Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Wie denkt mee? Gedragsproblemen puberjongen 12jr, brugklas

PluB

PluB

10-12-2025 om 14:54 Topicstarter

Poezenmeisje schreef op 09-12-2025 om 22:57:

Wat lastig voor jullie allemaal, TO.

Zit hij wel op een school(niveau) dat passend is voor hem?
Clownesk gedrag kan voortkomen uit over- of ondervraging.

Hebben jullie nu ook nog begeleiding, bijvoorbeeld van een orthopedagoog?

Niveau is wel passend ja (zie eerdere reactie). Ik denk inderdaad het overvragen........en misschien heeft hij zelf wel door dat hij sommige dingen niet begrijpt en durft hij dit niet te zeggen. Hij kwam bij een orthopedagoog, maar dat was vaak een gesprek aan tafel, tegenover elkaar, vaak een jonge vrouwelijke orthopedagoog.......werkte niet voor hem. Een mannelijke behandelaar ook gehad (soort PMT), maar deze vertrok na een aantal maanden, toen een nieuwe mannelijke behandelaar gekregen en deze vertrok ook redelijk snel door persoonlijke omstandigheden. Dat werkt dus ook niet mee helaas

PluB

PluB

10-12-2025 om 15:02 Topicstarter

tsjor schreef op 10-12-2025 om 09:07:

Ik struikel even hierover: 'Hij heeft toen traumabehandeling gehad (story telling op het huiselijk geweld) en speltherapie.' Je zoon was 9 maanden oud toen je weg ging bij de vader. De meeste kinderen hebben geen verhaal te vertellen over de eerste 9 maanden van hun leven. Ze hebben er geen herinnering aan. Hoe komt dat trauma dan in zijn leven?
Ik schrik wel van de beschrijvingen van het gedrag, niet alleen van jouw zoon, maar blijkbaar ook van alle leden van de voetbalclub. Dat een trainer daar nog zin in heeft!
Mijn oudste heeft in Suriname op school gezeten, maar daar waren alle kinderen zeer gedisciplineerd. In Nederland overviel me de chaos op school zelf.
Ik weet niet waar je woont, maar wellicht is Brugjaar Jan Ligthart in Arnhem een mogelijkheid. Eigenlijk had dat dan dit jaar al gemoeten. Dan wordt er heel goed gekeken naar niveau van leren en komt er een goed advies uit.
Adviezen? Beter onderzoek naar mogelijke problematiek; beter onderzoek naar gewenst onderwijs, mogelijk toch meer richting praktijkonderwijs, en anders wellicht toch naar Suriname (grapje).

Story telling voor pre-verbaal trauma inderdaad. Ik vertel het verhaal (en heb daar tekeningen bij gemaakt). Dit verhaal is samen geschreven met de behandelaar toen in die tijd. Arnhem is ongeveer 2 uur rijden bij mij vandaan haha, maar dankje. Praktijkonderwijs wordt hij niet voor aangenomen, omdat zijn totaal IQ daarvoor net te hoog is. Qua cijfers doet hij het prima op BB/KB, alleen er gebeurd iets als hij met andere kinderen is, want alleen kan hij inderdaad heel rustig zijn, af en toe lekker gekkig. Nu zit hij ook gewoon naast mij op de bank een spelletje te doen en laat hij af en toe foto's zien van z'n vrienden. Sociaal emotionele ontwikkeling is ook al getest, geen bijzonderheden. De problematiek lijkt echt vanuit het disharmonisch profiel en de preverbale trauma te komen. Het gaat mij er meer om of andere hier ervaring mee hebben of zich herkennen in het gedrag, zodat ik misschien nieuwe tips en adviezen kan krijgen. School heeft alle adviezen vanuit mij al gehad......geloof me, ik probeer de docenten hier echt in mee te nemen.

PluB

PluB

10-12-2025 om 15:06 Topicstarter

Kimdekim schreef op 10-12-2025 om 11:02:

[..]

Er is veel ( wetenschappelijk) bewijs voor preverbaal trauma. Ook baby's slaan schokkende gebeurtenissen op. Niet in woorden en vaak ook niet in herinneringen maar de traumareacties zijn er wel degelijk.

Precies ja. En dat maakt het soms ook moeilijk voor mijn zoon dat hij niet goed kan aangeven wat er gebeurd bij hem, omdat hij het niet kan plaatsen. Dus zegt hij dan ook, er is niks aan de hand. Sommige docenten zeggen dat het hem ontbreekt aan zelfreflectie, maar dat vind ik een lastige om te horen, omdat het ook moeilijk is voor hem. We geven ook aan dat we thuis ook altijd doorvragen en nu ook bepaalde situaties kunnen linken aan zijn gedrag. Alleen op school wordt daar verder ook niets mee gedaan. Misschien kan dat ook niet als je nog 13 andere kinderen hebt om op te letten, maar het zou voor mijn zoon wel veel schelen. 

maar snel afgeleid zijn, geen rem, impulsief en geen inzicht in oorzaak (zijn gedrag) en gevolg (uit de klas gestuurd worden bijvoorbeeld) kan wel degelijk adhd zijn. Kan het zijn dat de leerkrachten dit omschrijven als geen zelfreflectie?
Het rustige gedrag tussendoor past daar ook bij, want bijvoorbeeld een computerspel doen wat hij leuk vindt, dan heeft hij wel de rust (of hyperfocus).
Is hij hier pasgeleden op getest?
Of kan het zijn dat de behandelaars eerst het trauma stukje wilde aanpakken?

PluB

PluB

10-12-2025 om 18:50 Topicstarter

BritgetJones007 schreef op 10-12-2025 om 16:44:

maar snel afgeleid zijn, geen rem, impulsief en geen inzicht in oorzaak (zijn gedrag) en gevolg (uit de klas gestuurd worden bijvoorbeeld) kan wel degelijk adhd zijn. Kan het zijn dat de leerkrachten dit omschrijven als geen zelfreflectie?
Het rustige gedrag tussendoor past daar ook bij, want bijvoorbeeld een computerspel doen wat hij leuk vindt, dan heeft hij wel de rust (of hyperfocus).
Is hij hier pasgeleden op getest?
Of kan het zijn dat de behandelaars eerst het trauma stukje wilde aanpakken?

ADHD en traumaklachten lijken erg op elkaar. Het is idd geen ADHD of ASS. En het maakt voor ons ook niet uit wat het is. Het zit meer in de interventies of ervaringsdeksundigheid van andere mensen die zich hierin herkennen, wat kan eventueel nog meer werken? We hebben echt al heel erg veel geprobeerd. Emotieregulatie is niet goed afgerond, dus dat zouden we wel graag nog een keer willen voor hem. Alleen op dit moment is hij aangemeld bij een instantie die een coach zou uitkiezen voor hem, als maatje, alleen we hore niets meer van ze.....

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.