Pippe Lientje
05-02-2013 om 12:15
Waar leg je de grens
Mijn zoon (bijna 15; ADHD) heeft een sterk-grens-verleggende-neiging, zeg maar. Zijn vader is strikt en wordt boos als hij twee minuten later dan afgesproken de computer pas afsluit. Ik heb meer geduld en waarschuw hem dan, maar geef hem speling om zelf rustig af te sluiten.
Bij vader leidt het dus regelmatig tot conflicten, zeg maar flinke escalaties maar bij mij leidt het er toe dat de computer vaak te laat wordt afgesloten en ook tot het steeds verder uitproberen van de grenzen. Uiteindelijk gooi ik er vaak dan ook een straf tegenaan, waarna ik merk dat hij weer een poosje zelf beter op de tijd let.
Zelf vind ik het jammer dat het zo vaak escaleert tussen vader en zoon, maar ik twijfel wat de goede weg is. Tenslotte merk ik dat ik ook uiteindelijk een conflict met hem aan moet gaan voor hij weer luistert.
Hoe doen jullie dat?

Karmijn
05-02-2013 om 13:32
Van miriam geleerd:
Mijn zoon moet er zelf voor zorgen, dat wij ons geen zorgen maken over zijn pc gebruik.
Dat werkt hier als een tierelier. Als ik me zorgen begin te maken, bespreek ik dat met hem op een rustig moment. Hij denkt er dan over na en komt dan vaak wel met een goede oplossing. Vaak geeft hij zelf eerlijk toe, dat het uit de hand dreigt te lopen en belooft hij erop te gaan letten. Dat is dan wel moeilijk in verband met zijn adhd. Gaat soms wel met een paar chagrijnige: Jahaaaaaaaa's gepaard, maar die nemen we allemaal voor lief.
Straffen doen we eigenlijk nooit. Als hij echt niet naar onze zorgen wil luisteren, vraag ik weleens: 'Wat is dat nu? Vind je dat ik er een straf op moet gaan bedenken of zo, of kunnen we er wel met uitkomen zonder straf?' Dat is hier voldoende om hem tot rede te brengen.
Het lijkt mij moeilijk als je man zo vaak straft. Dat lijkt mij niet goed voor je zoon. Hoe doet je man dat, als hij met iets bezig is? Kan hij dan ook ala minuut alles laten liggen, omdat jij hem roept? Zo denk ik dan altijd maar. Ik kan dat niet. Ik kan ook niet gelijk stoppen als ik bezig ben in een boek of zo. Dan zeg ik ook: 'Even nog deze bladzijde uitlezen.' Zo werkt dat met de pc ook.
Wij kijken trouwens ook altijd wel even naar het moment. Soms is onze zoon net verwikkeld in een online spel, waarin hij deel uitmaakt van een team. Dan zou het heel erg asociaal van hem zijn, om acuut te stoppen. Niet eerlijk voor degenen waar hij mee aan het spelen is. Dus dan zeggen we ook: 'Stop je zodra je kunt.'

Stenna
06-02-2013 om 12:43
Timeslot
Hoi,
Wat Karmijn schetst, dat werkt bij ons dus niet. Hier geen adhd-er maar pdd-nos, maar in principe hetzelfde probleem. We kunnen er redelijk met hem over praten op de manier die Karmijn aangeeft, dan ziet hij het ook in en maakt beloftes. Maar als hij eenmaal voor het scherm zit, is het vlees zwakker dan de wil zegmaar. Hij heeft nou eenmaal weining zelfcontrole, zelfs als hij wel wil, en een neiging tot verslaving. Ook het even tijd geven om een level uit te spelen oid, dat werkt ook niet. Die grens is dan te onduidelijk, hij blijft dan toch steeds langer doorgaan. Bij ons werkt een timeslot, hoe kinderachtig dat misschien ook is. Eerder hadden we dat ding van mijn kind online, maar dat had hij toch na een jaar ofzo gekraakt. Nog zoiets geprobeerd, maar nu hebben we windows 9 waarin we ieder een eigen account hebben op de computer en dat van hem kan alleen binnen bepaalde tijden geactiveerd worden, en een maximale tijd. De computer geeft dan een seintje: over 5 minuten is je tijd om en gek genoeg is dat voor hem wel acceptabel en niet discutabel, i.t.t. als wij hetzelfde zeggen. Die absolute, soort van objectieve (want een machine en geen mens) grens heeft hij nodig. Zo zeer zelfs, dat hij tegenwoordig zelf vraagt of we dat weer willen instellen, na een vakantie bijv. Hij ziet zelf in dat hij dat nodig heeft tijdens schoolweken, en deze manier beter werkt voor hem. Dat is dan misschien weer wel dankzij de gesprekken.

Pippe Lientje
06-02-2013 om 17:59
Oke...
zeker omdat zo'n timeslot ook een vooraankodeging doet is dat misschien best interessant. Kun je dat downloaden en instellen? Is het dan zo dat er altijd een vast tijdsbestek aan zit?

Mussie
07-02-2013 om 19:21
Interessant
Die waarschuwing lijkt mij ook iets voor onze zoon. maar welke Windows bedoel je? 9 bestaat toch niet?

Stenna
09-02-2013 om 19:38
Hoe instellen
Het is windows 8 inderdaad, sorry. Je maakt bij het installeren verschillende Windows user accounts aan. Jezelf maak je 'manager'. Zoon geef je een account met beperkte rechten (belangrijk, want anders kan hij zelf zijn instellingen wijzigen, dat wil je natuurlijk niet!). Als manager kun jij dan dat account van hem instellen zoals je wilt, dus ook de tijden waarop dit account gebruikt mag/kan worden of niet. Alle user accounts natuurlijk met een eigen wachtwoord beveiligen (dat hij niet op jouw account kan inloggen).
Of je neemt die kinderbrowser of controleprogramma van www.mijnkindonline.nl, die werkt ook best goed. Alleen is die kraakbaar door slimme kids, het windows account systeem niet.

Stenna
09-02-2013 om 23:05
Emotieloze waarschuwing
Ik denk dat het bij zoon met autisme spectrum stoornis zo goed werkt omdat de computer-waarschuwing mechanisch is zonder emoties. I.t.t. de waarschuwingen van meestal al licht geirriteerde ouders. Ik hoop voor je dat het ook bij adhd werkt (zou me voor kunnen stellen dat dit ook juist een driftreactie zou kunnen oproepen in dat geval).

Mussie
10-02-2013 om 17:03
Stenna
Dank voor je uitleg. En dan volgt er dus automatisch een waarschuwing, of moet je dat ook nog apart instellen? Ik denk nl dat je helemaal gelijk hebt, ik hoor de hysterische ondertoon in m'n eigen stem als ik tegen puber zeg dat hij zo van dat beeldscherm afmoet. Kun je nagaan hoe dat bij hem overkomt. Zo'n computerwaarschuwing zou net wel eens datgene kunnen zijn wat we hier nodig hebben.

Stenna
11-02-2013 om 23:00
Waarschuwing
Dat weet ik niet helemaal meer, Mussie. We hebben dit al een tijdje. Ik dacht niet dat ik die waarschuwing zelf heb ingesteld, maar dat dit automatisch is.

skik
12-02-2013 om 09:51
Mussie
Je kan bij Timeslot alles helemaal instellen zoals jij het hebben wil. Per dag kan je aangeven hoe lang er gecomputerd mag worden, tussen welke tijdstippen, en hoe vaak en wanneer er een waarschuwing komt dat de tijd er bijna op zit.
Toen we nog geen Timeslot hadden waren er oeverloze discussies over stoppen: ik zit net in een level, mag ik dat nog even afmaken (en daar kwam weer geen end aan), of argumenten als dat broer de hele tijd geweest was en hij nog niet, enzovoorts. Ik kon het ook allemaal niet bijhouden wat nou eerlijk en reeel was. Sinds Timeslot weten ze precies waar ze aan toe zijn en ben ik van het gezeur af.
skik