Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Wat mee naar school voor lunch

Mijn puberdame houdt niet van brood. Afgebakken broodjes en tosti’s wel. Maar wat moet je dan mee naar school? We hebben een tijdje brood gedaan, maar dat komt over het algemeen niet aangeraakt weer terug. Op de basisschool at ze vaak wraps met kruidenboter, maar dat begint haar ook de keel uit te hangen. Wat nemen jullie pubers mee naar school ipv brood? 


Hier ook puberella’s waar brood de keel uithangt. Heb ze al eens gevraagd wat ze dan willen, budget gegeven om iets gezonds te halen enz. Haal ik yoghurt etc in huis, dan nog nemen ze het niet mee… Kantinegeld krijgen ze dus even niet, ga het niet dubbel kopen. 

En eens met eppos. Als mijn kind graag yoghurt mee wil naar school of de kaas op een of andere dag uit de gratie raakt (ze is gek op kaas), dan wil ik best meer yoghurt kopen, of ander beleg of iets dergelijks. Ze gaat in ieder geval geen geld meekrijgen om zelf bij de supermarkt ongezonde meuk te gaan kopen. En haar zakgeld zal vermoedelijk ontoereikend zijn om dat dagelijks van te financieren. Tenzij ze niks anders meer wil doen of kopen er van misschien.

Ik zou overigens brood dat gewoon mee terugkomt weer voorzetten als het kind honger heeft.
Meer dan 1x weggooien vind ik raar. Dan heb je toch allang een gesprek gehad over verspilling en waarom je het dan meeneemt als je het toch niet opeet? Echt niet dat ik zou toestaan, ach alweer je brood niet op? neem maar wat lekkers dan!

Jongste is wel eens vergeten zijn brood mee te nemen. Dat moet hij dan na school opeten, eventueel als tosti.

Natuurlijk kun je gezond en gevarieerd eten. Prima. Gezonde afwisseling is niks mis mee, maar wraps met kruidenboter en afbakbroodjes ...... Dat komt op mij over als verwend ja. Ook de wraps met kruidenboter hangen dit meisje de de keel uit. Dat gaat dus niet over geen brood lusten, dat gaat over een houding ten opzichte van gewoon, normaal gezond volkorenbrood met goed beleg. Ik heb zo'n idee dat ze haar boterhammen niet vervangen wil zien door groente en fruit?
Wat serveren jullie dan nog met een feestelijke gelegenheid vraag ik me af.

Index224 schreef op 07-11-2022 om 11:22:

[..]

Zoals ik al zei, het zal eerder een kwestie zijn van imago want bammetjes zijn niet cool op de middelbare school.

Daar zijn kinderen tegenwoordig echt minder mee bezig dan vroeger. En destijds heb ik er ook weinig van gemerkt.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

07-11-2022 om 11:58

Herfstappeltaart schreef op 07-11-2022 om 11:50:

Natuurlijk kun je gezond en gevarieerd eten. Prima. Gezonde afwisseling is niks mis mee, maar wraps met kruidenboter en afbakbroodjes ...... Dat komt op mij over als verwend ja. Ook de wraps met kruidenboter hangen dit meisje de de keel uit. Dat gaat dus niet over geen brood lusten, dat gaat over een houding ten opzichte van gewoon, normaal gezond volkorenbrood met goed beleg. Ik heb zo'n idee dat ze haar boterhammen niet vervangen wil zien door groente en fruit?
Wat serveren jullie dan nog met een feestelijke gelegenheid vraag ik me af.

En wie heeft buiten dat deze dagen nog een shitload aan geld over om ik weet niet wat allemaal in huis te halen omdat je kind het wel/niet gaat eten?

Een van mijn kinderen heeft ook weleens zulke fratsen, vind het helemaal prima. Ik wil het ook best faciliteren, maar ze denkt zelf maar na over wat het moet zijn, zet het op het boodschappenbriefje zodat ik de terloops vermelde mededeling niet vergeet en het wordt met de weekboodschappen meegenomen. Ik ga er niet extra voor naar de winkel. Geinige bakjes om de culinaire hoogstandjes in te vervoeren mag ze zelf aanschaffen, en het wordt ook door haar zelf gemaakt ('s morgens, want de avond ervoor is vies volgens kind). Over het algemeen houdt ze dit soort dingen twee dagen vol, en dan blijkt een bammetje toch handiger, maar leef je vooral uit kind 😏.

Ik zou wraps met kruidenboter ook weinig voedzaam vinden. Wraps met sla, courgette, paprika, prei wel, maar voor elke dag zou ik dat vrij luxe vinden en als je dat in de ochtend nog allemaal moet gaan snijden en bakken kost dat behoorlijk veel tijd.
Zeker als er ook nog iets van kip of zalm bij zit. Ik zou geen zin hebben om dagelijks vijf euro of meer aan een lunch kwijt te zijn voor één kind. 

Eten weggooien vind ik zonde. Wij mochten vroeger van thuis zoveel meenemen als we wilden, maar zoals mijn ouders zeiden 'als we erachter komen dat je het weggooit, dan krijg je niks meer mee. Dan eet je maar niks of je koopt het van je eigen geld'.

Battle-Royale schreef op 07-11-2022 om 11:58:

[..]

En wie heeft buiten dat deze dagen nog een shitload aan geld over om ik weet niet wat allemaal in huis te halen omdat je kind het wel/niet gaat eten?

Dat is wel een punt. Twee boterhammen met kaas kosten je een euro, maar andere dingen zijn natuurlijk meestal duurder. Dat geldt echter voor zoveel dingen. Ik kan ook voor 2 euro p.p. een warme maaltijd op tafel krijgen, maar dan eten we toch minder lekker. Kwestie van keuzes maken, ik bezuinig liever niet op eten.

Battle-Royale schreef op 07-11-2022 om 11:25:

[..]

Tja misschien zijn wij gewoon niet zo gevoelig voor lust ik niet, ons kind eet wat wij hem voorzetten of hij eet niets. Hij gaat vanzelf een keer eten hoor.

Dat zal per kind verschillend zijn. Ik lust echt geen brood en at het als kind/ puber echt niet, kreeg het echt niet weg. En at dan dus niks, echt niet wenselijk.

Ik hou bij mijn kinderen in de gaten of het niet lusten is of niet zo lekker vinden is want dat zijn 2 verschillende dingen. 

Maar er vanuit gaan dat je kind perse moet eten wat jij eet en alles lekker moet vinden wat jij lekker vindt, werkt niet. Ieder mens is verschillend. 

Waarom zou je bij de lunch telkens hetzelfde eten, doe je bij het avondeten toch ook niet. Lekker varieren.

Battle-Royale schreef op 07-11-2022 om 11:58:

[..]

En wie heeft buiten dat deze dagen nog een shitload aan geld over om ik weet niet wat allemaal in huis te halen omdat je kind het wel/niet gaat eten?

Het hoeft zeker niet duurder te zijn dan goed brood. Maar alles wat niet gegeten wordt en weggegooid is zeker zonde van het geld.

Een pan maaltijdsoep kost een paar euro, daar kun je gewoon wat van overhouden en meegeven. Een pasta salade is ook niet heel duur: pasta koken, kledder pesto en een klein blikje mexicomelange en je hebt weer 3 maaltijden. kun je er eventueel nog een plakje kipfilet door doen, die ze anders op brood zouden eten. 

Een wrap is ook niets meer dan een veredelde pannenkoek. Wij maken bananenpannenkoeken van de overgebleven bananen. En ja dat doen we 's morgens. 

Gevulde omelet: restje aardappel, blikje mexicomelange, eieren bakken en klaar. 

Dat zijn bij ons dingen die we standaard in huis hebben. 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

07-11-2022 om 12:12

Gingergirl schreef op 07-11-2022 om 12:07:

[..]

Dat zal per kind verschillend zijn. Ik lust echt geen brood en at het als kind/ puber echt niet, kreeg het echt niet weg. En at dan dus niks, echt niet wenselijk.

Ik hou bij mijn kinderen in de gaten of het niet lusten is of niet zo lekker vinden is want dat zijn 2 verschillende dingen.

Maar er vanuit gaan dat je kind perse moet eten wat jij eet en alles lekker moet vinden wat jij lekker vindt, werkt niet. Ieder mens is verschillend.

Waarom zou je bij de lunch telkens hetzelfde eten, doe je bij het avondeten toch ook niet. Lekker varieren.

Dat heb ik dan ook nergens gezegd, dat verzin je er nu zelf bij, maar als hij niet eet omdat hij het niet zo lekker vind gaan we ook niet iets anders voor hem maken, en met brood kun je ook heel goed variëren. 

Battle-Royale schreef op 07-11-2022 om 11:58:

[..]

En wie heeft buiten dat deze dagen nog een shitload aan geld over om ik weet niet wat allemaal in huis te halen omdat je kind het wel/niet gaat eten?

Zeker waar, dat is niet voor iedereen haalbaar. Maar het is ook een kwestie van keuzes maken en op gevarieerd eten bezuinig ik niet graag. Ik lees in jouw reactie vooral terug dat je andere dingen al snel luxe vindt dat kan natuurlijk als je zelf brood heel lekker vindt. Maar ik vind het normaal dat je niet telkens hetzelfde eet. Ieder zo zijn eigen referentiekader. 

Battle-Royale schreef op 07-11-2022 om 12:12:

[..]

Dat heb ik dan ook nergens gezegd, dat verzin je er nu zelf bij, maar als hij niet eet omdat hij het niet zo lekker vind gaan we ook niet iets anders voor hem maken, en met brood kun je ook heel goed variëren.

Brood kun je hooguit van ander beleg voorzien, het blijft brood. En als je dat echt niet lust dan kun je beter wat anders eten, niks mis mee. Zo duur zijn variaties ook weer niet. 

Niet zo lekker is inderdaad wat anders dan niet lusten. Maar TO schrijft dat haar dochter geen boterhammen lust, dus goed om naar alternatieven te kijken.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

07-11-2022 om 12:28

Gingergirl schreef op 07-11-2022 om 12:23:

[..]

Brood kun je hooguit van ander beleg voorzien, het blijft brood. En als je dat echt niet lust dan kun je beter wat anders eten, niks mis mee. Zo duur zijn variaties ook weer niet.

Niet zo lekker is inderdaad wat anders dan niet lusten. Maar TO schrijft dat haar dochter geen boterhammen lust, dus goed om naar alternatieven te kijken.

Als de dochter een puber is kan ze zelf wel met ideeën komen lijkt me.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.