Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Zelf vervanging zoeken bij vakantie van bijbaan


Mijn zoon werkt ook bij de 'gele' supermarkt en hij kan gewoon vrij vragen via een bepaalde app die ze gebruiken. Dit moet je uiteraard wel op tijd doen. Ben je te laat dan moet je zelf iemand regelen.

Heeft je zoon wel op tijd vrij gevraagd en hebben ze er over heen gepland? Of was hij zelf te laat?
In het eerste geval zou ik ze er zelf succes mee wensen, in het tweede geval moet hij maar beter z'n best doen. 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

30-09-2023 om 08:55

Lavande schreef op 29-09-2023 om 22:45:

Bedankt voor de reacties. Ik zal zoon de tip geven om te vragen of iemand kan ruilen. Reageert er dan niemand, dan knoop ik voor de herfstvakantie wel een praatje aan met die leidinggevende, die groet me altijd vriendelijk. Jonge gast die waarschijnlijk ook maar doet wat hem gezegd is.

Zoon ontslag laten nemen, nee. Hij heeft het er erg naar zijn zin.

Ala vragen niets oplevert, laat het hem dan ruim op tijd "formeel" schriftelijk (per mail of in een registratiesysteem als ze dat hebben) bij de leidinggevende aanvragen. 

Wettelijk mag een werkgever een verlofaanvraag alleen om zwaarwegende bedrijfsredenen weigeren. Dat laatste is bij een vakkenvuller nogal moeilijk aan te tonen. Een afwijzing moet schriftelijk binnen 2 weken en met onderbouwing. 

Als je het vlak van te voren vraagt is het een ander verhaal, want dan is de planning al volledig gemaakt en niet of nauwelijks te wijzigen.

Daarom zou ik het zo snel mogelijk aanvragen, want je wilt het bij een 0 uren contract ook niet op de spits drijven. Werkgever kan dan zomaar besluiten hem gewoon niet meer in te plannen en/of zijn contract niet te verlengen.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/vakantiedagen-en-vakantiegeld/vraag-en-antwoord/hoe-kan-ik-mijn-vakantiedagen-opnemen

Als je tijdig aangeeft dat je op vakantie bent/niet kunt, kan een werkgever daar rekening mee houden in de planning. Als je dat pas meldt als het rooster klaar is, dan moet je meestal zelf vervanging regelen. En terecht, want een bijbaan is niet vrijblijvend iets dat je kunt afzeggen als er iets tussenkomt of je hebt geen zin.
Maar als je standaard op donderdagavond werkt, wil dat niet zeggen dat je nooit een keer niet kan. Bijvoorbeeld door een excursie van school, ouderavond, diploma-uitreiking of weet ik het. Noodgevallen als een sterfgeval in de familie zijn natuurlijk ook een andere categorie.

Wat ik wel gek vindt is dat er in de groepsapp nooit iemand bereid is om voor een ander te werken. Wat is dat voor iets? Waarom is die collegialiteit er niet?

Lavande

Lavande

30-09-2023 om 10:29 Topicstarter

Voor de duidelijkheid: zoon heeft het op tijd gevraagd, 4 weken voor de datum dat hij vrij wil. 

Die groepsapp...tja ik vrees dat dat de houding van jongeren tegenwoordig is... een ander zal wel reageren.  Zoiets. 

Een planning/registratiesysteem is er, maar daar staat alleen het rooster in en daar kunnen de jongeren zelf niks in wijzigen. Aanvragen moeten via whatsapp. 

Misschien niet vragen in de groepsapp, maar mensen persoonlijk benaderen?

(en als hij het op tijd doorgegeven heeft is het een fout van de werkgever.
Maar ik ken niet de CAO of de arbeidsvoorwaarden bij een supermarkt).

Als hij op tijd heeft vrij gevraagd, dan is het toch het probleem van de werkgever. Hij kan niet, dus moeten ze hem niet inplannen en dat hebben ze nu wel gedaan. 

Nee, het is niet normaal als je op tijd vrij hebt gevraagd, dat je dan zelf een vervanger moet regelen.
Ik herken het ook niet van onze kinderen (3 verschillende bijbanen). Het komt heel af en toen bij eentje wel eens voor dat hij op de dag dat hij vrij heeft gevraagd in wordt gepland (geen vast rooster). Dan probeert hij zelf vervanging te regelen. Maar dat is een foutje en niet standaard. Hij is ook wel eens gewoon niet gegaan toen de vervanging niet was gelukt (dit wel aangegeven uiteraard).

Coreopsis schreef op 30-09-2023 om 08:55:

[..]

Ala vragen niets oplevert, laat het hem dan ruim op tijd "formeel" schriftelijk (per mail of in een registratiesysteem als ze dat hebben) bij de leidinggevende aanvragen.

Wettelijk mag een werkgever een verlofaanvraag alleen om zwaarwegende bedrijfsredenen weigeren. Dat laatste is bij een vakkenvuller nogal moeilijk aan te tonen. Een afwijzing moet schriftelijk binnen 2 weken en met onderbouwing.

Als je het vlak van te voren vraagt is het een ander verhaal, want dan is de planning al volledig gemaakt en niet of nauwelijks te wijzigen.

Daarom zou ik het zo snel mogelijk aanvragen, want je wilt het bij een 0 uren contract ook niet op de spits drijven. Werkgever kan dan zomaar besluiten hem gewoon niet meer in te plannen en/of zijn contract niet te verlengen.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/vakantiedagen-en-vakantiegeld/vraag-en-antwoord/hoe-kan-ik-mijn-vakantiedagen-opnemen

Goede tip.

maar is 4 weken op tijd volgens de werkgever? Ik maak de roosters voor onder andere onze 15/16jarige afwassers, en het rooster van de komende maand is halverwege de maand ervoor af. Als ze vrij hebben gevraagd voordat ik ben begonnen met roosteren krijgen ze gewoon vrij, als ze er pas mee komen als het rooster er al in staat moeten ze proberen te ruilen (en als dat niet lukt probeer ik nog steeds wat te regelen, maar soms lukt dat niet) 
Dat aanvragen kan dus ook 6 weken vantevoren zijn, als ze aan het einde van de maand vrij willen. 

Als het echt de regel is bij de Jumbo dat 4 weken vantevoren vrij vragen op tijd is, dan zou ik daar toch even naar vragen als ouder, waarom hij dan zelf vervanging moet zoeken. Niet vrij kunnen vragen moet volgens mij niet kunnen. 

Lavande schreef op 30-09-2023 om 10:29:


Die groepsapp...tja ik vrees dat dat de houding van jongeren tegenwoordig is... een ander zal wel reageren. 

Even een lans breken voor jongeren hoor. Mijn dochter werkte op de avonden en dagen dat ze kon. De andere dagen had ze verplichtingen. Dan kan er wel passief agressief in de groepsapp gevraagd worden om te ruilen of om bij een zieke collega in te vallen, maar als mensen niet kunnen, kunnen ze niet.

Het is altijd erg jammer dat een 'nee' als antwoord van een jongere kennelijk geen 'nee' is.

Fenyw schreef op 01-10-2023 om 08:01:

[..]

Even een lans breken voor jongeren hoor. Mijn dochter werkte op de avonden en dagen dat ze kon. De andere dagen had ze verplichtingen. Dan kan er wel passief agressief in de groepsapp gevraagd worden om te ruilen of om bij een zieke collega in te vallen, maar als mensen niet kunnen, kunnen ze niet.

Het is altijd erg jammer dat een 'nee' als antwoord van een jongere kennelijk geen 'nee' is.

Dit dus. Mijn zoon werkt op zondag, omdat hij dan op zaterdag zouk wedstrijd kan ballen en zijn huiswerk kan maken. Blijven zeuren of hij op zaterdag kan werkt niet,  hij kan/wil niet op zaterdag.  Die ene week dat er geen wedstrijd is heeft hij met tijd voor huiswerk en dat is ook gewoon nodig. 

Moosey schreef op 30-09-2023 om 21:47:

maar is 4 weken op tijd volgens de werkgever? Ik maak de roosters voor onder andere onze 15/16jarige afwassers, en het rooster van de komende maand is halverwege de maand ervoor af. Als ze vrij hebben gevraagd voordat ik ben begonnen met roosteren krijgen ze gewoon vrij, als ze er pas mee komen als het rooster er al in staat moeten ze proberen te ruilen (en als dat niet lukt probeer ik nog steeds wat te regelen, maar soms lukt dat niet)
Dat aanvragen kan dus ook 6 weken vantevoren zijn, als ze aan het einde van de maand vrij willen.

Als het echt de regel is bij de Jumbo dat 4 weken vantevoren vrij vragen op tijd is, dan zou ik daar toch even naar vragen als ouder, waarom hij dan zelf vervanging moet zoeken. Niet vrij kunnen vragen moet volgens mij niet kunnen.

Zes weken van tevoren de roosters klaar en als je dan geen verlof hebt aangevraagd heb je pech? Dat vind ik nogal voor kinderen van 14 en 15 die voor een paar euro komen werken. Dan zou ik zeggen: ga met tweewekelijkse of wekelijkse roosters werken. Zoon heeft lang als pizzabezorger gewerkt, die kregen wekelijks op zaterdag het rooster voor de week erna, dus bijvoorbeeld op zaterdag 7 oktober het rooster voor de week van maandag 16 oktober. Dan is het ook redelijk om te verwachten dat iemand bij plotselinge verhindering zelf voor vervanging zorgt. Werkgevers willen vaak voor een dubbeltje op de eerste rang zitten - en dan klagen dat ze geen personeel kunnen krijgen. Dit is niet persoonlijk naar jou of jouw werkgever hoor, maar ik zie en hoor (ook van mijn leerlingen) toch vreemde dingen. 

Een leidingevende kan natuurlijk een rooster voor 4 of 6 weken maken maar belangrijker is wat de wet, de arbeidsovereenkomst of de cao hier over zegt.

Volgens de wet moet een werkgever binnen twee weken reageren op een vakantie aanvraag en mag er alleen geweigert worden om zwaar wegende redenen. Ik denk dat geen enkele werkgever aannemelijk kan maken dat een vakkenvuller met een nul uren contract onmisbaar is voor zijn bedrijf. De zoon van de topic openster heeft het tijdig genoeg laten weten dus de vervanging is het probleem van de leidingevende.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.