Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Zakgeldperikelen puber.


Hier krijgt puber alleen zakgeld, E50 per maand. Hier betaalt ze halverwege de maand kleine bijdrage telefoon (E5)  van. Maar ook haar uitjes en cadeautjes voor ons maar ook voor haar vrienden . En dingen als make-up etc. 
Ze redt het hiermee. 
Wij hebben het expres toen verhoogd, zodat ze ons niet meer hoefde te vragen voor geld voor bios,concert etc. Want dat wilde ze vaker dan dat ik kon bekostigen. En nu kan ze zelf het budget overzien en haar keuzes hierin maken. 

Meer dan zat 35 euro voor snoep en frikadelbroodjes. Leer hem zelf een lekkere lunch thuis te maken voor op school. Scheelt hem in zijn budget. 

wij geven 12,50 per maand. En dan betalen wij los uitjes etc. Anders gaat hij niet en koopt hij alleen maar prul. Dus liever zo, ook om contact met vrienden te onderhouden. Hij vindt dit lastig. En kadogeld krijgt hij ook apart. Hij is altijd een ekster geweest en nu moet hij echt keuzes maken wat hij koopt. 

Moederkareltje schreef op 28-09-2023 om 13:59:

Meer dan zat 35 euro voor snoep en frikadelbroodjes. Leer hem zelf een lekkere lunch thuis te maken voor op school. Scheelt hem in zijn budget.

Als puber nam ik 8 goed belegde boterhammen mee naar school (veelal kaas en eieren) maar eind van de dag had in toch een hongerflauwte terwijl ik nog een uur moest fietsen. 

Neem aan dat die 35 euro niet alleen voor snaai zijn maar ook voor spullen waar ie voor spaart en voor kadootjes heb ik ook voorbij zien komen. 

Wij zagen wel dat met het ouder worden dat eten kopen onderweg ook wel wat minder werd. Hangt ook van het rooster af natuurlijk, als je om 2 uur uit bent en weet dat er thuis een grote pan heerlijke maaltijdsoep op je wacht dan sla je eerder een kaasbroodje van de Jumbo over dan wanneer je alleen maar droog brood met pindakaas bij je hebt en je moet nog tot 5 uur… 
tegen de niet te stelpen puberhonger hadden wij bij die middelbare schoolleeftijd thuis zoveel mogelijk eten klaar staan zoals overgebleven pasta of stamppot, maaltijdsoep of hartige taart. Dan konden wij daar het groentegehalte  van bepalen en ook de prijs. Een uur na het avondeten kwam de eerste dan alweer naar beneden “is er nog wat” en zo ging er heel wat voer doorheen. Leuke tijd, kon je veel kookkunst in kwijt.
Inmiddels eten ze niet zoveel meer, alleen de jongste groeit nog maar die neemt geen tijd om te eten en ook niet om tussendoortjes te kopen dus die heeft wel wat ondergewicht helaas.

AnnaPollewop schreef op 28-09-2023 om 14:57:

Wij zagen wel dat met het ouder worden dat eten kopen onderweg ook wel wat minder werd. Hangt ook van het rooster af natuurlijk, als je om 2 uur uit bent en weet dat er thuis een grote pan heerlijke maaltijdsoep op je wacht dan sla je eerder een kaasbroodje van de Jumbo over dan wanneer je alleen maar droog brood met pindakaas bij je hebt en je moet nog tot 5 uur…
tegen de niet te stelpen puberhonger hadden wij bij die middelbare schoolleeftijd thuis zoveel mogelijk eten klaar staan zoals overgebleven pasta of stamppot, maaltijdsoep of hartige taart. Dan konden wij daar het groentegehalte van bepalen en ook de prijs. Een uur na het avondeten kwam de eerste dan alweer naar beneden “is er nog wat” en zo ging er heel wat voer doorheen. Leuke tijd, kon je veel kookkunst in kwijt.
Inmiddels eten ze niet zoveel meer, alleen de jongste groeit nog maar die neemt geen tijd om te eten en ook niet om tussendoortjes te kopen dus die heeft wel wat ondergewicht helaas.

De befaamde puber-factor bij het bepalen van het familie-voedselbudget. Want tjee wat kunnen die pubers veel verstouwen op een dag, niet alleen ongezond maar ook in gezond eten ze echt gewoon veel. 

Ysenda schreef op 28-09-2023 om 16:46:

[..]

De befaamde puber-factor bij het bepalen van het familie-voedselbudget. Want tjee wat kunnen die pubers veel verstouwen op een dag, niet alleen ongezond maar ook in gezond eten ze echt gewoon veel.

Als ik nu terugkijk naar wat ik zelf als puber at (gezond en ongezond) vraag ik me soms af waarom ik toen niet 100 kg woog, maar al die energie is de lengte in gegaan. 

Neweve schreef op 28-09-2023 om 17:55:

[..]

Als ik nu terugkijk naar wat ik zelf als puber at (gezond en ongezond) vraag ik me soms af waarom ik toen niet 100 kg woog, maar al die energie is de lengte in gegaan.

Toen wij puber waren trapten we op een conventionele fiets 11 km heen en 11km terug naar school.  In die tijd waren de fietsen ook nog zwaar. 

6 Boterhammen in de trommel,  en krentenbol en je kocht nog een roze koek in de kantine. 

Voordat je thuis was had je alle calorieën al verbrand. 

Nu gaan veel pubers (de mijne niet) op een elektrische fiets ook als ze op de hele dag nog geen 10 km fietsen. Dat moet je als ouder en rem op het snaaien zetten om te zorgen dat ze slank blijven. 😉

Als een puber honger heeft, zou ik dat hongergevoel proberen te stillen met bij voorkeur gezonde dingen en af en toe wat ongezonds. Maar niet door heel veel zakgeld te geven dat alleen maar op gaat aan zoete en vette troep. Ik koop als ouder liever extra brood/yoghurt/kwark/soep/fruit/groenten dan snoep/koek/chips.

MamaE schreef op 28-09-2023 om 21:14:

Als een puber honger heeft, zou ik dat hongergevoel proberen te stillen met bij voorkeur gezonde dingen en af en toe wat ongezonds. Maar niet door heel veel zakgeld te geven dat alleen maar op gaat aan zoete en vette troep. Ik koop als ouder liever extra brood/yoghurt/kwark/soep/fruit/groenten dan snoep/koek/chips.

Als puber had ik behoefte aan stevig voedsel, groente was omdat het moest maar daar ga je geen energiedip mee oplossen. Ik was tot begin 20 heel mager met 52 kilo ondanks dat ik als een bootwerker at. Helaas is mijn stofwisseling veranderd maar mijn eetlust niet....

redbulletje schreef op 28-09-2023 om 21:36:

[..]

Als puber had ik behoefte aan stevig voedsel, groente was omdat het moest maar daar ga je geen energiedip mee oplossen. Ik was tot begin 20 heel mager met 52 kilo ondanks dat ik als een bootwerker at. Helaas is mijn stofwisseling veranderd maar mijn eetlust niet....

Ik kreeg hier dan ook altijd aansporingen om meer kaas in de stamppot te doen. Het was nooit genoeg. En meer noten natuurlijk. Voordeel van maaltijdsoepen en stamppotten en pastaschotels vond en vind ik dat je er stiekem toch heel veel groenten in kan doen maar ook de nodige brandstof in de vorm van kaas, noten of vlees of vis. En het kost je minder kapitalen dan dat ze steeds snaai pakken. Drinken is bij ons nog steeds standaard  aanmaaklimonade, fris is voor het lekker. Anders zouden er liters en liters fris doorheen gaan op een dag. Siroop is al redelijk prijzig. 
De een kocht daarnaast toch graag wat lekkers (dat dan half op ging) terwijl de ander dat zonde van zijn geld vond en nummer drie nooit geld had… vrij verschillend dus.

Ik mis die tijd wel een beetje, nu is het vaak hard werken om kliekjes op te krijgen voor ze verlopen. De gewoonte om grote hoeveelheden te koken slijt maar langzaam.

Ik geef mijn brugklasser 20 euro per maand zakgeld. Daar moet hij ook kadootjes van kopen. De telefoon betalen wij nog.

Daarnaast krijgt hij 30 euro voor OV-kosten. Dat is genoeg om ongeveer de helft van de schooldagen met de metro te gaan (met 33% leeftijdskorting). Als hij alle dagen fietst, dan kan hij van dat geld elke dag een kleine snack kopen, maar zeker geen volledige lunch.

Daarmee heeft 'ie meer budget dan de meeste klasgenoten, maar goed, hij krijgt ook meer lichaamsbeweging...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.