Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Wel of geen bijbaantje


MMcGonagall schreef op 18-08-2023 om 15:42:

[..]

Ik vroeg enkel wat je ervan vond. Je wist niet wat je las, maar hier is dat dus heel normaal. Kinderen van 13 mogen ook nog niet zoveel en zelfs 15-jarigen mogen maar beperkt werken, 2 uur per dag volgens mij.

Dat was anders toen ik 15 was. Toen was DOZA een bekend begrip (donderdag- en zaterdaghulp) en ik stond regelmatig om 6 uur ‘s morgens vleeswaren te snijden in de supermarkt. Dat snijden mag volgens mij ook niet meer, maar de leeftijd is wel verlaagd.

Wel bedankt voor de respectvolle uitleg. ZO kan het dus ook! 

Jonagold schreef op 18-08-2023 om 16:25:

[..]

Natuurlijk mag je je mening geven, maar ik vind de toon in je mails nogal aanvallend en veroordelend. “Ik geloof mijn ogen niet over wat ik hier lees!

Bv kinderen van 13j die in de Jumbo mogen werken



icon_e_surprised.gif


Ik veronderstel ook zwaar onderbetaald?

Waar ik woon is dat ondenkbaar.
Hier mogen kinderen/ jongeren vanaf 15j "vakantiewerk" doen en dat is heel beperkt qua uren en verantwoordelijkheden.
Geen sprake van dat een kind van 13-14j sowieso MAG werken.



weet niet wat ik lees”

En dan verderop “Heb je gelezen dat het waar ik woon niet mag? Volgens de wet.”

Echt, dat is aanvallend en er klinkt uit dat je de wet in jouw land een stuk beter vindt dan die hier in NL en BE.
Hoe iets in het buitenland geregeld is, is niet relevant voor ons. Jouw mening zou wel interessant zijn als je argumenten geeft voor waarom je vindt dat de regels bij jou beter zijn dan hier. Dat jouw kinderen het zo goed doen is geen argument, ook in NL en BE zijn succesvolle jonge mensen.

Dus, waarom zou een kind van 13 (14, 15) volgens JOU níet kunnen werken?

En ik discrimineer dus niet. Erg naar dat je mijn reactie op jouw agressieve toon op die manier framet.

Ik ga met jou niet meer in discussie. 

Alleen al hoe je schreef over mensen die in China wonen . Ja hoor; "alle Chinezen eten hond. En in Iran mag geen enkele vrouw zich buiten begeven zonder hoofddoek en mannelijke begeleiding". Waar haal je dat vandaan ? En wat heeft dit te maken met bijbaantjes? 

Ik reageer niet meer op discriminerende en racistische uitspraken.

Marianne76 schreef op 18-08-2023 om 15:32:

[..]

Zeg nu nog eens dat pubers door hun puberbrein niet kunnen plannen, haha. 😆

(Voor degenen zonder humor: ik weet heus wel dat het puberbrein echt bestaat en veel pubers in de weg zit)

Tja, het was inderdaad urgentie. Ze wilde alles en dat kon alleen door strak plannen. Van mij hoefde het niet hoor, ze had best wat mogen 'lamzakken' van mij. Maar ze had een duidelijke visie op wat ze wilde en het heeft haar uiteindelijk wel ver gebracht.

Wat ze hier doet, Zwaankip, is allerlei stereotypen aanhalen om aan te geven dat wat in andere landen al dan niet normaal is niet zo heel relevant is voor de meeste (!) mensen hier. Je reageert zelf als een wesp gestoken op dingen die er helemaal niet staan, maar er spreken enorme oordelen uit wat je zegt. De situatie in Nederland: jonge pubers van 13 en 14, zoals in dit geval, mogen zeer beperkt, onder allerlei voorwaarden, bepaalde soorten werk doen. Foldertjes rondbrengen mag, maximaal 2 uur per dag op een schooldag en maximaal 12 uur per week. Vakken vullen en dergelijke: niet op een schooldag, niet op zondag, maximaal 7 uur per dag, maximaal 12 uur per week. Alleen tussen 07:00 en 19:00 dus geen avonden. Ik vind dat allemaal niet zo schokkend. Zou je willen vertellen wat jij er zo schokkend aan vindt? 

zwaankip schreef op 18-08-2023 om 16:47:

[..]

Ik ga met jou niet meer in discussie.

Alleen al hoe je schreef over mensen die in China wonen . Ja hoor; "alle Chinezen eten hond. En in Iran mag geen enkele vrouw zich buiten begeven zonder hoofddoek en mannelijke begeleiding". Waar haal je dat vandaan ? En wat heeft dit te maken met bijbaantjes?

Ik reageer niet meer op discriminerende en racistische uitspraken.

Ach kom nou zeg. Jij komt hier met gestrekt been invliegen. Daar wordt normaal op gereageerd maar die krijgen weer een sneer terug. Met grote ontzetting roep je van alles en nu ga je een beetje lopen beschuldigen van racisme. 

Jij vindt het blijkbaar relevant in deze discussie om te vermelden dat het dáár niet MAG. Maar dat het hier wel mag, vind je dan weer niet zo relevant.

Ik was niet van plan om hier nog te reageren maar ik doe het toch: mij gaat het er vooral om dat Nederlandse pubers (13-14j) die een bijbaan hebben daar heel slecht en te weinig voor betaald worden. 

Ik heb hier ooit eens gelezen dat een 13-jarige bv 3/ 4 euro per uur uitbetaald krijgt. Terwijl die evenveel werk verzet als bv een 17-jarige. Dat vind ik echt niet kunnen.
Om die reden ben ik blij dat mijn kinderen nooit een bijbaan gehad hebben (mocht niet) op zulke jonge leeftijd. 

Ze hebben wel als 18+ een studentenjob gedaan tijdens de zomervakantie en dat werd verloond aan een 'normaal' uurtarief. Zo ongeveer 11/ 12 euro/ uur en dat is echt jaaaarenlang geleden. 

Zo dit wilde ik toch even toevoegen.

Dochters hier hebben altijd veel gewerkt, vooral de oudste. Toen ze nog echt jong waren, hadden wij flinke financiële problemen, om toch leuke dingen te kunnen doen, gingen de kinderen soms figureren. Dat wilden ze zelf en was op die leeftijd (onder de 13) hun enige manier om wat bij te verdienen. We hadden destijds wel doorgegeven dat ze alleen ‘leuk’ wilden figureren, dus niet in de massa als voorbijganger. Maar op een olifant rijden in een mc Donalds commercial en dan nog 80 euro krijgen, vonden ze geweldig. Of een ochtendkrant in de dierentuin en dan in de middag gewoon zelf de dierentuin in mogen en ook nog eens een zakcentje hebben. Dit soort dingen zijn ze best wel een tijdje blijven doen en voordeel was dat ze nergens aan vast zaten. Gewoon af en toe een dagje als het uit kwam en als het niet uit kwam, dan niet.

Toen oudste 13 werd, heeft ze meteen een folderwijk genomen en eigenlijk was dat niets. Bij haar moest alles op 1 dag bezorgd worden en de verdiensten waren minimaal. Het waren eigenlijk 2 wijken en zelfs als ik haar hielp waren we er wel 2-3 uur per week mee bezig en dan zat ze aan het eind van de maand vaak nog niet eens op 60 euro. Mocht je puber zoiets willen gaan doen, zou ik wel kijken naar de tijd die je hebt om te bezorgen (een dag of meerdere dagen en hoe vallen die dagen met het schoolrooster) en ook kieskeurig zijn in de wijk. Mijn oudste had veel vrijstaande huizen met een oprit en was dus veel langer bezig dan klasgenoten die flats hadden. En ze kreeg gewoon hetzelfde bedrag per folder.

Oudste heeft de folderwijk ook meteen opgezegd toen ze 14 werd en is toen in een grote speelgoedwinkel gaan werken. Vond zij veel prettiger dan de folders. Ze mocht nog geen kassa ofzo, maar het was overdekt en ze wist waar ze aan toe was. Ook zij kon daar dus gewoon omheen plannen. Als ze wist dat ze op zaterdag werkte, wist ze dat ze haar huiswerk op zondag moest doen of andersom.  En voor schooldagen gaf ze gewoon beschikbaarheid door op dagen dat het uit kwam. Nadeel was wel dat een dergelijke winkel een stuk minder verdiende dan een supermarkt ofzo, maar zij vond het werk in eerste instantie leuker, ook omdat ze ook klanten hielp en dergelijke. Doe je in een supermarkt ook wel, maar zij vond het leuker om een omaatje te helpen met cadeautjes voor de kleinkinderen dan iemand aan te wijzen waar de suiker lag.

Zodra ze 16 werd, mocht ze ook kassa en voor haar was dat een reden om verder te willen. Ze is toen bij een bioscoop gaan werken. Ook leuk werk, maar ook minder inkomsten dan bij bijvoorbeeld een supermarkt. Voordeel was wel dat de bioscoop vooral mensen nodig had op uren dat er geen school was. En zelf gratis naar de film kunnen. Eigenlijk was dit prima te doen, maar juist omdat er zoveel uren mogelijk  waren, ging dochter hier voor mijn gevoel wel teveel werken. In haar examenjaar werkte ze meer dan een 40+ uren naast een schoolweek. Voor haar aan de ene kant wel positief, want zij was een type dat hoe meer tijd ze over had, hoe meer ze ging stressen over school. Op deze manier had ze veel minder stress, maar toen ben ik toch we wat bij haar op de rem gaan staan.

Toch heeft dat werken nooit een negatief effect gehad op haar schoolresultaten en dochter vond het gewoon fijn om wat extra te besteden te hebben, maar ook om nuttig bezig te zijn. Tijdens Corona-tijd was dat laatste ook wat ze het meest miste. Ze is daarom toen maar een paar dagen per week gaan helpen bij een nieuwkomersvoorziening van een school. Zij had die dingen gewoon nodig.
Op haar 19e heeft ze haar lesbevoegdheid gehaald voor Wiskunde en sinds die tijd is ze docent wiskunde als bijbaantje. Die vond ik wel even spannend, omdat dat haar eerste bijbaantje onder schooltijd was, maar zelfs nu gaat het nog gewoon prima. Wat anderen ook zeggen, ze leren vanzelf wel plannen, maar ze zien ook echt hun eigen grenzen wel. En ook dat is toch een mooi proces voor in de pubertijd, het verkennen van je grenzen?

zwaankip schreef op 19-08-2023 om 11:01:

Ik was niet van plan om hier nog te reageren maar ik doe het toch: mij gaat het er vooral om dat Nederlandse pubers (13-14j) die een bijbaan hebben daar heel slecht en te weinig voor betaald worden.

Ik heb hier ooit eens gelezen dat een 13-jarige bv 3/ 4 euro per uur uitbetaald krijgt. Terwijl die evenveel werk verzet als bv een 17-jarige. Dat vind ik echt niet kunnen.
Om die reden ben ik blij dat mijn kinderen nooit een bijbaan gehad hebben (mocht niet) op zulke jonge leeftijd.

Ze hebben wel als 18+ een studentenjob gedaan tijdens de zomervakantie en dat werd verloond aan een 'normaal' uurtarief. Zo ongeveer 11/ 12 euro/ uur en dat is echt jaaaarenlang geleden.

Zo dit wilde ik toch even toevoegen.

Dat ben ik wel met je eens. Mijn kinderen kregen ook pas bijbaantjes rond de 16, 17 jaar. Dat betaalde iets beter en bovendien waren ze toen ook wat beter bestand tegen volwassenen die het nodig vonden om lelijk te doen tegen een winkelmedewerker om onbenullige redenen. 

AlisonH schreef op 19-08-2023 om 11:51:

[..]

Dat ben ik wel met je eens. Mijn kinderen kregen ook pas bijbaantjes rond de 16, 17 jaar. Dat betaalde iets beter en bovendien waren ze toen ook wat beter bestand tegen volwassenen die het nodig vonden om lelijk te doen tegen een winkelmedewerker om onbenullige redenen.

Dank je! 

Wat je schrijft over volwassenen die lelijk doen tegen jonge werkende pubers; dat is toch gewoon schandalig! Wat bezielt zulke mensen? 

Prima plan toch!
Tja. Ik was wat ouder. Maar vanaf mijn 17e moest ik schoolgeld, boeken,  nieuwe laptop, zorgverzekering enz. allemaal zelf betalen. 
Dus er moest zeker naast school gewerkt worden vanaf mijn 15e. Vanaf mijn 15/16e spaarde ik al om het schoolgeld te gaan betalen.
Ik heb er nooit wat van gekregen om te werken naast school. 
Dus ik denk dat het prima kan hoor. 

zwaankip schreef op 19-08-2023 om 12:00:

[..]

Dank je!

Wat je schrijft over volwassenen die lelijk doen tegen jonge werkende pubers; dat is toch gewoon schandalig! Wat bezielt zulke mensen?

Onbegrijpelijk inderdaad. Als ik het zelf hoor zeg ik er altijd iets van. Dan binden ze meestal wel in. Een vrouw van in de vijftig uitkafferen is dan iets te griezelig blijkbaar. Zielige figuren. 

zwaankip schreef op 19-08-2023 om 11:01:

Ik was niet van plan om hier nog te reageren maar ik doe het toch: mij gaat het er vooral om dat Nederlandse pubers (13-14j) die een bijbaan hebben daar heel slecht en te weinig voor betaald worden.

Ik heb hier ooit eens gelezen dat een 13-jarige bv 3/ 4 euro per uur uitbetaald krijgt. Terwijl die evenveel werk verzet als bv een 17-jarige. Dat vind ik echt niet kunnen.
Om die reden ben ik blij dat mijn kinderen nooit een bijbaan gehad hebben (mocht niet) op zulke jonge leeftijd.

Ze hebben wel als 18+ een studentenjob gedaan tijdens de zomervakantie en dat werd verloond aan een 'normaal' uurtarief. Zo ongeveer 11/ 12 euro/ uur en dat is echt jaaaarenlang geleden.

Zo dit wilde ik toch even toevoegen.

Ik zag net dat het minimumjeugdloon in België een stuk hoger is dan in Nederland, terwijl dat voor 21+ ongeveer gelijk is. Dat ligt rond de 11,50 per uur dus de bijbaan van jouw kinderen was destijds goed betaald.

AlisonH schreef op 19-08-2023 om 11:51:

[..]

Dat ben ik wel met je eens. Mijn kinderen kregen ook pas bijbaantjes rond de 16, 17 jaar. Dat betaalde iets beter en bovendien waren ze toen ook wat beter bestand tegen volwassenen die het nodig vonden om lelijk te doen tegen een winkelmedewerker om onbenullige redenen.

Nou ja, dat komt door dat onbenullige minimumjeugdloon in Nederland, een leuk douceurtje voor de bedrijven. Mijn 18-jarige hardwerkende zoon verdient zodoende 6,40 per uur terwijl zijn lapzwansende broer van 22 het dubbele zou krijgen. Voor hetzelfde werk, mind you. En waarom? Ja, zogenaamd om de jeugdwerkeloosheid te bestrijden. Maar wat heb je aan een baan als je er niet van rond kan komen. Een 18-jarige krijgt overigens ook een veel lagere bijstandsuitkering, alsof huur minder is als je 18 bent dan wanneer je 24 bent. Dat vind ik veel schandaliger dan dat een 13-jarige een folderwijkje mag hebben.

AlisonH schreef op 19-08-2023 om 12:08:

[..]

Onbegrijpelijk inderdaad. Als ik het zelf hoor zeg ik er altijd iets van. Dan binden ze meestal wel in. Een vrouw van in de vijftig uitkafferen is dan iets te griezelig blijkbaar. Zielige figuren.

Ik moet er soms wel om lachen. Mijn dochter had laatst vrij gevraagd maar dat was niet goed doorgekomen. Moest ze zelf voor vervanging zorgen. Ze had drie mensen gevonden die wel wilden, maar een zou dan boven de 12 uur uitkomen en voor de twee anderen moest dan een pauze gepland worden. Dus of ze nog even verder wilde zoeken. En dat is dan een vrouw van 21 die loopt te bitsen alsof ze de manager is. Dochter heeft gezegd dat ze niet kwam werken, maar ruimschoots haar bijdrage aan vervanging had geleverd. Het is ook weer niet zo dat er voor haar 10 anderen zijn

S.ndra

S.ndra

19-08-2023 om 12:55 Topicstarter

Bedankt voor jullie reacties. Hier is het rooster inmiddels binnen en helaas op de bezorgdagen heeft ze lange schooldagen, dus gaat het over. Er komt vast nog wel een keer iets anders op haar pad. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.