TO schrijft dat 'enkelen' niet hebben gereageerd. Maar van de rest weet ze kennelijk de reden en zal dus ook wel een afzegging zijn gekomen (zwemtraining, hobby 1 straat verderop) en het leest alsof TO die redenen niet goed genoeg vindt.

Dat zou kunnen en dat is dan niet terecht.

Gingergirl schreef op 10-09-2026 om 10:03:

[..]

Tja dat ligt eraan. Ook als je een goede band met iemand hebt kan het zijn dat je een keer een uitnodiging afslaat. Dan is het netjes om dat te laten weten maar een verklaring ben je niet schuldig. Geef je wel een verklaring dan levert dat soms weer onnodig gedoe op. To reageert erg onredelijk vind ik; ik snap de teleurstelling als er weinig meiden komen maar dat is uiteindelijk toch een eigen keus van die meiden. En misschien een reflectie moment om even naar je eigen rol te kijken of je het wel praktisch georganiseerd hebt. Soms zijn mensen zich er niet van bewust dat de datum/tijd simpelweg niet handig is voor velen.

Ik merk het bij ons met de wat oudere schoonzussen en zwagers; die vieren tegenwoordig hun verjaardag door de weeks. Dan mag je vanaf 19.30 uur koffie komen drinken en een taartje eten en verwachten ze dat je rond 21.30 uur weer weggaat. Prima natuurlijk als zij ervoor kiezen dat zo te doen maar ook prima als wij er dan niet heen gaan. Mede door de afstand, drukke banen en veel andere bezigheden is dat voor ons doordeweeks niet haalbaar. Ik heb dat 1x benoemd en dan krijg je discussie want zij snappen dat niet. En ik ga niet telkens in discussie waarom ik iets wel of niet doe. Wij zullen er niet bij zijn is dan voldoende.

Natuurlijk maar dat is toch iets heel anders dan van zo'n tiener? Ik vind ook dat iedereen zelf mag weten of hij/zij komt, maar ik vind het ook redelijk om te verwachten dat je dat even laat weten. Dan weet degene die heet feestje geeft (of haar moeder) tenminste ook waar rekening mee gehouden moet worden. (maar goed, ik heb zelf enorm de pest aan vaag gedoe).

Herfstappeltaart schreef op 10-09-2026 om 16:54:

[..]

Natuurlijk maar dat is toch iets heel anders dan van zo'n tiener? Ik vind ook dat iedereen zelf mag weten of hij/zij komt, maar ik vind het ook redelijk om te verwachten dat je dat even laat weten. Dan weet degene die heet feestje geeft (of haar moeder) tenminste ook waar rekening mee gehouden moet worden. (maar goed, ik heb zelf enorm de pest aan vaag gedoe).

Dat schreef ik toch ook; het is netjes om te laten weten of je wel of niet komt.  Dus wat is er dan anders? Ik snap je reactie niet. Of het nou een tiener verjaardag of een volwassen verjaardag is; het is netjes om te laten weten of je komt, maar kom je niet hoef je niet perse de reden te benoemen. 

Gingergirl schreef op 10-09-2026 om 17:41:

[..]

Dat schreef ik toch ook; het is netjes om te laten weten of je wel of niet komt. Dus wat is er dan anders? Ik snap je reactie niet. Of het nou een tiener verjaardag of een volwassen verjaardag is; het is netjes om te laten weten of je komt, maar kom je niet hoef je niet perse de reden te benoemen.

Ik bedoelde dat koffie drinken en een taartje eten. Dat klinkt meer als een "kijk maar of je zin hebt om langs te komen" afspraak. Dit meisje had echt een feestje georganiseerd. Het lijkt me voor iemand van die leeftijd ook behoorlijk teleurstellend als er niemand komt opdagen. Maar ik ben het met je eens. Laten weten of je wel of niet komt is beter.

Edit: als het hele verhaal trouwens waar is want ik zie de TO niet meer reageren.....

Herfstappeltaart schreef op 10-09-2026 om 18:51:

[..]

Ik bedoelde dat koffie drinken en een taartje eten. Dat klinkt meer als een "kijk maar of je zin hebt om langs te komen" afspraak. Dit meisje had echt een feestje georganiseerd. Het lijkt me voor iemand van die leeftijd ook behoorlijk teleurstellend als er niemand komt opdagen. Maar ik ben het met je eens. Laten weten of je wel of niet komt is beter.

Edit: als het hele verhaal trouwens waar is want ik zie de TO niet meer reageren.....

Voor jou klinkt dat zo en ik sta er ook zo in maar sommigen vinden koffie drinken/taart eten ook een feestje las ik hier. Mijn schoonfamilie wil ook in die zetting echt weten of je komt of niet. Dat snap ik ook wel; je gaat niet voor 30 man taart halen als er uiteindelijk 4 komen. Maar ik ga er verder niet meer over in discussie. 

To noemt het een feestje maar wat er precies georganiseerd is door dochter is niet benoemd, alleen dat de eindtijd 22 uur is. Natuurlijk is het voor dochter teleurstellend dat er weinig komen en dat niet iedereen heeft gereageerd, maar dat kan tal van redenen hebben; van ongemanierd gedrag van de genodigden tot onduidelijke communicatie tot onhandige datum/ tijd etc. We weten het niet.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.