Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Wel of geen bijbaantje


Zeilboot schreef op 18-08-2023 om 06:32:

Hier in huis heb ik qua bijbaantjes een vetorecht en dat is dat er geen folders rondgebracht worden. De eerste 3x gaat het goed en daarna is de lol eraf en kan het door ons opgeknapt worden. Geen haar op mijn hoofd die daar aan denkt.
Ze werken hier allemaal sinds dat ze 15 zijn. Het was van te voren wel duidelijk waar er wel het best gewerkt kon worden en waar niet. Hier moet je absoluut niet bij de Jumbo werken, want daar zijn avw slechter dan bij de rest.
Je kunt kijken of een tuinder een scholier nodig heeft, of je dochter biedt zich aan als oppas. Dat laatste levert ook leuk geld op.

Ik snap dat vetorecht niet helemaal? Dat is toch ook echt een goede les: "afspraak is afspraak"? Dus als je kind die verantwoordelijkheid wil, moet hij die ook pakken en het uitzitten. 13 is een mooie leeftijd om dat echt te leren. En als ze er dan na een maand weer mee kunnen stoppen doen ze dat. 

Ik ben het met het merendeel eens, als je kind dit wil is het een mooie manier om geïntroduceerd te worden met werk en verantwoordelijkheden/verplichtingen, het is een zinvolle dagbesteding en die paar uurtjes zullen niet enorme impact op het huiswerk hebben. Als dat wel zo is kan je na het opzegtermijn weer ermee stoppen. Ging vroeger ook zo toch? (Toen ik 14/15 was had het gros al wel een bijbaan) 

dan

dan

18-08-2023 om 11:53

Alysa schreef op 18-08-2023 om 07:07:

Mijn dochter wilde dit ook op die leeftijd. Er zijn veel uren in de dag en een baan leren ze van én zelf geld verdienen was ze trots op. Laat je man eens wat pedagogische dingen lezen. Wat goed is voor kinderen. Qua ontwikkeling. Zoals hiervoor ouderscal zeggen. Doen!

Overigens was mijn dochter er snel klaar mee. Ze moest alle folders eerst sorteren. Dan in plukjes wegbrengen. Paste niet in 1x in fietstassen. Waren erg veel uren in verhouding met loon.

Onze zoon heeft ook nog een poosje folders bezorgd maar het was niet zijn ding en het verdiende niet heel veel. Maar zo zie je dus ook wat je wel of niet ligt, daarna heeft hij nog jaren een bijbaan gehad bij een bouwmarkt, daar had hij meer plezier in.

Ik geloof mijn ogen niet over wat ik hier lees! 
Bv kinderen van 13j die in de Jumbo mogen werken  
Ik veronderstel ook zwaar onderbetaald?

Waar ik woon is dat ondenkbaar.
Hier mogen kinderen/ jongeren vanaf 15j "vakantiewerk" doen en dat is heel beperkt qua uren en verantwoordelijkheden. 
Geen sprake van dat een kind van 13-14j sowieso MAG werken. 

zwaankip schreef op 18-08-2023 om 14:26:

Ik geloof mijn ogen niet over wat ik hier lees!
Bv kinderen van 13j die in de Jumbo mogen werken
Ik veronderstel ook zwaar onderbetaald?

Waar ik woon is dat ondenkbaar.
Hier mogen kinderen/ jongeren vanaf 15j "vakantiewerk" doen en dat is heel beperkt qua uren en verantwoordelijkheden.
Geen sprake van dat een kind van 13-14j sowieso MAG werken.

Vind je dat niet goed? Ik had graag werklustige kinderen gewild. Hun vader en ik waren aan het werk vanaf het moment dat het mocht. Na mijn 15e heb ik nooit meer minder dan 12 uur per week gewerkt. Mijn oudste had haar eerste bijbaan met 18 en de jongste met 17, maar zelden meer dan 4 uur per dag. Alleen in de vakanties hebben ze wel eens ‘normale’ werkdagen gemaakt.

En ja, je begint met een laag salaris, maar dat is in het begin ook niet het belangrijkst. Voor een 15-jarige is 100 euro extra al best een bedrag. Ik denk dat de meesten van ons niet veel hoger dan het minimumloon zijn begonnen. 

zwaankip schreef op 18-08-2023 om 14:26:

Ik geloof mijn ogen niet over wat ik hier lees!
Bv kinderen van 13j die in de Jumbo mogen werken
Ik veronderstel ook zwaar onderbetaald?

Waar ik woon is dat ondenkbaar.
Hier mogen kinderen/ jongeren vanaf 15j "vakantiewerk" doen en dat is heel beperkt qua uren en verantwoordelijkheden.
Geen sprake van dat een kind van 13-14j sowieso MAG werken.

Als die 13 jarige dat graag zelf wil? wat is dan het probleem? En 5 euro netto per uur is voor een 13 jarige veel geld; onze zoon komt elke 4 weken als een klein kind jubelend vertellen dat zijn salaris gestort; minimaal 80 euro elke weken en vaak wat meer omdat hij ook wat extra krijgt als ik daar boodschappen heb gedaan.

MMcGonagall schreef op 18-08-2023 om 14:39:

[..]

Vind je dat niet goed? Ik had graag werklustige kinderen gewild. Hun vader en ik waren aan het werk vanaf het moment dat het mocht. Na mijn 15e heb ik nooit meer minder dan 12 uur per week gewerkt. Mijn oudste had haar eerste bijbaan met 18 en de jongste met 17, maar zelden meer dan 4 uur per dag. Alleen in de vakanties hebben ze wel eens ‘normale’ werkdagen gemaakt.

En ja, je begint met een laag salaris, maar dat is in het begin ook niet het belangrijkst. Voor een 15-jarige is 100 euro extra al best een bedrag. Ik denk dat de meesten van ons niet veel hoger dan het minimumloon zijn begonnen.

Heb je gelezen dat het waar ik woon niet mag? Volgens de wet. 

En neen, mijn kinderen hebben dus nooit bijbaantjes gehad. 

Ze zijn wel alledrie afgestudeerd en hebben het financieel heel goed. Ze verdienen bovenmodaal, hebben een eigen koopwoning en dit zonder ooit een bijbaan gehad te hebben. 

Mijn oudste kleinkind zit nu in een traject " 2 dagen school / 3 dagen werken" (om ervaring op de werkvloer op te doen) en hij verdient daarmee 650 euro/ maand. 

Hij gaat dit nog 1 jaartje zo verder doen. Omdat hij net 18j geworden is krijgt hij vanaf september een 'echt' contract en gaat hij minstens het dubbele verdienen.

Intussen kan hij nog meer sparen en nadenken wat hij daarna wil doen. 



grasspriet1980 schreef op 18-08-2023 om 14:54:

[..]

Als die 13 jarige dat graag zelf wil? wat is dan het probleem? En 5 euro netto per uur is voor een 13 jarige veel geld; onze zoon komt elke 4 weken als een klein kind jubelend vertellen dat zijn salaris gestort; minimaal 80 euro elke weken en vaak wat meer omdat hij ook wat extra krijgt als ik daar boodschappen heb gedaan.

Heb je gelezen dat waar ik woon kinderen van 13 en 14j echt niet mogen werken? Vanaf 15j héél beperkt in de vakanties. 

zwaankip schreef op 18-08-2023 om 15:12:

[..]

Heb je gelezen dat het waar ik woon niet mag? Volgens de wet.

En neen, mijn kinderen hebben dus nooit bijbaantjes gehad.

Ze zijn wel alledrie afgestudeerd en hebben het financieel heel goed. Ze verdienen bovenmodaal, hebben een eigen koopwoning en dit zonder ooit een bijbaan gehad te hebben.

Mijn oudste kleinkind zit nu in een traject " 2 dagen school / 3 dagen werken" (om ervaring op de werkvloer op te doen) en hij verdient daarmee 650 euro/ maand.

Hij gaat dit nog 1 jaartje zo verder doen. Omdat hij net 18j geworden is krijgt hij vanaf september een 'echt' contract en gaat hij minstens het dubbele verdienen.

Intussen kan hij nog meer sparen en nadenken wat hij daarna wil doen.



Ja en dus? Hier mag het wel.

zwaankip schreef op 18-08-2023 om 15:14:

[..]

Heb je gelezen dat waar ik woon kinderen van 13 en 14j echt niet mogen werken? Vanaf 15j héél beperkt in de vakanties.

Heb je gelezen dat waar het overgrote deel van de forummers woont het wettelijk gezien wél is toegestaan en dat het hier (dus) geheel normaal en gebruikelijk is?

Ik snap niet zo goed wat jouw reactie hier toevoegt. Dat het in China normaal is om hond te eten wil toch nog niet zeggen dat we het hier dan ook maar moeten doen? In Iran mogen vrouwen niet zonder hoofddoek en begeleiding van een man over straat. En ze mogen niet naar school. Hier ook maar invoeren? ‘s Lands wijs, ‘s lands eer…

Mijn dochter was ook werklustig én had altijd geld tekort. Die is vanaf haar 14e (veel!) gaan oppassen, ze heeft afgewassen bij een cateringbedrijfje en bij een zwembad schoongemaakt/afval verzameld en een paar jaar later ook als badjuf gestaan. Ze combineerde dat met 5 uur sport in de week en VO in een gemeente 10 kilometer verderop. 
Ze was wel heel secuur met plannen. Daar had ze een speciale agenda voor (schoolplannerXXL). Alles werd nauwgezet vooruit gepland en zo had ze overal genoeg tijd voor en eigenlijk nooit stress.

Dymo schreef op 18-08-2023 om 15:30:

Mijn dochter was ook werklustig én had altijd geld tekort. Die is vanaf haar 14e (veel!) gaan oppassen, ze heeft afgewassen bij een cateringbedrijfje en bij een zwembad schoongemaakt/afval verzameld en een paar jaar later ook als badjuf gestaan. Ze combineerde dat met 5 uur sport in de week en VO in een gemeente 10 kilometer verderop.
Ze was wel heel secuur met plannen. Daar had ze een speciale agenda voor (schoolplannerXXL). Alles werd nauwgezet vooruit gepland en zo had ze overal genoeg tijd voor en eigenlijk nooit stress.

Zeg nu nog eens dat pubers door hun puberbrein niet kunnen plannen, haha. 😆

(Voor degenen zonder humor: ik weet heus wel dat het puberbrein echt bestaat en veel pubers in de weg zit)

Jonagold schreef op 18-08-2023 om 15:25:

[..]

Heb je gelezen dat waar het overgrote deel van de forummers woont het wettelijk gezien wél is toegestaan en dat het hier (dus) geheel normaal en gebruikelijk is?

Ik snap niet zo goed wat jouw reactie hier toevoegt. Dat het in China normaal is om hond te eten wil toch nog niet zeggen dat we het hier dan ook maar moeten doen? In Iran mogen vrouwen niet zonder hoofddoek en begeleiding van een man over straat. En ze mogen niet naar school. Hier ook maar invoeren? ‘s Lands wijs, ‘s lands eer…

Ah, ik wist niet dat ik hier niet mee mag posten omdat ik geen Nederlandse ben en niet in Nederland woon. 

Mijn mening doet er dus niet toe volgens jou. Sterker nog; ik heb het recht niet om hier mijn mening te verkondigen.  Ik hoop dat je beseft dat dit discriminatie is en dat is bij wet verboden. Jaja, ook in Nederland.

Marianne76 schreef op 18-08-2023 om 15:32:

[..]

Zeg nu nog eens dat pubers door hun puberbrein niet kunnen plannen, haha. 😆

(Voor degenen zonder humor: ik weet heus wel dat het puberbrein echt bestaat en veel pubers in de weg zit)

Haha ja, maar het ervaren van de urgentie speelt ook een rol he, bij het plannen. En zeker bij pubers

zwaankip schreef op 18-08-2023 om 15:38:

[..]

Ah, ik wist niet dat ik hier niet mee mag posten omdat ik geen Nederlandse ben en niet in Nederland woon.

Mijn mening doet er dus niet toe volgens jou. Sterker nog; ik heb het recht niet om hier mijn mening te verkondigen. Ik hoop dat je beseft dat dit discriminatie is en dat is bij wet verboden. Jaja, ook in Nederland.

Ik vroeg enkel wat je ervan vond. Je wist niet wat je las, maar hier is dat dus heel normaal. Kinderen van 13 mogen ook nog niet zoveel en zelfs 15-jarigen mogen maar beperkt werken, 2 uur per dag volgens mij.

Dat was anders toen ik 15 was. Toen was DOZA een bekend begrip (donderdag- en zaterdaghulp) en ik stond regelmatig om 6 uur ‘s morgens vleeswaren te snijden in de supermarkt. Dat snijden mag volgens mij ook niet meer, maar de leeftijd is wel verlaagd.

zwaankip schreef op 18-08-2023 om 15:38:

[..]

Ah, ik wist niet dat ik hier niet mee mag posten omdat ik geen Nederlandse ben en niet in Nederland woon.

Mijn mening doet er dus niet toe volgens jou. Sterker nog; ik heb het recht niet om hier mijn mening te verkondigen. Ik hoop dat je beseft dat dit discriminatie is en dat is bij wet verboden. Jaja, ook in Nederland.

Natuurlijk mag je je mening geven, maar ik vind de toon in je mails nogal aanvallend en veroordelend. “Ik geloof mijn ogen niet over wat ik hier lees!

Bv kinderen van 13j die in de Jumbo mogen werken



icon_e_surprised.gif


Ik veronderstel ook zwaar onderbetaald?

Waar ik woon is dat ondenkbaar.
Hier mogen kinderen/ jongeren vanaf 15j "vakantiewerk" doen en dat is heel beperkt qua uren en verantwoordelijkheden.
Geen sprake van dat een kind van 13-14j sowieso MAG werken.



weet niet wat ik lees”

En dan verderop “Heb je gelezen dat het waar ik woon niet mag? Volgens de wet.”

Echt, dat is aanvallend en er klinkt uit dat je de wet in jouw land een stuk beter vindt dan die hier in NL en BE.
Hoe iets in het buitenland geregeld is, is niet relevant voor ons. Jouw mening zou wel interessant zijn als je argumenten geeft voor waarom je vindt dat de regels bij jou beter zijn dan hier. Dat jouw kinderen het zo goed doen is geen argument, ook in NL en BE zijn succesvolle jonge mensen.

Dus, waarom zou een kind van 13 (14, 15) volgens JOU níet kunnen werken?

En ik discrimineer dus niet. Erg naar dat je mijn reactie op jouw agressieve toon op die manier framet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.