Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Ilva

Ilva

08-10-2013 om 11:49

Wat moet ik hier nu mee?

Zoon (13 jaar, 2 VWO) klaagt al een hele tijd dat hij zo moe is. Hij heeft altijd al last van z'n darmen en heeft daar ook medicijnen voor. Als het erger wordt gaan we meestal wel naar de dokter maar daar komt eigenlijk nooit iets uit.
Nu gisteren weer. Hij was zo moe. Z'n huiswerk werd hem allemaal een beetje te veel. Dus ga ik maar weer naast hem zitten en dan lukt het hem allemaal best. Hij kan het wel maar omdat hij zo moe is ziet hij het soms niet meer zitten. Ook was hij gisteren ineens twee schoolboeken kwijt. Hij had ze nog op school, thuis niet meer. Ik nog z'n hele kamer door gezocht maar nee, niet te vinden. Ook vertelde hij dat hij 1 gymschoen kwijt was. Hij neemt de schoenen nooit mee naar huis maar die blijven in z'n kastje. Hij zei dat hij er gisteren achter kwam. Ik nog vragen: Je hebt vorige week die schoenen aan gehad. Dan merk je toch dat je maar 1 schoen in je tas stopt, en daarna maar 1 schoen in je kastje stopt. En dan begint hij bijna te huilen dat hij het ook niet weet en dat hij het niet snap. Het is echt een hele lieve jongen die nooit problemen geeft. Ik heb hem vanochtend een kwartier eerder naar school gestuurd om te zoeken naar z'n spullen, om leraren aan te spreken of ze iets gevonden hebben. Volgende week heeft hij proefwerkweek. Zonder boeken voor twee vakken gaat het moeilijk worden.
Altijd maar zo moe, is dat nu normaal voor een jongen van 13. Hij fietst zo'n 25 minuten naar school. Hij gaat om 21 uur naar bed en staat om 6.15 uur op (wil hij zelf want hij heeft een hekel aan haasten). Hij heeft geen smartphone en hij heeft ook geen computer op z'n kamer. Hij luistert alleen nog even naar de radio 's-avonds.

Huisarts?

Zou eerst eens even naar de huisarts voor een checkup of hij lichamelijk helemaal in orde is.
Even bloedprikken op ijzer enzo.
Tekorten kunnen vermoeidheid en concentratie problemen geven.

Yura

Yura

08-10-2013 om 12:11

Wordt hij gepest?

Dat was mijn eerste gedachte bij het lezen. Die kwijtgeraakte spullen vind ik erg verdacht. De vermoeidheid zou ook lusteloosheid kunnen zijn, wat in dat geval niet zo raar is. Ook het bijna gaan huilen en niet meer zien zitten vind ik daarop duiden.

Zou indd ook even bij de huisarts langsgaan, bij bepaalde tekorten zoals b12tekort kan je last van je geheugen krijgen (lees warhoofd worden), vermoeidheid, consentratieproblemen enz.
B12 wordt via de darmen opgenomen, weet niet waar hij medicatie voor krijgt maar bij bv crohn zie je ook regelmatig b12 tekort.

Mocht er via via onderzoek niks uitkomen zou ik toch eens gaan pijlen of er niks op school zelf speelt

Marie

Marie

08-10-2013 om 12:48

pheiffer?

Hoi
Mijn eerste gedachte is laat hem eens onderzoeken op Pheiffer.
Onze oudste puber was vorig jaar ook zo moe en toch maar eens naar de huisarts en gevraagd om een bloedonderzoek. Huisarts wilde in eerste instantie niet eens testen op Pheiffer, omdat "iedereen in zijn leven wel eens Pheiffer heeft gehad". Toch doorgezet en na bloedonderzoek bleek ze herstellende te zijn van een actieve Pheifferinfectie...

Ilva

Ilva

08-10-2013 om 14:21

Reactie

Bedankt voor jullie snelle reacties. Pheiffer is het in ieder geval niet. Dat zagen we de laatste keer al eens in z'n dossier staan. Dat heeft hij dus al gehad.

Pesten geloof ik ook niet. Vorig jaar is hij wel gepest en dat heeft hij toen verteld. Bij de ouderavond werd verteld dat veel kinderen in deze klas een pestverleden hebben en dat ze daar een heel open gesprek over hebben gehad bij het mentoruur. (Mentor vertelde dat hij nog nooit zo'n bijzondere les had meegemaakt). Het is natuurlijk wel mogelijk, misschien nog wat van die rotjochies uit z'n oude klas. Ik zal vanmiddag nog even met hem praten.

B12 tekort zou ik kunnen laten controleren. Hij heeft geen crohn maar wel problemen met de ontlasting sinds hij stopte met de opvolgmelk. Nu met medicijnen (een half zakje poeder per dag) gaat het goed. Maar wie weet. Ik zal het nog even aanzien en dan misschien toch even met hem langs de dokter.

koemelk intolerantie?

85% van de wereld bevolking is intolerant voor die oh zo gezonde witte motor MELK, en de symptomen zijn darmproblemen en MOEHEID....
Een tijdje alleen yoghurt???

Melk is gezond voor elk? Behalve voor Jan die krijgt er buikpijn van.

Jesse_1

Jesse_1

08-10-2013 om 14:37

Naar de dokter

Heeft hij wel het idee dat hij uitgerust is na een nacht? Gewoon naar de dokter hoor, zo moe is niet normaal voor een gezonde jongen, als hij zijn rust krijgt. Of is hij na school alleen maar met huiswerk of gamen bezig?
Pfeiffer (niet Pheiffer) is niet de enige ziekte waar je moe van wordt.

Ilva

Ilva

08-10-2013 om 14:38

Jasam

Hij drinkt niet zo heel veel melk omdat hij daar juist verstopping van kreeg. Dat hadden we ontdekt toen hij dus over ging op gewone melk (duurde wel even voordat we het doorhadden maar toch). Meestal drink hij dus yoghurt of in de ochtend z'n poedertje gemengd door een beetje limonade. Verder drink hij het liefste water. Hij is niet zo van de frisdrank. Dus van de melk zal het niet komen. Maar bedankt voor het meedenken.

Puck

Puck

08-10-2013 om 15:13

Ilva

In heel veel andere dingen zit ook melk of melkdelen verwerkt. Ik zou dat toch niet zo snel uitsluiten als ik jou was.
Mijn eerste ingeving is om ook terug te gaan naar de huisarts om allergiën en intoleranties (lactose, gluten) uit te laten sluiten.

ilsepilse

ilsepilse

08-10-2013 om 16:35

ijzergehalte in bloed

onlangs ook met zoon (16) naar ha geweest, ook moe en weinig concentratie, hij heeft ook rond zjin 12e pfeiffer gehad (eerst longontsteking en ws daarna pfeifer). Die Pfeifer wilde de longarts toen ok niet checken, een kinderarts in Belgie waar ik voor een 2nd opnion ben gegaan confirmeerde inderdaad Pfeifer.

Nu is eerst op ijzer geprikt, bleek zijn ijzergehalte op 7 te zitten terwijl jongens/mannen 8 of hoger moeten hebben.

is het tijdelijk? of altijd?

Onze jongste heeft wel eens van die periodes (15) een meisje, maar dat maakt denk ik in dit verband niet uit. Bij jongste zijn het periodes...maar er is een tijdje geweest dat wij ook niet snapten wat ze had en ook een paar keer naar de dokter ermee geweest zijn.
Kwam ook niks uit. Nu weten we dat het periodes zijn. Wat het precies is weten wij ook niet. Het komt omdat ze in haar hoofd de zaken niet op een rij krijgt. Qua planning en drukte enzo. Dat ze het 'overzicht' verliest. Normaal is ze vrij gestructureerd. Woensdag een toets is leren op: zondag, maandag en dinsdag. Zo ongeveer. En als ik om 17.00 uur gym heb kan ik erna eten en dan 's avonds nog leren of omgekeerd....Worden het 6 toetsen dan raakt ze de kluts een beetje kwijt. Komt er ook nog veel andere drukte bij (moet suprise maken, moet zaterdag wedstrijd, heeft feestje van die en die) dan raakt ze de weg kwijt. Wordt eerst chagerijnig en moe, gaat erg vroeg uit zichzelf naar bed. Is structureel moe, moe moe. Eet soms ook nog slecht, kan er slecht uitkomen, raakt in paniek van niks. Een standaard periode is b.v. de decembermaand.
Tegenwoordig 'weten' we ongeveer wat het is. Nu helpen we haar met overzicht houden. We maken een schema, helpen haar qua planning, dragen ideeën aan (als je nu eerst je engels maakt, dan gaat gymmen en dan leren? Dan help ik je met overhoren). Maar ze heeft het vaker in een jaar.
Het is al wel véél beter dan toen ze 13 was. Als het allemaal wat rustiger is (na de kerst b.v.) kan ze het weer prima zelf.
Zou het dat kunnen zijn?
groeten albana

Ilva

Ilva

09-10-2013 om 09:05

reactie

Wow, nog meer reacties. Wat fijn. Eén probleem is opgelost. De boeken zijn gevonden. Ze lagen achter z'n bed. Ja, daar had ik niet gekeken. Over pesten heb ik ook gesproken, dat was niet aan de hand. (Nee, mam, deze klas is veel leuker.) Wel was hij gisteren z'n sleutels weer kwijt op school. Gelukkig door iemand gevonden.
Ik heb wel een afspraak gemaakt bij de huisarts, vanmiddag ga ik met hem langs. Even kijken of we bloed moeten laten prikken. Even overleggen. De arts doet meestal niet moeilijk dus dat verwacht ik nu ook niet.
Ik ga zo nog even de website van 'moeder' even bekijken en even zoeken of je dus inderdaad 2x pfeiffer kan krijgen.

En Albana, hij is al chaotisch van zichzelf (hb'er met kloof) dus we zijn wel wat gewend maar het lijkt de laatste weken steeds erger te worden. Nu hij z'n boeken terug had voelde hij zich wel weer beter maar hij is nog steeds zo moe. Hij eet best veel maar hij is ook heel mager. Is hij altijd al geweest hoor maar als je ziet wat hij eet zou je toch denken dat hij wel zou aankomen.

Vanmiddag dus naar de dokter. Hopelijk komt er wat uit. Bedankt voor alle tips.

Polletje Piekhaar

Polletje Piekhaar

09-10-2013 om 10:02

misschien

moet je eens e.e.a. lezen over prikkelbare darm syndroom.
Daar is geen bewijs voor te vinden dat je het hebt of niet maar er zijn wel veel tips en trucs om er mee te leren leven. Spanning verergert i.i.g.
Moeheid is ook iets wat er bij kan horen; zeker in periodes dat het slechter gaat. Er zijn dan veel dieetadviezen die ervoor kunnen zorgen dat je je energieker voelt. Wat krijgt hij trouwens voor medicijnen?
Ik heb een boekje met Darm EHBO; een heel praktisch boekje voor mensen met darmproblemen, google er eens op of kijk bij de patientenvereniging.

bertje1

bertje1

09-10-2013 om 11:59

voldoende energie??

Krijgt hij letterlijk, wel voldoende energie binnen? Eet hij voldoende calorieën voor een opgroeiende jongen belangrijk!
Dat wil dus zeggen dat hij een jongen zou moeten zijn met een 'bijna niet te stillen eetlust', althans, zo geldt dat volgens mij voor veel jongens.

Yura

Yura

09-10-2013 om 12:55

Eten

Blij dat hij in ieder geval niet gepest wordt. Wat hierboven wordt gezegd over eten kan ook een mogelijkheid zijn. We zijn in Nederland zo dood gegooid met het feit dat kinderen te dik worden, dat je op moet passen dat je niet de andere kant op door slaat. Zo hadden wij in huis alles mager, altijd al gehad. Magere yoghurt, halvarine, halfvolle melk, geen suiker toevoegen etc. Mijn zoon was ook mager terwijl hij best redelijk at (dacht ik). We zijn naar een dietiste geweest en hij bleek structureel ca. 1000 calorien per dag te weinig binnen te krijgen. Dus verplicht aan de volle melk, volle yoghurt, dik margarine op brood, vet beleg (boterhamworst ipv ham en dan 3 plakken), klodder mayonaise bij de aardappelen (dus geen fritessaus), 2 scheppen suiker door de yoghurt, verplicht 3 tussendoortjes en dan echt in de vorm van een grote twix, roze koek of een zakje chips. Alles wat wij continu horen dat niet goed is op tv enzo bij programma's als "help mijn kind is te dik" dat moest hij dus allemaal wel. Anders komt hij gewoon echt niet aan zijn benodigde 3000 calorien.

Ilva

Ilva

09-10-2013 om 15:36

eten

Eten doet hij wel. Inderdaad, bertje, een niet te stillen eetlust. Ik denk niet dat wij alleen maar magere producten in huis hebben. Mijn man en ik hebben overgewicht en mijn middelste zoon is ook wat te zwaar. Oudste en jongste zijn gewoon dun. Oudste (waar het hier dus om gaat) is wel altijd bewegelijk geweest.

Op brood eet heeft hij meestal zoet beleg. Alleen in het weekend eet hij vleeswaren. In de ochtend twee boterhammen, tussen de middag twee boterhammen met een koek (wafel of dikke plak ontbijtkoek) en af en toe koopt hij nog een lekker broodje op school. Als hij thuis komt eet hij alles was los en vast zit. Koek, fruit, brood, cup a soup (met pasta). En 's-avonds eet hij ook gewoon goed. Maar goed we gaan zo naar de dokter.

Ik zal me ook eens gaan inlezen in het prikkelbare darm syndroom. Bedankt voor de tip.

Ilva

Ilva

09-10-2013 om 22:04

bezoek dokter

Vanmiddag naar de dokter geweest. De dokter heeft hem helemaal nagekeken. Veel aan hem gevraagd. Wat hem wel opviel was dat zoonlief erg gegroeid is. De dokter kon niets vinden wat op te korten duidde. Zolang hij 's-ochtends nog zelf uit z'n bed komt en hij nog zonder problemen naar school kan fietsen moeten we ons niet te druk maken. Door z'n snelle groei is hij waarschijnlijk zo moe en ook omdat school best druk en zwaar is. Goed eten en bewegen. En lekker uitslapen in het weekend. We gaan het maar even aankijken.

Ik hou jullie tips wel in de gaten hoor. Zeker over z'n darmen, dat blijft een zwak punt.

Bedankt.

Glazen bol

Glazen bol

09-10-2013 om 22:40

Moeder

Ach, weer zo'n huisarts met een glazen bol. Wat een wonderlijk vak is dat toch. Zo'n huisarts kijkt naar een kind en ziet dat er niks met hem aan de hand is. Fantastisch.
Ik zeg niet dat de overwegingen van de huisarts niet zouden kunnen kloppen maar meten is weten. Aan een natte vinger heeft een kind wat wat echt iets mankeert niets.
De herfstvakantie komt er aan. Ik zou de week of de 2 weken erna even kijken hoe het gaat en als het niet verbetert dan echt staan op bloedonderzoek.
Sterkte voor hem

ja zo was het bij ons ook

Ook hier een mager en beweegelijk kind dat enorm gegroeid was.
Dus overeenkomsten zie ik wel
Huisarts had zelfde reactie.....Bij ons wel bloedgeprikt en op heel veel mogelijke oorzaken (HB, Pfieffer etc.).
Naderhand is jongste door de kinderarts uitgebreid gezien (voor heel wat anders, had helemaal niks te maken met dit) en nagekeken. Dus de glazen bol van de huisarts bleek toch voorspellende gaven te hebben. Ook volgens kinderarts mankeert jongste niets...Jaha behalve dat waarvoor we kwamen....maar dat wisten we al en daar wordt je niet moe van. Dat is ondertussen verholpen (operatief, extra onschuldig stukje huid waar ze mee geboren is) maar die moe-heids-aanvallen zijn gebleven. Wel nu ze ouder is veel korter en alleen in erg drukke tijden. Ik denk dat ze er nu ze ouder is beter mee om kan gaan. En dat de chaosch in d'r hoofd beter te handelen en op volgorde te zetten is.
groeten albana

Nog een moeder van een puber.

Nog een moeder van een puber.

12-10-2013 om 00:05

Ilva

Ik ben met exact dezelfde klachten met mijn zoon bij de huisarts geweest en er is ook geen bloed geprikt. Zoon kreeg een gedegen onderzoek naar hart, bloeddruk en longen. Het eetpatroon van mijn zoon was ongeveer hetzelfde als bij jou zoon. Ook hier een HB kind met v/p kloof, darmklachten en sociaal wat onhandig.

"In de ochtend twee boterhammen, tussen de middag twee boterhammen met een koek (wafel of dikke plak ontbijtkoek) en af en toe koopt hij nog een lekker broodje op school."

Die 2 boterhammen in de ochtend zijn hier hetzelfde ontbijt, mijn zoon is ook vroeg uit bed. Maar dan pas weer 2 boterhammen in de grote pauze. Dat is pas om een uur of 12. Een uurtje of 5 later, na een flink stuk fietsen en 4 lesuren. De bloedsuikerspiegel is dan al veel te laag geworden. Na het ontbijt eet zoon nu na de eerste 2 lessen weer een boterham en in de grote pauze weer 2 of 3. Dus wat boterhammen extra voor tussendoor mee naar school. Voordat hij weer op de fiets stapt om naar huis te gaan eet hij een grote koek. Mijn zoon is niet te mager en groeit ook erg hard. Thuis eet hij inderdaad alles wat los en vast zit maar overdag op school was het te weinig. Vooral de periode van ontbijt tot lunchpauze was een groot gat.
Wij gaan het ook nog even aanzien, ik zie binnen 2 weken al een enorm verschil.

mari39

mari39

12-10-2013 om 07:52

chaotisch

Op het balanssymposium werd adhv hersenscans uitgelegd dat de executieve functie planning en organisatie pas laat in de adolescentie ontwikkeld, met daarvoor een behoorlijke dip in deze functie. Misschien verklaart dat wel waarom hij nu chaotischer is dan voorheen?

Ilva

Ilva

13-10-2013 om 22:43

Ben ik weer

Dat is een goede tip, Nog-een-moeder! Die gaan we zeker proberen. Misschien moeten we hem wel een beetje pushen om het op te eten. Hij is soms zo chaotisch dat hij weer eens z'n sleutel kwijt is en dan z'n sleutels aan het zoeken is in de pauze. Of weer iets anders. Maar we gaan het zeker proberen. Komende week heeft hij proefwerkweek dus dan is hij minder uren op school maar volgende week gaat het zeker gebeuren. En de dagen dat hij komende week wat langer op school zit ook.

Ook dacht ik gisteren ineens: Ik heb dat boek nog op zolder liggen: Jongens, hoe voed je ze op?
En wat stond daar in:

Tussen de 11 en 13 jaar begint het testosteronniveau weer sterk toe te nemen. Uiteindelijk wordt het zo'n 80 procent hoger dan in de peutertijd. Als gevolg hiervan worden zijn armen en benen opeens een stuk langer - hij groeit zo hard dat zijn hele zenuwstelsel moet worden gereorganiseerd. ....
De reorganisatie die plaatsvindt in Sams hersenen en die wordt veroorzaakt door zijn snelle groei, maakt dat hij er een flink aantal maanden vaak wat wezenloos bij loopt en zijn hoofd er niet goed bij heeft. Zijn vader en moeder moeten in die tijd voor hem denken! Als ouders niet weten wat hier de reden van is, vragen ze zich misschien af waar ze de fout zijn ingegaan. Als Sams ouders weten dat dit allemaal hoort bij de pubertiet en er ontspannen waar waakzaam mee omgaan, dan komt het vanzelf goed.

De Sam in dit stukje is de voorbeeld jongen die de schrijver gebruikt om het verhaal wat duidelijker te maken.

Maar goed, dit klinkt wel bekend. Het hoort er dus bij. Met 14 jaar schijnt het testosteronniveau het hoogtepunt te bereiken. Er staat dan ook in het boek: Hij en alle mensen om hem heen worden er langzaam gek van. Er staat me dus nog wat te wachten.

Maar goed, dit wetende is het beter te begrijpen. En meer boterhammen, dat gaan we ook doen.

Ilva

Ilva

15-10-2013 om 09:03

foutje

Ik las de tekst nog even door maar het testosteronniveau wordt niet 80 procent hoger maar 800 procent! Een typefoutje.

Charis

Charis

15-10-2013 om 10:24

Die boterhammen

Ja, toen ik las dat je zoon vier boterhammen eet op een dag vond ik dat ook al wat weinig. Ik eet als vrouw die al heel lang niet meer in de groei is al vier boterhammen, twee om half acht 's ochtends en twee om 12.00 uur. En dan heb ik echt wel honger om 12.00 uur!

Hopelijk gaat je zoon opknappen van wat meer calorieën in de ochtend. Het is wel belangrijk dat hij langzaamwerkende koolhydraten eet (dus niet zijn trek stilt met gevulde koeken in de pauze), anders loopt ie het risico dat hij suikerdips krijgt.

Dalarna

Dalarna

15-10-2013 om 14:31

Charis

Hmm, ik eet er met gemak zeven

Ilva

Ilva

15-10-2013 om 14:55

langzaamwerkende koolhydraten

Wat zijn langzaamwerkende koolhydraten? Kaas op bruin brood of zo? Dat gaat moeilijk worden. Hij is meer van de pindakaas. Bruin brood eten hij wel hoor.

Charis

Charis

15-10-2013 om 15:44

Langzame koolhydraten

Snelle koolhydraten zijn koolhydraten die snel in glucose worden omgezet en in je bloed worden opgenomen, waardoor je suikerspiegel snel stijgt. Bijvoorbeeld wit brood, chips, roze koeken. Ze werken niet zo lang dus je hebt snel weer honger.

Bruin brood is op zich niet verkeerd, bevat koolhydraten die gemiddeld langzaam aan het lichaam worden afgegeven. Beter nog is volkorenbrood. Je kunt op langzame koolhydraten dus veel langer 'teren' zeg maar voordat je weer honger krijgt.

Gezond en vooral lekker

Vooral ook meegeven wat hij lekker vindt. Ik stop ook gerust een stroopwafel als extraatje in die broodtrommel. Of een bakje druiven, stukje worst, blokjes kaas, plak ontbijtkoek en soms een croissantje met jam. Wat variatie erin zodat hij met belangstelling die broodtrommel induikt. Soms vraag ik bij de wekelijkse boodschappen of hij ergens zin in heeft om mee te nemen naar school. Maar de basis is inderdaad meer boterhammen overdag, meestal met pindakaas, kaas of vleeswaren. En hier eet zoon ook nog wat voordat hij `s avonds gaat slapen. Een extra grote bak vla met slagroom of een broodje uit de oven.

Ilva

Ilva

17-10-2013 om 13:45

goed idee

Zo nu en dan verwennen met wat lekkers. Goed idee. Gaan we na de vakantie met beginnen. Ontbijtkoek krijgt hij wel regelmatig mee maar nu even niet omdat hij weer zo'n last van z'n buik heeft. Grote bak vla met slagroom vind hij vast heerlijk maar zijn broertje is niet zo dun en dan moet ik dat hem weigeren en dat vind ik ook weer zo sneu. Maar extra verwennen voor op school dat ga ik doen. Goeie tip!

En Charis ook bedankt voor de uitleg. Volkorenbrood krijg ik er helaas niet bij hem in. Maar misschien gaat dat nog komen. We proberen het sowieso regelmatig.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.