Privé
17-02-2015 om 11:49
Vriendje dochter wil dochter niet los laten
Onze dochter van 15 heeft bijna acht maanden verkering met een jongen van bijna 18. Eigenlijk hebben ze vanaf het begin al steeds ruzie. Onze dochter is een flierefluiter, een levensgenieter en ze geniet van aandacht. Haar vriend vindt dat maar niks, hij is bang dat ze met een ander zoent en dat heeft ze ook al drie keer gedaan.
Hij probeert van alles om haar contacten met anderen te beperken. Hij heeft liever niet dat ze met anderen praat, al helemaal niet met jongens. Nu trekt onze dochter zich daar weinig van aan en doet daar gewoon, ze trekt ook veel op met anderen, jongens en meisjes. Haar beste vriend is een jongen, ze ziet daar echt geen kwaad in. Haar vriend wel, die probeert dat te saboteren.
Zo waren ze laatst bij ons. Haar vriend was er ook en de beste vriend was jarig. Onze dochter wilde daar natuurlijk heen. Plots werd haar vriend 'ziek', hij voelde zich niet goed en had last van zijn hart (dit zegt hij wel vaker te hebben). Ik bood aan hem naar huis te brengen, ziek zijn kun je beter thuis doen. Dat wilde hij niet, want dan zou onze dochter alleen naar de verjaardag gaan, zonder hem. Hij bleef wel bij ons. Hij ging op bed liggen en onze dochter baalde best wel, want zij wilde naar de verjaardag.
Wij hebben tegen haar vriend gezegd dat hij kon kiezen: Of naar huis als hij ziek was, of mee naar de verjaardag. Naar huis gaan was geen optie voor hem, want dan ging onze dochter alleen weg. Dus hij besloot wel mee te gaan.
Vanaf het moment dat ze weer thuis waren van de verjaardag, was zijn ziekte als sneeuw voor de zon verdwenen, hij had nergens meer last van.
Nu heeft onze dochter het vorige week uit gemaakt. Hij is erg jaloers en loopt haar op feestjes als een hondje achterna, omdat hij bang is dat ze wat met een ander doet. Onze dochter vindt dit vreselijk en heeft hem er meerdere keren op gewezen. Hij zegt eerlijk dat hij haar niet vertrouwt, maar hij zal haar niet meer zo controleren. Natuurlijk doet hij dat wel weer, de volgende keer. Onze dochter heeft me verteld dat ze eigenlijk niet meer verliefd op hem is, dat ze eigenlijk wil feesten en andere vriendjes wil hebben. Maar ze vindt het zo zielig om het uit te maken.
Toch heeft ze dat dus gedaan vorige week, toen ze het weer eens zat was.
Sindsdien heeft hij, ruw geschat, 200 berichten gestuurd. Hij zegt dat hij van haar houdt, dat hij weet dat zij van hem houdt en dat ze voor de rest van hun leven bij elkaar horen. Dat weet hij zeker een onze dochter moet gewoon bij hem terug komen. Hij zal nooit opgeven en hij zal wachten tot ze terug komt. Dat soort berichten stuurt hij de hele dag door. Onze dochter zat op een gegeven moment huilend aan tafel omdat de berichten maar bleven komen.
Hij ligt sinds vorige week in bed. Hij is er letterlijk ziek van geworden en moest in het weekend naar de noodarts, hij is de hele week ziek gemeld, hij kan niet werken. Hij eet niet, is al vier kilo afgevallen en het heeft geen zin meer voor hem. Zegt hij. En dat wrijft hij onze dochter continue onder de neus.
Ook zijn vrienden, die het zielig voor hem vinden, praten op onze dochter in. Ze moet naar hem terug gaan, hij heeft alles voor haar over, wie wil nou niet zo'n vriend? Hij heeft alles voor haar over, zal zijn hele leven veranderen, hij zou sterven voor haar, heeft hij gezegd.
Onze dochter weet inmiddels niet meer wat te doen. Ze heeft medelijden met hem, geeft zichzelf er de schuld van dat hij bijna naar het ziekenhuis moest (volgens hem) en ze wil dus weer naar hem toe, want ze kan hem niet alleen laten, zegt ze.
Wat moeten we hier nou mee?

marina
21-04-2015 om 09:48
niet raar
Ik vind het niet raar dat een bijna 18-jarige aan alcohol kan komen. Dat is die club die al officieel mocht drinken en zwak alcoholische dranken mocht kopen, toen die leeftijd opgeschroefd werd naar 18. Hun privileges (zoals een aantal dat ziet) werden toen teruggedraaid. Ik heb ook zo'n exemplaar hier thuis rondlopen. Haar broertje die dit jaar 16 wordt, gaat toch anders met alcohol om. Maar ook op feesten waar hij komt, zijn er genoeg die een fles (sterke) drank bij zich hebben. En wat Barveaux zegt, in huiselijke kring mag het wel, er hoeft maar 1 18-jarige bij te zijn en de alcohol is er al.
Prive, hoe gaat het nu?

skik
21-04-2015 om 09:55
Flanagan
"er is wel een meisje dat last heeft van zijn gedrag terwijl de afspraak was dat hij geen contact meer met haar zou opnemen."
Tsja, het is ook de afspraak dat mensen niet zomaar mijn huis binnenkomen. Die afspraak is wat makkelijker te handhaven als ik de deur niet open laat staan maar gewoon dicht houdt.
skik

Barvaux
21-04-2015 om 10:22
marina
'En wat Barveaux zegt, in huiselijke kring mag het wel, er hoeft maar 1 18-jarige bij te zijn en de alcohol is er al.'
Veel ouders vinden het prima dat er thuis gedronken wordt en kopen de alcohol gewoon, dat is dus ook niet verboden.

marina
21-04-2015 om 11:09
precies
Barveaux. En mochten ouders dat niet doen, dan zijn er nog heel veel andere mogelijkheden, dat wilde ik maar aangeven.

Flanagan
21-04-2015 om 11:50
Overlast door dronkenschap?
Waar de jongen ook heeft gedronken maakt eigenlijk niet uit. Als een dronken persoon op straat overlast bezorgd, is dat een reden om die persoon wegens openbare dronkenschap op te pakken. Als het meisje wel wakker was geworden, had ze dat op dat moment kunnen ervaren als overlast. Maar ik begrijp dat dat minder erg is want ze had hem niet gedeleted.
@skik, ook als ik de deur open laat staan zeg ik niet tegen een ander, 'kom maar binnen'. Dat is de keus die de ander maakt.

Barvaux
21-04-2015 om 11:58
Nou
"Als het meisje wel wakker was geworden, had ze dat op dat moment kunnen ervaren als overlast. Maar ik begrijp dat dat minder erg is want ze had hem niet gedeleted."
Misschien was het EINDELIJK de druppel geweest die deze puber er toe aanzette om deze 'vreselijke' jongen waardoor ze bijna al haar vrienden is kwijtgeraakt eens te gaan blokkeren.
Zolang ze niet blokkeert zou ze er met mij geen woord meer over kunnen wisselen na zoveel tijd en ellende.

Moontje
21-04-2015 om 19:17
Moe van
Ik heb de hele draad met interesse gelezen.
Als ik in jullie situatie zat als ouder zou ik nu mijn dochter haar mobiel afpakken en zijn nummer(s) blokkeren zonder overleg. Jullie zijn toch geen gekke Henkie? Ik zou dit drama niet meer aan kunnen horen van mijn dochter zolang ze weigert echte blokkades op te werpen!
Ik begrijp werkelijk niet wat maakt dat ze dit nog steeds niet heeft gedaan. Wanneer hij dan via omwegen (andere nummers) alsnog door gaat met zijn vervelende gedrag kun je wellicht contact zoeken met de ouders en politie. Laten we ervan uit gaan dat dit is gekomen doordat hij teveel gedronken had en in een melodramische bui verkeerde.
Maar zolang je de deur niet sluit middels blokkeren én niet meer (!) reageren, geef je hem nog altijd een heel laagdrempelige mogelijkheid.
Dus, blokkeren is in mijn optiek de eerste en enige logische vervolgstap.

Mama
21-04-2015 om 20:26
Eens met moontje
Jeeee laat haar zelf ook ophouden met een reactie terug. En nee, ook niet bedanken. Blokkeren. Dan hoef je ook niet te negeren.
Wat ik helemaal niet snapt is dat moeder Prive niet wat krachtiger tegen haar 15 jarige dochter optreedt. Dochter is zielig, wordt "gestalkt" , is compleet vriendloos. Maar in dit alles heeft ze een groot aandeel. Ze zoent minstens 3 keer met een andere jongen ( bij mijn kinderen een doodzonde tijdens verkering) , houdt hem aan een lijntje, blijft reageren blokkeert niet de app en de telefoon . En ja, dat kan gewoon. Er worden " afspraken" met de jongen gemaakt over geen contact zoeken, maar dat zijn geen tweezijdige afspraken blijkbaar.
En dat vriendloos valt oolk na 2 week al weer mee.
Moeder prive gaat veel te veel mee in geklaag van dochter. Kom op, als ze echt geen berichten meer wilde had ze hem al lang geblokt!!! Hem verbieden contact te zoeken slaat nergens op. Je hebt toch geen invloed op deze jongen. Alleen op je eigen dochter. En die kan je gebieden alles te blokkeren

marina
21-04-2015 om 21:05
Volgens mij is nu iedereen het met elkaar eens: blokkeren die handel, deleten etc. En eigenlijk wordt dat al van begin af aan gezegd. En waarom dat niet gebeurt bij de dochter van prive, ik weet het niet. Ik zou als het mijn dochter was al lang gedwongen hebben die gast helemaal te blokkeren (hebben mijn man en ik trouwens destijds bij mijn dochter wel gedaan, we zijn zo wel van het gezeik afgekomen). En, en dit zal prive niet erg fijn vinden te horen,volgens mijvertelt de dochter haar eigen verhaal en die klopt niet altijd helemaal, zoals als je iemand blokkeert, kun je nog wel gebeld worden of zijn ouders zullen niets doen dus die hoef je niet te bellen.
Beste prive, als je van de ellende af wilt komen, zul je met de vuist op tafel moeten slaan! Spijkers met koppen slaan, anders kan het nog erg vervelend worden, ook in de toekomst.

Barvaux
21-04-2015 om 21:56
tja
Ik denk dat het meisje al die aandacht stiekem wel leuk vindt en helemaal niet erg...

marina
05-07-2015 om 11:40
prive
Ik snap heel goed als je niet wil reageren maar ik ben benieuwd hoe het nu met je dochter gaat. Hebben je dochter en ex elkaar kunnen loslaten? Is het weer goed met de vriendengroep?
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.