Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Privé

Privé

17-02-2015 om 11:49

Vriendje dochter wil dochter niet los laten

Okie Dokie

Okie Dokie

26-03-2015 om 13:48

Nee hoor

Ik denk zeker niet dat haar houding het gedrag heeft uitgelokt. Het is wel zo dat zij er een aandeel in had. Dat zei ik toch ook al dat ik zeker geen schuld bij haar wil leggen of zo iets? Maar geheel ontkennen dat je er een aandeel in hebt is ook niet slim, vgl. Mij.

En met mijn verbrijzelde wereldbeeld valt het nogal mee, dank voor je bezorgdheid!

Evanlyn

Evanlyn

26-03-2015 om 13:56

Ach weet je...

Laat maar. Je leest mijn posts toch niet, dus ik doe geen moeite meer. Hopelijk hebben anderen er wat aan gehad.

Diefstal

Ik vind het net zoiets als diefstal. Je hebt al de normale beveiliging en sloten maar je wordt toch bestolen en dan krijg je de schuld omdat je geen extra beveiliging hebt geregeld. Bij normale beveiliging is het al de dief die fout zit. Natuurlijk moet je ook geen gelegenheid geven, maar de overtreding ligt bij de ander. Realistisch dat je je realiseert dat er mensen zijn die diefstal plegen en dat je daar zo goed mogelijk tegen wapent.
En het is ook altijd een les voor jezelf. Gedraag jezelf goed, houdt rekening met andermans grenzen en geef je niet over aan slecht gedrag als emotionele chantage en bedreiging.

Molleke

Molleke

26-03-2015 om 14:02

Ik begrijp Okie Dokie wel

En Evanlyn, misschien moet je zelf even goed de postings van Okie Dokie doorlezen.

Het gaat er ook niet om van als je duidelijker was geweest dan was dit niet gebeurd of had je dit kunnen voorkomen maar het gaat er om dat het gedrag van dochter wordt goedgepraat. Ik mis een kritische nooit richting je dochter. Je bent zo bezig met wat die jongen allemaal fout doet terwijl wat je dochter heeft gedaan (afstoten, aantrekken 3x zoenen met een ander) wordt weggemoffeld onder het mom van 'ze wist niet wat ze wilde'. Kortom, het gedrag van je dochter is te verklaren maar dat van die jongen niet? Je gaf in een eerder bericht wel aan dat jullie dit ook met dochter hadden besproken dat dit gedrag niet hoort maar dat jullie daar verder geen invloed op hebben en dat het aan haar is om daar mee om te gaan. Ik vind dit een slappe reactie. Hoe zou je het vinden als die ouders van de jongen zo zouden reageren. Zo van, we hebben gezegd dat het niet netjes is maar het is aan hem?. Verder ben ik van mening dat je er wel erg bovenop zit. Je bent woest op die jongen want nu zit zij elk weekend thuis (volgens mij moet het eerste weekend nog komen) Elk detail van je dochter wordt meteen voor zoete koek aangenomen. Ook de kritiek van vriendinnen wordt weggezet als jaloezie, want dochter is zo leuk en extravert. Het zal ongetwijfeld je blinde vlek voor je dochter zijn en ook logisch maar misschien moet je wat afstand nemen en je dochter dit zelf laten oplossen. Het lijkt alsof je dochter van haar troon wordt gestoten door haar vriendenclub en jij alles er aan doet om haar weer op die troon te zetten.

Evanlyn

Evanlyn

26-03-2015 om 14:49

Nogmaals, goed lezen...

Ik ben NIET de draadstarter. MIJN dochter is volkomen duidelijk en correct geweest, maar is TOCH zwart gemaakt in haar vriendengroep door haar vriendje en heeft hier behoorlijk lang last van gehad.

Les hieruit voor MIJN dochter: het leven is niet altijd maakbaar, ook al ben je nog zo correct. Shit happens.

En voor TS: maak het niet te zwaar voor je dochter. Misschien had ze het beter anders kunnen doen, maar ze zit nog in de verwarrende tijd die puberteit heet en heeft kennelijk zowel de verkeerde vrienden als het verkeerde vriendje gekozen. Ze heeft ongetwijfeld wel wat geleerd over relaties en vriendschap en het managen daarvan. Daar hoef je niet nog een schepje bovenop te doen, zoals sommige moralisten hier willen. En ook voor haar: shit happens, zelfs als je alles perfect zou doen. Verwerk het en zoek betere vrienden uit.

Zo duidelijk?

Privé

Privé

26-03-2015 om 15:07

Duidelijk

Zeker duidelijk, maar dat was het voor mij al.
En ja, we hebben onze dochter op haar gedrag aan gesproken en nee, ik heb niet tot in detail uit gelegd hoe dat gebeurd is. Maar reken maar dat ze er niet zo maar mee weg gekomen is.
Er werd gezegd dat we haar moesten laten gaan, dat ze het zelf uit moest vinden. Als we dat vervolgens doen (en dochter er dus langzaam achter komt dat dit vriendje niet de juiste voor haar is), is het ook niet goed.
Onze dochter is zeker geen prinses op haar troon. Wel is ze leuk, open en extravert, sorry dat ik mijn kind leuk vind.
Goed, sinds de ouders met de jongen gepraat hebben, heeft hij haar niet meer aan gesproken. Haar 'vrienden' trouwens ook niet meer, ze wordt systematisch genegeerd.

sarah

sarah

26-03-2015 om 15:54

moralisten?

Dat snap ik dus niet, ik vind het juist zeer moralistisch om de jongen in de hoek van crimineel, gestoord te plaatsen en het meisje in de hoek van gezond, leuk, slachtoffer.
Terwijl je er niet eens bij bent. Zijn gedrag deugt niet, maar je weet niet welke wisselwerking er is.
Vind het bijv ook erg apart dat haar uitsluiting door de vriendengroep hier zo hard door velen op zijn conto wordt geschreven. Terwijl ts toch duidelijk aangaf dat er meer speelt; haar gedrag naar hem toe, jaloezie.

Maar goed, over duidelijk gesproken; dat is iid lekker duidelijk zo'n mensbeeld. (Goed versus kwaad)

Barvaux

Barvaux

26-03-2015 om 17:31

tja

'En voor TS: maak het niet te zwaar voor je dochter. Misschien had ze het beter anders kunnen doen, maar ze zit nog in de verwarrende tijd die puberteit heet en heeft kennelijk zowel de verkeerde vrienden als het verkeerde vriendje gekozen.'

Oh dus het schattige meisje van pas 15 mag wel in een verwarrende puberteit zitten maar haar vrienden, die het ook lastig vinden, zijn meteen verkeerde vrienden? Op die leeftijd zijn ze weken van slag als één OneD lid er uit stapt maar als een stelletje binnen de vriendenkring uit elkaar gaan en ze dat niet snappen is dat fout?

Als mijn dochter van 15 zo met andere mensen omgaat als deze had ze ook wel een probleem gehad met mij.

snappen en snappen

Natuurlijk kunnen pubers in de war raken maar aangezet worden tot uitsluiting en daarin meegaan is toch niet echt wenselijk gedrag. En niet in de schoenen te schuiven van het slachtoffer van de uitsluiting.

Barvaux

Barvaux

26-03-2015 om 17:55

annej

Ik schuif in ieder geval niets in de schoenen van het slachtoffer maar ik begrijp wel dat je van pubervrienden niet kunt verwachten dat ze al zover zijn dat ze hoor en wederhoor plegen en dan ook de juiste keuze kunnen maken. Als exvriend het lukt dat zijn vriendin en ouders geloven wat hij zei aan voorbeelden, hoe kun je het de vriendengroep dan kwalijk nemen dat ze hem geloven?

Privé

Privé

26-03-2015 om 18:27

Vrienden

Dat de vrienden hem geloven vind ik inderdaad niet zo vreemd, ik weet hoe hij kan manipuleren.
En mijn dochter is natuurlijk ook geen lieverdje, ik ben de eerste die dat zegt. Maar mensen uitsluiten, pesten of wat dan ook zal ze nooit doen, dat heb ik haar wel bij gebracht.

sarah

sarah

26-03-2015 om 19:47

het gaat over jou

Privè. 'Dat heb ik haar wel bijgebracht'.
In feite draait het daarom denk ik voor je, is dat een verklaring voor je van goed versus slecht. De jongen is slecht want zijn ouders.. Terwijl je je al flink verkeken hebt op zijn ouders.
Nee, ik denk niet dat je naar je dochter kunt kijken en ev manipulatief gedrag kunt doorzien, want jij koppelt dat aan je opvoedkwaliteiten.

Overigens merk ik dat voor velen 'dochters aandeel' in een negatieve hoek gezet wordt. Voor mij niet zozeer, ik zie zo iets veel neutraler.(gewoon leerpunten) wel kijk ik ook neutraler naar vriendjes gedrag.

Evanlyn

Evanlyn

26-03-2015 om 21:56

Barvaux

Ik geloof best dat die vrienden ook zo hun puberproblemen hebben. Maar relaties zijn nog nieuw voor ze en vriendschap is iets waar ze - als het goed is - al heel wat ervaring mee hebben. En dan hoor je te weten dat je een goede vriendin niet laat vallen omdat iemand iets roept.

En wat het meisje betreft: nee, er is geen verband tussen haar gedrag en wat haar overkomen is. Ik zie de dreiging daarvan eerder als een reden voor haar gedrag. En het is mijn dochter ook overkomen, terwijl ze zich onberispelijk gedragen had.

Kijk maar eens in de rubriek echtscheiding, waar het wemelt van de vrouwen die bang zijn voor mannen die vinden dat ze recht op ze hebben. Sommige mannen beginnen daar al jong mee. Natuurlijk weet ik verder niets van die jongen, maar als het mijn zoon was, dan stonden bij mij alle alarmseinen op rood. Wat hij deed is toch wel van een andere orde dan het gedrag van een puber die niet goed weet wat ze wil.

Dames, het is 2015. Vrouwen hebben rechten!

Barvaux

Barvaux

26-03-2015 om 22:21

evanlyn

' En dan hoor je te weten dat je een goede vriendin niet laat vallen omdat iemand iets roept. '

Oh en dan mogen ze dus in plaats daarvan de goed vriend laten vallen? Ze zaten/zitten toch echt BEIDE in dezelfde vriendengroep!

Evanlyn

Evanlyn

26-03-2015 om 22:26

Nee

Wat mij betreft hoeven ze niemand te laten vallen. Maar het gaat niet om die vrienden, want hun ouders posten hier niet. Anders wisten we daar ook wel meer van. Je zal toch wel met me eens zijn dat het meisje beter andere vrienden kan zoeken, of vind je dat ze op haar knietjes naar ze terug moet gaan?

Het gaat om de vraag of de moeder nog eens even de dochter de les moet lezen na alles wat ze heeft meegemaakt. Wat mij betreft dus niet.

Barvaux

Barvaux

26-03-2015 om 22:32

nee

Nu hoeft die les niet meer nee...

Verder zou ik die vrienden niet meteen afschrijven omdat het meisje zelf ook alles geloofde wat die jongen zei en er zelf ook weken over deed om er achter te komen wat voor kl**tzak het is. Geef die vrienden ook even de tijd zou ik zeggen!

marina

marina

27-03-2015 om 11:27

pubers

Vooropgesteld, heel vervelend allemaal dat dochter buitengesloten wordt door de "vrienden"groep. Als het echte vrienden zijn, dan komen ze wel weer tot inkeer. Maar speelt er niet wat anders? De jongen is aarschijnlijk wel manipulatief maar hij krijgt de hele groep wel heel gemakkelijk mee. Kan het niet zijn dat ze het gedrag van dochter al een tijdje beu waren. Ze speelt met hem want ze maakt het steeds uit en gebruikt hem. En eigenlijk is ze een slet (ik zeg niet dat je dochter dat is maar zo redeneren 15-jarigen wel) want ze had verkering en heeft met 3 (!!) jongens gezoend. Haar verdiende loon want ze denkt dat ze alles kan maken.
Zo kunnen pubers redeneren. Ik zeg niet dat ik t goedkeur, deze redenatie maar zoiets kan wel meespelen.
Voor je dochter: laten rusten, niet achterna lopen en andere vrienden proberen te vinden.

Privé

Privé

27-03-2015 om 11:28

Laten vallen

Barvaux, waar heb ik gezegd dat ze hem moeten laten vallen? Ik heb juist gezegd dat mijn dochter er geen enkel probleem mee heeft als hij is waar zij is.
Vanmorgen vertelde mijn dochter dat weer een goede vriendin haar heeft laten weten dat ze geen contact meer wenst met mijn dochter. Dit was een goede vriendin (dacht ze), en een meisje waarvan haar -toen nog- vriend had gezegd dat ze maar beter niet met haar om kon gaan. Dat meisje zou asociaal zijn en onze dochter zou daardoor beïnvloed worden. Nu is ze schijnbaar zijn beste vriendin.
Onze dochter heeft inmiddels bijna geen contacten meer en van het vrolijke meisje wat ze altijd is, is weinig meer te zien.

Privé

Privé

27-03-2015 om 11:32

Verder

Ik weet niet of er verder nog wat speelt. Het kan best zijn dat ze haar -vrije vogel- gedrag niet leuk vinden en ik denk dat meisjes haar ook wel als een bedreiging zouden kunnen zien. Dat begrijp ik ook wel en ik heb haar dat ook gezegd.
Ik heb haar ook gezegd het zoveel mogelijk te laten rusten, echte vrienden komen wel terug.

Evanlyn

Evanlyn

27-03-2015 om 12:52

Privé

Dat lijkt me prima, dat heb ik destijds ook gezegd. Het is trouwens ook gebeurd: twee vrienden zijn teruggekomen en hebben hun excuses gemaakt, ze wisten niet wat ze bezielde. Zo kan het dus ook nog gaan.

Het is een lastige tijd en ik zou maar veel met haar praten en haar een beetje verwennen. Heeft ze geen contacten die niets met deze groep te maken hebben, bijvoorbeeld via sport?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

27-03-2015 om 18:54

Geen fijn vriendengroepje

Blijkbaar zijn het meer zijn vrienden dan haar vrienden. Het is hard voor je dochter dat ze daar zo achter moet komen, maar ik sluit niet uit dat uiteindelijk beter af is. Als ik het allemaal zo beschouw speelt er onderling nog wel het een en ander.

Verder geloof ik best dat Marina wel een punt heeft. Puber zijn daar best zwart-wit in.

Beeldvorming

Iemand (jeugdzorg, exen, manipulatieve mensen) kan je vrienden met foute beeldvorming van je vervreemden. Dat kan weer goed komen op den duur, maar er zijn ook mensen die zich dan permanent van je verwijderen. Dat wil niet zeggen dat het geen 'echte' vrienden waren. Je kunt een hele klas tegen je krijgen of een kring van collega's. Dat wil niet zeggen dat ze eigener beweging jou in de steek zouden laten, maar ze laten zich uit gemakzucht en angst voor gedoe of eigen beschadiging meesleuren.

marina

marina

27-03-2015 om 20:18

bedreiging

Ik weet niet of de club je dochter als een bedreiging zien maar ik weet wel dat pubermeiden over het algemeen niet houden van "overspel" zoals ze dat noemen, zoenen, terwijl je een relatie hebt, zien zij als overspel, zeker als ze dat ook nog 3 keer doet. Zij geloven vaak nog in onvoorwaardelijke liefde, wat eigenlijk wel heel aandoenlijk is en ze gaan er ook helemaal voor. Zo romantisch om een vriendje te hebben, die beduvel je niet. Doe je dat wel dan ben je toch echt een s**t en zeker als het vaker is gebeurd. Ook houden ze niet van mensen bespelen (wat jouw dochter wel leuk lijkt te vinden, zie het af- en aantrekken van de jongen en andere beschrijvingen die je hebt gegeven). En dat zou jouw dochter wel eens meer aangerekend kunnen worden dan jij denkt. Ook denk jij er zelf veel luchtiger over dan pubermeiden erover denken. Het zal door de cub toch heel anders opgevat worden als "ze wist gewoon niet wat ze wilde". Ze zullen het eerder zien als "wie zich brandt, moet op de blaren zitten". Nee, geen bedreiging.
Nogmaals, heel vervelend voor je dochter, harde les, hopelijk heeft ze ook haar aandeel in het geheel langzamerhand door (en jij ook), kan ze daar in toekomstige relaties/vriendschappen wat mee.

Marina, en wat er allemaal wel niet op feestjes plaatsvindt..

Dat algemene beeld over overspel gaat niet in ieder groepje op en is ook steeds minder algemeen meer; vriendengroepjes die veel naar feestjes gaan, nemen het minder nauw met het zoenen van anderen. In de maanden dat de dochter met die jongen om ging, hebben drie jongens er ook voor gekozen om met haar te zoenen. Als een paar jongens het niet zo nauw nemen met het feit dat een goede vriend van hun stapelverliefd is op een bepaald meisje, fladderen die jongens met dezelfde gemakzucht naar andere meiden in de groep. Een meisje dat als enige in dat feestvierende groepje, met meerdere jongens zoent ligt veel sneller uit de groep. Het is moeilijk te geloven dat de anderen zo heilig zijn.

Als ik van de tieners thuis de verhalen van de gebeurtenissen tijdens een schoolreisje hoor; het scoren van de jongens hoeveel meiden ze gezoend hebben, brave Hendrikken die aangeschoten op hun benen zwalken op alcoholvrije feestjes tot het roken van een joint door sommigen aan toe, schud ik mijn hoofd. Omdat ik mijn kinderen ophaal, (te ver fietsen), houden ze zich in. Vele ouders doen dit niet en weten niet eens wat er op een feest gebeurd.

Ik denk dat het algemene beeld van Marina achterhaald is, maar misschien ligt dit aan de dynamiek in de groep. Een groep tieners van de gereformeerde kerk kent een andere dynamiek dan de juniorenteams van een hockeyclub. ( hockeyfeesten staan bekend om het rijkelijke tappen van een biertje en de knuffels).

Ps. Ik ben wel blij dat de dochter met haar moeder deelt wat ze meemaakt. Dat contact is belangrijk op dit moment.

Privé

Privé

28-03-2015 om 12:56

Klopt

De jeugd is niet zo braaf meer, heb ik het idee. Mijn dochter vertelt me veel, we hebben ook echt een hele goede band samen, waar ik heel blij mee ben.
Ik haal ook bijna altijd dochter en een vriendin op van feestjes. De moeder van de vriendin (of eigenlijk oma, die zorgt voor haar sinds haar geboorte) gaat altijd al vroeg naar bed, dus die weet niet in wat voor staat haar kleindochter thuis komt. Ik heb haar wel eens stomdronken thuis af geleverd. Heb ook gezegd dat dat niet weer hoeft te gebeuren, dat ik geen dronken meisjes van vijftien in mijn auto wens. Ook heeft ze wel eens stiekem een jongen mee naar huis genomen. Die is daar blijven slapen zonder dat de oma er van wist.
Ik hoor van mijn dochter verhalen, dan is zij nog heilig, ik sta er echt verbaasd over wat er tegenwoordig allemaal gebeurt en inderdaad, zoenen her en der wordt heel normaal gevonden.
Overigens heeft de vriendin waar ik het in eerdere bericht over had, haar gisteren gebeld. Ze wilde ook horen wat mijn dochter te zeggen had over dit hele gedoe. Ze zei dat ze mijn dochter nu beter begreep en ze heeft haar excuses aangeboden. Ik ga er tegen mijn dochter niet teveel op in, omdat ik het liever laat rusten, maar ik was heel erg blij dat dit gebeurde.

sarah

sarah

28-03-2015 om 14:44

jeugd is nooit braaf geweest

Maar hier gaat het over een vriend, die 'aan het lijntje gehouden wordt.' Dan stellen pubers zich soms heel beschermend op. Het ligt er ook helemaal maar aan hoe eea gecommuniceerd wordt binnen zo'n groep.
Daar zijn wij helemaal niet bij en hebben we in dit geval erg weinig zicht op, dus ik vind het heel voorbarig om zo snel conclusies te trekken zoals in dit draadje gedaan wordt. De jongen 'deugt niet', maar de vrienden 'deugen ook niet'. Tsja, jammer.

Evanlyn

Evanlyn

28-03-2015 om 17:57

Sara

Inderdaad, we weten het allemaal niet. De ouders van het vriendje en al die andere kinderen hebben hier niet om hulp gevraagd. Het heeft dus weinig zin om te gaan invullen wat die allemaal wel niet zullen vinden, of gedacht hebben. En nogmaals: dit soort manipulatief gedrag komt vaker voor, ook in hele andere omstandigheden. Dus wat is je punt dan?

Voor Privé: mooi dat die vriendin excuses heeft gemaakt. Echte vriendinnen zullen dat wel doen! En de rest ben je beter kwijt dan rijk.

Over 20 jaar post de vrouw van het vriendje hier om te zeggen dat haar man narcistisch is en dat ze bang voor hem is. Tenzij de ouders hulp zoeken, of hij zelf. Want bedreigingen zijn niet normaal, afgezien van wie er met wie gezoend heeft. Die lijn moet helder getrokken worden. Je dochter moet nooit een man over zich heen laten lopen en heeft dat uiteindelijk ook niet gedaan. Compliment voor je dochter.

Privé

Privé

28-03-2015 om 19:29

Evanlyn

Dank je wel!

marina

marina

28-03-2015 om 19:51

zo ken ik er nog wel een paar

Sara "Over 20 jaar post de vrouw van het vriendje hier om te zeggen dat haar man narcistisch is en dat ze bang voor hem is"
Zo ken ik er nog wel een: Over 20 jaar post de dan man/partner : Mijn vrouw kan het lonken niet laten, ze liegt en ze zegt dat ik paranoide ben als ze zonder mij ergens naar toe gaat, ondanks dat ze dan steeds met andere mannen flirt/zoent, wat al eerder is gebeurd. Ik ben heel erg bang dat ze bij me weggaat want dat heeft ze al eerder gedaan. Ik houd namelijk heel erg veel van haar.
Dat is gemakkelijk praten. Mij gaat het erom dat er steeds over het slechte gedrag van de jongen hebben dat inderdaad niet goed te praten is (stalken mag nooit, ken het maar al te goed) maar dat er voorbij gegaan wordt aan het feit dat dochter deels dat gedrag gevoed heeft: zoenen met anderen, jongen aan het lijntje houden (het is uit, oh nee, het is aan, oh nee, toch niet maar nu echt, oh nee, toch weer wel, nee maar nu is het uit), vind je het raar dat die jongen denkt dat ze weer terugkomt? En dat de vriendengroep wel heel gemakkelijk zich achter hem schaart en dochter laat vallen. Dat er misschien ook nog andere dingen zijn.
Natuurlijk weet ik ook wel dat de jeugd niet braaf is, ik ken ook wel verhalen. Maar ik weet ook dat ze sommige dingen juist helemaal niet gemakkelijk opvatten en dat een ander zwaar aanrekenen. Ik hoor ze hier ook wel praten over van alles wat niet gepikt wordt. En als het teveel is, dan wordt zo iemand uitgekotst. Of het in de vriendengroep van de dochter van prive zo is dat iedereen het met elkaar doet, weet ik niet, ik heb haar in ieder geval niet gehoord dat de ex ook met anderen had gezoend etc. Ik hoor alleen dat hij manipulatief is. Ik durf verder ook niks over hem te zeggen. Ik hoor al narcisme voorbijkomen, niet door prive hoor, wel gewaagd zo'n uitspraak. Ik hoor het maar van 1 kant. Ik kan me voorstellen dat zijn verhaal anders is.
En prive, fijn dat je je dochter nu wel vertrouwt, omdat je eerder aangaf dat je dochter creatief was met de waarheid.

marina

marina

28-03-2015 om 20:02

En natuurlijk zou het heel goed zijn als die jongen professionele hulp gaat krijgen bij de omgang van negatieve emoties.
En natuurlijk is zo'n stalksituatie heel erg naar en legt dat zijn druk op dochter en het gezin. Alle bgrip voor, ken het maar al te goed.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.