Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Zakgeldperikelen puber.

Hier zijn ongetwijfeld al talloze topics over geweest, maar ik kan niets recents vinden. 

Mijn zoon is 14 en we hebben nu al een tijdje doorlopend een discussie over zijn zakgeld. Uiteraard krijgt iedereen in zijn klas/vrienden veel meer dan hij. Dat soort verhalen kent iedereen wel denk ik, maar ik hoorde nu laatst van een aantal ouders van die vrienden dat zij dus inderdaad wel echt wat meer krijgen met dezelfde uitgaven. 

Momenteel krijgt hij 35 euro per maand en daar moet hij cadeautjes voor kopen voor het gezin (totaal 4 mensen per jaar) en verder is het gewoon voor hem zelf en voor als hij wat lekkers wil kopen op school bijvoorbeeld. Een aantal van zijn vrienden krijgen blijkbaar 25 euro per week en dan nog een keer rond de 35 euro per maand voor uitjes ed. 

Wat is wijsheid in dit geval? Pas ik het alsnog aan, zodat hij wat meer in lijn zit met zijn vrienden of is het gewoon wel prima zo en krijgen zij gewoon een erg hoog bedrag? Ik vind het lastig. Wat zouden jullie doen?

Hij maakt trouwens erg lange dagen op school, waardoor een baantje er nog niet echt inzit momenteel. Hij heeft in de zomer wel een folderwijk gelopen, maar dit is met school en sport momenteel niet te combineren. 

Ik ben benieuwd naar jullie inzichten en hoe jullie dit aanpakken met jullie pubers.


Ik weet niet meer wat het nibud zegt maar daar kun je kijken naar het gemiddelde.
Ik dacht dat zoon toen 40 euro per maand zakgeld kreeg en 50 kleedgeld. 

Het bedrag is idd ook afhankelijk van wat ze er mee moeten doen. Maar 1x naar de bioscoop is al meer dan 10 euro voor een kaartje. 
En ook natuurlijk en dat is het belangrijkste wat zit er in jullie portomonee.

Als er in een gezin meer te besteden is dan zijn de zakgeld bedragen vaak ook hoger. 

Ik persoonlijk vind 35 euro best wel aan de lage kant. Is afgerond 8 euro per week. 
Gezien alles zoveel duurder is geworden, de afgelopen twee jaar, zou ik zoon zelf een hoger bedrag geven per maand. 
Hij krijgt geen kleedgeld? 

Wat doet hij met zijn geld? Gooit hij het over de balk of geeft hij het bewust uit? Als hij het goed besteedt zou ik eerder geneigd zijn om hem meer te geven.

25 per week vind ik erg veel maar ik weet niet wat die kinderen ervan moeten kopen.

Ik zou hem 10 euro per week geven dan kom je hem toch een beetje tegemoet.

Ik kreeg op die leeftijd 40 gulden zakgeld en 100 gulden kleedgeld. 
Met de waarde van toen naar nu zou dat uitkomen op 88 euro zakgeld en 221 euro kleedgeld. Daar moest ik wel alles voor kopen. In deze tijd zou ik dat trouwens niet aan een kind geven.

Als je zoon ook nog 4 cadeautjes per jaar moet kopen dan vind ik persoonlijk 35 euro per maand weinig. Weet niet wat jullie cadeau-budget is, maar misschien een verhoging van een tientje doen en dan zelf iedere maand dat tientje apart houden voor hem op een rekening voor cadeaus?

Ik vind het weinig, maar wie ben ik om daar over te oordelen. Ik kan niet in je portemonnee kijken. Je moet doen wat voor jou te doen is en redelijk voelt.  Hier kregen ze vanaf de start middelbare school al 10 euro per week, toen waren ze 12. Op hun 14e zal het ongeveer 60 euro zakgeld per maand zijn geweest. 

De tip is al gegeven: kijk op de website van het Nibud. 
Mijn kinderen kregen op die leeftijd van mij een vergelijkbaar bedrag als jouw zoon, met inflatie erbij zou dat nu zo'n €50 per maand zijn. Dat was voor cadeautjes (ook vrienden) en beltegoed,  en wat overbleef was voor de lol. Soms gaf hun vader wat extra. Als jullie het zelf kunnen missen, zou je hem dus wel een beetje tegemoet kunnen komen. Overigens: €25 per week en nog €35 per maand daar bovenop lijkt me wel héél riant, en misschien wel uit een dikke duim gezogen, tenzij het inclusief kleedgeld is.

Ik gaf op die leeftijd per maand kleedgeld (40 EU), kadogeld (15), en zakgeld (15), dat is vertaald naar prijzen van nu. Als iemand van 14 naar verjaardagen van vrienden gaat, wel eens een bioscoop wil bezoeken en anderszins op pad wil heb je dat wel nodig. Over het kleedgeld kun je afspreken wat er wel invalt (winterjas? Schoenen? Rugzak?) en wat niet (sportkleding?). Dan lopen ze er misschien niet altijd gloednieuw bij maar zodra ze modegevoelig worden kunnen ze zelf hun stijl ontwikkelen en je hebt niet steeds al die onderhandelingen. Mijn zoons kochten bv samen nieuwe onderbroeken omdat ze toch dezelfde maat en kleur hadden…

Notsocool

Notsocool

26-09-2023 om 16:08 Topicstarter

Dank voor de snelle reacties. 

Ik had inderdaad al bij het Nibud gekeken, daar geven ze aan 22-25 euro per maand.

Met cadeautjes bedoel ik echt een kleinigheidje van rond de 5 euro hoor, dus dat valt mee, 20 euro per jaar op 420 euro.

Hij doet niet heel veel bijzonders met zijn geld, het gaat grotendeels op aan de schoolkantine/broodje halen bij supermarkt tijdens schooltijd en af en toe koopt hij een keer een spelletje. Verder hoeft hij er ook niets van te betalen. Uitjes betaal ik, cadeautjes voor feestjes ook, abonnement betaal ik en kleedgeld heeft hij geen interesse in en hoeft voor mij ook nog niet per se. 

Ik heb er op zich niet zoveel problemen mee om hem meer te geven, maar ik merk dat het mij gewoon tegenstaat dat ik hem dan meer geef, zodat hij nog meer broodjes kan kopen oid? Maar zakgeld geven met allerlei voorwaarden zie ik ook geen heil in. Ik vind het lastig. Misschien moet ik het zoals hierboven geschreven ook meer opsplitsen in kantinegeld en zakgeld.

Ik zou, in deze tijd, hem €50,- per maand geven. Heeft hij ook wat meer speling voor de cadeautjes. Maar goed, je moet het maar wel kunnen missen natuurlijk en er zelf achter staan. 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

26-09-2023 om 16:10

Als je gemiddelden wilt weten is Nibud inderdaad een goed startpunt.
Maar... 

  1. Wij kunnen niet in jouw portemonnee kijken. Wat niet kan, kan niet. Kind heeft een dak boven zijn hoofd, elke dag te eten en ik neem aan ook een gevulde kledingkast. Al het andere is in zekere zin "luxe", en afhankelijk van wat jullie kunnen en willen geven
  2. Komt je zoon ook echt geld tekort? Of vindt hij dat hij hoe dan ook net zoveel "als iedereen" moet krijgen? Vraag hem eens een overzicht te maken van al zijn uitgaven per maand. Wat moet hij zelf betalen (van zakgeld of bijbaantje), betalen jullie ook nog dingen voor hem los van het zakgeld (telefoonabonnement, nieuwe telefoon, sportclub etc). Als jullie daar veel aan bijdragen zou je ook kunnen overwegen zijn zakgeldbedrag te verhogen, maar hem vervolgens zelf een deel van die dingen te laten betalen. Vestzak broekzak natuurlijk, maar gevoelsmatig ligt dat misschien anders.
ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

26-09-2023 om 16:16

Precorona had ik nog pubers in huis. En een minimuminkomen, dus weinig ruimte voor extraatjes. Pubers kregen 50 euro per maand totaal (zak- en kleedgeld). Daar moest ook het telefoonabonnement van betaald worden. Kost, inwoning, school, sport, fiets betaalde ik uiteraard. Verder moesten ze inderdaad behoorlijk zuinig aan doen hiermee. Of een bijbaan zoeken. De een leefde zeer zuinig (kringloopwinkel, lunch van huis mee etc), de ander wilde meer "luxe" en zocht dus al snel een bijbaan. Zelfs met 1-2 avonden per week (of een weekenddag) leverde dat al snel meer op dan het hele zakgeldbedrag.

35 euro om te besteden aan croissantjes bij de appie of de lidl, want daar draait het op uit, vind ik meer dan genoeg. 

Zakgeld is ook leergeld he? Een puber “hoort” daar af en toe ook onverstandig mee om te gaan. Dus uitgaven die in jouw ogen onzinnig zijn, daar ontkom je niet aan. 

Coreopsis schreef op 26-09-2023 om 16:16:

Precorona had ik nog pubers in huis. En een minimuminkomen, dus weinig ruimte voor extraatjes. Pubers kregen 50 euro per maand totaal (zak- en kleedgeld). Daar moest ook het telefoonabonnement van betaald worden. Kost, inwoning, school, sport, fiets betaalde ik uiteraard. Verder moesten ze inderdaad behoorlijk zuinig aan doen hiermee. Of een bijbaan zoeken. De een leefde zeer zuinig (kringloopwinkel, lunch van huis mee etc), de ander wilde meer "luxe" en zocht dus al snel een bijbaan. Zelfs met 1-2 avonden per week (of een weekenddag) leverde dat al snel meer op dan het hele zakgeldbedrag.

Dit hebben wij ook gedaan.  €60 zak en kleedgeld en dat was passen en meten maar ze kwamen er mee uit.  Thuis en op school WiFi en voor onderweg een beetje op een prepaidkaart. Nu ze wat verder reizen voor school en een bijbaan hebben kunnen ze zich en klein abonnement veroorloven. 

De consequentie was wel dat er ook op een dagje weg met vrienden brood meegenomen werd en weet niet altijd een horecalunch in zat financieel.

Oudste is nu 21 en kan er nog steeds mee rond komen. We hebben vanaf 12 jaar nooit het bedrag verhoogd. Wilden ze meer dan moesten ze zelf voor inkomen zorgen. 

Ik heb destijds met mijn ouders een begroting gemaakt voor zak en kleedgeld. Weet nog dat mijn moeder veel rekende voor kleding, dus daar kocht ik als tiener 3 ipv 1 shirt van 

Voor zakgeld kan je dus hetzelfde doen, bijvoorbeeld: 
- 1 keer uitje (film) oid: 15 euro. 
- snack op school: 20
- telefoon: 10
- gem 1 cadeautje per maand: 5

Kom je in tota op 50 euro. Daarbij kan je ook kosten bespreekbaar maken die hij zelf moet verdienen (zoals vaker dan 1 keer naar de film). 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.