koentje
03-12-2012 om 17:33
Vervolg/vraag verkering zoon
Nou, nou het wil nog niet erg vorderen met de verkering van zoon. De meesten zullen misschien mijn eerdere draadje gevolgd hebben, maar dat is niet echt belangrijk voor deze vraag.
De situatie is nu zo dat zoon haar gevraagd heeft om vrijdag uit school mee te komen. Hij heeft dit via een briefje gevraagd en erbij gescheven dat we haar dan terugbrengen. Hij had het telefoonnummer erbij gzet zodat er eventueel contact kan zijn als haar ouders willen bellen eerst of zo.
Ze stuurde wel een briefje terug of hij haar een kusje wilde geven; de volgende dag. Wederom met invulmogelijkheid: ja/nee ....☺ Maar ze heeft hem nu gevraagd (via de vriendjes, mondeling) om komende vrijdag samen naar een park in de buurt van school te gaan. Daar heb ik geen prettig gevoel bij. Waar ik namelijk een beetje bang voor ben is dat er anderen meegaan. Zij hebben inmiddels nog geen woord met elkaar gewisseld: ieder contact loopt via vriendinnetjes van haar en een vriend van hem. Als er dan anderen meegaan, terwijl zij beiden vreselijk onzeker zijn, ben ik bang dat er dingen gebeuren vanuit groepsdruk en de combinatie met de verlegenheid en de verliefdheid.
Ik wil het hem ook niet verbieden, maar ik begin een beetje unheimisch gevoel te krijgen hierover. Ben ik overbezorgd? Wat natuurlijk allemaal meespeelt is dat zoon ADHD heeft en NLD waardoor hij impulsief is, gevoelig voor groepsdruk en sociaal onhandig.Ik weet even niet of en hoe ik moet sturen....

Annet
03-12-2012 om 21:38
Het beste excuus van een puber.....
Het beste excuus van een puber is dat hij moet zeggen: Dat mag ik niet van mijn moeder. In dit geval: ik mag van mijn moeder niet naar het park na school. Thuis afspreken of bij iemand thuis afspreken mag wel.
Het helpt niet als hij gewoonlijk wel naar het park mag maar alleen in deze situatie niet. Dan zul je toch moeten loslaten.

Knutselkei
03-12-2012 om 22:02
Moeilijk maar
om nou met iemand mee naar huis te gaan waarmee je nog geen woord gewisseld hebt? Dat zou ik als ouder van het meisje ook niet prettig vinden. Dan liever in het park eigenlijk.
Zou hij aan kunnen/durven geven dat hij wel wil komen, maar niet met anderen erbij? Of samen naar een winkelcentrum in de buurt?

Mach
03-12-2012 om 22:21
Hoe oud isie?
Ik kan me niet voorstellen dat een meisje waarmee je nog geen woord hebt gewisseld met je mee gaat naar huis! Veel "veiliger" voor haar om tussen een paar vriendinnen en misschien wat vrienden kennis te maken met haar "verkering".
Als ik de moeder was van het meisje dan zou ik het ook helemaal niet toestaan om met jouw zoon mee te gaan.
Gezien het verhaal verwacht ik dat ze zo'n jaar of 12 , 13 zijn. Dan hebben ze de veiligheid van hun vrienden en vriendinnen nog hard nodig en zitten ze over het algemeen nog niet erg te wachten op bezoekjes aan elkaars huis.

wil40
03-12-2012 om 22:44
Park
Ik ken dat park niet. Is het een plek waar de jongelui vaker nog even "chillen"? Lijkt me ook lastig, het liefst zou je stiekem achter een struikje meekijken hoe dat gaat tussen die twee. Nu is jou zoon heel open en ben jij helemaal op de hoogte. Dat is fijn. Hier gaan de jongelui wel eens samen naar de snack of ijssalon en krijg je als ouder een smsje: "ik ben wat later". Jij kan als moeder beter beoordelen wat je zoon "aankan" of waar de alarmbellen van gaan rinkelen. Maar hem een beetje vertrouwen geven en afwachten hoe hij met de situatie omgaat is natuurlijk wel erg goed voor hem. Praten maar weer, kijken hoe hij de situatie ziet en zijn beslissing accepteren.
Als je de vriendengroep niet vertrouwt of het parkje is een onveilige omgeving zou ik hem een andere locatie adviseren. De eerste ontmoeting gelijk thuis is misschien inderdaad een te grote stap.

Ginny Twijfelvuur
03-12-2012 om 23:38
Juist wel doen
Gewoon gezellig samen met zijn allen optrekken. Dat breekt het ijs wat makkelijker.
Ik ging met mijn schoolvriendje vroeger op vrijdagmiddag naar de plaatselijk kroeg. Met zijn vrienden. En dan stonden we gezellig de hele middag handje in handje te kletsen met de rest van de groep. En die zaten dus ook helemaal niet te wachten op geknuffel van ons. Dat deden we alleen buiten tijdens het afscheid nemen. Oh wat een tijd, oh wat een tijd...

P
04-12-2012 om 07:00
Kom op koentje
Je vraagt een meisje uit een andere klas, een lagere klas, op praktijkonderwijs om even een eind met je zoon mee te fietsen naar jullie huis zonder dat jij contact met die ouders heeft? Het zijn geen normale kinderen van een VO maar het gaat hier om praktijkonderwijs een aantal km van jouw huis. Jij wil nog niet eens dat ze om 3 uur 's middags in een parkje gaan zitten maar je vindt wel dat die ouders dat gewoon goed moeten vinden?

Silone
04-12-2012 om 08:39
Kom op p
kinderen op het praktijkonderwijs zijn geen normale kinderen? Ik hoop toch dat je hier een enorme typefout hebt gemaakt, dat je je iets duidelijker wilde uitdrukken maar een beetje kort door de bocht hebt opgeschreven. Toch?

M Lavell
04-12-2012 om 11:17
Niet normaal
Silone, ik weet niet wat jij bedoelt. Ik snap wel wat P bedoelt.
Kinderen uit het praktijkonderwijs zijn (naar indicatie) zwakbegaafd. Ze hebben een enorme ontwikkelingsachterstand. Wel de levensjaren, maar een ontwikkelingsleeftijd die daar (soms ver) bij achterblijft.
14 zijn en je gedragen als een 8 jarige is geen uitzondering.
Bij het ene kind is dat sterker dan bij het andere, maar je weet alleen maar wat je eigen kind aankan. Je weet niet hoe het met dat andere kind zit. Afspraakjes in het park of gezellig met een schoolgenoot mee, vereist om die reden (en vooral om de mogelijke verschillen) dezelfde voorzichtigheid als op de basisschool.
De beoordeling van wat een kind wel of niet aan kan, ligt dan bij de ouders van dat kind.
Groet,
Miriam Lavell

koentje
04-12-2012 om 11:50
Reactie
He bah, P wat een nare toon heeft jouw bericht! Het was het idee van zoon om haar mee te nemen; ik heb hem juist gewaarschuwd dat dat sowieso nietr ging werken als hij niet aan zou geven dat we haar naar huis gingen brengen en daarom heb ik er ook voor gezorgd dat ons telefoon nummer erop stond zodat we als ouders even kunnen contacten daarover.
Verder ben ik het met jou eens dat een kind op het PRO geen gemiddeld kind is, maar om dit te betitelen als niet-normaal, steekt mij als moeder wel in het hart. Maar goed, je mag natuurlijk zeggen wat je wil en misschien bedoel je het niet rot.
Dat ik het 'niet eens' goed vind dat hij met haar naar een parkje gaat is ten eerste niet waar (ik geef aan dat ik er geen goed gevoel over heb en nog niet dat ik het ga verbieden) en ten tweede geef ik aan waarom ik er moeite mee heb; dat lijken mij best steekhoudende argumenten. Ik ken mijn kind en weet dat hij onder groepsdruk en in combinatie met onzekerheid en verliefdheid rare dingen kan doen; in paniek kan raken of dingen doen die hij eigenlijk niet wil. Om mij dan honend na te geven dat ik dat niet goed vind, vind ik zelf wat kort door de bocht van jou.
Maar gelukkig er zijn goede/ positieve vorderingen gemaakt. Eerst heb ik gisteren gewoon mijn angst met hem zelf besproken: dat ik bang ben dat hij in ongemakkelijke situaties komt als hij met veel anderen op sleeptouw met haar naar dat parkje gaat.Hij snapte dat heel goed en gaf ook aan dat hij dat niet zag zitten. Zelf zei hij al;'Maar als ik zeg dat ze haar vriendinnen niet mee mag nemen, dan denkt ze straks nog dat ik haar wil verkrachten of zo'. Vervolgens bleek dat ze inmiddels op facebook vrienden waren geworden.
Zoon lief is nog steeds heel open naar ons en heeft ons uit de doeken gedaan dat hij gister met haar heeft gechat en wat er besproken is. Hij heeft aangegeven dat hij niet wil dat er vriendinnen meegingen en zij gaf aan dat ze bang is dat hij met haar wil 'tongen' en dat wil ze nog niet. Wat ik zo lief vond is dat mijn zoon haar onmiddelijk heeft gerustgesteld en dat hij aangaf dat hij haar heel lief vind en dat het helemaal niet erg is als zij dat niet wil. Schattig toch?
Ze waren dus via de chat (lekker veilig) verrassend open naar elkaar. Dus nu hebben ze afgesproken daar vrijdag heen te gaan en ik vind het dus nu ook niet meer een vervelend gevoel.
Dus... leuke ontwikkeling toch?

koentje
04-12-2012 om 12:18
Oh match...
14 is hij! Maar zoals Mirjam al aangeeft: dat is zijn kalenderleeftijd, zijn functionele leeftijd is lager. Sociaal emotioneel is dat vrij laag; ik denk dat hij ongeveer op een nivo van een 11 jarige denkt. Kwa zelfstandigheid is het ook laag, misschien wel lager nog. Maar hij is ook moeilijk in te schatten: hij heeft van die momenten dat hij ineens al iets snapt waarover ik had gedacht nog een A t/m Z uitleg over te moeten gaan geven... ☺
Het meisje is 13, ik denk dat zij ook wat lager functioneert.
Punt is dat deze kinderen evengoed in de puberteit komen en al die hormonale schommelingen maar moeten zien te verwerken...☺

Vic
04-12-2012 om 15:00
Park vs mee naar huis
Volgens mij zou ik liever willen dat mijn dochter met iemand mee naar huis gaat dan dat ze in een parkje gaat zitten. Overigens wordt mij nooit om toestemming gevraagd, hooguit eens dat ze om 16.00 uur belt dat ze bij 'die en die' is en voor 17.30 uur thuis is.

Mach
04-12-2012 om 15:19
Eerst maar eens gewoon met elkaar praten op school lijkt mij
Koentje, lijkt het je niet normaler dat ze eerst eens een keer gewoon een woord met elkaar wisselen op het schoolplein? Of in de pauze? Want je schrijft dat ze elkaar nog nooit gesproken. Gewoon eerst socializen voordat je met elkaar naar huis gaat. Zo gaat het tenminste met mijn 13 jarige en zo ging het met mijn 16 jarige toen ze 13 was. Die gingen echt niet met het een onbekende jongen mee naar huis! Durfden ze niet eens.
Ik vind trouwens dat je ook moeilijk van verkering kan spreken als ze elkaar zo slecht kennen als jij omschrijft. Ze zitten in de fases van de briefjes en msn chat, maar hebben eigenlijk nog helemaal geen echt contact. Laat ze eerst gewoon op school maar een beetje met elkaar omgaan. Dan zie je vanzelf wat er van komt. Kans is groot dat het over een week weer over is.

koentje
04-12-2012 om 19:38
Zeg match
Ik bepaal toch niet hoe zij met elkaar omgaan en ik bepaal toch niet wat zij hebben en wie of besluit dat dat verkering genoemd wordt?
En hoezo zouden ze normaal moeten doen? We hadden toch al geconstateerd dat het niet over normale kinderen gaat? Ik laat ze lekker hun eigen ding doen en als ik denk dat het kwaad kan grijp ik in.
Verder praat ik wel met zoon over wat het inhoud als je een relatie hebt. maar ieder mag daar zijn eigen invulling aan geven! Ook op het pro.... op hun eigen abnormale manier!☺
Er wordt overigens inmiddels druk getelefoneerd.... weer een stapje verder!

P
04-12-2012 om 20:01
Koentje
Ik zeg niet dat ze niet normaal zijn maar dat ze niet zijn zoals de kinderen van een normaal VO maar inderdaad je kunt het anders lezen.
Ik snap niet zo goed dat je dat er nooit bij zet want je kunt toch echt een kind op PRO niet vergelijken met een
'gemiddelde' puber, zeker niet een meisje wat JIJ ook niet kent.
Denk verder niet te slecht over mij: er zitten twee PRO jongens in het team van mijn oudste en die zijn HEEL normaal maar met dit soort dingen zou ik wel wat voorzichtig zijn, dat was mijn punt en vragen stellen hier zonder dat erbij te zetten vind ik wat apart.

Mach
04-12-2012 om 20:04
Ik zei gewoon, niet normaal
Ik probeer je alleen uit te leggen hoe mijn 13 jarige dochters met zulk soort verkeringen omgaan en gingen. En daar hoorden geen bezoekjes bij aan de vriendjes bij. Ik probeer je uit te leggen dat het voor 13 jarige meisjes fijn is om de jongenswereld te verkennen met een groepje vriendinnen als steun. En niet alleen met je verkering in huis, terwijl je nog nooit een woord met elkaar gewisseld hebt. Dat is namelijk best eng en spannend. En dat geldt voor alle 13 jarigen , gymnasium of praktijkschool

koentje
04-12-2012 om 20:47
P en match
Koentje, lijkt het je niet normaler dat ze eerst eens een keer gewoon een woord met elkaar wisselen op het schoolplein?
Dit is wat je scheef Match. Maar je had het niet over normaal? Ik weet effe niet meer waar dit over gaat.
Het punt is dat ieder kind, slim of minder slim, het recht heeft op zijn eigen manier te experimenteren met relaties.
Ik zou niet weten waarom het ineens zo apart is dat ik hier in de beginposting geen vermelding maak van het feit dat het om PRO kinderen gaat.
En P, wat wil je bewijzen door aan te geven dat er 2 jongens in het team bij jou zitten die ook het PRO bezoeken? Met de vermelding dat ze heel normaal zijn?
Ik volg je niet hoor. Ze zijn waarschijnlijk niet gemiddeld, kwa intelligentie, vermoedelijk. Wat zegt dat?

Ginny Twijfelvuur
04-12-2012 om 20:53
Nou koentje
Voor kinderen met een lagere kalenderleeftijd reageren ze beiden toch maar erg volwassen.
En wat zijn ze lief voor elkaar. Ik denk dat dit, als het ze het rustig kunnen opbouwen, best wel goed gaat komen tussen die twee. Die gaan hun weg wel vinden, denk ik.

P
04-12-2012 om 21:17
Koentje
Nou bewijzen doe ik niet maar heel veel mensen hier KENNEN geen kinderen op PRO, ik wel. Mijn nichtje heeft PRO gedaan en die twee jongens die ik goed ken zitten op een PRO.

wil40
04-12-2012 om 21:33
De liefde
Wat heeft de liefde tussen 2 pubers in hemelsnaam te maken met het cognitieve niveau waarop ze functioneren? En als het met de sociaal/-emotionele ontwikkeling te maken heeft en een eventuele achterstand dan moet ik helemaal lachen.
Op het gymnasium heeft de helft of meer(?) een sociaal/ emotionele achterstand. Koentje praat met haar zoon over zijn eerste echte liefde en wat heerlijk dat hij zo open is. Ik geniet hier heerlijk van mee en jullie halen het niveau van onderwijs erbij.
Het joch is verliefd! En natuurlijk hebben ze wel verkering. Verkering is niet wat wij ervan vinden, dit is dikke mik tussen die twee en hoe lang het gaat duren weet niemand. Misschien gaan ze trouwen en krijgt Koentje 10 kleinkinderen, misschien is het morgen uit. Komt ook bij alle niveau`s voor dacht ik.
Of je praktijkonderwijs doet of tweetalig gymnasium, daar houdt de natuur (gelukkig) geen rekening mee. De hormonen werken hetzelfde. Koentje stelt een vraag in pubertijd over verliefdheden. Waarom moet er dan over schoolniveau`s worden gepraat? Blêh!

Mach
04-12-2012 om 21:58
Nou ja zeg
Ik heb het helemaal niet gehad over niveau ofzo.
Alleen over het feit dat ik heel goed begrijp dat het lieve meisje eerst liever met een groepje verder kennismaakt met haar verkering voordat ze met hem mee gaat naar huis.
Jeemig, ik kan me echt niet voorstellen dat jullie het leuk, normaal of gewoon zouden vinden als jullie 12 of 13 jarige dochter met een verkeringsvriend mee naar huis zou gaan die ze nog niet eens zelf gesproken had. Want gisteren schreef Koentje nog dat alles via vriendinnen en briefjes ging. Ik zou het als moeder niet een fijn idee vinden, zelfs niet als ik daarbij het telefoonnummer van ouders erbij krijg, als ik wist dat ze verder in real life nog geen woord gewisseld hebben. Ik vind het persoonlijk ook een wat raar idee. Dit hoeven jullie niet met mij eens te zijn, maar het kan natuurlijk best zijn dat ook het betreffende meisje en haar ouders het een wat apart voorstel vonden.

Vic
04-12-2012 om 23:27
'niveau'
Ik denk dat het 'niveau' op een bepaalde manier wel relevant is. Meisjes die op een lager cognitief niveau functioneren zijn vaker slachtoffer van seksueel misbruik. Dat is hier natuurlijk helemaal niet aan de orde, maar het lijkt me wel iets om bedacht op te zijn. Het kleurt wellicht de visie van de ouders van dat meisje. Daarbij is het een feit dat kinderen op lagere typen onderwijs eerder aan seksuele relaties beginnen dan vwo'ers, en ik denk dat je dat nog niet moet willen bij 13/14-jarigen.

Kaaskopje
05-12-2012 om 02:19
Praktijkonderwijs en park
Ik denk dat de variatie op PRO aardig naar onder en naar boven kan uitschieten. Mijn dochter had op mbo niveau 2 een meisje die opgeklommen was vanaf PRO. Ook dat kan. Dus een PRO-leerling is niet automatisch zwakbegaafd. Volgens mij dan. Maar wat mij betreft staat dit los van de verkering van Koentje-zoon.
Bij argwaan zou ik de afspraak in het park trouwens niet aanmoedigen. Er is vast ander neutraal terrein, waar meer mensen zijn dan in een park.

Silone
05-12-2012 om 08:13
Nou bewijzen doe ik niet maar heel veel mensen hier KENNEN geen kinderen op PRO, ik wel
Nou idd, bewijzen kun je het niet, want wat weet je nu helemaal van mij? Niets eigenlijk. Ik snap wel waar je heen wilt, heel terecht ook, maar een hele groep als niet normaal bestempelen, dat kan echt niet.

lizelot
05-12-2012 om 08:47
Koentje-mach
Mijn zoon had ook aan zijn vriendinnetje gevraagd of ze naar ons mocht komen,maar ze mag niet.Iets wat ik heel goed begrijp van haar ouders.12 is een lastige leeftijd en haar ouders kennen onze zoon en ons niet.Ze hebben nu een schoolverkering.Eerst ook zonder praten,elkaar een briefje,knutsel of koekje geven.Toen al handje vasthouden tijdens en uitstapje,onder druk van vrieninnetjes ,maar ze vonden het wel erg leuk.Nu zoeken ze elkaar op in de pauze.Ik vind het prima zo.Zoon is trots en blij dat hij een vriendinnetje heeft.
Ik snap dat je het park niet zo een goed idee vind,ik zou het ook niks vinden.Ik zou ankijken hoe het zich op school ontwikkeld.Hoe gaat je zoon naar school??Misschien kunnen na schooltijd even blijven kletsen??
Mach,de kinderen hebben verkering.Ook al zien wij dat als volwassene anders.Juist daarom is het zo leuk en volkomen onschuldig om zo een meisje thuis(in een veilige omgeving) te laten komen.Zoon heeft een vriendinnetje,maar zondag komt er een ander meisje hier thuis.Ik vind het juist wel prettig dat ze hier komt.Het is een lastige leeftijd.Ik ben er liever bij.Gaan we met de hond wandelen,doen we een spelletje.Ik heb dat liever dan hangen in een park of speeltuintje.

koentje
05-12-2012 om 09:37
Gelukkig zijn er
ook nog mensen die gewoon lekker kunnen meegenieten zonder allerlei oordelen! Dank daarvoor!
Mach; je zei inderdaad niets over niveau, je zei wel iets over de manier waarop jij vindt dat zij hun relatie moeten opbouwen. Vind je dat zelf ook niet van de zotte?
Kijk, ik zie het als volwassene ook anders: tuurlijk ga je eerst met iemand praten, elkaar beter leren kennen en voorzichtige stapjes zetten.
Maar ja, deze twee worden niet gehinderd door enige kennis in deze en dus gaan ze lekker hun eigen gang!☺ Het voelt goed voor hen, en ze zijn eigenlijk heel lief met elkaar! Wat wil een moeder nog meer?
Eerder vond ik het een lastig idee dat gedoe in het park, daarom had ik ook liever dat ze dan hier thuis komen. Maar vond ik het voorstel van mijn zoon ook nogal pats/boem, maar vanuit zijn enthousiasme snap ik het wel. En ik heb nagedacht over mijn zoons gevoeligheid voor groepsdruk. We hebben hier al veel over gepraat en er zijn in het recente verleden enkele situaties geweest waarin man en ik elkaar aankeken met verbazing. Zoon vertelde namelijk daarin dat hij dreigde in een lastige situatie te gaan komen en ging er toen met een smoesje vandoor.
Dit ging over hetzelfde park waar ze nu heen gaan. Het gebeurt wel eens dat jongens van school daar met elkaar afspreken als ze ruzie hebben en dan gaan vechten. Anderen worden daarbij uitgenodigd; waaronder zoon. Hij had toegezegd mee te gaan om dat hij niet wist wat er gaande was: hij dacht gewoon gezellig. Maar toen hij hoorde dat er gevochten zou gaan worden heeft hij een smoes bedacht en is naar huis gegaan. Dat stelt mij dan behoorlijk gerust! Nog mooier zou zijn als hij gewoon aan zou geven da hij niet bij gevechten hoeft te zijn, maar dat is misschien de volgende stap.
Voor vandaag hebben zoon en vriendinnetje afgesproken samen naar het park te gaan na school.... dus ik ben benieuwd. Vervolge komt!

ishtar
05-12-2012 om 10:02
Kan je zoon
niet eerst een keer met haar mee? Dan kunnen haar ouders hem leren kennen, en komt er zo misschien ruimte voor haar om wel naar jullie te komen.

Leen13
05-12-2012 om 11:33
Jouw gegevens
Zoon hier geinstrueerd direct mijn nummers door te geven zodat men mij kan bellen als er een vraag is. Maar ook om vriendin met ouders samen uit te nodigen. Dat is hier dus ook een aantal keer gebeurd. Ik krijg nog weleens de groeten door van ouders van ex-vriendinnen. Ik ga ook zelf op bezoek bij de ouders van de verkering van zoon. Toch werkt dat niet altijd. Een paar keer bleek met name een vader absoluut niet te tolereren dat dochter een vriendje zou hebben, hoe onschuldig ook. De eerste keer was dat toen zoon een jaar of zes was en zijn vriendinnetje een ringetje wilde geven. Vader ontstak in woede en de relatie is nooit meer goed gekomen. De vader van een andere ex-verkering van zoon vond het ook absoluut niks en weigerde zoon desgevraagd een hand te geven. Er zitten blijkbaar extreme types bij die vaders. Die vader vind het inmiddels goed dat zijn dochter, inmiddels ook 16, een vriendje 1x per maand ziet. Mijn zoon heeft nog steeds contact met exen. Dat vind hij zelf vreselijk interessant maar meestal was het gewoon een setje dat het leuk vond om een stelletje te zijn dat samen dingen deed als huiswerk maken of naar de sportschool oid. Exen klinkt dan wel stoer maar het was natuurlijk geen volwassen relatie. Het bleef speels en passend bij de leeftijd. Daarom heb ik me erg verbaasd over dat soort ouders.
Overigens mag dochter ook thuis komen met haar vriendje, dat ik ook al ontmoet heb. Maar ze kiest er toch voor om hem, samen met andere klasgenoten, in het park te ontmoeten. Daar zitten ze dan, in de kou, te geiten en te zoenen.

P
05-12-2012 om 13:05
Silone
Ik bedoelde dat ik niets aan het bewijzen was (Koentje vroeg wat ik wilde bewijzen). Ik bedoelde niet te zeggen dat ik niet kan bewijzen dat andere OO'ers geen of wel kinderen op PRO kennen.
Verder heb ik al gezegd dat ik ook niet bedoelde dat ze niet normaal zijn maar dat ze niet op een normaal VO zitten en ik heb al toegegeven dat je het anders kan lezen.
Waarom je nogmaals de woorden dat mijn nichtje en twee vriendjes van mijn oudste niet normaal zijn mij in de mond wil leggen is mij een raadsel.

koentje
06-12-2012 om 00:33
Normaal/niet normaal
P wat blijf je toch op dat normaal-woord zitten! Heb je nu nog niet begrepen dat je daarmee zo enorm een oordeel neerzet?
Hoezo is nou een praktijkschool weer niet normaal? Het is toch echt een gewoon een vorm van VO. Het valt ook niet binnen het speciaal onderwijs. Gymnasium is bovengemiddeld, pro is beneden gemiddeld.

wil40
06-12-2012 om 09:31
"normaal" en p.
Normaal in de zin van: anders, speciaal, bijzonder, apart, niet gemiddeld? Mijn zoon zit op een "normale" school maar is niet normaal, in de zin van anders, speciaal, bijzonder, apart en niet gemiddeld.
Ik vraag me af eerlijk gezegd wat er tegenwoordig wordt verstaan onder normale scholen en normale kinderen. Werkelijk, geen idee. Eerlijk gezegd stoor ik me vreselijk aan die hokjescultuur. Ons hokjesdenken zit onze kinderen nu juist vreselijk in de weg.
Ik wil niemand beledigen, woorden zijn hard achter de computer. Uit andere draadjes (foei, mag niet) weet ik dat een zoon van P. dyslecties is, misschien vind ik hem ook wel niet normaal? Het is tenslotte toch een leerprobleem dat je leerproces behoorlijk in de weg zit.
Dat je 1 keer de woorden "niet normaal" gebruikt kan een vergissing zijn, maar blijven uitleggen wat je dan wel niet normaal vindt is best pijnlijk.
PRO is èèn van de vormen van voortgezet onderwijs, niets meer en niets minder.