Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Zelf vervanging zoeken bij vakantie van bijbaan


AlisonH schreef op 01-10-2023 om 08:52:

[..]

Zes weken van tevoren de roosters klaar en als je dan geen verlof hebt aangevraagd heb je pech? Dat vind ik nogal voor kinderen van 14 en 15 die voor een paar euro komen werken. Dan zou ik zeggen: ga met tweewekelijkse of wekelijkse roosters werken. Zoon heeft lang als pizzabezorger gewerkt, die kregen wekelijks op zaterdag het rooster voor de week erna, dus bijvoorbeeld op zaterdag 7 oktober het rooster voor de week van maandag 16 oktober. Dan is het ook redelijk om te verwachten dat iemand bij plotselinge verhindering zelf voor vervanging zorgt. Werkgevers willen vaak voor een dubbeltje op de eerste rang zitten - en dan klagen dat ze geen personeel kunnen krijgen. Dit is niet persoonlijk naar jou of jouw werkgever hoor, maar ik zie en hoor (ook van mijn leerlingen) toch vreemde dingen.

Ik weet niet hoe het in de supermarkt branche is maar in de branche waar ik werk is de werkgever volgens de CAO verplicht om voor de 15e van de maand het rooster van de maand daarop te publiceren. Dus als je eind vd maand vrij wil moet je dus idd 6 weken van te voren al vrij vragen. Kan de werkgever niks aan doen.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

01-10-2023 om 09:42

De wet noemt geen termijn. Wel dat de werkgever bij niet akkoord dat binnen 2 weken moet laten weten. Daaruit kun je afleiden dat verlof aanvragen binnen 2 weken tricky is.

Bedrijven kunnen via cao of interne bedrijfsregelingen aanvullende afspraken maken, bijvoorbeeld over die termijn of een maximum percentage dat met verlof kan. Alle politieagenten tegelijkertijd lijkt me niet erg wenselijk

Anne1234! schreef op 01-10-2023 om 09:37:

[..]

Ik weet niet hoe het in de supermarkt branche is maar in de branche waar ik werk is de werkgever volgens de CAO verplicht om voor de 15e van de maand het rooster van de maand daarop te publiceren. Dus als je eind vd maand vrij wil moet je dus idd 6 weken van te voren al vrij vragen. Kan de werkgever niks aan doen.

Er kunnen altijd nog verlofaanvragen komen die niet in die termijn passen natuurlijk. Begrafenissen weet je over het algemeen niet 6 weken vantevoren dat ze zullen zijn.  Voor je oma krijg je buitengewoon verlof,  voor de oma van een vriendin (met nadruk op een een dus niet je) krijg je formeel geen verlof en toch kan het zijn dat je er heen wilt en dus vrij nodig hebt. 

 Dat hele strenge 6 weken beleid ben ik niet zo'n voorstander van. Dat begint te lijken op machtsmisbruik. 

Bakblik schreef op 01-10-2023 om 09:55:

[..]

Er kunnen altijd nog verlofaanvragen komen die niet in die termijn passen natuurlijk. Begrafenissen weet je over het algemeen niet 6 weken vantevoren dat ze zullen zijn. Voor je oma krijg je buitengewoon verlof, voor de oma van een vriendin (met nadruk op een een dus niet je) krijg je formeel geen verlof en toch kan het zijn dat je er heen wilt en dus vrij nodig hebt.

Dat hele strenge 6 weken beleid ben ik niet zo'n voorstander van. Dat begint te lijken op machtsmisbruik.

Zo streng zijn wij helemaal niet en natuurlijk krijg je vrij voor een begrafenis en heb je om een andere reden vrij nodig dan kijk ik ook naar de mogelijkheden maar het is ook niet gek dat jongeren leren vooruit te denken. Mijn dochter was het eerste jaar dat ze in de horeca werkte vergeten vrij te vragen voor haar verjaardag en moest dus gewoon werken. De jaren daarna overkwam haar dat echt niet nog eens, al maanden van te voren vraagt ze die dag al vrij. Dat moeten kinderen ook leren, dat ze als ze een baantje hebben dus niet meer last minute vanalles kunnen plannen en rekening moeten houden met hun werk. 

Anne1234! schreef op 01-10-2023 om 09:37:

[..]

Ik weet niet hoe het in de supermarkt branche is maar in de branche waar ik werk is de werkgever volgens de CAO verplicht om voor de 15e van de maand het rooster van de maand daarop te publiceren. Dus als je eind vd maand vrij wil moet je dus idd 6 weken van te voren al vrij vragen. Kan de werkgever niks aan doen.

Heel veel bedrijven hebben natuurlijk regels bij veel werk heb je een bepaalde bezettingsgraad nodig. Deze regels moeten natuurlijk wel gewoon duidelijk zijn en bekend zijn bij werknemers. In het geval van de zoon van de to moet je gewoon weten moet ik 4 of 6 weken van te voren verlof aanvragen en als je verlof krijgt is de vervanging toch echt de verantwoordelijkheid van de leidingevende. 

Ik vind ook dat er een verschil is tussen het bijbaantje van een scholier en een normale werknemer. Wij hebben weleens meegemaakt dat het rooster van een kind veranderden en dat er de week erna niet meer op het ingeplande moment gewerkt kon worden. Dit werd gemeld maar dat is natuurlijk een probleem wat gebeurt als je met scholieren werkt.

Mmm bij de apotheek van het Erasmus is het dan beter geregeld. Daar werkt nu een van mijn kinderen. Ze zijn gewend aan en ingespeeld op studenten. Enorm flexibel en een bonus als je een keertje voor iemand invalt. Alle begrip voor veranderende roosters, tentamens enzovoort.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.