Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Wat mee naar school voor lunch

Mijn puberdame houdt niet van brood. Afgebakken broodjes en tosti’s wel. Maar wat moet je dan mee naar school? We hebben een tijdje brood gedaan, maar dat komt over het algemeen niet aangeraakt weer terug. Op de basisschool at ze vaak wraps met kruidenboter, maar dat begint haar ook de keel uit te hangen. Wat nemen jullie pubers mee naar school ipv brood? 


Battle-Royale schreef op 07-11-2022 om 09:47:

[..]

Ik moet ook gewoon na m’n werk boodschappen doen om te zorgen dat ik de volgende dag eten mee naar m’n werk kan nemen, wat is er mis met een puber zelf even alternatief eten te laten kopen na school?

Dus als een kind boterhammen eet dan haal je dat als ouders bij het boodschappen doen. Maar als het kind geen brood eet maar bv wraps dan moet het kind het zelf maar gaan halen...en dat moet omdat? Ik zie daar geen logica in. Als ouders zorg je toch dat er voldoende keuze in huis is, altijd maar hetzelfde is ook niet gevarieerd. Blijkbaar is voor jou de norm boterhammen en iets anders is het probleem van de ander. 

Ik zou onderstaande haar wel zelf laten maken (of samen doen) maar ik zie genoeg lekkere alternatieven:
Je kunt ook googlen op meal-prep (in het engels krijg je veel meer voorbeelden te zien) en in het weekend voor de hele week wat maken desnoods (kan niet bij alles)

https://www.thekitchn.com/non-refrigerated-lunch-ideas-260361

k%2Farchive%2Fcb15163ee36b2dfb2575565d8b65f061edfe6433


https://cleanfoodcrush.com/clean-eating-lunch-boxes-four-ways/

4-No-Cook-Cold-Lunch-Box-Recipes-by-CleanFoodCrush-.jpg

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

07-11-2022 om 10:14

Gingergirl schreef op 07-11-2022 om 10:05:

[..]

Dus als een kind boterhammen eet dan haal je dat als ouders bij het boodschappen doen. Maar als het kind geen brood eet maar bv wraps dan moet het kind het zelf maar gaan halen...en dat moet omdat? Ik zie daar geen logica in. Als ouders zorg je toch dat er voldoende keuze in huis is, altijd maar hetzelfde is ook niet gevarieerd. Blijkbaar is voor jou de norm boterhammen en iets anders is het probleem van de ander.

Brood en beleg hebben we standaard   in huis, dingen als wraps e.d alleen als die toevallig op het menu stonden die week. Salades hebben we ook niet standaard in huis en ik vind een puber inderdaad oud genoeg om zelf even naar de jumbo te gaan na school indien die speciale wensen qua lunch heeft. En ja we eten zelf ook brood tussen de middag. 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

07-11-2022 om 10:14

Ik zou het initiatief bij haar laten ipv zelf mijn hoofd te breken over wat ik haar moet meegeven. Laat ze iets bedenken, zorg dat je wat in huis hebt en vervolgens kan ze 's morgens zelf aan de slag. 

Leene

Leene

07-11-2022 om 10:20

Die post van 1968! Wauw wat een lekkere voorbeelden, ga ik eens aan mijn dochter laten zien, die elke dag hetzelfde meeneemt want geen inspiratie van mijn kant en haar kant.

Battle-Royale schreef op 07-11-2022 om 10:14:

[..]

Brood en beleg hebben we standaard in huis, dingen als wraps e.d alleen als die toevallig op het menu stonden die week. Salades hebben we ook niet standaard in huis en ik vind een puber inderdaad oud genoeg om zelf even naar de jumbo te gaan na school indien die speciale wensen qua lunch heeft. En ja we eten zelf ook brood tussen de middag.

Mogen ze dan wel een tikkie sturen voor hun inkopen? Hier wel, mits we dat afgesproken hebben. Soms ook wel als ze ergens tegenaan loopt en ik het ook zelf voor haar gekocht zou hebben.

Battle-Royale schreef op 07-11-2022 om 10:14:

[..]

Brood en beleg hebben we standaard in huis, dingen als wraps e.d alleen als die toevallig op het menu stonden die week. Salades hebben we ook niet standaard in huis en ik vind een puber inderdaad oud genoeg om zelf even naar de jumbo te gaan na school indien die speciale wensen qua lunch heeft. En ja we eten zelf ook brood tussen de middag.

Offtopic natuurlijk en agree to diagree; ik vind het persoonlijk niet zo veel moeite om ook wat andere etenswaren naast brood "standaard" in huis te hebben ook als je dat als ouders wellicht zelf niet eet. Er zijn zoveel gezonde keuzes naast brood ( zie bv de post van 1968), als je kind brood niet lust kun je daar best rekening mee houden, wel zo lief naar je kind toe. En dan heb ik het natuurlijk niet over extreme wensen. Ik vind andere producten voor de lunch ook geen " speciale wensen", maar normaal gevarieerd eten.

Bijtje82

Bijtje82

07-11-2022 om 11:05

1968 schreef op 07-11-2022 om 10:08:

Ik zou onderstaande haar wel zelf laten maken (of samen doen) maar ik zie genoeg lekkere alternatieven:
Je kunt ook googlen op meal-prep (in het engels krijg je veel meer voorbeelden te zien) en in het weekend voor de hele week wat maken desnoods (kan niet bij alles)

https://www.thekitchn.com/non-refrigerated-lunch-ideas-260361

k%2Farchive%2Fcb15163ee36b2dfb2575565d8b65f061edfe6433


https://cleanfoodcrush.com/clean-eating-lunch-boxes-four-ways/

4-No-Cook-Cold-Lunch-Box-Recipes-by-CleanFoodCrush-.jpg

Bedankt, nu krijg ik trek 😁 

Bijtje82

Bijtje82

07-11-2022 om 11:07

Denk trouwens dat het niet gaat om niet lusten, maar gewoon wat anders willen. Uitgekeken zijn op de standaard boterham. 
Ander beleg zou misschien al vooruitgang zijn. 
Wat zou ze zelf mee willen dan?

Dat hele pauzes opgaan aan chips halen en energiedrank ipv thuis bedenken waar je graag tussendoor gaat eten gedurende dag, begrijp ik niet helemaal.

Het deel dat ik begrijp is vergeten eten te maken, wat er thuis ligt is suf en of niet wat men mee wil. En er is genoeg op de bank/ in de portomonee om het te gaan halen. 

Dat laatste ben ik op tegen. En tja ze zullen het toch zelf wel regelen als ze het kunnen. Tuurlijk haal ik ook wel eens een bolletje of een croissant. 
Als je naar school gaat zonder eten omdat het niet in de koelkast ligt, dat is pas iets wat triest is. 
Ik vraag vaak of ik iets kan halen wat wel graag gegeten wordt. Ik haal nu de drankjes en het brood wat mee gaat. En een keertje chips als ze echt de lunch vergeten zouden zijn, kan ik me voorstellen dat dat dan gebeurt. Of een worstenbroodje. Wat ik tegenkom rond tien uur in de supermarkt is een complete school die blijkbaar niets mee heeft maar genoeg geld om het te gaan halen. 
Ik heb tijdje op werk constant lunch gekocht. Wat ik stortte op het pasje waarmee het betaald moest worden. Ik kon beter de Albert Heijn binnenlopen voor een croissant en een beker yoghurtdrank. 

Ik geloof dat ik ook sindsdien (2007 ofzo) graag mijn eigen lunch smeer. 
Als het alleen maar tosti’s en afbakbrood is, dan dat maar afbakken in de ochtend. Maar dat is dan ook iets wat ze zelf mogen doen. 
Ik zal het woord verwend maar niet gebruiken maar het is wel een kwestie van wat je gewend bent.

En brood weggooien vind ik ook zonde. Zeker als het van de bakker komt.
Ik vind dat ze best zelf kunnen bedenken wat dan wel. Met het avondeten is het soms ook de een heeft liever geen aardappels en de ander wel. Maar dan gaat er niet een wat anders maken. 
Als er zelf ook geen idee komt met wat we dan moeten eten dan is het dus wat er is ingekocht. 
Bij ons is het meer de ochtendpauze waar niemand een idee voor heeft. Tot nu toe is het op een fruitreep, plak koek en salamiworstjes blijven hangen. Een appel gaat zeker ook nog mee. Of een banaan. 
Ik zou zelf niet snel warm eten van de dag ervoor meenemen. Heb eens pannekoeken meegenomen van de dag ervoor maar dat was nog op de hbo. Naar mijn werk zou ik dat denk ik toch niet doen. 

En anders een ypghurtdrank met ontbijtgranen. Daar zit tenminste nog wat vezelrijks in. 
Het zit hem bij mij meer in gevarieerd, wat gezonds en soms iets minder gezonds. 
Maar als kind elke dat chocopasta mee wil prima, dan passen we dat in huis dus aan. 
Maar elke dag eten en drinken halen en niet weten wat je wilt of brood weggooien is allemaal onnodig. 

Bijtje82 schreef op 07-11-2022 om 11:07:

Denk trouwens dat het niet gaat om niet lusten, maar gewoon wat anders willen. Uitgekeken zijn op de standaard boterham.
Ander beleg zou misschien al vooruitgang zijn.
Wat zou ze zelf mee willen dan?

Zoals ik al zei, het zal eerder een kwestie zijn van imago want bammetjes zijn niet cool op de middelbare school. 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

07-11-2022 om 11:25

Gingergirl schreef op 07-11-2022 om 10:58:

[..]

Offtopic natuurlijk en agree to diagree; ik vind het persoonlijk niet zo veel moeite om ook wat andere etenswaren naast brood "standaard" in huis te hebben ook als je dat als ouders wellicht zelf niet eet. Er zijn zoveel gezonde keuzes naast brood ( zie bv de post van 1968), als je kind brood niet lust kun je daar best rekening mee houden, wel zo lief naar je kind toe. En dan heb ik het natuurlijk niet over extreme wensen. Ik vind andere producten voor de lunch ook geen " speciale wensen", maar normaal gevarieerd eten.

Tja misschien zijn wij gewoon niet zo gevoelig voor lust ik niet, ons kind eet wat wij hem voorzetten of hij eet niets. Hij gaat vanzelf een keer eten hoor.

Battle-Royale schreef op 07-11-2022 om 11:25:

[..]

Tja misschien zijn wij gewoon niet zo gevoelig voor lust ik niet, ons kind eet wat wij hem voorzetten of hij eet niets. Hij gaat vanzelf een keer eten hoor.

Kun je bij sommige kinderen lang wachten. Slaan maaltijden over en komen dan zeker als er bij het ontbijt ook boterhammen geserveerd worden uit op 1 maaltijd per dag.

Kan ook, maar is niet bevorderlijk.


Ik had vroeger altijd brood mee, ik was zelf verwend want het werd gesmeerd. Mijn eigen geld was ik niet van plan om in eten te steken. Er was een mogelijkheid om dingen te kopen of van die automaten met repen. Deed ik echt sporadisch. 
Ik kijk echt op van hoe makkelijk het gaat, hoewel ik hun gedachten prima begrijp. Het is er allemaal. Toch kijk ik heel erg uit met wat ik wel en niet doe. Richting meewerken aan anders dan wat er in huis is. Bij ons zijn de dure dingen wel eens op, ja dan maar hagelslag of jam.

Heb te vaak naast de scholieren in de rij gestaan dat ik zo gedachtes heb. Je wilt ze niet hebben maar mijn gevoel komt erop neer dat ze meer aan zakgeld hebben te besteden wat ik in de week voor een heel gezin aan normale inkopen voor haal. Maar ik betrek het op mezelf dat we goed op de centen moeten letten. 
Daarnaast blijf ik me verbazen over dat kinderen of pubers dan, graag een supermarkt door willen met nog 50 anderen om te wachten bij de kassa voor twee boodschappen. 

Mijn dochter neemt ook graag een gekookt eitje mee naar school. In de ochtend eet ze graag brinta of yoghurt met muesli/fruit. Op school eet ze tussen de middag wel brood.

Op zich is buiten de koeling bewaren niet zo'n probleem. Het gaat immers maar om een paar uurtjes tot de lunch, geen hele dag. En hoeveel mensen hebben iets van kaas of vleeswaren op hun brood? Dat bewaar je thuis ook in de koeling.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.