Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Voor het eerst ongesteld. Hoe oud was jij?


rionyriony schreef op 24-02-2024 om 09:47:

Ik heb me nooit laten beïnvloeden door wat mannen denken. Die tasten ook maar in het duister. Andere dingen kunnen ze zich voorstellen maar de plotselinge onttrekking van hormonen en wat zo'n enorm grote wond in je lichaam teweeg kan brengen dat weten ze niet. Ze denken hooguit: jammer geen seks. Ze zijn meestal niet gemeen maar ze zien je nog steeds rondlopen dus zal het wel meevallen.

Ik had werk waarbij ik nogal fysiek in de weer was als ik last had van mijn menstruatie had wilde ik op die dag de administratieve taken uitvoeren. Dit zei ik dan tegen mijn mannelijke collega's en die reageerden daar vaak niet echt begrijpend op. Ze zeiden dan dat zij ook wel een zittende klus wilden doen. 

Tuinfluiter schreef op 24-02-2024 om 10:00:

[..]

Ik had werk waarbij ik nogal fysiek in de weer was als ik last had van mijn menstruatie had wilde ik op die dag de administratieve taken uitvoeren. Dit zei ik dan tegen mijn mannelijke collega's en die reageerden daar vaak niet echt begrijpend op. Ze zeiden dan dat zij ook wel een zittende klus wilden doen.

Mannen zien overal een gelegenheid in tot zelfpromotie. Beetje een mannencultuur. Niet zielig zijn maar vechten, of zo. Ze weten niet wat ze zeggen in dit geval.

Dit is exact waarom ik op de werkvloer open was en ben over de invloed van hormonen, menstruatie en overgang. Als niemand wat zegt, weten mensen het niet. Ook vrouwen weten vaak bedroevend weinig over hun eigen lichaam.

Ik werkte op een kantoor in een ziekenhuis met 6 vrouwen. Om de week had ik dienst in het weekend met dezelfde 2 collega's. 
Waar veel vrouwen bij elkaar zijn/werken is al langer bekend dat de cyclussen van die vrouwen min of meer gelijk gaan lopen. 
Als het bij ons rustig was en bij de afdeling waar wij voor werkten wat drukker dan kwam de chef van daar weleens vragen of iemand bij kon springen bij hun. Wij deden zittend werk, die andere afdeling was veel lopen en staan. 
Op een zaterdaochtend kwam de chef van die andere afdeling (een man) al vroeg bij ons op de deur kloppen.
De EHBO trommel stond op tafel en wij zaten daar met zijn drieën in te graaien of er nog paracetamol in zat. Mijn collega maakte wat halve braakgeluiden waarna ik nog witter weg trok want een collega zien spugen wilde ik echt niet in voelde me al zo beroerd. 
De conclusie van de chef van de andere afdeling: O het is DIT weekend van de maand,  geloof niet dat ik deze dagen op jullie hulp kan rekenen, komen jullie de tellijsten brengen of zal ik iemand sturen om ze te halen?  (Normaal brachten wij altijd.) En hij deed zachtjes de deur dicht en ging weer aan zijn werk.  

IMI-x2 schreef op 24-02-2024 om 10:42:

Dit is exact waarom ik op de werkvloer open was en ben over de invloed van hormonen, menstruatie en overgang. Als niemand wat zegt, weten mensen het niet. Ook vrouwen weten vaak bedroevend weinig over hun eigen lichaam.

Ik was er ook open over maar echt begrip was er niet hun vrouw of vriendin deed echt gewoon alles. Is al weer een tijdje geleden tampons en maandverband werd toen ook meestal weggemoffeld.  Ik denk dat vrouwen er ook openlijker en duidelijker over moeten zijn.

Na zowel mijn zoon en dochter ben ik er wel openlijk over geweest zodat ze beide een realistisch beeld hadden wat ongesteldheid inhield.

Ik was net 12, de zomervakantie naar de brugklas. Veel last had ik niet, maar wel aardig ongesteld en doorlekken. Vond het allemaal vreselijk gênant op de middelbare.
Later ook niet veel last van, alleen in perioden van stress. 
Ik slik nu teunisbloem olie, dat helpt wel tegen de moodswings in de periode voor mijn ongesteldheid. Anders kan ik echt depressief worden en de wereld als een zwart gat zien. 
Laatst menstruatie ondergoed ontdekt, ben daar blij mee.
Oudste is bijna 12, binnen een half jaar zou het wel eens zover kunnen zijn.
Jongste is bijna 10 en  piepte deze week dat het gevoelig wordt bij haar borstjes. Meisjes worden groot, ze weten hoe het zit en wat ze kunnen verwachten. 
Iedere maand mam?!?!? Tja...

Ik was 12. Zat nog op de lagere school.
Dochter was net 13, brugklas.

Ik vind de onwetendheid bij mannen stuitend. Zag laatst een filmpje voorbij komen waarin mannen vragen gesteld werden over menstruatie enzo. Veel mannen denken dus dat vrouwen hun tampon uit moeten doen als ze gaan plassen.

Bakblik schreef op 24-02-2024 om 11:41:

Ik werkte op een kantoor in een ziekenhuis met 6 vrouwen. Om de week had ik dienst in het weekend met dezelfde 2 collega's.
Waar veel vrouwen bij elkaar zijn/werken is al langer bekend dat de cyclussen van die vrouwen min of meer gelijk gaan lopen.
Als het bij ons rustig was en bij de afdeling waar wij voor werkten wat drukker dan kwam de chef van daar weleens vragen of iemand bij kon springen bij hun. Wij deden zittend werk, die andere afdeling was veel lopen en staan.
Op een zaterdaochtend kwam de chef van die andere afdeling (een man) al vroeg bij ons op de deur kloppen.
De EHBO trommel stond op tafel en wij zaten daar met zijn drieën in te graaien of er nog paracetamol in zat. Mijn collega maakte wat halve braakgeluiden waarna ik nog witter weg trok want een collega zien spugen wilde ik echt niet in voelde me al zo beroerd.
De conclusie van de chef van de andere afdeling: O het is DIT weekend van de maand, geloof niet dat ik deze dagen op jullie hulp kan rekenen, komen jullie de tellijsten brengen of zal ik iemand sturen om ze te halen? (Normaal brachten wij altijd.) En hij deed zachtjes de deur dicht en ging weer aan zijn werk.

Fabel

ToetieToover schreef op 24-02-2024 om 08:46:

[..]

Dat heb ik dus ook, elke vier weken migraine. Ik ben allang 50 geweest dus tegenwoordig komt het soms een dag later, of eerder. Super vervelend want ik weet dat ik een belangrijke presentatie heb staan een dag voor de volgende migraine aanval. Als die een dag vroeger komt, kan ik niet goed uit mijn woorden komen en hoop ik nog thuis te komen voordat de aanval start. Ik krijg aura’s en heb dan een half uur de tijd om in een donker hok weg te kruipen.

Ik heb vroeger ook weleens een vierwekelijkse vergadercyclus voor een half jaar niet bijgewoond, totdat die een keer verzet werd wegens vakantietijd ofzo. Tegenwoordig zeg ik het gewoon en staat er een kruis in mijn agenda. En tegenwoordig heb ik ‘alleen maar’ migraine, want mijn baarmoeder is verwijderd.

Als geen vrouw ooit eerlijk is over de gevolgen van de cyclus, blijft het een taboe. Mijn huidige lief (ook vijftiger) heeft van zijn eerste vriendin geleerd hoe ernstig belemmerend het kan zijn en hoe het er praktisch aan toe gaat. Want de theorie is toch anders dan de praktijk.

En ook de jongemannen van tegenwoordig zijn zich er niet altijd van bewust, voor de baarmoederverwijdering moest ik elk uur naar de wc. Liefst één met een kraantje IN de wc, dat was dus het invalidentoilet. Dan duurde het soms even voordat ik terug was, want die toiletten zijn dungezaaid. En een jongeman vroeg in een (lang) overleg ‘of ik het nou echt niet éven kon ophouden’ zeer geïrriteerd dat ik alwéér wegging. Ik zei nee. Hij ging in de deuropening staan. Ik kreeg zin om mijn zelfverdedigingskunsten erop los te laten en zei dat als hij geen bloedbad wilde, hij opzij moest gaan. Het kwartje viel niet. Misschien omdat ik er dreigend bij stond (word altijd agressief van die horrormonen). Ik zei: “vrouwen gaan niet alleen naar de wc voor plassen en poepen hè”. Heerlijk ten overstaan van een groep van 20+ mensen. Owwwwwww. Gelukkig hebben wat dames hem daarna verbaal de oren gewassen. En heeft hij excuses aangeboden.


Na dat incident heb ik besloten om het te vertellen en het niet meer vaag te houden dat ik niet zo fit ben die dag, maar te vertellen dat ik last heb van mijn cyclus. Wie daar flauwe grappen over meent te moeten maken, die krijgt een preek. Daar kun je mij echt mee op de kast krijgen. Ik ben nu ook een beetje aan het preken zie ik.

Ik heb ooit tijdens een bila te horen gekregen wat er mis was, ik was ineens zo stil? Toen gewoon verteld dat ik die dag een doorbraakbloeding had met bijkomende pijn (tijdens pil gebruik, mijn lichaam pikt langer dan 1 strip slikken niet). Die man werd meteen zo ongemakkelijk haha! Maar ja ik ga toch echt niet liegen, het is wat het is.

Tuinfluiter schreef op 24-02-2024 om 10:00:

[..]

Ik had werk waarbij ik nogal fysiek in de weer was als ik last had van mijn menstruatie had wilde ik op die dag de administratieve taken uitvoeren. Dit zei ik dan tegen mijn mannelijke collega's en die reageerden daar vaak niet echt begrijpend op. Ze zeiden dan dat zij ook wel een zittende klus wilden doen.

Wanneer zij uit hun piemel bloeden mogen zij ook een dagje zitten.

Bakblik schreef op 24-02-2024 om 11:41:

Ik werkte op een kantoor in een ziekenhuis met 6 vrouwen. Om de week had ik dienst in het weekend met dezelfde 2 collega's.
Waar veel vrouwen bij elkaar zijn/werken is al langer bekend dat de cyclussen van die vrouwen min of meer gelijk gaan lopen.
Als het bij ons rustig was en bij de afdeling waar wij voor werkten wat drukker dan kwam de chef van daar weleens vragen of iemand bij kon springen bij hun. Wij deden zittend werk, die andere afdeling was veel lopen en staan.
Op een zaterdaochtend kwam de chef van die andere afdeling (een man) al vroeg bij ons op de deur kloppen.
De EHBO trommel stond op tafel en wij zaten daar met zijn drieën in te graaien of er nog paracetamol in zat. Mijn collega maakte wat halve braakgeluiden waarna ik nog witter weg trok want een collega zien spugen wilde ik echt niet in voelde me al zo beroerd.
De conclusie van de chef van de andere afdeling: O het is DIT weekend van de maand, geloof niet dat ik deze dagen op jullie hulp kan rekenen, komen jullie de tellijsten brengen of zal ik iemand sturen om ze te halen? (Normaal brachten wij altijd.) En hij deed zachtjes de deur dicht en ging weer aan zijn werk.

Nee hoor. Mijn cyclus is altijd strak 32 dagen en die van sibling is strak 28 dagen. Toen wij nog samen thuis woonden veranderde daar niks aan.

Pimpelmees67 schreef op 24-02-2024 om 13:12:

Ik was 12. Zat nog op de lagere school.
Dochter was net 13, brugklas.

Ik vind de onwetendheid bij mannen stuitend. Zag laatst een filmpje voorbij komen waarin mannen vragen gesteld werden over menstruatie enzo. Veel mannen denken dus dat vrouwen hun tampon uit moeten doen als ze gaan plassen.

Ik ken een man die dacht dat je maandverband niet in je onderbroek plakt maar tegen je doos zeg maar.🤣

Rockstar schreef op 24-02-2024 om 14:16:

[..]

Ik ken een man die dacht dat je maandverband niet in je onderbroek plakt maar tegen je doos zeg maar.🤣

Ik hoorde er laatst een die dacht dat je je menstruatie bloed gewoon op kon houden als je plas? Volgens mij dacht ie dat het uit hetzelfde gat kwam ofzo. 

Zijn ook mannen die denken dat je niet kan plassen met een tampon in hoor

Ik was 13. Ik liep als jongste met mijn broers en zussen een meerdaagse tocht hoog boven de boomgrens in de Alpen. Er waren van die buiten-wc's op een doos, met z'n allen in één ruimte slapen boven in de hut. Er was nauwelijks maandverband natuurlijk. Het werd één grote kliederboel met wc papier en stukken van een t-shirt dus in alle opzichten was het een tocht om nooit te vergeten. Terug in het dal kreeg ik een pak maandverband, haha

Rockstar schreef op 24-02-2024 om 14:16:

[..]

Ik ken een man die dacht dat je maandverband niet in je onderbroek plakt maar tegen je doos zeg maar.🤣

Dat denken veel meisjes ook voor ze ongesteld worden

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.