Edjekroketje
01-12-2025 om 12:35
Wat is er met ons meisje?
Het gaat even niet zo lekker met onze dochter van bijna 15.
Vorige week maandag is ze voor het eerst ziek thuis gebleven met in eerste instantie klachten als buikpijn en misselijk. Ze gaf aan het afwisselend warm en koud te hebben dus wij dachten dat ze een virusje zou hebben.
Toen ik later die dag thuiskwam van werk lag ze onder een dekentje op de bank. Ik vond haar ‘tam’, maar goed, als je niet lekker bent dan kan dat. Ze zei dat ze niet goed kon aangeven wat er aan de hand was en hoe ze zich voelde.
Dinsdag is ze ook thuis gebleven, woensdag wilde ze zelf naar school voor een paar belangrijke lessen. Deze lessen heeft ze gevolgd en is daarna weer naar huis gekomen. We hebben haar de rest van de week thuis gelaten om haar wat rust te geven. Vandaag is ze terug naar school gegaan, maar nu ook onderweg naar huis.
Inmiddels lijkt duidelijk dat ze niet ziek is in de zin van een virus o.i.d, maar is het naar ons idee meer iets mentaal. Ze geeft aan dat ze niet goed weet wat er aan de hand is, en ook niet goed te kunnen zeggen wát ze precies voelt. De sparkle lijkt even een beetje weg bij haar. Ze is stiller dan normaal en wat meer in zichzelf gekeerd. Normaal wil ze altijd afspreken met vrienden en vriendinnen, wil ze overal bij zijn en aan meedoen, maar gister zei ze dat ze geen zin heeft om af te spreken met mensen.
Ze is afgelopen week wel mee geweest boodschappen doen. Er zijn 2 keer vriendinnen geweest en haar beste vriend is haar komen opzoeken. Afgelopen zaterdag had ze een feestje van hem, maar gister heeft ze heel de dag in bed gelegen. Nu was ze ook gister ongesteld geworden, dus dat speelde in elk geval gister een rol in haar bui en gedrag, maar omdat wij onze dochter niet kennen zoals we haar vorige week gezien hebben, baart het me wel zorgen. Zorgen maken zit wel in mijn aard, maar ik voel me dus niet fijn bij de situatie.
Ik heb net even overleg gehad met de huisarts en die zegt dat we het nog even moeten aankijken.
Wie herkent dit van zijn/haar puber en wat heb je gedaan om hem/haar weer terug te krijgen naar ‘normaal’?
Armband
01-02-2026 om 10:03
hé edjekroketje, was even benieuwd hoe het nu met je dochter is. Lukt het om weer naar school te gaan? Voel je zeker niet verplicht om hier een update te geven trouwens!
Edjekroketje
01-02-2026 om 15:47
Ze is flink ziek geweest een paar weken terug. Nu wel weer enigszins hersteld gelukkig.
De donkerste wolken zoals ze er waren lijken grotendeels verdwenen, alleen er zit boosheid in haar en ze schopt momenteel tegen alles aan. Haar beste vrienden en ik moeten het ontgelden - haar gedrag is destructief. We hebben het idee dat haar huidige adhd-medicatie een rol speelt en niet meer afdoende is, dus daar hebben we deze week een afspraak voor met de arts.
Is dit iets wat bij iemand bekend voorkomt?
Temet
01-02-2026 om 15:52
Volgens mij schoppen de meeste 15 jarigen niet tegen hun beste vrienden aan
AnnaPollewop
01-02-2026 om 15:53
Edjekroketje schreef op 01-02-2026 om 15:47:
Ze is flink ziek geweest een paar weken terug. Nu wel weer enigszins hersteld gelukkig.
De donkerste wolken zoals ze er waren lijken grotendeels verdwenen, alleen er zit boosheid in haar en ze schopt momenteel tegen alles aan. Haar beste vrienden en ik moeten het ontgelden - haar gedrag is destructief. We hebben het idee dat haar huidige adhd-medicatie een rol speelt en niet meer afdoende is, dus daar hebben we deze week een afspraak voor met de arts.
Is dit iets wat bij iemand bekend voorkomt?
ADHD medicatie kan zeker voor een andere stemming zorgen. Of ophogen dan de oplossing is, ligt niet perse voor de hand. Misschien is het juist wel te hoog, of zou ze beter af zijn zonder of met andere medicatie. Ik zou dat met een open blik onderzoeken. Er verandert veel in het lichaam van een puber en wat eerst goed werkte kan na een tijd heel anders uitpakken.
Edjekroketje
01-02-2026 om 16:02
AnnaPollewop schreef op 01-02-2026 om 15:53:
[..]
ADHD medicatie kan zeker voor een andere stemming zorgen. Of ophogen dan de oplossing is, ligt niet perse voor de hand. Misschien is het juist wel te hoog, of zou ze beter af zijn zonder of met andere medicatie. Ik zou dat met een open blik onderzoeken. Er verandert veel in het lichaam van een puber en wat eerst goed werkte kan na een tijd heel anders uitpakken.
Ze slikt haar huidige medicatie al best lang op dezelfde dosering, dus wellicht dat hier wat zit. Zonder kan ze sowieso niet.
En Roos: ik snap dat ze op deze leeftijd overal tegenaan schoppen, maar wat er nu aan de hand lijkt is niet zoals we haar kennen.
RoodVruchtje
01-02-2026 om 17:58
Edjekroketje schreef op 01-02-2026 om 16:02:
[..]
Ze slikt haar huidige medicatie al best lang op dezelfde dosering, dus wellicht dat hier wat zit. Zonder kan ze sowieso niet.
En Roos: ik snap dat ze op deze leeftijd overal tegenaan schoppen, maar wat er nu aan de hand lijkt is niet zoals we haar kennen.
Dan lijkt mij toch de tijd aangebroken om haar bloedwaardes eens te laten onderzoeken, puur om eea te kunnen uitsluiten!