Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Elisa Gemani

Elisa Gemani

12-12-2012 om 14:10

Zakgeld

Het leek me nav het draadje hierboven wel leuk om een nieuw draadje te starten over zakgeld; hoeveel krijgen jullie pubers en wat mogen ze er wel/niet van kopen? Wat betalen jullie ouders en wat niet?
Mijn zoon (bijna 12, 2 Gym) krijgt 2,50 Euro per week en regelmatig 5 Euro oid van zijn oma. Dat gaat in zijn spaarpot en als die vol is, op zijn bankrekening. Hij mag er mee doen wat hij wil dus iets kopen voor de lunch op school, een nieuwe XBox game, een boek, whatever. Hij kan erg goed sparen (we hebben het niet breed) dus hij kent de waarde van geld heel goed. Ik betaal zijn kleding, schoolspullen, cadeautjes voor vriendjes, abo voor mobiel en leg bijvoorbeeld geld bij voor een game voor zijn verjaardag. Hij heeft ook zo zelf ooit zijn Nintendo gespaard en zijn XBox. Als hij zijn Internet bundel opmaakt van zijn abo, en hij komt er overheen, mag hij dat zelf betalen (is nog nooit gebeurd want hij gebruikt zijn mobiel zeer verstandig). Als hij naar de kermis gaat, krijgt hij van mij 10 Euro en de rest mag hij van zijn zakgeld doen. Raakt hij iets kwijt (hij raakt veel kwijt vanwege zijn ADHD; vooral handschoenen etc.) dan doen we er samen eerst alles aan om het terug te vinden maar lukt dat niet, koop ik geen nieuw iets of hooguit betaal ik de helft en hij de andere helft voor vervangende items. Hij raakt nu steeds minder dingen kwijt
Ik ben heel benieuwd hoe dat bij jullie gaat!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

12-12-2012 om 14:52

Hier

Oudste (bijna 14, 2vwo) krijgt 25 euro per maand. Daar moet ie ook zijn beltegoed en de kapper van betalen. En cadeautjes.

Beltegoed krijgt hij overigens ook wel eens tussendoor. Hij belt zeer spaarzaam en meestal naar ons. Dat zie ik dan ongeveer als het kwartje dat ik vroeger van mijn moeder meekreeg om naar huis te kunnen bellen.

Schoolspullen betaal ik. En als hij iets kwijt is (wat ook nogal eens voorkomt) dan krijgt hij meestal wel een nieuwe en als het me te gek wordt mag ie zelf bijleggen.

Wat hij met de rest van zijn zakgeld doet boeit me echt niet. Heel soms koopt ie een grote voorraad snoep. Heel soms een lekker broodje in de kantine. En meestal pot ie het op.

P

P

12-12-2012 om 15:39

Waarom

Waarom is toch altijd die 2gym zo belangrijk? Blijf je dat de komende vijf jaar doen (3gym 4gym 5gym 6 gym?) Dat is toch totaal niet relevant maar je zet het er altijd bij. Doe je dat alleen omdat hij zo jong is? Je hoeft die leeftijd er toch niet bij te zetten? Je kunt ook volstaan met het zakgeld in de 2de klas of zo.

Maar goed hier kreeg zoon toen hij naar de brugklas ging (nu tweede) 23 euro. Vijf euro is voor zijn belabonnement waar hij nooit overheen gaat (dat gaat dus rechtstreeks van zijn rekening). We hebben lang gesproken over hoeveel hij wil om zo nu en dan iets lekkers te kopen op school, ik weet niet meer wat het bedrag uiteindelijk is geworden maar tien euro had hij als zakgeld op de basisschool dus de rest is verhoging.

Hij weet dat hij in principe niet meer krijgt en hij weet ook dat hij van mij geen kleedgeld hoeft (wil hij niet).

Hij heeft drie maanden folders gelopen voor 10-15 euro per week maar is daar net mee gestopt (hij heeft het geld niet nodig). Hij pot veel geld op en kocht er in okt een ipod mee en nu door dat folderwerk heeft hij al weer 150 euro geloof ik.

Evanlyn

Evanlyn

12-12-2012 om 15:44

Hier

20 euro per maand. Wij kopen beltegoed (is bijna nooit op), eten en kleren. Puber koopt cadeautjes, make-up en verzorgingsproducten (grote kostenpost!), eten in de kantine als ze daar behoefte aan heeft (zie draadje boven), en spaart voor electronica.

nolly

nolly

12-12-2012 om 16:07

5euro

hier krijgen ze (14+17) ieder 5euro per week.
Mogen ze mee doen wat ze willen.
"moeten" alleen verjaardagskadootjes voor de andere 3gezinsleden kopen en graag een aardigheidje met kerst.

Beltegoed wordt door ons betaald (zolang ze er normaal mee omgaan).

Kleding wordt door ons betaald, maar willen ze duurder dan wij willen/kunnen betalen, dan mogen ze zelf bijleggen. (gebeurt eigenlijk bijna nooit)

Oudste heeft "bijverdienste" door in een band te zitten die betaalde optredens heeft.
Jongste helaas nog niets. Heeft er ook geen tijd voor, is te druk bezig met school.

15 euro

Mijn dochter die in de tweede zit krijgt 15 euro per maand. Daar mag ze mee doen wat ze wil, wij betalen haar kleding, kapper en schoolspullen en ze kan van thuis meenemen wat ze wil voor de lunch. Een mobiele telefoon heeft ze niet. Cadeautjes voor vriendinnen en familieleden, wat lekkers in de pauze, een keer naar de bios en alle verzorgingsspullen die wij niet standaard in huis hebben moet ze van haar zakgeld doen. Sparen doet ze niet, ze is erg ongeorganiseerd, impulsief en gul, dus er blijft niks van over.

skik

Elisa Gemani

Elisa Gemani

12-12-2012 om 16:32

Het lijkt mij wel relevant omdat een kind van 11 niet in alle opzichten gelijk is aan een kind van 13, 14 of 15 dat in de 2e zit. Zo krijgt hij minder zakgeld omdat hij jonger is, kan hij nog geen bijbaantje hebben omdat hij nog niet oud genoeg is etc. Nogal logisch.

Annet

Annet

12-12-2012 om 16:59

Elisa

Het gaat bij P. volgens mij om de vermelding van Gymnasium. Dat doet er niet toe.
Ik heb ook een versneld kind. Afhankelijk van het onderwerp vermeld ik òf leeftijd òf klas.
In geval van zakgeld zal voor mij de brugklas bepalend zijn en niet de leeftijd van mijn zoon.
In geval van kleedgeld zal de leeftijd waarschijnlijk wel verschil gaan maken (wel of niet groeispurt gehad, even wijs met geld uitgeven als met school)

Annet

Annet

12-12-2012 om 17:04

Hier vanaf brugklas

Krijgen ze 20 euro zakgeld per maand en 5 euro beltegoed. Het beltegoed wordt nu in een abonnement gestopt. Als het prepaid zou zijn, mocht het beltegoed ook aan andere dingen uitgegeven worden, zolang kind mij tenminste altijd kan bellen. De smoes dat het tegoed op was, wordt niet geaccepteerd.

Dit zakgeld blijft elk jaar gelijk. Als er meer nodig is, mogen ze zelf geld verdienen. Dat kan ook vanaf jonge leeftijd. Mijn oudste doet de strijk voor 5 euro per week. Dat kan ook als je 12 bent.

Zakgeld mag ook aan beltegoed besteed worden. Oudste betaalt verhoging van ab. zelf.

Van het zakgeld wordt betaald: eten/drinken buiten de deur, trein/bus indien voor de lol, cadeautjes voor vrienden en familie, sintcadeau, make-up, uitstapjes, etc.

Oudste is 15 en verdient 12 euro per week bij. Jongste gaat volgend jaar naar het VO. Die zal voorlopig wel genoeg hebben aan zijn zakgeld.

En hier...

Krijgt kind van 12 jaar, juist op middelbaar onderwijs 40 euro per maand.
Daar betaalt ze haar beltegoed van, cadeautjes en alles wat ze nog meer wil uitgeven. Als ze naar de bios wil of wil gaan zwemmen en zo. Alles waar ik van vind dat het niet perse nodig is maar wat zij wel vind. Als ik haar en haar zusje mee wil nemen naar de film betaal ik, als ze zelf naar de film willen breng ik ze heen en betaal allen voor zusje.
Ze krijgt 10 euro contant en de rest op de bank, dat wilde ze zelf zo. Ze heeft een pinpas en kan het zelf ook weer pinnen, maar die pas heeft ze nooit mee naar school. Oja, ze betaalt er ook de bus van, als zij vind dat ze niet met de fiets kan en ik vind dat het wel kan. Dat kost 4 euro op een dag.
Wij noemen het haar leefgeld..

P

P

12-12-2012 om 17:37

Precies annet

Of je hebt het over de leeftijd of over de tweede klas. Gymnasium is toch totaal niet van belang hier? Altijd maar dat 2gym erachter.

P

P

12-12-2012 om 17:39

Ciska

Dat geld van de bus heb ik overwogen en dat vind ik een lastige. Gelukkig heb ik een zoon die zonder moeite zijn 6,5 km fietst maar ook hier kost de bus heen en terug ruim 4 euro.

Ik kan zeggen dat IK betaal als IK vind dat hij met de bus moet (vorige week vrijdag, van hem hoefde het niet) en dat hij moet betalen als ik het niet nodig vind maar dat komt maar amper voor. Ik kan zo moeilijk berekenen hoeveel ik hem extra moet geven zodat hij het altijd zelf kan bepalen dat ik daar maar vanaf gestapt bent maar misschien doe jij het anders?

Mijn dochter

krijgt €30 per maand. Ze is net 13 en brugpieper. Daarvan moet ze betalen : beltegoed, kadootjes voor vriendinnen en voor vader/moeder/zus. Dingen als makeup, evt een keer uitgaan (bios/frisparty/zwembad en straks ijsbaan) zijn ook voor eigen rekening. Ze krijgt van ons kleding/schoenen en schoolspullen, tenzij ze die dan kwijt raakt, dan mag ze die fijn zelf betalen. Ze heeft nu nog samen met grotere zus een krantenwijk (één keer in de week) waar ze ongeveer €20 per maand mee verdient. Als ze naar school gaat kan ze gratis brood meekrijgen en/of fruit/schoolkoekje, wil ze deftig lunchen mag ze dat ook zelf bekostigen. Tot nu toe is ze behoorlijk zuinig, heeft ongeveer € 100 op haar rekening. Zakgeld is hier vanaf de brugklas ook bewust per maand en op haar eigen rekening met pinpas, om haar te leren budgetteren.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

12-12-2012 om 21:40

En hier

Vanaf de brugklas: 25 euro per maand. Hiervan moet worden betaald: kadootjes, schriften, agenda etc. voor school (eerste voorraad in brugklas hebben wij nog betaald), eten en drinken op school of bij sportwedstrijden (maar hij mag het natuurlijk ook gewoon van huis meenemen), beltegoed, bioscoop, zwembad en alles wat hij zelf maar nodig denkt te hebben. Heeft hij extra geld nodig, dan zoekt hij maar een baantje (is inmiddels 15, kan dus best).
Wij betalen: de grotere dingen voor school (woordenboeken, excursies), abonnement op de 7 Days, muziekles, sportclub.
Vanaf de derde klas is er 70 euro kleedgeld bij gekomen.

Tijgeroog

Tijgeroog

12-12-2012 om 22:55

Zo deden mijn ouders dat vroeger ook. Ik moest tien km fietsen, door de weilanden,, en daar had ik niet altijd zin in. Ik kreeg de bus betaald als daar goede redenen voor waren: veel wind (meetbaar, windkracht 8 of meer 's ochtends op de radio), toen ik met m'n been in het gips zat, of bij andere serieuze blessures. Sneeuw is nooit sprake van geweest, maar als het extreem koud was (min 10 denk ik, hadden we geen afspraken over gemaakt) ook. Of als er bv s avonds een activiteit op school was en ik tussendoor niet naar huis ging.
En als m'n ouders niets betaalden ben ik altijd op de fiets gegaan.

Vic

Vic

12-12-2012 om 22:59

Hier

Dochter (13, 2 atheneum met latijn, alleen maar voldoendes) krijgt 12,50 zakgeld en 50 euro kleedgeld per maand. In de praktijk geeft ze wel eens zakgeld uit als kleedgeld en v.v. maar vooralsnog komt ze ermee uit. Ik heb wel laatst een paar hemdjes voor haar gekocht en vandaag 2 paar handschoenen, maar die gebruik ik zelf ook als dat zo uitkomt. Schoolspullen en beltegoed betaal ik, tenzij ze de derde passer in een schooljaar sloopt. Zo nu en dan geef ik haar nog wat extra's om iets te eten/drinken te kopen op school (dat dan vaak als de voorraad thuis uitgeput is).

Met de bus..

Dochter moet 8 km fietsen langs weilanden en bos en fietst bij voorkeur mee met oud klasgenoot die nu in een andere klas zit,tijden wijken dus wel eens af. Ik wil niet dat ze alleen fietst. Als andere meisje dus niet meefietst moet ze dus een ander groepje benaderen om mee te fietsen. Dat wil ze liever niet want gaan vaak te laat weg en komen vaak te laat.Als ik altijd de bus zou betalen zou ze op die dag dus met de bus gaan omdat ik degene ben die niet wil dat ze alleen fietst.
Ze is nu twee keer met de bus gegaan waarvan ik een keer heb betaald. Ze ziet nu ook wel de nadelen van de bus, want bushalte is zeker een km hier vandaan en als je niet kunt fietsen naar school kan dat ook niet naar de bus en gaat ze lopen. Met de zware tas...heb zo'n idee dat ze steeds minder met de bus zal gaan.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

12-12-2012 om 23:22

Hier, 14 en in de derde

Zes euro per week zakgeld en 15 euro prepaid beltegoed. Belt 'ie minder dan kan het zo bij het andere geld. Als hij niet kan bellen is door te weinig wordt het stop gezet.
Snoep, snaai, cadeaus, uitjes, bus (naar bioscoop) betaalt hij zelf. Hij mag van thuis eten meenemen maar doet dit vaak niet.
Kleding, sportspullen en schoolspullen kopen wij, tenzij kwijt of kapot. Ik zou niet weten hoe ik kleedgeld moet introduceren, hij is van de een na grootste kindermaat in het voorjaar naar nu een herenmaat s/m/44 gegaan. Dat kan je met kleedgeld toch nooit opvangen?

Rosa van der Zanden

Elisa Gemani

Elisa Gemani

13-12-2012 om 00:16

P (ot)

Je zit weer eens spijkers op laag water te zoeken. Zoon zit gewoon in 2 Gym; waarom is het wel ok als men vermeldt 1 Havo, 3 VMBO, 2 Atheneum en mag 2 Gym ineens niet? Het is gewoon een schooltype/leerrichting; niets meer en niets minder. En waarom is het ook handig om erbij te zetten? Omdat de meeste mensen er logischerwijze van uitgaan dat een kind van 11 nog op de basisschool zit (zoals men ook specificeert in de onderverdeling van deze rubriek en die van "Basisschoolleeftijd". Als jij of anderen er meer achter zoeken is dat jammer en onnodig. Ik specificeer zoals ik wil; ADHD, OCD, hb, 2 Gym, blauwe ogen of whatever. Als dat je niet bevalt lees je er maar over heen of helemaal niet. En laat het nu maar verder rusten want dit futiele verschil in mening over semantiek maakt het draadje er niet overzichtelijker/leesbaarder op...

Opmerkelijke puberuitspraak

van zoon (15) tegen zijn broertje van 12: "Als je vindt dat je te weinig zakgeld krijgt, moet je erbij gaan werken. "
Betreffende zoon vindt zijn 17,50 p/m ook dik voldoende. 12-jarige krijgt 2 euro p/w. Cadeautjes en kleding betalen ze er niet van. Bios, uitgaan, telefoon wel.

Zakgeld/kleedgeld

Jongste (14) krijgt 20 euro zakgeld en 40 euro kleedgeld. Daarvan moet ze bekostigen: die 20 euro voor kadootjes voor alles waar ze naartoe moet, een keertje bios, uitgaan of zwemmen. Ze mag van huis alles meenemen, ook voor zwemmen b.v. een zakje chips en voor school brood.
Als de hoeveelheid kadootjes een maand enorm is draag ik wel wat bij (b.v. nu deze maand, 4 verjaardagen en nog sintvieringen erbij) maar dat gaat in overleg.
Van het kleedgeld moet ze zelf de 'bovenkleding' kopen en betalen. Wij betalen: sokken, ondergoed, jassen, schoenen.
Dat kleedgeld gaat prima, het zakgeld wat minder omdat ze gewoonweg teveel sociaal leven heeft. Deze maand had ze 4 sintvieringen waarvoor ze was uitgenodigd en met kerst 3 kerstvieringen! En ze wil al die vieringen nog bijwonen ook....Daar zijn we druk mee aan het leren dus dat ze soms ook gewoon 'nee' moet zeggen. Maar dat vind ze 'zielig' voor diegene die haar uitnodigen, werk aan de winkel dus.
Ze heeft los-vaste bijbaantjes, zoals oppassen, hond uitlaten en nu in deze feestmaand 'kadootjes inpakken'. Gemiddeld verdient ze daar zo'n 15 euro per maand mee.
groeten albana

Yura

Yura

13-12-2012 om 09:34

Hier

Hier krijgt zoon (14, 3e voortgezet onderwijs) 5 euro per week en dochter (13, 2e voortgezet onderwijs) 6 euro per week. Het telefoonabonnement wordt ook door ons betaald en dat is ook gelijk de reden waarom zoon minder zakgeld krijgt, die wilde een duurdere telefoon. Ze betalen wel alles zelf, cadeautjes voor vrienden, iets lekkers halen op school, naar de bios, entree schoolfeest etc. Zoon heeft altijd geld over, dochter nooit. Nu geven meisjes ook veel meer geld uit aan frutsels denk ik, weer een andere kleur nagellak, die echt nog niet tussen de andere 149 flesjes zit of een oorbelletje of een zakje snoep omdat vriendin d'r beugel eruit is etc.

Tijgeroog

Tijgeroog

13-12-2012 om 12:03

Elisa (ot) (en p)

Ik ga me er ook even mee bemoeien. Ik denk dat P het idee heeft dat jij dat gymnasium heel belangrijk vindt, omdat je dat steeds noemt, en dat ze daar problemen mee heeft. Als je 2e klas ofzo zou schrijven zou dat opgelost zijn, maar misschien (ik ga lekker door met voor iedereen invullen) ben jij dan bang dat mensen denken dat het om de basischool gaat, terwijl je het juist essentieel vindt dat in het verhaal meegenomen wordt dat het om een middelbareschool kind gaat. 2e klas middelbare school zou dus ook kunnen, maar bekt en typt niet zo lekker als gym 2.
Kortom, geen oplossing, misschien wel wat meer begrip voor elkaar?

Maylise

Maylise

13-12-2012 om 12:38

Hier

Mijn twee jongsten (15 en 12, allebei middelbare school) hebben rond de 40-50 euro per maand te besteden. Ze krijgen van ons 5 euro zakgeld per week en van mijn moeder krijgen ze ook zo'n 5 euro. In een goede maand zitten ze dus zo op 50 euro. Werken doen ze niet.

Hiervan moeten ze betalen: cadeautjes voor vrienden/vriendinnen/familie, beltegoed, fuifjes/uitjes met vrienden, eten/iets lekkers buiten het huis (maar ze kunnen natuurlijk altijd alles van huis meenemen) en wat ze nog meer nodig hebben.

Vervoerskosten naar school betaal ik (fietsen is geen realistische mogelijkheid) evenals spullen voor school en sport. Althans de basisspullen. Willen ze extra veel of extra dure dingen dan betalen ze het zelf.

Elisa (ot)

Ik kan mij wel iets voorstellen bij de irritatie van P. Een enkele keer doet het ter zake, maar je hebt de gewoonte om bij ieder berichtje over wat dan ook leeftijd, klas en vaak ook nog een half alfabet op te sommen. Dat riekt op een gegeven moment wel een beetje naar interessant doenerij...

Vic

Vic

13-12-2012 om 14:46

Mtrm

Jij bent een beetje een zeurtje, of in ieder geval bovenmatig aan het reguleren terwijl je zelf ook bepaald niet onbevooroordeeld bent.
Mag ik dat zeggen? Ja dat mag ik zeggen.

Mtrm

Oh ga je weg? Nou jammer hoor, maar het ga je goed verder. Daaag!

Vic

Vic

13-12-2012 om 15:03

Mtrm

Volgens mij wordt hier over het algemeen respectvol met elkaar gediscussieerd, met af en toe een gevatte opmerking. Daar is niets mis mee, dat zorgt voor wat prikkeling, en we hoeven hier tenslotte niet op een afsstandelijke beleidsmatige manier met elkaar te praten.
Als ik nu erken dat ik soms een hork ben, geef jij dan toe dat je wel eens zeurt? En dan doe je gewoon gezellig weer mee, want het is wel eens verfrissend, een andere mening.

Maylise

Maylise

13-12-2012 om 15:11

Nou

Ik hou wel van een stevige discussie maar dan wel inhoudelijk. Niet over of iemand de leeftijd/klas/schooltype van kind wel of niet vermeld. Dat leidt alleen maar af van de kern van de discussie. Wat dat betreft ben ik het dus ook wel met MTrm eens en ik vind de reacties op haar ook wat kattig. Moet iedereen zelf weten maar het is jammer dat juist dit soort berichten een goede inhoudelijke discussie of informatie uitwisseling in de weg staan.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

14-12-2012 om 00:37

Food for thought mtrm

Jammer dat je de handdoek in de ring gooit.

Ik vond je jammer-berichtje namelijk erg verfrissend. Ik denk/hoop dat dit hier niet altijd zo is en blijft maar dat je toevallig net een slechte week hebt uitgezocht om hier te komen. Ik neem tenminste aan dat je nieuw bent hier. Of vergis ik me?

In ieder geval vind ik het heel fris om te lezen hoe een nieuwkomer er tegen aankijkt. Ook al krijgen we er dan met zijn allen van langs...

Hm beetje ot

Wat een raar draadje met die ot reacties. Echt flauw om iemand die er iets van zegt, ook nog te gaan uitjouwen.
Internet blijft een tricky medium..
Ik ga een gezellig draadje opzoeken

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.