Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Zakgeldperikelen puber.


Dochter van 14 euro krijgt 15 euro per week en 70 euro kleedgeld per maand. Haar kleedgeld spaart ze meestal 2 a 3 maanden op en gaat dan flink shoppen.
Haar zakgeld geeft ze uit aan onzin en eten. Ze hoeft er geen cadeautje van te kopen of uitjes ervan te betalen. 
Uitjes betalen wij. 
Het leven is duur, dus ook voor tieners.
Het nibud heb ik zelf nooit als lijdraad gebruikt. Daar vind je gemiddelde bedragen die ik persoonlijk erg laag vind.

Notsocool schreef op 26-09-2023 om 19:21:

[..]

35 euro is ook niet heel veel, maar hij hoeft er ook bijna niets van he. Geen uitjes niks.

Als je langzamerhand wat meer geld geeft en daar ook meer zaken inschuift die hij dan zelf moet betalen, kan hij een beetje rustig leren om met geld om te gaan en voor uitjes te sparen. En hij hoeft niet overal tekst en uitleg bij te geven, dat is voor hem ook wel prettig misschien.

Onze 13 jarige krijgt 40 euro per maand
25  is zakgeld, de andere 15 verdient hij door te helpen met folders rond brengen 
Telefoon betalen wij.
En ook geen kleedgeld, hij heeft een hekel aan winkelen en heeft het liefst dat ik zorg dat zijn kast gevuld is.

Hier krijgt de 17 jarige 35 euro zakgeld, 50 euro kleedgeld en 25 euro op zijn spaarrekening per maand. Los sparen wij ook nog voor hem een beetje. Wil hij meer dan moet hij gaan werken en daar is hij hard naar op zoek gelukkig. Overigens koop ik kadotjes gewoon voor mij en mijn partner dus daar hoeft kind niet aan mee te betalen. Verder betalen wij alle overige kosten zoals school, sport, abonnementen etc. Ook schoenen, jas en ondergoed hoeft hij niet zelf te halen.

Onze 16-jarige krijgt 25 euro in de maand. Verschil is echter dat onze zoons al vanaf hun 13e een folderwijkje deden (paar uurtjes) en vanaf hun 16e bij de supermarkt aan de slag gingen. Naast die 25 euro hadden/hebben ze dus veel meer te besteden. Tel daarbij geld van opa en oma af en toe, verjaardagsgeld… Ze hebben bij vlagen meer op hun spaarrekening staan dan wijzelf  

Ali

Ali

26-09-2023 om 22:07

Ik snap de wens van je zoon goed om broodjes ed te kopen tijdens de lunch op school. Ik had het zakgeld van mijn puber destijds ‘opgedeeld’ in zakgeld en lunchgeld. Het lunchgeld was een paar euro per week om een of twee keer in de week iets ‘gezonds en vers gemaakt’ te kopen in de kantine of de supermarkt. En als ie dat niet deed, en zijn eigen brood smeerde, had ie meer zakgeld. Het voelde voor hem als extraatje / verwennerij voor op school.
Dus mocht je hem een ophoging geven, kan dat wellicht lunchgeld zijn.

Wij geven de kinderen ieder €85. Alledrie in de puberleeftijd. Ze geven alledrie niets om kleding dus hebben royaal genoeg. Ze hebben ook alledrie een bijbaantje. We hebben geen aparte bedragen afgesproken voor kleed -en zakgeld, het is een bedrag voor alles. 
Wij betalen wel het telefoonabonnement nog en schoolspullen.

leuk om al die verschillende manieren te lezen.
Hier 8,50€ zakgeld per week voor de tieners, de hele middelbare schooltijd. Dat was eerst opgedeeld in zakgeld en lunchgeld. Op hun verzoek is het samengevoegd en sindsdien kopen ze hooguit 2x/jaar iets te eten of drinken op school. Nemen alles van huis mee.
Ze betalen er alle cadeautjes van, ook voor vrienden, en hun eigen uitjes. Wij betalen alle andere dingen.
Het klinkt wat spartaans in vergelijking met sommige andere bedragen die ik hier lees, maar ze sparen er zelfs van. 
zodra ze willen mogen ze kleedgeld, dat is 60€ per maand inclusief alles behalve wedstrijdkleding voor sport.
Telefoon betalen wij.
Als dit niet genoeg is gaan ze werken.

Bloem75 schreef op 26-09-2023 om 19:37:

Dochter van 14 euro krijgt 15 euro per week 

Wat een goedkope dochter 😂

Notsocool

Notsocool

26-09-2023 om 23:31 Topicstarter

Ik vind het heel leuk om alle verhalen te lezen. 

Het valt mij wel op dat de meeste pubers dus niet zoveel eten/lekkers lijken te halen vergeleken met die van mij.🙈 Ik dacht eerst dat na de brugklas de nieuwigheid er wel af zou zijn, maar dit lijkt niet het geval. Hij neemt trouwens ook gewoon brood ed. mee van huis, maar blijkbaar heeft hij altijd nog trek. Ik moet wel zeggen dat het hier vrij normaal lijkt om vaak iets te halen in de kantine of in het centrum. De school is op nog geen tien minuten lopen van het centrum, dus dat helpt ook niet natuurlijk. 

Trijsje schreef op 26-09-2023 om 23:25:

[..]

Wat een goedkope dochter 😂

😂😂 foutje. Maar het leest wel leuk. 

Notsocool schreef op 26-09-2023 om 23:31:

Ik vind het heel leuk om alle verhalen te lezen.

Het valt mij wel op dat de meeste pubers dus niet zoveel eten/lekkers lijken te halen vergeleken met die van mij.🙈 Ik dacht eerst dat na de brugklas de nieuwigheid er wel af zou zijn, maar dit lijkt niet het geval. Hij neemt trouwens ook gewoon brood ed. mee van huis, maar blijkbaar heeft hij altijd nog trek. Ik moet wel zeggen dat het hier vrij normaal lijkt om vaak iets te halen in de kantine of in het centrum. De school is op nog geen tien minuten lopen van het centrum, dus dat helpt ook niet natuurlijk.

Dit was in de jaren 90, toen ik jong was, al heel normaal hoor. Volgens mij is het nooit veranderd. Ik heb een achtergrond in het onderwijs en het is echt heel gebruikelijk. Vroeger en nu nog steeds. 

Ali

Ali

27-09-2023 om 07:54

Notsocool schreef op 26-09-2023 om 23:31:

Ik vind het heel leuk om alle verhalen te lezen.

Het valt mij wel op dat de meeste pubers dus niet zoveel eten/lekkers lijken te halen vergeleken met die van mij.🙈 Ik dacht eerst dat na de brugklas de nieuwigheid er wel af zou zijn, maar dit lijkt niet het geval. Hij neemt trouwens ook gewoon brood ed. mee van huis, maar blijkbaar heeft hij altijd nog trek. Ik moet wel zeggen dat het hier vrij normaal lijkt om vaak iets te halen in de kantine of in het centrum. De school is op nog geen tien minuten lopen van het centrum, dus dat helpt ook niet natuurlijk.


Hier ook hoor, vrijwel dagelijks. In de praktijk betekende dat dus dat al zijn lunchgeld en een deel van zijn zakgeld opging aan eten en snacks uit de kantine of de supermarkt.

Notsocool schreef op 26-09-2023 om 23:31:

Ik vind het heel leuk om alle verhalen te lezen.

Het valt mij wel op dat de meeste pubers dus niet zoveel eten/lekkers lijken te halen vergeleken met die van mij.🙈 Ik dacht eerst dat na de brugklas de nieuwigheid er wel af zou zijn, maar dit lijkt niet het geval. Hij neemt trouwens ook gewoon brood ed. mee van huis, maar blijkbaar heeft hij altijd nog trek. Ik moet wel zeggen dat het hier vrij normaal lijkt om vaak iets te halen in de kantine of in het centrum. De school is op nog geen tien minuten lopen van het centrum, dus dat helpt ook niet natuurlijk.

Bij een klein deel wel bij een groot deel is het gewoonte geworden, de puberale late factor.

Zoon heeft het weinig gedaan en nu nog niet, verbaasd zich over zijn medestudenten, ze doen een opleiding om gezonde lifestyle straks te begeleiden maar hij ziet er weinig van bij zijn medestudenten. 

Zelf eet hij behoorlijk gezond maar dat komt ook door jarenlang topsportregime dat groeit dan mee vanaf de basisschool maar ook daar gaf de voedingsdeskundige regelmatig een 'preek' dat gezonder eten beter was voor je prestaties.  Metname als ze weer eens bij een toernooi aanwezig was geweest en ons na dag 2 om 8 uur 's avonds, na dus 2 dagen in een sporthal (dag 1 van 8 tot 23:00 met een beetje pech en dan dag 2 van 8 tot 20:00) met de halve groep bij de Mac aantrof. 🤣

De hoeveelheid zakgeld die nodig is, is ook afhankelijk van wat je ermee moet doen. Ik vind 135 euro zonder verantwoordelijkheden als cadeautjes en uitjes heel veel geld. Ik vind het ook niet wenselijk dat mijn kind zoveel geld aan ongezonde meuk uit de supermarkt/kantine gaat uitgeven. 
Je kunt verschillende situaties dus niet één op één vertalen.

Ik zou wel inzetten op een verhoging van zakgeld, maar dan ook in de daarbij behorende verantwoordelijkheden. Bijvoorbeeld cadeaus voor vrienden, uitjes etc. Dan leert hij ook dat hij niet naar de bioscoop kan als hij teveel broodjes haalt in de kantine.
En dan hoeft hij ook niet steeds toestemming te vragen aan jullie. Vrijheid en verantwoordelijkheid gaan daarmee hand in hand.

Lunchgeld zou ik sowieso niet aan doen. Lunch kun je van thuis meenemen en als dat niet goed genoeg is, dan mag je dat zelf bekostigen. En als het niet genoeg is, moet hij meer meenemen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.