Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Wel of geen bijbaantje

Mijn dochter is 13 en heeft veel energie. Nou zat er laatst een oproepje in de bus voor het rondbrengen van een huis-aan-huis krantje. Mijn dochter had er zin in om dat te gaan doen en zelf wat geld mee te verdienen. Ik vond dat wel een goed idee, wat ervaring opdoen, wat verantwoordelijkheid op zich nemen. Het kan vanaf 13 jaar, het hoeft niet ‘s ochtends vroeg gedaan te worden en je hebt er 2 dagen voor.


Maar mijn man vindt het geen goed idee vanwege school. Hij vindt dat ze al haar energie moet gebruiken voor huiswerk. Ik denk juist dat wat afwisseling goed voor haar zal zijn en ze er ook trots op zal zijn wat ze zelf heeft verdiend. Op zich hoeft het op dit moment niet van mij, maar als ze het zelf wil, vind ik het okee. Maar ik denk eigenlijk dat haar vader geen enkel moment goed zal vinden vanuit het idee dat ze haar energie op haar huiswerk moet richten.

Ik ben daarom benieuwd hoe andere ouders hiermee omgaan. Op welke leeftijd kreeg jouw puber een baantje? Wat deed hij/zij? En hoe ging het combineren daarvan met huiswerk? Op de middelbare school.


Voor het rondbrengen van folders heb je geen 2 maar 4 dagen (wij brengen ze ook rond, samen met de kinderen 11 en 13 jaar)
Die moeten tussen zaterdag en dinsdag bezorgd 
Huiswerk van kind gaat voor de folders, maar omdat we het met zijn allen doen, zijn we best snel klaar en is het prima te combineren 
Wij doen het meestal op zaterdag ochtend maar ook wel eens op vrijdag middag 
De meeste mensen hebben de folders graag in het weekend al in huis (voor de nieuwe weekaanbiedingen)

Ik denk dat het bij mij vooral afhankelijk zou zijn van hoe ze het kan bolwerken op school. Ik denk dat het hebben van een bijbaantje haar ook veel kan leren, waar ze later ook wat aan heeft. Alleen maar school is niet zaligmakend. Maar als haar huiswerk er erg onder zou lijden, dan zou ik zelf school wel belangrijker vinden. Waarom spreken jullie niet af dat ze het mag proberen, maar zodra blijkt dat school eronder lijdt, ze er dan weer mee moet stoppen? Ik zou er zelf niet zo voor zijn om het direct te verbieden terwijl er nog helemaal niet is gebleken dát school er ook onder gaat lijden.

Hier een zoon en dochter van 12, bijna 13. Dochter roept al tijden dat ze wil gaan werken en dat ze ervan baalt dat ze dit nog niet mag. Zodra ze wil en mag, mag ze van mij een baantje erbij nemen. Dan zien we vanzelf wel hoe dat gaat.

ik vind het een heel goed idee. Ik deed dat op die leeftijd ook na school samen met een vriendin krantje rondbrengen kletsen en chips eten. Ontspanning, eigen geld verdienen weer een stap richting volwassenheid een ervaring met een baantje. Ze richten na school nooit al hun energie op huiswerk, met nul activiteiten niet en ook niet met 10. Huiswerk blijft vervelend en staat er los. Hoe je de regels daarover stelt is bij iedereen anders. 

ik werk zelf in het VO en vanuit die hoek zeg ik; doen! Zeker als dochter het zelf graag wil en leuk vindt. Zo leert ze ook plannen met huiswerk en andere activiteiten. Het leven bestaat uit meer dan alleen huiswerk.
Ze mag er 2 dagen over doen; een van mijn kinderen heeft het ooit gedaan en was er 1x 2 uur aan kwijt en dat was het wel. 
Ik weet niet hoe ze nu met haar huiswerk gaat; redt ze het om alles af te krijgen? Valt de bezorgdag net op de dag dat ze juist veel huiswerk heeft? 

Hier werken de pubers vanaf 15, maar dat had ook prima eerder kunnen zijn. Ze doen genoeg naast school, sporten, gamen, afspreken met vrienden, lummelen en ohja ook af en toe wat huiswerk. Je kunt toch ook niet elke dag de hele middag/avond na school alleen maar bezig zijn met huiswerk? Dat is toch ook niet gezond? Het is wel handig in het begin te helpen met plannen. Niet dat ze de volgende dag een belangrijke toets heeft en vergeten is dat ze ook nog folders moet bezorgen en dan niet meer genoeg tijd heeft om te leren. Maar dat kan prima.

Vinden dat je dochter al haar energie in haar huiswerk moet steken is een beetje gek. Dat zou betekenen dat ze nooit kan Netflixen, even de stad ingaan, sporten of gewoon een beetje hangen en kletsen met vriendinnen. Dat is vast niet wat hij wil. Oplossing: het mag, maar in de tijd die je normaal gesproken gebruikt voor andere dingen, niet ten koste van je huiswerk. En dan gewoon laten proberen of dat lukt.

 Hier kostte het altijd meer tijd dan ervoor geraamd stond. Ik vond het altijd hopeloos, zeker als de folders afgeleverd waren tijdens een regenbui en ze druipnat binnen gelegd moesten worden. Hier vaak hele dikke pakketten, al zijn er tegenwoordig minder papieren folders dan in de tijd dat mijn kinderen het deden. Zodra het kan is vakkenvullen een veel fijner baantje.

Na school lijkt lichaamsbeweging (al dan niet in de vorm van folders rondbrengen) me een prima idee. Daarna heeft ze dan meer rust in haar lijf om huiswerk te doen. Ik zou het goed vinden.

Ik werk in het VO en bijna al mijn leerlingen hebben bijbaantjes. Wie “al zijn energie” in het huiswerk moet steken zit meestal niet op het goede niveau. Los van het feit dat je een puber niet kunt dwingen om huiswerk te maken. Ik zou het goedvinden, op voorwaarde dat de cijfers goed bleven en er geen klachten uit school kwamen. Sport ze wel of heeft ze andere hobby’s en heeft ze tijd om te ontspannen? 

Het zou wat mij betreft afhangen van hoe vol haar programma is.

Welke hobby of sport moet er sneuvelen? En heeft ze nog tijd om ook gewoon jong te zijn, met vrienden te chillen, ... naast school en bijbaan?

Ik vind het minimum-(honger)loon van pakweg 2.50 euro trouwens peanuts dus op dat vlak zou ik het niet erg aanmoedigen. Rijk zal ze er niet van worden.
Kan ze beter wachten tot ze 15 is en iets beter betaald zoeken.

Gewoon lekker laten doen. Kinderen hebben zeeën van tijd naast school en huiswerk. Effectief zal ze dus een paar uur minder op haar telefoon hangen. Prima toch?

Netherfield schreef op 17-08-2023 om 19:16:

Gewoon lekker laten doen. Kinderen hebben zeeën van tijd naast school en huiswerk. Effectief zal ze dus een paar uur minder op haar telefoon hangen. Prima toch?

Dat is niet mijn ervaring, maar het hangt van de school af. Evengoed, er is meer in het leven dan huiswerk en als ze meer dan 1,5 uur per dag huiswerk hebben gaat er sowieso iets niet goed.

Je geeft aan dat ze veel energie heeft en zelf het bijbaantje wil. Dit lijken me 2 pluspunten.
Daarnaast zou ik onderstaande punten laten meewegen;

-Staat je dochter er qua school niet al te best voor? Of gaat het juist prima?

-Gaat ze al 3 keer per week naar sport of hobby? Of heeft ze juist nog wel veel tijd vrij? 

Mocht dit beiden ook positief zijn zie ik geen probleem. Nou ja, eentje dan... Ga met argumenten het gesprek aan met je man en luister ook naar de zijne.

gewoon proberen. Als je kind alle tijd nodig heeft voor huiswerk, kun je je afvragen of ze wel op een gepast niveau zit. Legt je partner veel druk op goede schoolprestaties?

Daglichtlamp schreef op 17-08-2023 om 18:39:

Hier kostte het altijd meer tijd dan ervoor geraamd stond. Ik vond het altijd hopeloos, zeker als de folders afgeleverd waren tijdens een regenbui en ze druipnat binnen gelegd moesten worden. Hier vaak hele dikke pakketten, al zijn er tegenwoordig minder papieren folders dan in de tijd dat mijn kinderen het deden. Zodra het kan is vakkenvullen een veel fijner baantje.

Vakkenvullen is hier ook al vanaf 13. Wel op bepaalde tijden. 
 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.