Privé
17-02-2015 om 11:49
Vriendje dochter wil dochter niet los laten
Onze dochter van 15 heeft bijna acht maanden verkering met een jongen van bijna 18. Eigenlijk hebben ze vanaf het begin al steeds ruzie. Onze dochter is een flierefluiter, een levensgenieter en ze geniet van aandacht. Haar vriend vindt dat maar niks, hij is bang dat ze met een ander zoent en dat heeft ze ook al drie keer gedaan.
Hij probeert van alles om haar contacten met anderen te beperken. Hij heeft liever niet dat ze met anderen praat, al helemaal niet met jongens. Nu trekt onze dochter zich daar weinig van aan en doet daar gewoon, ze trekt ook veel op met anderen, jongens en meisjes. Haar beste vriend is een jongen, ze ziet daar echt geen kwaad in. Haar vriend wel, die probeert dat te saboteren.
Zo waren ze laatst bij ons. Haar vriend was er ook en de beste vriend was jarig. Onze dochter wilde daar natuurlijk heen. Plots werd haar vriend 'ziek', hij voelde zich niet goed en had last van zijn hart (dit zegt hij wel vaker te hebben). Ik bood aan hem naar huis te brengen, ziek zijn kun je beter thuis doen. Dat wilde hij niet, want dan zou onze dochter alleen naar de verjaardag gaan, zonder hem. Hij bleef wel bij ons. Hij ging op bed liggen en onze dochter baalde best wel, want zij wilde naar de verjaardag.
Wij hebben tegen haar vriend gezegd dat hij kon kiezen: Of naar huis als hij ziek was, of mee naar de verjaardag. Naar huis gaan was geen optie voor hem, want dan ging onze dochter alleen weg. Dus hij besloot wel mee te gaan.
Vanaf het moment dat ze weer thuis waren van de verjaardag, was zijn ziekte als sneeuw voor de zon verdwenen, hij had nergens meer last van.
Nu heeft onze dochter het vorige week uit gemaakt. Hij is erg jaloers en loopt haar op feestjes als een hondje achterna, omdat hij bang is dat ze wat met een ander doet. Onze dochter vindt dit vreselijk en heeft hem er meerdere keren op gewezen. Hij zegt eerlijk dat hij haar niet vertrouwt, maar hij zal haar niet meer zo controleren. Natuurlijk doet hij dat wel weer, de volgende keer. Onze dochter heeft me verteld dat ze eigenlijk niet meer verliefd op hem is, dat ze eigenlijk wil feesten en andere vriendjes wil hebben. Maar ze vindt het zo zielig om het uit te maken.
Toch heeft ze dat dus gedaan vorige week, toen ze het weer eens zat was.
Sindsdien heeft hij, ruw geschat, 200 berichten gestuurd. Hij zegt dat hij van haar houdt, dat hij weet dat zij van hem houdt en dat ze voor de rest van hun leven bij elkaar horen. Dat weet hij zeker een onze dochter moet gewoon bij hem terug komen. Hij zal nooit opgeven en hij zal wachten tot ze terug komt. Dat soort berichten stuurt hij de hele dag door. Onze dochter zat op een gegeven moment huilend aan tafel omdat de berichten maar bleven komen.
Hij ligt sinds vorige week in bed. Hij is er letterlijk ziek van geworden en moest in het weekend naar de noodarts, hij is de hele week ziek gemeld, hij kan niet werken. Hij eet niet, is al vier kilo afgevallen en het heeft geen zin meer voor hem. Zegt hij. En dat wrijft hij onze dochter continue onder de neus.
Ook zijn vrienden, die het zielig voor hem vinden, praten op onze dochter in. Ze moet naar hem terug gaan, hij heeft alles voor haar over, wie wil nou niet zo'n vriend? Hij heeft alles voor haar over, zal zijn hele leven veranderen, hij zou sterven voor haar, heeft hij gezegd.
Onze dochter weet inmiddels niet meer wat te doen. Ze heeft medelijden met hem, geeft zichzelf er de schuld van dat hij bijna naar het ziekenhuis moest (volgens hem) en ze wil dus weer naar hem toe, want ze kan hem niet alleen laten, zegt ze.
Wat moeten we hier nou mee?

Privé
19-03-2015 om 10:57
Hoe het nu is
We zijn inmiddels weer even verder en onze dochter heeft hem maar weinig gezien. Het bleef een beetje hetzelfde, ze trok hem aan en stootte hem dan weer af. We hebben haar steeds weer gezegd dat dit niet de goede manier is, maar dat ze er zelf maar achter moet komen.
Afgelopen zaterdag had ze weer met hem afgesproken en ze zei later tegen me dat ze ineens besefte dat hij haar niets meer deed. Het was niet leuk, niet gezellig. Hij gedroeg zich vreemd en heeft de halve avond lopen huilen en smeken of dochter niet definitief bij hem terug wilde komen. Dit wil ze dus niet en ze zegt dat ze er nu helemaal klaar mee is. Een vriend van hem heeft kort geleden een dodelijk ongeluk gehad en hij heeft tegen onze dochter gezegd dat dat voor hem ook een goede optie is als ze niet bij hem terug komt.
Ze heeft hem te verstaan gegeven dat zij niet verantwoordelijk voor hem is en dat hij bovendien respectloos naar zijn overleden vriend was.
Daarna heeft ze hem volledig genegeerd. Hij appt haar dagelijks, iedere ochtend als hij wakker wordt en als hij gaat slapen, dochter leest zijn berichten niet meer. Ze zou hem moeten blokkeren maar ik heb inmiddels geleerd dat ze dat uit zichzelf moet doen, want als ik het zeg, doet ze het juist niet.

Barvaux
19-03-2015 om 14:10
prive
Kijk eens aan, dochter heeft tijd gehad en ruimte van jullie en komt nu gewoon zelf tot inkeer. Geen woord meer verspillen aan die jongen, dat komt wel goed.

Privé
19-03-2015 om 15:24
Geen woord aan vuil maken
Dat is nog niet zo makkelijk. Hij schijnt nu iedereen tegen haar op te zetten, hij maakt haar zwart en vertelt aan iedereen hoe zielig hij is en hoe gemeen onze dochter is. Zelfs haar beste vriendin heeft haar vandaag laten weten afstand van onze dochter te nemen. Heel sneu vind ik het. Heeft ze eindelijk de knoop door gehakt, laat iedereen haar vallen.

Barvaux
19-03-2015 om 15:31
prive
Je kunt je dochter laten weten dat ze met je kan praten, lijkt mij heel gezond maar niet meer druk maken over die appjes.
Vertel je dochter dat het heel erg lang heeft geduurd voor zij inzag wat voor persoon het is en zij zat er middenin. Het duurt dus langer voor de mensen om haar heen doorhebben wat voor iemand het is omdat hij gewoon heel goed kan manipuleren en chanteren. Heel vervelend maar als zij normaal blijft doen komt dat heus wel goed. Hij gaat die anderen ook manipuleren en daar komen ze heus wel achter.

Suze
19-03-2015 om 20:21
Opzetten
Vervelend dat haar exvriendje anderen tegen haar opzet.
Maar wat Barvaux zegt komt hopelijk snel uit (bij de anderen).
En het is natuurlijk raar: als jouw dochter het uitmaakt met hem (en hem niet terug wil nemen) omdat ze hem niet (meer) leuk vindt, maken HAAR vriendinnen daar dan een punt van? Toch raar? Als je vriendin niet gelukkig is met een jongen en het dus uitmaakt, dan is dat toch keuze van je vriendin? Ga je dan je vriendin zeggen dat ze het weer aan moet maken ook al is ze niet gelukkig met die vriendin? Rare vriendin ben je als je dat tegen je eigen vriendin zegt.
Maar sterkte voor jou en je dochter. Hopelijk houdt ze vol en taait hij echt af.

Evanlyn
19-03-2015 om 23:09
Hier ook gebeurd
Ex-vriendje zette de rest van de klas tegen mijn dochter op. Dat was een vervelende tijd, maar nu gaat het weer prima. En ze weet nu wie haar echte vrienden zijn, dat is ook wat waard.

Privé
20-03-2015 om 14:06
Raar
Dat is ook best raar, maar deze jongen is echt goed in manipuleren. Daar komt bij dat dochter hem verschillende keren bleef aantrekken en weer afstoten, ik denk dat dat haar niet echt geliefd heeft gemaakt. Verder is ze een hele leuke, mooie en erg extraverte meid, dus ik denk dat er ook een stukje jaloezie bij komt kijken.
Vanmorgen kon ze het niet laten om te kijken wat hij haar geschreven had, de nieuwsgierigheid overwon. Hij wenst haar dus iedere ochtend een goede morgen, iedere avond goedenacht en tussendoor vraagt hij meerdere keren of ze hem alsjeblieft wil antwoorden, want ze houden van elkaar. Vanmorgen had hij geschreven dat het leven zonder haar geen zin meer heeft voor hem, dat hij naar zijn overleden vriend wil gaan en dat hij onze dochter daar wel weer zal zien en dan zullen ze voor eeuwig van elkaar houden.
Ze heeft er niet op gereageerd. Ik heb haar gezegd dat ze hem beter kan blokkeren, maar ze moet het uit zichzelf doen, daar ben ik wel achter. Ik word er wel verschrikkelijk boos van dat hij dit allemaal tegen haar zegt.

Leen13
20-03-2015 om 14:16
Drama
Je kunt aan je dochter vragen of ze in een drama wil leven. Want dat is wat er gebeurt. En je wenst voor je dochter een leven zonder drama, gewoon leuk, samen leuke dingen doen en elkaar opbouwen. Er komt vanzelf genoeg drama in je leven daar hoef je persoonlijk niet aan bij te dragen.
In een drama kun je niet leven.

Alti
20-03-2015 om 14:17
Nogmaals
Ik herhaal mezelf:
"Dit is geen liefde maar manipulatie en machtsmisbruik. Dat kun je haar vertellen, en ook dat zij dat toestaat zolang ze reageert op zijn bericthen en fratsen. Als ze er op een gegeven moment genoeg van heeft, zal ze hem 100% moeten negeren en dat dan volhouden. Dan zal hij nog een tandje bijsteken, maar als ze haar poot stijf houdt, zal hij uiteindelijk ophouden. Het kan een paar weken of maanden duren voordat ze zo ver is, maar ze moet zelf zo ver komen dat ze er genoeg van heeft. Vertel haar dat gewoon. Het is haar leven, haar keuze. Maar deze jongen behandelt haar echt niet goed. Liefde is het allerbeste voor die ander willen en dus die ander de vrijheid geven te doen waar hij/zij gelukkig van wordt. Dat doet deze jongen niet, integendeel."
Hij steekt een tandje bij, dat is duidelijk. Dat zwartmaken hoort daar ook bij. Blijven negeren. Nu vooral niet meer reageren. Als zij normaal blijft doen tegen haar eigen vriendinnen, met ze blijft praten, zullen die uiteindelijk ook wel zien dat hij manipuleert en dan weer bijtrekken. Het is doorbijten, maar uiteindelijk zal je dochter een paar waardevolle lessen geleerd hebben: ga niet in op manipulatief gedrag en in crises leer je je vrienden kennen.
Het komt goed!

Privé
21-03-2015 om 13:38
Tandje bij
Ja, dat zal het zijn. Onze dochter zit ook op een soort van forum, waar mensen je een vraag kunnen stellen en dan kun je kiezen om daar wel of niet op te antwoorden. Antwoord je niet, ziet niemand dat, antwoord je wel, kan iedereen dat zien.
Toen ze nog verkering hadden kreeg ze eens eens anonieme vraag met betrekking tot haar en hem. Dochter had het idee dat hij dat had gedaan, om bepaalde dingen over haar te weten te komen zonder dat ze wist dat hij dat was. Ze heeft hem toen gevraagd of hij haar anoniem die vraag had gesteld en dat ontkende hij. Ze geloofde hem niet (toen zat het al niet goed) en heeft stiekem in zijn telefoon gekeken. Hij was het dus wel geweest.
Nu het alweer dik een maand uit is, krijgt ze steeds weer anonieme vragen en opmerkingen, zoals: wanneer ga je weer naar .... terug, jullie zijn zo'n mooi stel, wat fijn dat jij weer terug gaat naar .... , waarom heb je het uit gemaakt, ....... is zo'n goede jongen, jullie passen perfect bij elkaar. Ik vermoed (en dochter ook) dat hij dat dus is, omdat hij haar via andere wegen niet meer kan bereiken. Uiteraard reageert ze er niet op, ook niet op andere berichten die hij via whatsapp stuurt, want dat gaat nog steeds door.
Vanavond heeft ze een feest bij een gezamenlijke vriend, waar hij dus ook heen zal gaan. Ik zeg het niet tegen haar, maar ik kan me er alweer vreselijk over opwinden omdat ik weet dat hij haar de hele avond achterna zal lopen, zal controleren en bidden en smeken of ze toch alsjeblieft bij hem terug komt. Hij verpest het helemaal voor haar en dat steekt heel erg.

sarah
21-03-2015 om 16:22
verpesten
Ze verpest het voor zichzelf. Hoe eerder ze die boodschap leert hoe beter voor haar. Ze is geen willoos slachtoffer, ze heeft hieraan meegedaan.
Snap best dat dit even flink zuur is, maar het is een situatie die ze zelf heeft gecreëerd.

Privé
21-03-2015 om 17:07
Nouja
Ze heeft het natuurlijk niet helemaal zelf gecreëerd. Hij begon al met dit vervelende gedrag meteen nadat ze het uit gemaakt had (en ook tijdens de verkering probeerde hij haar al op een ongezonde manier te claimen). Ze kon daar niet tegenop en vond het zielig, waardoor ze op hem in bleef gaan. Ook was ze er voor zichzelf nog niet helemaal uit wat ze nou wilde; of ze hem wel of niet kwijt wilde.
Ze heeft zeker fouten gemaakt, maar zijn stalkergedrag is niet haar schuld, zou helemaal mooi worden. En dat hij haar lastig valt met zelfmoord praatjes is al helemaal niet haar schuld.
Overigens vind ík dat haar avond verpest wordt, volgens mij vindt ze het zelf wel best. Ze heeft zoiets van: je doet maar, ik leef mijn leven en als jij je druk wilt maken om mij, moet je dat vooral doen.

Flanagan
21-03-2015 om 18:50
Nieuw vriendje
Misschien houdt hij op als ze met een andere jongen verkering krijgt. Laat haar juist naar dat feest gaan, misschien ontmoet ze een leuke jongen.
@prive, ik vind de woorden "als jij je druk wilt maken, moet je dat vooral doen" heel bot. Ik zou het heel pijnlijk vinden als mijn dochter zo over mij zou denken.

Mijntje
21-03-2015 om 18:54
Prive
Niet haar schuld, maar ze hield/houdt het m.i. wel in stand, doordat ze er voor zichzelf nog niet uit was wat ze nou wilde. Door niet duidelijk te zijn en verschillende signalen af te geven. Dat moet ze nog leren.
Als ze echt van hem af wil, moet ze zorgen dat ze hem even niet tegen komt, het is haar keuze om vanavond uit te gaan en hem weer te zien. En ze kan hem ook blokkeren op social media/telefoon etc.
Wel heel moeilijk dit en die jongen heeft echt hulp nodig. Weten zijn ouders dit en ook dat hij je dochter stalkt?

sarah
21-03-2015 om 20:16
vraag het me af
Het kan ook zijn dat ze handig gebruik maakt van slachtofferig gedrag, omdat ze de aandacht toch niet kan missen. Meisjes doen zich graag onschuldig, kwetsbaar voor en ondertussen geeft hun dat een machtspositie. Jij weet niet alles, je zegt zelf dat ze niet altijd eerlijk erover is.
Ondertussen heeft ze er niets aan zichzelf als een slachtoffer te zien, zou ik iig niet willen voor mijn dochter.
Ze is niet verantwoordelijk voor zijn gedrag, maar wel voor het hare. Zij kan deze situatie stoppen als ze wil.

Privé
21-03-2015 om 22:45
Flanagan
De opmerking over druk maken sloeg op haar ex-vriendje, niet op mij, zo zou ze nooit tegen mij praten.

Flanagan
22-03-2015 om 13:56
Prive,
Goed dat je dat even aangeeft want het gaf voor mij een vertekend beeld van je dochter.
En ik hoop echt dat ze binnenkort iemand tegenkomt waarmee ze op normale manier verkering mee heeft, ook fijn voor jullie.

Privé
22-03-2015 om 16:24
Verkering
Dat hoeft voor mij voorlopig niet, ik hoop dat ze nu even rustig aan doet. Ze is gisteren naar het feest geweest, hij was er niet, kon hij niet aan zei hij.
Hij heeft haar vanmiddag nog geschreven. Hij houdt van haar een ze hoefde verder niet te antwoorden, want hij ging er een eind aan maken. Zijn ouders waren weg, zei hij, dus nu ging hij het doen. Hij zou haar in de hemel wel weer zien.

mieke
22-03-2015 om 16:31
ouders
Ik zou als ouder toch wel willen weten als mijn zoon zoiets zou schrijven. Heb je al contact gehad met de ouders van die jongen. Zo niet dan zou ik dat toch maar eens doen. Je kan ze bellen met het bericht dat je je oprecht zorgen maakt over hem nu het uit is. Maak kopieen van zijn berichten waarin hij dreigt met zelfmoord en mail die na het gesprek naar ze toe.
Die jongen heeft echt hulp nodig.

Flanagan
22-03-2015 om 16:32
Nou ja!,
Je zou bijna het gevoel krijgen dat je de politie moet inschakelen. Wat als hij het echt doet en je achteraf met het schuldgevoel zit. Heel moeilijk. Misschien leest op OO een psycholoog mee...

Privé
22-03-2015 om 16:52
Echt doen
Ik denk niet dat hij het echt doet, hij zegt het om haar terug te krijgen. Ik heb geprobeerd zijn ouders te bereiken, maar dat is helaas niet gelukt.

Leen13
22-03-2015 om 16:56
Emotionele chantage
Zo heet dat. Leg het goed uit aan je dochter. Goed om daar een zesde waarschuwingszintuig voor te hebben want je wilt geen relatie gebaseerd op emotionele chantage. Dat is zielig en gevaarlijk. En onnodig drama.
Je hoeft zo'n kind, want het is ook een kind, daar niet om af te wijzen, maar wel het gedrag afwijzen. Zo ga je niet met elkaar om, dat is ziek.

Privé
22-03-2015 om 18:35
Gebeld
Ik heb zijn moeder gesproken. Ze wisten helemaal nergens van. Ze wisten wel dat hij het er in het begin moeilijk mee had, maar ze dachten dat het nu beter ging. Hij heeft gezegd dat ze elkaar al even niet meer schrijven. Dat is niet zo. Onze dochter antwoordt niet, maar hij schrijft iedere dag. Van zijn zelfmoord praat schrok ze, ze had er geen idee van. Ik heb haar een aantal dingen voor gelezen en ze kon eigenlijk alleen maar zuchten van ongeloof. Meerdere dingen die hij onze dochter verteld heeft, waren niet waar, bleek nu. Hij had haar verteld dat zijn ouders heel boos op haar waren, maar dat was helemaal niet waar. Ook heeft hij zichzelf nooit op de badkamer opgesloten en heeft zijn vader nooit de deur open hoeven breken.
Zijn moeder heeft gezegd dat ze het gesprek met hem aan gaan en dat hij hulp nodig heeft. Als hij onze dochter weer schrijft, wil ze dat ze haar dat laat weten, hij mag dat niet meer doen.
Hij was op het moment niet thuis en ze maakte zich wel zorgen. Ze was blij dat ik gebeld had en ze begreep mee gelukkig volkomen.

mieke
22-03-2015 om 18:44
goed gedaan
Hopelijk krijgt hij nu de hulp die hij nodig heeft.
en zijn ouders blijken gelukkig lang niet zo erg te zijn als je eerder had geschreven.

Privé
22-03-2015 om 21:05
Geloven
Nee, we geloofden niet wat hij zei. Onze dochter zei dat hij thuis alles mocht en dat ze hem eigenlijk een beetje aan zijn lot over lieten.
Verder heb ik zijn vader één keer ontmoet en dat was, naar ons idee, ook geen prettige ervaring.
Zijn moeder heb ik dus vandaag voor het eerst gesproken, zij begreep me heel goed en daar ben ik blij om.
Ze stuurde zojuist onze dochter een berichtje (die overigens heel opgelucht was dat zijn ouders niet boos op haar zijn). Ze zei dat ze met hun zoon gepraat hebben en dat onze dochter het meteen moet melden als hij haar weer schrijft.

rode krullenbol
22-03-2015 om 21:40
Wat ik me nog afvraag
Weet jullie dochter van dit draadje? En heeft zij haar ex-vriend mogelijk ooit verteld over jouw deelname aan het forum van Ouders Online?

Privé
23-03-2015 om 10:19
Nee
Nee, dat weet ze niet en ik weet heel zeker dat haar ex-vriendje dat ook niet weet.

rode krullenbol
23-03-2015 om 11:18
Daar heb je heel goed aan gedaan!
Zo'n joch zou, naar het zich laat aanzien, alle informatie die hij maar kan verkrijgen op de een of andere manier tegen jullie gebruiken.
Jullie doen er op jullie beurt goed aan alle bewijsmateriaal over zijn gedrag zorgvuldig te bewaren, voor als het ooit van een juridische procedure moet komen.
Heel veel sterkte ermee!
Rode krullenbol

Privé
23-03-2015 om 15:04
Zucht
Onze dochter is vandaag helemaal overstuur thuis gekomen. Ze zegt dat hij ontzettend slecht praat over haar tegen de anderen en die gaan er in mee. Over twee weken is er weer een feestje bij iemand (jaarlijks terugkerend iets), waar onze dochter ook altijd heen ging. Nu is haar te verstaan gegeven dat ze niet meer welkom is, omdat het ex-vriendje zich over haar beklaagd heeft en gezegd heeft dat hij niet komt als onze dochter zal komen. En ze kiezen dus zijn kant. Ik vind het zo sneu voor haar, de vriendinnen die haar zeiden dat ze hem moest dumpen, laten haar vallen als een baksteen nu ze dat ook gedaan heeft.
En die jongen moet ik niet tegen komen, want ik ben woest.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.