Maay
07-03-2013 om 17:13
Wel of niet bemoeien met school
We hebben hier 2 pubers die school het minst belangrijke deel van hun leven vinden. Het is dat het moet maar ze zien het nut er niet van in. De oudste van 17 doet voor het 2e jaar 5 havo. Ziet er naar uit dat hij het examen ook dit jaar niet zal halen. Hij doet er maar het minimale voor. De jongste (bijna 15)doet voor het 2e jaar 2 Havo.
Zijn punten zijn net goed genoeg om over te gaan op dit moment. Ook hij doet er maar het minimale voor. We proberen ze te stimuleren, ze te wijzen op de gevolgen. Dat snappen ze wel maar toch...ze kunnen/willen er zich niet toe zetten.
Ik vraag me vaak af waar je als ouders nu goed aan doet. Met je vuist op tafel slaan, consequenties eraan verbinden?, bereik je daar wat mee want het zal toch echt vanuit henzelf moeten komen. Of kun je idd niet meer doen dan proberen te stimuleren en ze wijzen op de gevolgen?
Hoe gaan andere ouders hiermee om? Ik zou het zo graag weten!

Ginny Twijfelvuur
07-03-2013 om 17:52
Wat wil je zelf?
Ik doe met mijn 14 jarige inderdaad: met de vuist op tafel slaan en er consequenties aan verbinden. En het werkt. Maar het kost ook wel wat, namelijk tijd en energie. De vraag is of je dat kunt en wilt opbrengen. En of je kind daarin meegaat of dat dat een huis vol ruzie oplevert. En wat je daar weer van vindt.
Ik denk dat je aan je 17 jarige in ieder geval kunt zien wat het je oplevert als je er niks aan doet. Wil je dat ook voor je jongste?

Yura
07-03-2013 om 17:55
Hangt van de situatie en van het kind af
Mijn man is altijd erg gepusht door zijn ouders en hij zegt zelf dat hij anders nooit zijn vwo-diploma had gehaald. Ik ben niet erg gepusht, kan me nog herinneren in de brugklas dat mijn vader een keer boos werd omdat ik een 5 had ofzo, de halve klas had een 3 en ik stond gemiddeld een 8 voor alle vakken. Heb toen letterlijk gezegd dat als hij dat nog 1 keertje deed ik alleen nog maar drieen zou halen. Sindsdien heeft hij het niet meer gedaan.
Ik heb het idee dat mijn kinderen een beetje zijn zoals ik, die zien zelf het nut er wel van in. Zoon had wat slechte start van het schooljaar, maar heeft alle onvoldoendes eigenhandig weg gewerkt. Bij hem is de playstation het probleem. Hij bleek afgelopen weekend nog nauwelijks in zijn boek te hebben gelezen waarvoor hij morgen een verslag moet inleveren. Toen ben ik dus wel even boos geworden en heb ook de playstation opgeborgen, die krijgt hij terug als het verslag af is. Is de eerst keer (zit in 3 vwo) dat ik zo'n rigoreuze maatregel heb genomen. Hij vond het nog niet eens erg ook, hij vond het volkomen terecht.

Eva
07-03-2013 om 19:17
Puberbrein .....dus wel bemoeien!
Maay, weliswaar heb ik slechts 1 puber, van nu nog maar 13 (brugklas), maar heb wel het boek Puberbrein ondersteboven gelezen. Ken je dat? Of soortgelijke boeken over het puberbrein?
Sinds ik dat gelezen heb is mij duidelijk: het puberbrein is nog niet een vol ontwikkeld brein. Consequentie is dat ze erg toegeven aan snelle bevredigingen (computerspelletjes, snoep, chatten etc) en dat ze nog niet de consequenties van hun gedrag kunnen overzien. In zijn algemeenheid kan de wil er wel zijn, maar in de uitvoering (structuur) gaat het dan mis, omdat ze niet kunnen plannen en structureren.
Conclusie: ze hebben hulp nodig. Van ons ouders! De ene puber meer dan de andere. Jij weet hoe waardeloos het is om zonder diploma door het leven te moeten of voor de 2e keer te blijven zitten in de 2e. Dat ze daar ook niet vrolijker van worden en dat het ook niet bijzonder goed is voor hun persoonlijke ontwikkeling.
Maar je moet het wel willen en kunnen om nu strenger te worden (naast het feit dat je er rustig voor gaat zitten om het in een serieus gesprek met ze te bespreken) en consequenties eraan te verbinden. Maar wellicht dat je zonen je dankbaar zijn als ze hun diploma toch halen c.q. overgaan. Zeker als je weet dat ze het qua capaciteiten zeker moeten kunnen!

wil40
08-03-2013 om 09:37
Hulp
Ik heb in de brugklas gestimuleerd, beloond, gepusht en veel geholpen. Iedere dag een huis met ruzie was het gevolg. Zoon vatte werkelijk alles op als bemoeizucht en ik voelde met net een politieagent i.p.v. moeder.
Nu krijgt hij hulp van een "buitenstaander" en de rust is wedergekeerd. Niet dat de hoge cijfers nu binnenstromen maar hij heeft wel zijn werk op orde. Dat was hier de eerste vereiste. Het kost ons een paar stuivers maar het geeft thuis veel rust. De sfeer is stukken gezelliger en we delen weer andere onderwerpen als alleen school, school en nog eens school.
Hij is `s middags laat thuis maar dan is al zijn werk af, Yeah!!!!

Pascale
08-03-2013 om 09:47
Zoeken naar de trigger bij jouw zoon
Ik zou gaan zoeken wat jouw kind triggerd om toch zijn best te gaan doen. Mijn man zegt ook dat hij vroeger beter gestimuleerd had moeten worden, en op de juiste manier, want hij deed ook niets op school. Je moet wel vinden wát dat is bij jouw kind. Mijn man was toendertijd dol op zenden, radio's, antennes dat soort gedoe. Echter hij kreeg de belofte dat als hij een goed kerstrapport had, hij op wintersport mocht. Maar dat boeide hem eigenlijk niet zo, ik denk dat als zijn ouders iets van zendapparatuur in het vooruitzicht hadden gesteld, hij wel harder was gaan werken. Optie 2 had kunnen zijn; als je niet hard genoeg werkt, dan halen we je zendapparatuur weg (vul daar nu computers bijv. voor in) of wat nog een mooie optie is, je kind alvast geven wat hij heeel graag wil hebben, máár wel met de belofte dat hij goede cijfers moet halen, doet hij dat niet, kan hij het weer inleveren.
Zo werkt het denk ik wel, zo zijn wij als volwassenen toch ook? We werken omdat we daar salaris voor krijgen, we houden ons aan de regels van het bedrijf omdat we anders onstlagen worden. Verder in ons dagelijks leven moeten we ons ook aan bepaalde regels houden, bijvoorbeeld verkeersregels, en als we dat niet doen, dan volgt er een bekeuring. En de regels moeten dus wel gehandhaafd worden, en daar heb je als ouders natuurlijk een behoorlijke taak aan, want niet ieder kind doet dat uit zichzelf. (en ook niet iedere volwassene, vandaar dat we parkeerwachters hebben en snelheidscontroles)
Ik zou alsnog iets verzinnen om zoon aan het werk te krijgen. Een goed gesprek samen, structuur aanbrengen in het werk, ook vrijetijds momenten plannen. Heel duidelijk alles in blokken opdelen. Sommige pubers hebben dat nog helemaal niet onder de knie en dan loopt het mis omdat ze anderen wel leuke dingen zien doen en zij dat zelf ook willen (en ze kunnen natuurlijk alles via social media in de gaten houden)
Succes!

Janna3
08-03-2013 om 14:05
Samen afspraken maken
Je kunt van een puber niet verwachten dat hij alle consequenties van zijn gedrag op elk moment van de dag overziet. Maar je moet je ook niet vanuit het niets met van alles bemoeien.
Dus: ga een volwassen gesprek aan. Wat vind je van deze situatie? Wat is je doel? Wat zou ik kunnen doen om je te helpen? Maak daar afspraken over. Bijvoorbeeld eerst huiswerk maken aan de tafel beneden of dat je mag controleren of hij aan het werk is. Als het dan uitloopt op ruzie kun je verwijzen naar de gemaakte afspraken zonder dat emoties de overhand nemen. Mijn ervaring is dat dit heel goed werkt bij jongens.

Monique
09-03-2013 om 09:51
Praat me er niet van
Onze zoon kon de berg huiswerk in de brugklas ook niet verwerken, het was gewoon té veel én hij was het niet gewend van de basisschool. Na de herfstvakantie ging het helemaal mis. In december hebben we toen de knoop doorgehakt en een huiswerkbegeleider voor hem gezocht. Zij komt bij ons aan huis en is een student geneeskunde. Het is niet zo duur als officiele huiswerkbegeleiding en werkt (minstens) net zo goed. Als je twee kinderen hebt is het sowieso een stuk goedkoper. Ze komt drie dagen 2 uurtjes en het meeste is af én ze leert zoon meteen plannen voor de rest van het huiswerk. kortom geen huiswerk ruzies meer in dit huis inderdaad: YEAH YEAH YEAH!!!!!

nolly
09-03-2013 om 12:13
Hier ook zo eentje...
oudste (17) zit in de 6e. Nooit blijven zitten. Dus eigenlijk heb ik niet echt veel te klagen
Dit jaar is écht vreselijk; vanaf schooldag 1, loopt hij al van "wil niet, doe ik niet".
Hij doet te weinig. Van de week z'n rapport gehad; een 2 en 2 vieren. (overige 5vakken waren voldoende).
Ik ga hem niet controleren en overhoren etc. Hij is 17; ik vind dat het z'n eigen verantwoordelijkheid is. Het is zijn toekomst.
We hebben wel tegen hem gezegd dat als hij toch nog over gaat dit jaar en doorgaat met een opleiding, dat hij dan een computer krijgt (motivatie praatje). Het deed hem niet veel....
Volgens mij hoopt hij op 1 of 2 vakken te blijven zitten en het volgend jaar over te doen. Volgens hem zou hij dan alleen de vakken hoeven te volgen die nog gehaald moeten worden dus dat zou een lekker relaxed jaartje voor hem worden (in zijn ogen, want daar trappen we niet in; moet gewoon een dagvulling hebben)
(Ik weet niet wat daar van waar is; wij wonen in Spanje, dus dat ga ik eerst nog maar eens navragen).

albana
10-03-2013 om 10:13
Maar puberen
Is niet 'vast te pinnen' op een leeftijd. Bij sommigen begint het laat, bij sommigen begint het vroeg. Gemiddeld begint het puberen bij meisjes 1 tot 2 jaar vroeger. Bij meisjes is de start tussen de 9 en 15 jaar en bij jongens tussen de 10 en 17 jaar. Bij jongens is de ontwikkeling ook nog 's langzamer. Meisjes zijn dus 'sneller' uit de puberteit dan jongens.
Het kan dus best dat probleemloze jongens pas op hun 17 de last krijgen van hun puberbrein.
En dan kun je wel zeggen van : "Je bent al 17 hoor.." maar in vergelijking met meisjes lopen ze dán op dat moment 'achter'. Ze nemen verantwoordelijkheid zoals een meisje van 14/15. Je moet ze dus begeleiden zoals een meisje van 14/15.
Natuurlijk niet álle jongens. Maar jongens die pas wat ouder 'last' krijgen van puberkunsten is veel voorkomend. En dan zijn ze op een leeftijd dat de meisjes die even oud zijn er al ongeveer 'vanaf' zijn en zich juist volwassener en serieuzer gedragen.
Oudste (nu 19) heeft 3 leeftijdgenootjes in de buurt. 2 jongens, 2 meisjes. En altijd samen opgetrokken, naar basisschool, naar v.o. Dat ging ook nog prima toen de meiden puberden. De jongens waren nog gewoon zichzelf, zoals ze altijd waren. Ik had wel eens jaloerse gevoelens...als oudste weer een puberkunsten had, dacht ik soms had ik maar een jongen! Zo veel rustiger, en stabieler. En toen werden de meiden 16 en langzamerhand nam het puberen af. De jongens kregen toen juist puistjes...en begonnen ook opstandiger te worden. Het contact tussen de jongens en de meiden werd minimaal. Ze vonden ze kinderachtig, hadden geen geduld voor ze, schamen zich 'dood' voor ze...(voor hun gedrag) en wezen hen (heel vaak terecht) even 'recht' zoals een ouder zou doen.Het gelijkwaardige wat je bij gelijke leeftijden zou verwachten was weg.... Pas nu ze 19 zijn komen ze weer langzamerhand in evenwicht. Laatst kwam oudste thuis na het stappen samen met ze. Netjes naar huis gebracht, zorgzaam waren ze en 'best aardig' volgens oudste...de klik is er dus weer...
De moeder van 1 van de jongens vertelde me dat ze heel wat uit te staan had gehad met zoon...dat ie brutaal was, niet wilde luisteren, zich niks aantrok van de rest van het gezin en zich al helemaal niet voor school interesseerde...Nu schijnt dat langzamerhand weer bij te trekken.
Al die tijd dat ik dus met oudste worstelde...en hij de rust zelve bleef zat het er dus gewoonweg nog 'aan te komen'. En toen oudste puber af was en wij weer in rustiger vaarwater kwamen begon hij pas te puberen.
En écht precies even oud. Ze schelen 1 dag.
groeten albana

P
10-03-2013 om 11:33
Albana
Wat versta jij onder puberen dat je kunt zeggen dat dat bij jongens pas bij 17 jaar zou kunnen beginnen?

P
10-03-2013 om 11:36
Sowieso
Sowieso vind ik dat jouw getallen wat uit de lucht gegrepen zijn en je conclusies over dat meiden er eerder uit zijn ook.
Je zegt dat de start bij meiden tussen 9-15 jaar is en bij jongens tussen de 11-17 en vervolgens verbind je daar de conclusie aan dat meiden er sneller door zouden zijn? Dat kan niet als je zegt dat de start tussen 9-15 jaar is want je zegt niets over de einddatum.
Blijkbaar bedoel je dat een meisje kan puberen tussen de 9-15 jaar en een jongen tussen de 10-17 jaar, nou daar zie ik al graag een bron van (jongens die beginnen met 10 jaar?) maar om vanwege dat ene jaar eerder te zeggen dat meiden er sneller door zijn vind ik ook wat vreemd. Je bedoelt dan waarschijnlijk dat ze eerder door de puberteit zijn dan jongens maar het kan nog steeds even lang duren in het aantal jaar.

Merel
10-03-2013 om 12:05
Ach getallen p
Ik zou niet zo'n probleem maken over de precieze getallen en bronnen P, ik snap de strekking van het verhaal van Albana helemaal, en denk/vrees dat het hier misschien ook wel zo zou kunnen gaan. Zoon is nu 14 en nog een heel braaf typje, maar goed, dat zou volgend jaar wel eens anders kunnen zijn. Zonen van vriendinnen begonnen ook later dan dochters van vriendinnen. En ik denk dat het ook nog zo kan zijn dat het ene kind (jongen of meisje) 3 jaar in de contramine is en de ander is er met 1 jaar wel weer wat doorheen (qua tegendraads gedrag)

Ginny Twijfelvuur
10-03-2013 om 14:22
Hier
Met mijn 11 jarige dochter en 14 jarige zoon kan ik alleen maar vermoeden dat Albana gelijk heeft.
Ik heb nog hoop dat oudstes pubertijd/puberteit over wat minder pieken en dalen zal gaan dan die van zijn zus.

rutiel
10-03-2013 om 14:25
Uit handen geven
Ik ben het eens met eerdere adviezen: zoek hulp van buitenaf. Zo houd je de rollen gescheiden en de sfeer thuis nog een beetje gezellig.
n@nny

albana
11-03-2013 om 08:03
Puberen en leeftijd (p)
Ik zeg bepaald niet dat jongens met 17 jaar 'beginnen' te puberen. Dat kán....maar net zo goed kan het ook als ze dus 10, 11 of 13 zijn.
Dat jongens 'later' beginnen en de ontwikkeling langzamer gaat is gewoon een feit. Dat al jaren bekend is. Ik heb het zelfs al 25 jaar geleden op school geleerd.
En nee, ik bedoel écht de start van de puberteit.
Net zo als dat je vroeg kan puberen kan je ook laat zijn met puberen. Ergens tussen die leeftijden begint het.
Maar je zal maar net de ouder van of de jongen zijn die pas met 17 begint te puberen...Jijzelf weet ook niet goed 'waarom' je zo doet, je ouders verwachten juist nu, nu je wat ouder bent dat je verstandiger bent.
Wel iets om aan te denken dus als je altijd zo stabiele zoon opeens zo tegen de draad in begint te worden. Ook al heeft hij eigenlijk al de leeftijd om verstandiger te zijn.
groeten albana

hasse simonsdochter
11-03-2013 om 14:51
Hulp van buitenaf..
... moet je dan wel kunnen betalen... Dat zou hier dus niet gaan.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

wil40
11-03-2013 om 23:10
Hasse simonsdochter
Er zijn verschillende manieren van hulp van buitenaf. Dat kan een huiswerkinstituut zijn wat inderdaad best kostbaar is. Maar er zijn ook leerlingen in examenklassen die eerste en tweedejaars kunnen helpen. Of een student die wat bij wil verdienen.
School heeft vaak verschillende adressen voor huiswerkbegeleiding en/of bijles van buitenaf.

Linda
17-03-2013 om 21:24
Wil40
Studenten kosten ook niet niks.
Ik zou het op de eigen verantwoordelijkheid gooien. Ze moeten het uiteindelijk toch zelf doen.

Fien64
22-03-2013 om 09:28
Worsteling
Ook hier puber die de kantjes er vanaf loopt. Maar ook hier zijn we gaandeweg wijzer geworden en maken we duidelijke afspraken en stellen eisen. In alle opzichten trouwens, dus niet alleen voor wat betreft school, maar ook de taken die we binnenshuis van onze puber verwachten. En dit alles verloopt natuurlijk niet altijd soepeltjes,maar dat blijkt nu eenmaal bij het puberen te horen.

Stenna
24-03-2013 om 21:59
Wel
Wij deden het wel. Bemoeien, regels en consequenties. Op die leeftijd kunnen ze de gevolgen voor de rest van hun leven nog niet overzien. Hun hersenen zijn nog niet af enzo. En een havo diploma heb je je hele leven plezier van. Weet jij, maar zij niet, en dat gaan ze nu op dit moment ook niet inzien.
Dus wij hadden strenge regels: onvoldoendes = game console een week in de kast. Slecht rapport = verplicht naar huiswerkbegeleiding (inderdaad: moet je wel kunnen veroorloven). En alle strijd en verpestte sfeer dan maar even voor lief nemen, dat is hoort nou eenmaal wel eens bij opvoeden. Aan de andere kant deden wij ook aan positieve consequenties. Nieuwe game bij elkaar sparen met ieder goed cijfer (puntensysteem), iets leuks ondernemen bij goed rapport, etc. Kinderachtig, vind ik ook, maar het werkte. Inmiddels is het niet meer nodig, zoon zit voor HAVO eindexamen en kan het nu aardig zelf. Onze opgelegde discipline is langzaam maar zeker geinternaliseerd, zou je kunnen zeggen (nou ja, dat maak ik mezelf wijs .
Mijn broer zegt dat hij achteraf gezien wilde dat mijn ouders vroeger bij hem ook strenger waren geweest, wat school betreft.