Anneke
04-11-2011 om 17:46
Vind haar nog te jong voor echte sex
Ik heb ook een dochter, ze is net 15 geworden. Ze heeft nu een jaar een vriend, hij is twee jaar ouder. We hebben een goed contact en dochter vertelt veel aan mij. ook over vrijen etc. Een paar maanden terug, toen ik er over begon omdat ze veel bij elkaar logeren, vroeg ik of ze misschien al verder gingen dan zoenen en knuffelen, maar dochter zei dat ze aan echte sex nog lang niet toe was. Nu, twee maanden later zei ze dat ze wel verder wilden dan alleen knuffelen.
Aan de pil wil ze niet. Want het zijn hormonen en is best onnatuurlijk. Ik kan haar geen ongelijk geven. Ik heb dus aangeraden om een condoom in combinatie met redelijk veilige dagen te gebruiken. Maar...eerlijk gezegd vind ik haar nog veel te jong! Ik denk dat je best een realtie kan hebben zonder echte sex.
Het is ook haar eerste vriendje en ik ben bang dat ze daar misschien toch spijt van zal krijgen. Ik wil eerst weten of ze het allebei wel graag willen of dat het alleen meer van zijn kant komt.
Wat te doen? Zeggen dat ik haar nog te jong vind, verbieden kan ik het toch niet, condooms in huis halen? Heeft iemand ervaring hiermee?

Kaaskopje
10-11-2011 om 14:16
Naast haar kussen
Ik zie de strip van mijn dochter altijd op haar bed liggen. Kan niet missen dus.

MerelR
10-11-2011 om 14:25
Op het nachtkastje
Volgens mij geraken we hoe langer hoe verder off-topic maar hier mijn antwoord.
Dochter heeft pil op haar nachtkastje liggen, neemt hem op een vaste tijd en heeft ook nog twee keer een alarm ingesteld op haar mobiel. Maar eerlijk gezegd vergeet ze hem nog wel eens maar dan heeft ze nog altijd een moeder die er ook aan denkt.

Puck
11-11-2011 om 08:40
Anneke, ben je er nog
Anneke, ik kan me voorstellen dat je je nu aangevallen voelt omdat de rest jouw mening niet deelt en ook nog eens kritiek heeft op je vriendin, maar ik hoop zo dat je de mening van iedereen ter harte neemt en je dochter niet aan gaat laten klooien met condooms en veilige dagen. In het belang van je dochter: ga met haar naar de huisarts en vraagcom een pilrecept.

tonny
11-11-2011 om 10:41
Haar eigen mening
'Aan de pil wil ze niet.' En wat wil ze dan wel, heeft ze daar iets over gezegd?
Ze wil wel 'verder' gaan met seksueel contact, dus? En wat vindt haar vriendje?
Ik kan me helemaal voorstellen dat je 15 te jong vindt. Ze had die vaste vriend al toen ze 14 was en hij 16. Allebei jong dus. Toch heb je dat veelvuldige logeren toen ook al goed gevonden, en van het een komt het ander. Achteraf is het makkelijk praten natuurlijk...
Zelf heb ik nooit de pil geslikt. Wilde ik zelf niet, wilde partner niet vanwege het gegeven dat je toch je hele systeem chronisch op z'n kop zet. Heel wat mensen hier op OO melden dat je je toch echt anders voelt met al die hormonen.
Puberteit is toch al niet zo'n kalme tijd, wat hormonen en emoties betreft, ik weet niet wat de pil dan allemaal voor effect heeft. Misschien juist afvlakkend? Daar weet ik weinig van.
Wat de risico's betreft. Ik herinner me een vriendin van dochter, jaren geleden, die met de dokter besprak hoe veilig de pil was (ook denkend aan vergeten, narigheid bij buikgriep, effect van andere medicatie) en toen zei hij: Tja, het is heel veilig, maar nooit exact 100%. Als je geen enkel risico wilt nemen moet je het spelletje niet spelen.
Het is een lastig onderwerp. Wijs van je dat je er niet makkelijk over denkt.
De combi veilige/onveilige dagen en condooms - tja, da's een kunst op zich en ook een beetje geluk hebben, ik zou dat niet wagen bij een stel van 15 17.
Veel sterkte en wijsheid ermee!

Asa Torell
11-11-2011 om 16:15
Ok (ot)
Goed om te weten dat hier dus succesvol trucs voor gebruikt kunnen worden. Kan hier over een jaar of 10 ook zomaar aan de orde zijn (overigens is dochter niet zo vergeetachtig als ik, maar toch, de belangen zijn natuurlijk ook erg groot).

Puck
11-11-2011 om 19:54
Asa
Je wil toch niet zeggen dat je nooit zo'n trucje hebt kunnen verzinnen. Of was je binnen een dag alweer vergeten wat nu je trucje was

Asa Torell
13-11-2011 om 20:57
Puck (ot)
Mja, ik zou er misschien zelf wel op kunnen komen . Maar ik heb notoir veel moeite om dingen aan mijn vaste toiletroutine toe te voegen, van die dingen als tandenstoken, flossen etc die de tandarts me opdraagt houd ik nooit vol (maar die zijn natuurlijk ook net even wat minder belangrijk
).

Anneke
13-11-2011 om 23:29
Ja, ik ben er nog.
Nee, ik was niet afgehaakt door de reacties. Omdat ik weinig moeders ken in mijn omgeving met een vergelijkbare situatie vind ik het alleen maar plezierig om hier meningen te kunnen lezen.
Hoewel ik enkele reacties wel erg kort door de bocht vond. Zo van: hoe kun je zo dom zijn om je dochter niet de pil te geven en zo. En dat condooms onveilig zijn etc.
Dochter en ik hebben het er samen over gehad en ik kan heel goed begrijpen dat je niet in de eerste instantie de pil wil gebruiken, vanwege toch wel onnatuurlijk, het zijn toegevoegde stoffen e.d. Ik heb daar zelf vroeger ook best mee geworsteld. Dus zo vanzelfsprekend vind ik het niet om gelijk de pil te laten voorschrijven.
We zijn naar de huisarts geweest en het één en ander besproken. Ze gaat nu de nuva ring proberen. Veel minder hormonen dan de pil en werkt plaatselijk. In combinatie met condoom. En trouwens, deze huisarts zei ook dat een condoom veilig is, mits goed gebruikt, dus zo raar is dat niet. Maar omdat ze allebei nog geen ervaring met sex en condooms hebben, denk ik dat ze dat eerst moeten hebben opgedaan.
En ja hoor, niet alle pubers zijn hetzelfde natuurlijk. Ze slapen al meer dan een jaar samen en ze hebben nog geen echte sex gehad. Dat bestaat.

dirksmama
16-11-2011 om 00:08
Ik vind het niet raar hoor anneke
Ik ben zelf ook een beetje huiverig voor de mogelijke effecten die die dagelijkse portie synthetische hormonen op een zich ontwikkelend jonge vrouwen lichaam kunnen hebben.
Vraag me bijvoorbeeld af of het invloed kan hebben op de klierontwikkeling in de borsten: nederlandse meisjes gaan in vergelijking met leeftijdsgenoten in andere landen erg jong aan de pil, nederlandse vrouwen slikken in vergelijking met andere landen langer en vaker de pil. en nederlandse kinderen krijgen verhoudingsgewijs veel korter en minder borstvoeding (want het mislukt zo vaak). Ik vraag me al jaren af of daar een verband kan zijn.

Kaaskopje
16-11-2011 om 01:22
Dirksmama
Misschien kun je daar wetenschappelijk onderbouwde onderzoeken over vinden?
Misschien zijn er statistieken waarin afgelezen kan worden hoeveel jeugd op welke leeftijd aan de pil ging en misschien ook wel statistieken waarin naar voren komt dat jeugdig pilgebruik invloed heeft op borstvoeding?

Fransien
16-11-2011 om 11:13
Anneke
Ik kan zelf niet tegen hormonen, de pil leidde bij mij tot acute zware depressie en ik kan me voorstellen dat je dat niet bij zo'n jong meisje wilt. Ik zou het mijn dochter in ieder geval afraden, ze heeft toch al mijn gevoeligheid voor medicijnen, dus het risico bij haar is groot.
Ooit, tijdens mijn opleiding biologie, kregen wij uitgelegd dat tijdens de puberteit alle hersencellen nieuwe verbindingen gingen maken onder invloed van hormonen zodat er ook daadwerkelijk nieuwe denkstrategieen mogelijk werden en fundamentele veranderingen mogelijk waren. Onze hoogleraar was op grond daarvan tegen de pil bij jonge meisjes, juist die hormonale schommelingen waren zo belangrijk om de hersenontwikkeling goed te laten verlopen. Hij trok de parallel met de hormonale schommelingen tijdens en vlak na zwangerschap, die dienden ervoor om iemand klaar te maken voor het moederschap. Ook de menopauze had volgens hem zo'n functie, klaarmaken voor een nieuwe fase in je leven met bijbehorende plasticiteit van de hersenen en dus het vermogen om nieuwe denk- en gedragsstrategieen in een heel snel tempo aan te leren. Ik vond het in ieder geval een plausibele theorie al heb ik geen links naar onderzoeken paraat.

dirksmama
16-11-2011 om 23:04
Geen onderzoek
Maar iets dt ik me al jaren afvraag. Het verhaal van Fransien heb ik ook al vaker gehoord.
De artsen hier (Amerikaans, Zuidafrikaans) zijn allemaal sterk tegen het voorschrijven van de pil aan vrouwen die nog niet volwassen zijn. Niet vanwege de kuisheid of zo, maar omdat volgens hen onvoldoende duidelijk is wat een pil doet met een zich ontwikkelend lichaam. Zelfde bezwaar heb ik ook in Australie gehoord.

Kaaskopje
17-11-2011 om 02:08
Nog steeds niet?
De pil bestaat onderhand meer dan 50 jaar. Hoeveel tijd hebben ze voor zulk onderzoek nodig?
Mijn moeder gebruikte de pil al (grappig genoeg in Zuid Afrika) nadat ik geboren was (begin jaren '60). Het enige wat haar sindsdien heeft mankeert is een baarmoederverzakking en versleten heupen. Ze leeft nog steeds (bijna 82). Verhoudingsgewijs heeft ze haar eigen ouders al zwaar in leeftijd overtroffen. Ik heb de pil geslikt, mijn zussen... Mijn oudste zus is inmiddels oma van een gezond kleinkind.
Ik wil niet zeggen dat omdat het bij ons thuis goed gaat, het pilgebruik bij iedereen goed gaat, maar dat er volgens de door jouw genoemde landen nog steeds geen duidelijkheid is over wat het met je lichaam doet na zoveel jaar praktijk vind ik heel apart.

Kaaskopje
17-11-2011 om 12:03
dat is wel erg eigenlijk
Daar zie je dan toch ook aan dat de pil steeds verder ontwikkeld wordt naar een zo veilig mogelijk voorbehoedsmiddel. Veilig in de zin van gezondheid voor de gebruikster en uiteraard het doel.

Rosase
17-11-2011 om 20:18
Lichte pil
In mijn tijd had je al een speciale lichte pil voor jonge meisjes. En die is in de loop der tijd alleen maar lichter geworden.
En bovendien zijn de meeste meisjes wel met 14-15 jaar uitgegroeid.
En sowieso vind ik dat andere nadeel van sex op jonge leeftijd, namelijk een zwangerschap, nog altijd veel nadeliger dan het toedienen van hormonen. Die het lichaam wijsmaken dat het zwanger is, toch? Of is dat niet meer?

Polly Shearman
17-11-2011 om 21:28
Hormonen
Ook zwangerschapshormonen zijn niet goed voor het lichaam van een jong meisje hoor. Dus al ze op 'geiten wollen sokken alleen kruiden thee drinkend zich zorgen maakt om de hormonen in de pil moet ze maar gewoon geen sex hebben. Toch?

dirksmama
18-11-2011 om 04:36
Nou bijvoorbeeld
Hoorde in Australie dat geen borstvoeding kunnen geven i.v.m. verminderde klierontwikkeling dor zorgverleners tegenwoordig vaker aangetroffen wordt. Dat is helaas geen onderzoek, maar een observatie van een aantal mensen.
In Nederland, pilland nummer 1 op de wereld 'mislukt' borstvoeding opvallend vaak.
Daar is geen onderzoek naar, hoog tijd dat dat er komt.
Groot voordeel van pilloos leven vind ik persoonlijk trouwens dat je je eigen lichaam veel beter leert kennen.
En ja, daarmee voorkom je inderdaad geen zwangerschappen bij een puber. Daar zijn andere manieren voor.

Fiorucci
18-11-2011 om 06:35
Mislukken dirksmama
Ik zou graag zien dat er eerst degelijk onderzoek plaatsvindt,hoor, want het mislukken van bv heeft ook andere oorzaken natuurlijk. Ik had een kraamhulp die van toeten nog blazen wist, en niks beters kon verzinnen dan kind tegen mijn borst duwen,dan ging hij wel happen. En neem nou het feit dat er in NL een beeldvorming is over bv die ook niet meewerkt, openbaar voeden wordt vaak gezien als not done. En zoals hier al eerder gezegd, om in de context van de discussie te blijven, zwangerschap op je 15e is ook niet zo gezond...

Tirza G.
18-11-2011 om 18:51
Factor
Helaas is het weer starten met de pil een bewezen factor voor het vroegtijdig stoppen met bv geven. Hoe dat zit met die klierontwikkeling is nog onvoldoende onderzocht - en is ook erg lastig te onderzoeken.
Tirza

Marie-Louise
18-11-2011 om 22:51
Jullie zullen er wel over vallen (ot)
mijn 12-jarige gebruikt al ruim een jaar de pil. Niet voor seks overigens. Ze is er op advies van de gynaecoloog mee begonnen omdat ze een extreem verloop van haar menstruatie had. Het was niet hanteerbaar. Gynaecoloog ging uit van een half jaar.
Toen ik het er daarna over had met een kinderarts, gaf die aan dat t geen probleem was om t langer te doen. Ik schrok daarvan en kwam met allerlei argumenten tegen, vooral de gedachte van 'al die hormonen' van buitenaf. Ka gaf aan dat kinderendocrinologen juist heel liberaal zouden zijn tov pilgebruik voor jonge meisjes; gaat t wel over n hele lichte pil natuurlijk. Het zijn wel hormonen, maar vaak minder dan ze van nature hebben.
Ik heb zelf niet de bronnen om het na te zoeken, ben naar de ha gegaan en heb t verhaal gedaan. Ha was van nature sceptisch en ging bij de ka navragen, waar hij die info vandaan had en of die ook na te zoeken en te beoordelen was. Mijn sceptische ha kwam op basis van die info tot de conclusie dat t idd kon. Ik ben verder niet gaan uitzoeken hoe en wat, vertrouw op de experts.
Bij ons was t dus om een andere oorzaak dat dochter aan de pil was dan bij de dochter van ts, maar volgens mij maakt dat niet uit. Wij vertrouwen op de veiligheid ervan voor onze dochter.
Marie-Louise

galaxias
18-11-2011 om 23:41
Drommels ( o.t)
"en gelukkig kan je hier zonder risico's voor flesvoeding kiezen".
Tja, daar kunnen wel een draadje over starten. Kan je je beweringen onderbouwen ?
G

dirksmama
19-11-2011 om 03:18
Blijft een keuze
Ik krijg hier van een aantal mensen echt de indruk dat de pil een soort verplichting is.
Ik hoop dat de werkelijkheid anders is.

Fiorucci
19-11-2011 om 08:15
Dirksmama
Nee, dat is het niet. Maar als mijn dochter seksueel actief wordt, vind ik het te prefereren boven een zwangerschap. Lijkt me niet gek toch?

Fiorucci
19-11-2011 om 08:17
Daarbij
Met de pil houdt een meisje haar bescherming tegen zwangerschap volledig in eigen hand. Natuurlijk willen we allemaal dat een meisje midden in het liefdesspel er op staat dat haar vriend dat condoom gebruikt, maar op het moment supreme, als blijkt dat vriendlief dat condoom is vergeten en zij ook dacht ze te hebben,maar er zit niks in haar tas... is de verleiding groot om te denken: Ach, die ene keer....

Isabella
19-11-2011 om 10:07
Helemaal mee eens
Je wilt toch niet het risico lopen dat je 15-jarige dochter zwanger wordt. En helaas gebeurt dat nog steeds. Vorig jaar waren er maar liefst twee meisjes (waarvan één 'n goede vriendin) in haar klas zwanger. Vriendin heeft de zwangerschap d.m.v. abortus afgebroken, dat wil je echt niet! Het andere meisje is bevallen van een dochter en doet het schooljaar over.

schemerlamp
19-11-2011 om 14:44
En wat...
... als je dochter van 19 nog nooit een vriendje heeft gehad. Komt ook voor.
Als je hier leest, lijkt het net alsof de complete puberwereld beslist aan de pil moet want tja, seks, dat is er in elk geval.
Niet dus.

Fiorucci
19-11-2011 om 15:11
Schemerlamp
Nou nee hoor, ik spreek in het geval DAT een tiener seks heeft. Zo niet, is het niet aan de orde natuurlijk,lijkt me logisch.

Merel
19-11-2011 om 15:54
Hier ook met 13 aan de pil. Ivm hevige acne. En nu heeft ze inmiddels ook een vriendje, dus dat kwam mooi uit dat ze al aan de pil was. Condooms gebruiken ze ook.
Zelf ben ik op mijn 15e aan de pil gegaan vroeger en bijv. mijn borstvoeding ging hartstikke goed. Zijn er echt bewijzen voor dat het schadelijk is?

Kaaskopje
19-11-2011 om 21:33
Dirksmama
Ik begrijp dat je principiële bezwaren hebt tegen de pil, dat is je goed recht. Maar als je dochter van haar recht gebruik wil maken om met de pil een zwangerschap te voorkomen, steun je haar daar dan in?

dirksmama
20-11-2011 om 04:31
Nee.
Ik heb geen PRINCIPIELE bezwaren tegen de pil, maar ik vind 'm een stuk minder zaligmakend dan hier geschetst wordt.
Ik hoop natuurlijk dat mijn dochter van het niet rommelende soort gaan zijn, maar mocht dat toch het geval zijn, nee, pil zal ik haar zeker niet aanraden. Onding, dat je elke dag moet herinneren. Het lukt nu al niet om haad 3 dagen antibiotica in te laten nemen zonder vechtpartijen en dan gaat zij over 6 jaar zeker elke dag op tijd een pil innemen? Zie ik niet gebeuren.
Er zijn zat tienerzwangerschappen dankzij de pil tot stand komen.
Voor een tiener lijkt me iets als implanon, pleisters of een nuvaring een stuk handiger, die kun je een stuk minder gemakkelijk vergeten.
Maar gelukkig, de meeste 15-16-jarigen die ik tegenkom talen niet naar sexen.