Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Zoon 13 jaar elke middag en avond weg

hoi,
Mijn zoon van 13jr gaat elke middag en avond weg. 
Hij maakt lange dagen op school, elke dag tot 16.00uur, spreekt daarna af en is altijd op tijd thuis.
Na het avondeten spreekt hij ook af en is dan 21.00uur thuis.
Hij spreekt met een groepje af, een aantal ken ik van school. 
Hij verteld altijd waar hij heengaat, vaak is voetballen op een pleintje verderop..of bij de voetbalvereniging of daar op een bankje zitten en “chillen/praten” .
Soms twijfel ik of ik er goed aan doe dat dit mag. Als ik het om me heen bespreek dan zeggen mensen dat het niet oké is, zo vaak weg…maar als ik dan vraag hoe hun vroeger waren dan krijg ik als antwoord “ ik was altijd weg”.
Als ik mijn zoon thuislaat ..dan is zijn gezicht op onweer / veel zuchten en hangende schouders. 
mijn zoon is geen prater, dus ik moet alles uit hem trekken.
Hij wilt weleens met vrienden dan ook nog eens doordeweeks een keer bij snackbar eten, maar ik heb als regel ; doordeweeks thuis eten ( vriend mag hier blijven eten), mede als reden dat ik dan nog ik contact blijf met hem. 
Hij heeft dus veel vrijheid, zodra school eronder lijdt wordt vrijheid beperkt ( nog niet aan de orde ). Huiswerk en leerwerk op orde.
Het is meer mijn angst wat spreekt ..wie komt hij regen buiten..wat doet hij precies allemaal etc 
En vaak de vraag aan mezelf “
Doe ik hier wel goed aan”?


Gaat het goed op school, doet hij zijn huiswerk. Dan zou ik het laten.

Zolang school goed gaat en je geen signalen krijgt dat hij met verkeerde mensen omgaat zou ik hem lekker laten, en de mensen om je heen vriendelijk verzoeken zich met hun eigen zaken te bemoeien. 

Hij houdt zich aan de afspraken, school gaat goed. Verder prima toch?

Sommige liggen liever heel de dag te gamen, had ook gekund 

Mijn jongens waren ook vaak buiten. Volgens mij is het geen probleem zolang school er niet onder te lijden heeft en hij zich netjes aan gemaakte afspraken houdt. 
Maar ik zou wel proberen om voor elkaar te krijgen dat hij eens wat vertelt over wat hij buiten doet, of het gezellig was, en met wie dan. Dat soort dingen. En dat is natuurlijk geen garantie dat hij je de waarheid zegt, maar dan hou je de boel wel een beetje open voor gesprek, denk ik. 

Helemaal prima toch? Onze middelste van 16 is/was ook altijd veel de hort op. Fijn juist, zit ‘ie thuis tenminste niet eindeloos te gamen. Zolang school- en huiswerk op orde is en hij afspraken nakomt zou ik hier geen enkel probleem mee hebben. Trek je niet zoveel aan wat anderen vinden joh  

Als hij eerlijk communiceert, je weet waar hij uithangt, zijn schoolcijfers en cijfers op orde zijn, zou ik me geen zorgen maken. Hoe gelukkig je kind is, hoe hij zich in alles stand houdt,  de onderlinge band zijn veel belangrijker. 

lekker zijn gang laten gaan!

hoe vaak wordt er niet gezegd, die jeugd van  tegenwoordig, zit alleen maar binnen, op telefoon en te gamen. Ze zouden meer buiten moeten komen!

Ik ben 42, ik dat er weinig dagen zijn geweest dat Mijn zussen en ik niet heerlijk de hort op waren. Voetballen, chillen, ravotten, kampvuurtjes maken, avond picknicks, in het meer zwemmen met zijn allen in de avond etc…….


Ben juist blij day je zoon leuke vrienden heeft en lekker buiten is, lekker gezond wn sportief , zijn schoolresultaten goed zijn en hij zich aan de tijden houd! Wat moet hij binnen doen als hij daar ongelukkig van wordt?? Op de bank hangen, gamen en ongelukkig zijn? 

ben ik de enige die 13 wel een beetje jong vind voor elke avond buiten zonder te weten met wie, waar en hoe? Mijn zoon deed het ook vaak maar hij was 15 of 16, niet 13.
Sini

Sinilind schreef op 30-11-2022 om 21:36:

ben ik de enige die 13 wel een beetje jong vind voor elke avond buiten zonder te weten met wie, waar en hoe? Mijn zoon deed het ook vaak maar hij was 15 of 16, niet 13.
Sini

Maar dat weet ze toch? Hij gaat niet stappen, hij is met vrienden, waarvan ze een aantal kent op een pleintje in de buurt, zitten praten of voetballen. Het wordt vanzelf koud genoeg.

Klinkt perfect. De mijne bivakkeert sinds de brugklas in zijn man cave.

Heb je echt duidelijk waar hij is en met wie
Wordt er gerookt
Gedronken

Mijn zonen (14 en 17) zijn hetzelfde, vooral de oudste is bijna alleen thuis om te eten en te slapen. We zijn wel op de hoogte waar ze zijn en met wie. En zolang het op school en met hun bijbaantjes goed gaat vind ik het fijn dat ze het gezellig hebben met vrienden en niet de hele dag zitten te gamen. 

SpiritedMagpie74

SpiritedMagpie74

30-11-2022 om 23:16

Kan hij de verantwoordelijkheid aan om zoveel van huis te zijn? Weet je inderdaad wat hij in die uren uitspookt. Zo ja, vooral zo laten gaan => hij zoekt zijn weg en onderzoekt de grenzen van zijn leven. Da's hartstikke mooi.
Maar is er (teveel) risico of wil je het gewoon liever niet hebben, bespreek dat dan met hem en uit je zorgen die je hebt (welke dat ook zijn) Trek het er maar uit, als het niet zo'n prater is.

BrightEchidna89

BrightEchidna89

01-12-2022 om 00:03

Sinilind schreef op 30-11-2022 om 21:36:

ben ik de enige die 13 wel een beetje jong vind voor elke avond buiten zonder te weten met wie, waar en hoe? Mijn zoon deed het ook vaak maar hij was 15 of 16, niet 13.
Sini

Toen ik jong was, zaten we vanaf ons tiende (misschien vroeger?) allemaal buiten zonder dat onze ouders wisten hoe of wat. We kregen een uur om thuis te zijn en dat was het. 

Zo lang hij eerlijk is over waar hij is, op de afgesproken tijden thuis komt en het op school naar behoren gaat, zou ik me er geen zorgen over maken. Eventueel wel aanbieden dat ze ook eens bij jullie thuis mogen komen chillen, zeker als het zo koud is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.