Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Anneke

Anneke

04-11-2011 om 17:46

Vind haar nog te jong voor echte sex

Ik heb ook een dochter, ze is net 15 geworden. Ze heeft nu een jaar een vriend, hij is twee jaar ouder. We hebben een goed contact en dochter vertelt veel aan mij. ook over vrijen etc. Een paar maanden terug, toen ik er over begon omdat ze veel bij elkaar logeren, vroeg ik of ze misschien al verder gingen dan zoenen en knuffelen, maar dochter zei dat ze aan echte sex nog lang niet toe was. Nu, twee maanden later zei ze dat ze wel verder wilden dan alleen knuffelen.
Aan de pil wil ze niet. Want het zijn hormonen en is best onnatuurlijk. Ik kan haar geen ongelijk geven. Ik heb dus aangeraden om een condoom in combinatie met redelijk veilige dagen te gebruiken. Maar...eerlijk gezegd vind ik haar nog veel te jong! Ik denk dat je best een realtie kan hebben zonder echte sex.
Het is ook haar eerste vriendje en ik ben bang dat ze daar misschien toch spijt van zal krijgen. Ik wil eerst weten of ze het allebei wel graag willen of dat het alleen meer van zijn kant komt.
Wat te doen? Zeggen dat ik haar nog te jong vind, verbieden kan ik het toch niet, condooms in huis halen? Heeft iemand ervaring hiermee?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Geen pil?

Eerlijk gezegd vind ik een condoom alleen niet voldoende bescherming bieden tegen zwangerschap. Ik zou mijn dochter wel proberen te overtuigen om de pil te slikken. En ja, ik vind 15 jaar ook te jong voor sex. Maar ja, ik betwijfel of het je lukt het te verbieden.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-11-2011 om 20:56

Jong

Ja ik vind 15 ook jong voor seks, maar als ze niet meer willen wachten doen ze het toch wel. Als ze niet aan de pil wil riskeert ze een zwangerschap, daar zou ik wel een stevig gesprek over voeren. Als ze de morning after-pil moet slikken is dat een flinke aanslag op haar 'veilige' hormoonhuishouding-zonder-de pil. Het lijkt me niet wenselijk als dat haar anticonceptiemiddel wordt.

mijk

mijk

05-11-2011 om 12:10

Ik was vijfiten

en het vriendje van toen is nu onze zoon van scouting halen. Ik moet zeggen voor mij was 15 niet te jong voor sex maar ik ben wel heel blij dat ik nog geen zoon heb die studeert..

Mijn dochter zou in deze situatie toch echt aan de pil moeten. EN condooms natuurlijk in ieder geval. Jij kan wel vinden dat een echte relatie ook zonder sex kan, maar het is jouw relatie niet..

Mijk

Fiorucci

Fiorucci

05-11-2011 om 12:48

Precies

"Jij kan wel vinden dat een echte relatie ook zonder sex kan, maar het is jouw relatie niet.."
Mee eens, dit is geen situatie voor struisvogelpolitiek.

MerelR

MerelR

05-11-2011 om 15:28

Eerlijk gezegd

verbaasd het me wel een beetje dat ze nog niet eerder seks hebben gehad. Ze zijn net 15 en 17 en logeren (en slapen?) dan regelmatig bij elkaar, persoonlijk had ik dat op 14 jarige leeftijd zeker niet goedgevonden.
Maar verder begrijp ik wel dat je misschien buikpijn krijgt van het idee dat je dcohter seks heeft of gaat hebben. Maar het went, echt waar .
Ik zou er niet over twijfelen om met haar naar de huisarts te gaan voor de pil. Ik zou geen nacht meer rustig slapen als ik wist dat ze alleen maar condooms gebruikten. Het plan om 'het' alleen op veilige dagen te doen werkt natuurlijk voor geen meter. En inderdaad misschien best jong voor seks, maar zeker te jong om zwanger te worden.
Als laatste en zeker niet het minste advies is om goed met je dochter te praten. Wat jouw normen en waarden zijn en want jij ervan vindt dat ze seks heeft en wat haar verwachtingen hierover zijn. Uit de praktijk blijkt namelijke dat ze daar toch meer van meenemen dan je in eerste instantie zou denken.

Anneke

Anneke

06-11-2011 om 16:51

Hier ben ik weer...

Bedankt alvast voor jullie reacties. In mijn omgeving ken ik weinig andere moeders die een dochter van 15 met verkering hebben, vandaar dat ik het fijn vind om hier erover van gedachten te wisselen.
Nee, ik snap ook wel dat ik het niet ga verbieden dat ze sex wil. Ze slapen al een jaar samen, vind ik goed.
Ik vertrouw mijn dochter en zoals ik zei hebben we een hele open relatie en ze vertelt me veel. Misschien zijn het ook wel geen standaard pubers, als die er al zijn. Niet alle pubers hebben gelijk of na een paar weken sex!
Dus ja, het kan dat ze nog geen sex hebben gehad. Ik denk ook dat ze dat nog niet goed durfden.
Ik heb ook gehoord van de nova ring, die moet je dan 3 weken in de vagina dragen en het scheidt wel hormonen af, maar veel minder dan de pil. Misschien is dat een idee? Condoom in combinatie met veilige dagen in m.i. ook veilig en ik denk echt dat mijn dochter wijs genoeg is om daarmee om te gaan.

Fiorucci

Fiorucci

06-11-2011 om 18:25

Anneke

"Condoom in combinatie met veilige dagen in m.i. ook veilig..." Dat zou ik mijn dochter nooit adviseren. Want als die dag minder veilig is dan zij denkt, en er gaat iets mis met het condoom, bingo. Als dit werkelijk een solide advies zou zijn, zou het ook gepropageerd worden namelijk.

Waarschuwing

Als overtuigd meelezer en niet reageerder, heb ik voor dit onderwerp speciaal ingelogd om je te laten weten dat condooms en veilige dagen als voorbehoedsmiddel een hele goede manier is om zwanger te worden.

Ik kan het weten want mijn, overigens zeer gewenste, op die manier verwekte kind zit hier naast me op de bank!

Niet iedereen heeft zijn eisprong rond de 14de dag, die van mij blijkt rond dag 8 te zijn....

Wil nog ff laten weten dat ik 31 was toen mijn kind werd geboren en dat mijn partner en ik wisten welk risico wij namen.

Doortje

Pilsje8

Pilsje8

06-11-2011 om 20:04

Nuvaring als alternatief

voor de pil is misschien een goede optie.
Ik gebruik de nuvaring al jaren mede om de reden dat het wat lager gedoseerd is en qua gebruiksvriendelijkheid vind ik het handiger dan de pil. Ik kan me zo voorstellen dat een kind van 15 die nog wel eens zal vergeten en dan is het weer net zo onveilig als geen voorbehoedsmiddelen gebruiken.
Nuvaring is trouwens wel een stukje prijziger dan de pil.

MerelR

MerelR

06-11-2011 om 20:16

Waarom we nog niet uitgestorven zijn.

Het is een bekend verschijnsel dat vrouwen juist rond de ovulatie meer zin in seks hebben. http://www.kennislink.nl/publicaties/waarom-we-nog-niet-uitgestorven-zijn-punt-punt-punt

oregano

oregano

06-11-2011 om 20:31

Tja, te jong...

Mijn dochter is 14, heeft sinds 5 maanden een vast vriendje. We praten ook openlijk over van alles, zo ook over seks. Ze zegt dat ze dit nog niet van plan zijn maar gaf een tijd geleden aan wel aan de pil te willen. ik heb dit eerst nog wat naar voren geschoven, meerdere keren met haar over gesproken en nu zijn we 3 weken geleden samen naar de huisarts geweest. Daar ook een gesprek gehad en nu is ze sinds 2 weken begonnen met de pil. Ja ook ik moet er niet aan denken dat ze al seks zou hebben maar ik weet ook dat ik het niet kan verbieden. Dan maar liever veilig, condoom en pil. Gisteren weer een gesprek in de auto nav de HPV inenting die ze niet heeft gehad, of we dit toch nog moeten doen. Zei ze dat ze geen kans had op een soa omdat ze beide nog maagd zijn....
Nou ja om een lang verhaal kort te maken, ik snap jou, maar ik denk dat ze toch wel seks hebben als ze zelf vinden dat ze er aan toe zijn. Je kunt niet meer doen dan er samen over te praten en het onderwerp bespreekbaar te houden denk ik..
Trouwens ik was zelf ook 14 en ging toen stiekem aan de pil wat ontdekt werd toen mijn vader eens zijn medicijnen ging halen bij de apotheek (en die van zijn dochter ook meekreeg..., zo wil ik het dus niet nu met mijn dochter).
Succes, groet oregano.

Maylise

Maylise

06-11-2011 om 21:52

Pil

De pil is in dit geval de minste van de tweede kwaden waarschijnlijk maar ik snap wel waarom je eigenlijk je dochter niet aan de pil wil. Ik zou daar ook moeite mee hebben. Helemaal afgezien van seks of zo maar ik vind de pil echt rotzooi. Ik bedoel het werkt geweldig maar ik had zelf wel last van de bijwerkingen (heftige ongesteldheid, veel gewicht aankomen) dat ik dat ding toen voorgoed heb afgezworen. Van vriendinnen hoor ik hele wisselende verhalen. Sommigen hebben nergens last van en anderen hebben last van een hele rits aan bijwerkingen.

Fiorucci

Fiorucci

06-11-2011 om 22:13

Maylise

Helemaal eens, echt. Maar andere methodes geven veel meer kans op een andere bijwerking van sex: zwangerschap.

Puck

Puck

07-11-2011 om 12:50

Ik snap je niet anneke

Je geeft aan dat je sex niet wilt en kunt verbieden. Dan snap ik niet dat je dan onveilige sex propageert boven veilige sex. In jouw situatie zou ik toch echt proberen om mijn dochter aan de pil te krijgen, ook al is het hormonen. Dat hoeft niet perse slecht te zijn en zelfs met alle nadelen van de pil weegt dat op tegen de nadelen van zwanger worden. Alle andere maatregelen zijn gewoon minder veilig. Waarom ga je niet met haar naar de huisarts om te overleggen welke soort pil ze het beste kan gebruiken en of er nog andere mogelijkheden voor haar geschikt zijn. Condooms in combi met veilige dagen is in iedere geval ONgeschikt, ook voor een betrouwbare puber.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-11-2011 om 13:46

Maylise

Het is soms ook even aftasten naar welke het beste voor je is. Ik bleek bij 1 merk opeens een zonneallergie te hebben. De overstap naar een ander merk maakte er een eind aan.
Ik hoor van mijn dochter tot nu toe geen klachten.

Anneke

Anneke

08-11-2011 om 15:31

Ben ik dan de enige?

Iedereen, zo lijkt het wel, vindt het normaal dat meisjes van 15 de pil gaan gebruiken. Ik vind het nogal wat. Het is een inbreuk op de hormoonhuishouding en het is best onnatuurlijk. Dus daarom heb ik daar best bezwaar tegen.
Condoom in combinatie met veilige dagen is een heel goed alternatief, volgens mijn vriendin, die ook huisarts is. Maar, omdat ze 15 is en nog aan het experimenteren en zo en tja, zal het vriendje wel op tijd het condoom gebruiken, dat zijn dus dingen die ik me dan wel afvraag.
Ik ben dan ook blij met het antwoord van Pilsje 8 die ervaring met de Nuva ring heeft. Ik denk dat ik dat ga voorleggen aan mijn dochter. Veel minder hormoonafgifte dan de lichtste pil.Blijft lastig.

Puck

Puck

08-11-2011 om 19:33

Anneke

nee, je bent vast niet de enige die het niet normaal vindt dat 15jarige meiden de pil slikken. Maar als ze op die leeftijd sex hebben dan is het belangrijkste dat het veilig is. Het advies van jouw vriendin vind ik echt onbegrijpelijk en belachelijk. Is zij ook degene die je die aversie voor de pil heeft bijgebracht? De huidige pillen hebben gewoon een lage hoeveelheid hormonen en worden veilig geacht. Daar hoef je helemaal niet zo panisch over te doen. Natuurlijk heb je het allerbeste met je kind voor maar naar mijn beleving ben je hier aan de ene kant vrij naief door er maar vam uit te gaan dat je kind alleen op veilige dagen en altijd met condoom sex zal hebben en aan de kant extreem bezorgd over de risicos van de pil.

Fiorucci

Fiorucci

08-11-2011 om 19:42

Huisarts?

Het wordt tijd dat ze haar vakliteratuur gaat bijhouden, zelfs op de middelbare school leren kinderen al dat dit zeer onveilig is....

Kaaskopje

Kaaskopje

08-11-2011 om 20:23

Nou fijn is dat...

zo'n huisarts. Ik weet wel dat ik op mijn 15de geen kaas gegeten had van mijn veilige dagen.
Als je met iemand samenwoont en je beslist dat je niet aan de pil wil, maar bepaalde dagen anders of niet wilt vrijen omdat je je cyclus zo goed denkt te kennen dat je daarmee een zwangerschap voorkomt, vooral doen. In die omstandigheden is een zwangerschap misschien ook niet een regelrechte ramp, hooguit 'niet gepland'.
Een puber die het wiel eigenlijk nog moet uitvinden kun je de zekerheid van een door hormonen aangestuurd anticonceptiemiddel eigenlijk niet ontzeggen als je het beste met haar voor hebt. Met 'veilige dagen' dwing je je dochter héél veel risico te nemen.
Van de Nuva ring weet ik niet genoeg af om daar iets zinnigs over te zeggen. Maar laat haar tenminste iets gebruiken naast het condoom.

MerelR

MerelR

08-11-2011 om 21:08

Toen mijn 15-jarige dochter

vroeg of ze aan de pil mocht schrok ik daar wel enigzins van. De pil zorgt inderdaad voor een onnatuurlijke cyclus en dat wil je niet voor je kleine meisje. Maar kleine meisjes worden groot en hebben seks, of je dat nu leuk vindt of niet. Ik heb haar daarna ook snel naar de huisarts gestuurd want van het idee dat ze zwanger zou raken kon ik pas echt wakker liggen. Dochter is nu héél blij met haar pil, menstruatie is een stuk lichter, minder buikkrampen en ze kan het zelf regelen wat erg handig is tijdens vakanties. Dus misschien kun je er ook de voordelen van inzien.
Dochter heeft met huisarts ook nog over andere anticonceptie gesproken zoals Nuvaring en pleisters maar huisarts gaf bij jonge meiden de voorkeur aan de pil omdat men hier al jarenlang ervaring mee heeft en de andere methodes een stuk minder.
En alleen seks hebben op veilige dagen is echt een héél dom idee.

Vic

Vic

08-11-2011 om 22:43

Condoom en veilige dagen

Bedoelde die vriendin/huisarts niet dat je altijd een condoom moet gebruiken en op je vruchtbare dagen helemaal geen seks moet hebben? Dan zou ik het nog wel logisch vinden. Zelf ben ik ook geen voorstander van de pil, en ik voelde me zoveel beter toen ik er eenmaal mee gestopt was. Toch zou ik mijn dochter dat wel adviseren, i.c.m. condooms, als ze toe is aan seks (hopelijk pas na haar 17e ofzo).
Wat moet je anders als je zo jong bent? Zelf heb ik een spiraal, maar ik heb nog nooit gehoord van een jongere die daarvoor kiest.

Fiorucci

Fiorucci

09-11-2011 om 06:55

Vic

Een meisje van 15 weet niet vaak precies wanneer haar vruchtbare dagen zijn. En er zijn zat vrouwen die zwanger werden op dagen die zogenaamd veilig waren. Je moet je lichaam wel heel goed kennen om te weten wanneer je je eisprong hebt. En dan nog is er een risico.

Vic

Vic

09-11-2011 om 14:35

Ho wacht

Ik zei toch dat ik mijn dochter wel de pil zou adviseren. Ik heb weinig vertrouwen in die vruchtbare dagenmethode (heb zelf ook een kind rondlopen dat op een zgn niet-vruchtbare dag is verwekt Maar ik heb dus wel geleden onder jarenlang pilgebruik. Dat merk je pas als je ermee stopt, dat dan weer wel. En ik zie ook geen hormoonloos alternatief voor jonge meiden, dus je moet wel.

Fiorucci

Fiorucci

09-11-2011 om 16:39

Vic

Ik weet precies wat je bedoelt, ik ben ook blij dat ik geen pil meer hoef te slikken. Maar ik vind dat je bij een grietje van 15 op safe moet spelen. daarbij, het feit dat ik er bepaalde klachten van had, wil niet zeggen dat dat ook voor mijn dochter geldt. Het kan zoals hierboven al staat ook zo zijn dat het bepaalde klachten verminderd.

Maylise

Maylise

09-11-2011 om 17:47

Nou

Persoonlijk vind ik de pil echt niks maar het is inderdaad vaak het minste van twee kwaden dus dan maar inderdaad aan de pil. Ik ben wel blij dat ik met mijn dochters nooit voor dit probleem heb gestaan want ik weet niet zo goed wat ik hen had geadviseerd.

Overigens is het condoom als het goed wordt gebruikt zeer betrouwbaar. Veel mensen gebruiken het echter niet op de juiste manier en door dat aangeklooi verliest het aan betrouwbaarheid. Maar mits goed gebruikt is het een zeer veilig voorbehoudsmiddel en ook nog eens geheel zonder hormonen.

Fiorucci

Fiorucci

09-11-2011 om 18:08

Maylise

Eens, maar er wordt wel geadviseerd te double dutchen, veel pubers zijn echt niet bepaald virtuoos in goed condoomgebruik, en de pil beschermd niet tegen soa's. Beide heeft dus de voorkeur.

Asa Torell

Asa Torell

10-11-2011 om 10:01

Wat ik me wel afvraag

Hoe doen die tienermeiden dat met het elke dag aan de pil denken? Lijkt me echt lastig (het is voor mij al een reden om niet voor het ding te kiezen) maar het schijnt toch goed te lukken gezien het lage aantal tienerzwangerschappen.
Ik sluit me verder aan bij de rest, die veilige dagen zijn echt geen methode voor een tiener. Ik ken er inmiddels aardig wat kindjes van .

Puck

Puck

10-11-2011 om 12:34

Asa

niet iedereen vindt het moeilijk om dat te onthouden. In de 15 jaar dat ik de pil slikte (en ook ik voel me achteraf gezien veel lekkerder zonder die hormonen) heb ik denk ik een keer of 3 een keer de pil vergeten. Ook de dagelijkse medicatie die ik heb vergeet ik zelden. Gewoon een onderdeel maken van je naar bed gaan ritueel, strip op de tandpasta leggen ofzo.

Fiorucci

Fiorucci

10-11-2011 om 12:39

Asa

Ik had de strip altijd naast mijn tandenborstel liggen..

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.