Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Wat draagt jouw puber?


Charrel schreef op 13-06-2021 om 23:50:

Zoon van 13 begint opeens allemaal noten op zijn zang te krijgen qua kledingkeuze .
Hij heeft nu 3 hoodies en dat is het enige wat hij nog draagt als bovenklesing (over een t-shirt met korte mouwen heen). T-shirts met prints zijn kinderachtig. Snap ik wel, maar effen shirts met lange mouwen wil ie op de een of andere manier ook niet. Schoenen idem dito; dat moesten per se witte leren sneakers zijn. En hij draagt alleen jeans en draagt die altijd met een brede leren riem, ook als ze niet afzakken. Dat staat vet, zegt die dan.
Nouja, broeken en schoenen, daar komen we nog wel uit. Grootste probleem is dus de bovenkleding (en een jas, dat moet óók nog). En het lastige is dat hij dus wel heel goed weet wat ie niet wil, maar wat dan wél, wordt ook niet echt duidelijk. Heb ook wel kleedgeld voorgesteld, maar daar heeft ie evenmin zin in - vast ook omdat ie niet weet wat ie wil, en dan dus gewoon niks uitgeeft. En vrolijk de hele tijd alleen die drie hoodies blijft dragen.
Ik vind het maar lastig. Mijn vragen; wat dragen jullie jongens zoal? In hoeverre bemoei je je er nog mee?
Ik ben benieuwd!

Mijn zoon van 15 heeft twee broeken die hij OK genoeg vindt, (waarvan ik er één een vod vindt) een stel T-shirts, twee vesten en twee truien. Hij heeft wel kleedgeld. Ik bemoei me niet meer met wat hij koopt want als je wat druk uitoefent ("Staat leuk hoor!") en hij koopt iets wat hem bij nader inzien toch niet zint, trekt hij het gewoon niet aan en ligt het ongedragen in de kast. Hij moppert geregeld dat hij niet genoeg kleren heeft en dan antwoord ik dat hij dan moet gaan winkelen. 

Met 13 zou ik wel, als dat hem zou helpen, iets meer initiatief hebben genomen om te gaan winkelen. Maar ik zou hem evengoed zelf hebben laten kiezen. Adviezen zijn hier eerder een reden om het níet te dragen. En eerlijk gezegd kan het me ook niet echt schelen. Hij moet gewoon dragen waar hij zichzelf prettig in voelt. Ik liep in de puberteit zelf in niet bijzonder uitgebalanceerde 'alternatieve' outfits. Het hoort er ook een beetje bij. Jouw beschrijving lijkt er trouwens eerder op te wijzen dat hij probeert zo 'normaal' mogelijk te zijn: niks mis mee toch? 

hier eentje van 23, student, woont nog thuis, heeft voornamelijk hoodies, jeans en joggingbroeken en idd witte gympen. Voor net heeft hij een nettere broek (zo'n chinos) met een overhemd en hij heeft een paar polo's. Kleedgeld boeide hem nooit, dus daar ben ik allang mee gestopt en hem meenemen met winkelen (deden zijn zus en ik dan samen) dan maakten we hem enthousiast over iets wat ie daarna nooit meer droeg dus dat doen we ook niet meer.
Wat hij draagt is schoon en het past, nou prima zo, het is zijn 'probleem"...wat hij dus helemaal niet heeft

Mijn oudste (19) draagt thuis joggingbroeken en een T-shirt van een band, buitenshuis een zwarte skinny jeans met zo'n zelfde shirt. Als het warm is, wordt de broek vervangen door een kort exemplaar en als het koud is gaat er een hoodie met rits overheen. Hij heeft toevallig sinds afgelopen winter een nieuwe jas, daarvoor heeft hij 6 jaar met zijn vorige gedaan, die past nog steeds overigens, maar hij wilde toch wel een keer wat anders. 
Mijn jongste draagt thuis momenteel een T-shirt, als het een beetje kouder is een ruime trui of hoodie, maar zelfs hij vindt het daarvoor nu te warm. Buitenshuis komt daar een lange of korte joggingbroek bij.

Herkenbaar. Hier draagt zoon van 13 voornamelijk jogging of trainingsbroeken met hoodies, en zoveel mogelijk dezelfde hoodies ook. Afwisseling vindt hij onzin. T-shirt zijn effen met merknaam. T-shirt met lange mouwen doet hij echt nooit aan, wil hij ook niet hebben net zoals spijkerbroeken of andere in mijn ogen 'leuke kleding'. Ik heb het geaccepteerd.  Ik kan wel iets anders kopen maar dan blijft het in de kast liggen. 

Charrel

Charrel

14-06-2021 om 23:21 Topicstarter

Leuk om te lezen! Bijna alle jongens dragen dus hoodies. En dan ziet mijn zoon er nog best oké uit met z’n jeans met riem. Een trainingsbroek is wat dat betreft echt nog minder netjes wat veel jongens dus ook veel dragen.

Vandaag vond ie het te warm voor z’n hoodie en had ie alleen z’n jeans met T-shirt aan. Hij droeg een slim fit shirts die net boven z’n riem stopte. Dat zag er stoer uit, ik zei dat tegen hem en hij werd een beetje rood.

Ik denk dat ik met hem binnenkort maar naar wat kledingwinkels ga. Ik zal proberen nog wat andere dingen dan hoodies te laten zien, maar als die het niet leuk vindt worden het dus gewoon weer nieuwe hoodies. Heb ik het in ieder geval geprobeerd.

Ik mis toch nog steeds een beetje het probleem. Of is het dat hij andere kleding aan wil dat jij leuk vindt voor een 13-jarige jongen?

Ik heb er hier een die weer of geen weer korte broeken en t-shirts draagt en eentje die weer of geen weer een lange broek met bij voorkeur een t-shirt met sweatvest. Onlangs gewinkeld en hij heeft nu twee hoodies (vesten zijn ook uit het modebeeld en niet meer te koop). Oké, bij 25 graden loopt hij in t-shirt en bij 30 graden overweegt hij een korte broek aan te doen.

Ze doen maar. Zolang ze er niet buitengewoon ongepast bijlopen moeten ze het zelf maar weten. Als ze het te warm of te koud hebben, doen ze er zelf wel wat aan.

Charrel

Charrel

15-06-2021 om 16:38 Topicstarter

Jesse_1 schreef op 15-06-2021 om 09:38:

Ik mis toch nog steeds een beetje het probleem. Of is het dat hij andere kleding aan wil dat jij leuk vindt voor een 13-jarige jongen?

Ik heb er hier een die weer of geen weer korte broeken en t-shirts draagt en eentje die weer of geen weer een lange broek met bij voorkeur een t-shirt met sweatvest. Onlangs gewinkeld en hij heeft nu twee hoodies (vesten zijn ook uit het modebeeld en niet meer te koop). Oké, bij 25 graden loopt hij in t-shirt en bij 30 graden overweegt hij een korte broek aan te doen.

Ze doen maar. Zolang ze er niet buitengewoon ongepast bijlopen moeten ze het zelf maar weten. Als ze het te warm of te koud hebben, doen ze er zelf wel wat aan.

Ja ik was vooral benieuwd of het normaal is dat die alleen hoodies aan wil en bijna niets anders. Maar dat blijkt dus het geval te zijn. En er zijn zoveel leuke dingen voor jongens als bloesjes, polo's en overshirts, maar dat wil die allemaal niet. Met veel moeite doet die een overhemd aan bij bijvoorbeeld een trouwerij.

Maar eigenlijk is het helemaal niet interessant wat andere kinderen dragen toch? Het gaat er om wat jouw kind wil dragen. En zolang dat niet onfatsoenlijk is oid, lijkt het mij dat je hem daarin niets moet opdringen en zijn eigen smaak laten ontwikkelen.

Wen er maar aan, kinderen zijn geen kloon van hun ouders en zoeken hun eigen weg. En dat hoort ook zo!

"En er zijn zoveel leuke dingen voor jongens als bloesjes, polo's en overshirts, maar dat wil die allemaal niet." Nee, jij vindt dat leuke dingen, dat wil niet zeggen dat het leuke dingen zijn.

Spijkerbroek met een T-shirt. Nu met het mooie weer, korte broek en T-shirt. Voorkeur voor zwart en het liefst met 1 of andere vage band erop. Niet mijn keuze, maar wat ik draag zou hij ook niet uitkiezen 😉

Hier een eindexamen kandidaat die de fase van spijkerbroek en hoodie net achter zich begon te laten,  door zijn zus overgehaald om wat overhemden aan te schaffen afgelopen zomer en winter.  Goed dat hij daar nu een beetje aan gewend is. Hij is zondag begonnen in zijn vakantiebaan waar hij iedere dag een overhemd aan moet.  Niet de casual exemplaren die hij zelf had gekocht maar echte overhemden met button-down knoopjes. 

Charrel

Charrel

25-06-2021 om 08:40 Topicstarter

Gisterenavond ben ik met m’n zoon gaan winkelen. Ik kreeg hem gelukkig mee. Ik heb hem gezegd dat we sowieso nieuwe bovenkleding nodig hebben, maar dat hij zelf ook mag aangeven wat die nog meer wil. 
Uiteindelijk zijn we goed geslaagd. Een hele serie basic slim fit T-shirts. Vier nieuwe hoodies waarvan twee met rits. Hij kwam nog een nieuwe leren riem tegen. (Je hebt toch al 3 riemen? Ja maar deze is zo vet mam) Dus die hebben ook gekocht. En nog een extra paar nieuwe witte leren sneakers.


Uiteindelijk allemaal dingen die hij al had, maar nu goed passen en lekker nieuw zijn. En ik vond het erg leuk dat die zelf een extra nieuwe riem wilde. Zou er dan toch iets van modebewustzijn bij hem ontwikkelen?

Ze (15) draagt vooral veel zwart, hoodies, skinnies, enz, maarja dat hoort bij een 15 jarige metalhead, overigens heeft ze voor "sjieke" gelegenheden wel een aantal mooie jurkjes. Zelf vrijwillig gekozen.

Dochter van 14 heeft twee lievelings shirts.. van AC/DC

Maar die zitten weleens in de was.. niet te snel wassen, dan moeten ze wel keer wat anders aan.. en verder zoveel mogelijk loslaten.. eigen mening in kledingkeuze is logisch! Ze gaan het toch niet aantrekken anders. Zolang het qua temperatuur buiten een beetje ok is  

Het Is al vaak zo'n onzekere periode voor ze, dan is fijn als ze iets aan hebben waar ze zich goed in voelen.. Beter loslaten vind ik zolang ze maar elke dag wat schoons aan doen

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.