PluB
09-12-2025 om 16:59
Wie denkt mee? Gedragsproblemen puberjongen 12jr, brugklas
Mijn zoon is opgegroeid zonder vader (ivm huiselijk geweld naar mij). Toen mijn zoon 9 maanden was zijn wij bij vader vertrokken. Wat volgde waren jarenlange doodsbedreigingen van vader naar mij. Veel stress gehad dus....Gelukkig heeft hij nu een stiefvader sinds 3 jaar met wie hij het heel erg goed kan vinden. Mijn zoon was als peuter en kleuter eigenlijk heel vrolijk en onderzoekend, er zat een kop op, maar prima! Vanaf groep 4 werd het lastiger op school. Niet goed luisteren in de klas, vooral moeite met luisteren naar docenten, snel afgeleid door andere kinderen, koppig. Hij heeft toen traumabehandeling gehad (story telling op het huiselijk geweld) en speltherapie. Gedurende de basisschool bleven de problemen met docenten wel bestaan. Niet altijd, maar wel vaak. Docenten vonden hem lastig, want hij luisterde niet, was soms uitdagend naar de docent, was de clown in de klas, in de vrije momenten zoals bij gym was hij vooral van het vrije moment aan het genieten. Dat doet hij nu ook op de middelbare school. Op de basisschool zagen ze ook hele goede momenten, en ook de andere kant van mijn zoon. De rustige kant. Vooral wanneer hij alleen aan het werk was of met kinderen die zelf rustig waren, dan was er niets aan de hand. Dan was hij geconcentreerd bezig, luisterde hij goed. De middelbare school is in september begonnen, maar de docenten mailen mij best vaak over mijn zoon die de les heeft verstoord. Mijn zoon heeft een disharmonisch profiel. Is verbaal erg sterk (IQ90-100) en performaal scoort hij laag (IQ 75-85). Wat vooral moeilijk is, is oorzaak- gevolg wat hij niet goed kan inschatten, dat is veel te abstract voor hem. En daarnaast als hij in "the heat of the moment zit" met activiteiten of met praten/ kletsen dan kan hij niet in één keer stoppen. Dus als de docent zegt nu stoppen, dan lukt hem dat niet. Hij gaat dan eerst nog een paar keer door voordat hij kan stoppen. Thuis zien we dat ook. Als hij een activiteit aan het doen is dan moeten we hem zeggen, je bent lekker aan het gamen, maak je potje nog af, en dan doe je de computer uit. Dit duurt dan wel een paar minuten, of nog een paar herhalingen, maar dan lukt het hem wel. Hij is nu eigenlijk altijd de pineut op school. Hij is zeer beïnvloedbaar door andere kinderen. Dus als ze leuk, stoer en vlot zijn, dan hangt hij erbij en hangt dan de clown uit en komt dan vaak in kleine incidentjes (geen vechtpartijen oid, maar meer incidentjes onderling). De overige kinderen lukt het dan om te luisteren naar de docent en gelijk te stoppen, maar mijn zoon niet. En ik denk dat dit komt, omdat hij én oorzaak- gevolg niet goed kan inschatten (de andere kinderen denken waarschijnlijk oei ik kan nu beter stoppen), en omdat hij niet de rust heeft om gelijk te stoppen. Mijn zoon is op de basisschool geobserveerd door heliomare en zij hebben handelingsadviezen gegeven voor school. Alleen gebruiken niet alle docenten dit. Daarnaast zeggen sommige docenten dat het gebrek aan inzicht maakt dat ze niet meer met hem kunnen werken, met als gevolg dat mijn zoon bijvoorbeeld al niet meer de biologieklas in mag voor een bepaalde periode. Wij weten tot op heden niet hoelang dat is, laat staan dat mijn zoon dat weet. Hij haalt goede cijfers, behalve voor wiskunde niet, maar dat vindt hij heel erg moeilijk (hoofdrekenen was ook moeilijk, beklijft niet). Mijn zoon heeft behandeling gehad, maar aan een tafel zitten, tegenover een behandelaar is veel te cognitief voor hem. Hij vindt dat stom, niet leuk, en krijgt weerstand, en wil niet meer heen. Vooral niet als het ook een jonge behandelaar is van het vrouwelijke geslacht. Een man heeft meer invloed op hem. Hij kijkt op tegen Surinaamse mannen (zijn vader is Surinaams) en Surinaamse cultuur. Hij houdt van voetballen, hij is keeper, vindt het leuk om te stoeien met mijn partner (ook dan wil hij door en heeft moeite met stoppen), hij houdt van vakanties (andere omgeving doen hem vaak erg goed), en alleen is hij een ander kind dan wanneer hij met zijn leeftijdsgenoten is. Laatst hadden we moeder-zoon weekend en dat was super gezellig. Hij mocht bij mij in bed, sliep heerlijk en luisterde super goed. Ook de volgende dag, toen ik met hem meeging, omdat hij scheidsrechter was bij een voetbalwedstrijd voor 8-jarige. Nadat hij scheids was geweest heeft hij lekker in de kantine gezeten en wat gegeten want hij moest daarna zelf een wedstrijd voetballen. Toen de jongens van zijn team verschenen was dat rustige, goed luisterende direct weg! Vanaf dat moment was hij druk, niet luisteren (ook niet naar de coach, en dat doen er meer uit zn team niet), doorgaan als er wordt gevraagd te stoppen. En dit alles heeft de hele avond geduurd. Na de wedstrijd werd hij namelijk niet gelijk rustig. Hij reageerde zich gelijk af op mij en daagde mij ook uit. Thuis is hij naar zijn kamer gegaan en pas bij bedtijd was hij weer een beetje de oude. Al met al, een heel verhaal, en ik heb niet eens het gevoel dat ik er alles in heb verteld. Ik ben dus opzoek naar concrete tips die vooral mijn zoon helpen. Ik gun hem rust en positieve momenten ipv alleen maar negativiteit op school. Wij zijn een doorsnee gezin, beide een eigen bedrijf (en nee we zijn niet hele dagen weg), beide een "normale" opvoeding gehad (jaren 80/90), doen veel leuke dingen met zn 3. Wie kan met mij meedenken? Of heeft zelf ervaring met een soortgelijke situatie?
PluB
10-12-2025 om 14:54
Poezenmeisje schreef op 09-12-2025 om 22:57:
Wat lastig voor jullie allemaal, TO.
Zit hij wel op een school(niveau) dat passend is voor hem?
Clownesk gedrag kan voortkomen uit over- of ondervraging.
Hebben jullie nu ook nog begeleiding, bijvoorbeeld van een orthopedagoog?
Niveau is wel passend ja (zie eerdere reactie). Ik denk inderdaad het overvragen........en misschien heeft hij zelf wel door dat hij sommige dingen niet begrijpt en durft hij dit niet te zeggen. Hij kwam bij een orthopedagoog, maar dat was vaak een gesprek aan tafel, tegenover elkaar, vaak een jonge vrouwelijke orthopedagoog.......werkte niet voor hem. Een mannelijke behandelaar ook gehad (soort PMT), maar deze vertrok na een aantal maanden, toen een nieuwe mannelijke behandelaar gekregen en deze vertrok ook redelijk snel door persoonlijke omstandigheden. Dat werkt dus ook niet mee helaas
PluB
10-12-2025 om 15:02
tsjor schreef op 10-12-2025 om 09:07:
Ik struikel even hierover: 'Hij heeft toen traumabehandeling gehad (story telling op het huiselijk geweld) en speltherapie.' Je zoon was 9 maanden oud toen je weg ging bij de vader. De meeste kinderen hebben geen verhaal te vertellen over de eerste 9 maanden van hun leven. Ze hebben er geen herinnering aan. Hoe komt dat trauma dan in zijn leven?
Ik schrik wel van de beschrijvingen van het gedrag, niet alleen van jouw zoon, maar blijkbaar ook van alle leden van de voetbalclub. Dat een trainer daar nog zin in heeft!
Mijn oudste heeft in Suriname op school gezeten, maar daar waren alle kinderen zeer gedisciplineerd. In Nederland overviel me de chaos op school zelf.
Ik weet niet waar je woont, maar wellicht is Brugjaar Jan Ligthart in Arnhem een mogelijkheid. Eigenlijk had dat dan dit jaar al gemoeten. Dan wordt er heel goed gekeken naar niveau van leren en komt er een goed advies uit.
Adviezen? Beter onderzoek naar mogelijke problematiek; beter onderzoek naar gewenst onderwijs, mogelijk toch meer richting praktijkonderwijs, en anders wellicht toch naar Suriname (grapje).
Story telling voor pre-verbaal trauma inderdaad. Ik vertel het verhaal (en heb daar tekeningen bij gemaakt). Dit verhaal is samen geschreven met de behandelaar toen in die tijd. Arnhem is ongeveer 2 uur rijden bij mij vandaan haha, maar dankje. Praktijkonderwijs wordt hij niet voor aangenomen, omdat zijn totaal IQ daarvoor net te hoog is. Qua cijfers doet hij het prima op BB/KB, alleen er gebeurd iets als hij met andere kinderen is, want alleen kan hij inderdaad heel rustig zijn, af en toe lekker gekkig. Nu zit hij ook gewoon naast mij op de bank een spelletje te doen en laat hij af en toe foto's zien van z'n vrienden. Sociaal emotionele ontwikkeling is ook al getest, geen bijzonderheden. De problematiek lijkt echt vanuit het disharmonisch profiel en de preverbale trauma te komen. Het gaat mij er meer om of andere hier ervaring mee hebben of zich herkennen in het gedrag, zodat ik misschien nieuwe tips en adviezen kan krijgen. School heeft alle adviezen vanuit mij al gehad......geloof me, ik probeer de docenten hier echt in mee te nemen.
PluB
10-12-2025 om 15:06
Kimdekim schreef op 10-12-2025 om 11:02:
[..]
Er is veel ( wetenschappelijk) bewijs voor preverbaal trauma. Ook baby's slaan schokkende gebeurtenissen op. Niet in woorden en vaak ook niet in herinneringen maar de traumareacties zijn er wel degelijk.
Precies ja. En dat maakt het soms ook moeilijk voor mijn zoon dat hij niet goed kan aangeven wat er gebeurd bij hem, omdat hij het niet kan plaatsen. Dus zegt hij dan ook, er is niks aan de hand. Sommige docenten zeggen dat het hem ontbreekt aan zelfreflectie, maar dat vind ik een lastige om te horen, omdat het ook moeilijk is voor hem. We geven ook aan dat we thuis ook altijd doorvragen en nu ook bepaalde situaties kunnen linken aan zijn gedrag. Alleen op school wordt daar verder ook niets mee gedaan. Misschien kan dat ook niet als je nog 13 andere kinderen hebt om op te letten, maar het zou voor mijn zoon wel veel schelen.
BritgetJones007
10-12-2025 om 16:44
maar snel afgeleid zijn, geen rem, impulsief en geen inzicht in oorzaak (zijn gedrag) en gevolg (uit de klas gestuurd worden bijvoorbeeld) kan wel degelijk adhd zijn. Kan het zijn dat de leerkrachten dit omschrijven als geen zelfreflectie?
Het rustige gedrag tussendoor past daar ook bij, want bijvoorbeeld een computerspel doen wat hij leuk vindt, dan heeft hij wel de rust (of hyperfocus).
Is hij hier pasgeleden op getest?
Of kan het zijn dat de behandelaars eerst het trauma stukje wilde aanpakken?
PluB
10-12-2025 om 18:50
BritgetJones007 schreef op 10-12-2025 om 16:44:
maar snel afgeleid zijn, geen rem, impulsief en geen inzicht in oorzaak (zijn gedrag) en gevolg (uit de klas gestuurd worden bijvoorbeeld) kan wel degelijk adhd zijn. Kan het zijn dat de leerkrachten dit omschrijven als geen zelfreflectie?
Het rustige gedrag tussendoor past daar ook bij, want bijvoorbeeld een computerspel doen wat hij leuk vindt, dan heeft hij wel de rust (of hyperfocus).
Is hij hier pasgeleden op getest?
Of kan het zijn dat de behandelaars eerst het trauma stukje wilde aanpakken?
ADHD en traumaklachten lijken erg op elkaar. Het is idd geen ADHD of ASS. En het maakt voor ons ook niet uit wat het is. Het zit meer in de interventies of ervaringsdeksundigheid van andere mensen die zich hierin herkennen, wat kan eventueel nog meer werken? We hebben echt al heel erg veel geprobeerd. Emotieregulatie is niet goed afgerond, dus dat zouden we wel graag nog een keer willen voor hem. Alleen op dit moment is hij aangemeld bij een instantie die een coach zou uitkiezen voor hem, als maatje, alleen we hore niets meer van ze.....

