Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
11-03-2009 om 17:37
Dag allemaal,
Onze zoon is 14m, zit nu in 2de brugjaar havo/vwo. Hij had een havo/vwo advies en scoorde 546 op de Cito.
Vorig jaar ging hij met moeite, maar zonder onvoldoendes over. Dit jaar is een rampenjaar. Hij zit niet lekker in zijn vel (hevig puberen) en haalt veel onvoldoendes. Vorig week CP week; gemiddeld 3.5 voor elk vak! En dus staat hij nu voor 6 vakken onvoldoende. Het staat vast dat hij niet over zal gaan naar 3 havo. Wellicht zou hij (met instemming van de rapportvergadering, die volgende week plaatsvindt) kunnen blijven zitten. Wij overwegen om hem toch gewoon op een vmbo hier in de buurt in te schrijven voor volgend jaar. Mijn man zou hem het liefst nú naar een 2de klas vmbo willen verplaatsen.
Wat vinden jullie van deze situatie? Wij zullen vanavond contact hebben met zijn mentor.
15-03-2009 om 18:42
Seuss
Mooi dat jullie de oorzaak weten, nu kunnen jullie ermee aan de slag. Succes!
15-03-2009 om 19:42
Seuss
Wat een opluchting moet deze "biecht" voor je zoon zijn. Hopelijk veranderd er snel het een en ander voor hem en krijgt hij weer wat meer plezier in zijn leven en het naar school gaan. Sterkte en wijsheid gewenst.
16-03-2009 om 11:04
En hij?
Wat goed dat jullie je zo breed laten informeren.
Wat ik een beetje mis in het update stukje is wat hij zélf wil... Wil hij zelf wachten of de situatie verbetert? Als hij aangeeft dat hij zelfs niet meer naar school wil zit hij wel erg in de knoei lijkt mij. Kent de afdelingsleider van het VMBO waarmee jullie een goed gesprek hadden je zoon persoonlijk of gaat deze af op eerdere eigen ervaringen?
Motivatie voor studie komt nooit door uiterlijke omstandigheden (verandering van school bv) te veranderen zo is mijn ervaring.
Mijn eigen zoon ging van havo naar vmbo en na halen diploma weer naar de havo en slaagde. Ernstige motivatiecrisis en met zichzelf in de knoei was de aanleiding, niet fijne klas en school enz. . Wij hebben hem steeds de regie gegeven, wát wil jij, wát heb jij nodig? Wij vinden alles goed als jij maar onderbouwt waarom en aangeeft wat je nodig hebt aan (externe) hulp.
Bij zijn beslissing om toch af te stromen moest ik even slikken en daarna een flink stuk met de hondlopen. maar die moeite zal vooral in het feit dat ík mijn verwachting niet zag uitkomen op dat moment.... Het is allemaal goedgekomen. Hij studeert nu Social Work en heeft deze week nog benoemd hoe belangrijk het voor hem geweest is dat wij hem op deze manier gesteund hebben en hem daardoor een duwtje richting 'verantwoordelijkheid nemen voor je eigen leven'hebben gegeven.
groet,
Rotekapelle
16-03-2009 om 11:51
Rotekapelle
Hij weet volgens mij niet zo goed wat hij wil, behalve dat hij weg wil uit zijn klas, het liefst naar een ander school. Een jaar geleden had hij zijn zinnen op een havo diploma gezet. Maar nu is hij weinig spraakzaam, mompelt elke keer Ik Weet t Niet...
Na een gesprek vanmorgen gaan de jaarcoordinatoren van zijn school en van een ander havo/vwo school met elkaar overleggen.
Wij zijn nu afgestapt van het idee om af te stromen naar vmbo. Havo moet kunnen, en als hij een jaar doubleert in de 2de, geen enkel probleem. De vraag is nu, op welke school.
Zelf ben ik blij dat wij deze week al met een psycholoog kunnen praten, en zoeken naar de oorzaak van het probleem.
Het is te makkelijk om te zeggen, hij wordt gepest en basta. Waarom wordt een jongen die altijd populair was ineens gepest?
Trouwens ik kan wel melden dat hij vanmorgen wel naar school ging zonder discussie. (Vorig week bleef hij 4 dagen thuis.)