Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Zoon (14) niet blij met lengte


Karin1973FK

Karin1973FK

26-08-2021 om 16:52 Topicstarter

Valeria schreef op 26-08-2021 om 08:21:

[..]

Precies. Mijn gespierde breedgeschouderde 14-jarige die iedere dag sport is 10cm groter en 10 kg lichter, en beslist niet vel over been.

Ze kunnen natuurlijk blijven denken dat nu klein zijn betekent dat hij langzamer heel lang wordt, maar het ligt meer voor de hand dat hij straks 1.75 wordt en 100 kilo, dan 1.90 en 80 kilo.
Sommige mensen worden nou eenmaal nooit lang.

Klopt, maar ik denk dat hij rond de 1.85 gaat worden. Zoon van mijn broertje is 1.80 en 13, zijn vader is 1.82 en moeder 1.71. Waarschijnlijk gaat hij wel langer worden dan mijn zoon, maar niet veel. (denk ik)

Karin1973FK schreef op 26-08-2021 om 16:52:

[..]

Klopt, maar ik denk dat hij rond de 1.85 gaat worden. Zoon van mijn broertje is 1.80 en 13, zijn vader is 1.82 en moeder 1.71. Waarschijnlijk gaat hij wel langer worden dan mijn zoon, maar niet veel. (denk ik)

Nou, als je denkt dat je zoon 1.85 gaat worden hoeft hij er verder niet mee te zitten, alleen wat geduld te hebben. Ik zou me ondertussen gaan focussen op zijn ongezonde gewicht.

Genen, nationaliteit sluit verder niets uit. Er zijn ook grote Japanners en kleine Zweden. 

Ja, kan vervelend zijn, maar je zoon zal er toch mee moeten leren leven. Je gaat er, behalve natuurlijk nog een beetje groeien misschien, niets aan veranderen. 

 Je hebt niks aan denken en verwachten. Het is wat het is en het wordt wat het wordt en daar zal hij (en jij) het mee moeten doen. Hij valt in ieder geval ruim binnen de marges van wat 'normaal' is dus er gaat niks aan gedaan worden al zou hij het willen.

ik weet nauwelijks hoe lang ik zelf ben. Laat staan dat ik dat zo nauwkeurig van mijn zusje, ouders of partner weet. En al helemaal niet van anderen. 
Ben nog steeds benieuwd of jullie om zijn lengte bij de dokter zijn geweest. Als dat zo is, leggen jullie er wel erg veel nadruk op en bevestig je dat hij beter langer kan zijn. Terwijl die jongen 1) waarschijnlijk nog niet uitgegroeid is en 2) helemaal niet extreem klein is. 

Karin1973FK

Karin1973FK

26-08-2021 om 18:13 Topicstarter

skik schreef op 26-08-2021 om 17:21:

[..]

Nou, als je denkt dat je zoon 1.85 gaat worden hoeft hij er verder niet mee te zitten, alleen wat geduld te hebben. Ik zou me ondertussen gaan focussen op zijn ongezonde gewicht.

Ok

Karin1973FK

Karin1973FK

26-08-2021 om 18:15 Topicstarter

Doemijdieglazenbol schreef op 26-08-2021 om 17:48:

ik weet nauwelijks hoe lang ik zelf ben. Laat staan dat ik dat zo nauwkeurig van mijn zusje, ouders of partner weet. En al helemaal niet van anderen.
Ben nog steeds benieuwd of jullie om zijn lengte bij de dokter zijn geweest. Als dat zo is, leggen jullie er wel erg veel nadruk op en bevestig je dat hij beter langer kan zijn. Terwijl die jongen 1) waarschijnlijk nog niet uitgegroeid is en 2) helemaal niet extreem klein is.

We zijn ongeveer een jaar geleden bij de dokter geweest omdat hij zich toen al zorgen maakte, hij was toen dus 13 en 1.53, flink gegroeid dus. 

en wat zei die dokter toen? 

Karin1973FK

Karin1973FK

27-08-2021 om 16:58 Topicstarter

Jippox schreef op 26-08-2021 om 22:27:

en wat zei die dokter toen?

Dat hij kleiner is dan gemiddeld, maar dat hij nog ''normaal'' is.

Leene

Leene

28-08-2021 om 00:38

Karin1973FK schreef op 25-08-2021 om 20:50:

[..]

Klopt, alleen hij denkt (ik trouwens ook) dat de mensen die op zijn leeftijd kleiner zijn worden vaak het langst omdat die minder snel groeien.

waar slaat dit op? Is geen enkel bewijs voor. Trouwens als hij dit denkt waarom maakt  hij zich dan zo druk?

Misschien ter geruststelling voor hem. Mijn oudste broer heeft zo'n 4 jaar stilgestaan qua groei. Hij was 1 van de langste toen hij op de middelbare school kwam en in klas 4 hoorde hij bij de kleinste. Ik was anderhalf jaar jonger en een kop groter. Ik was sowieso erg lang ben 1.83. Toen vond ik het vreselijk. Nu prima. Mijn broer is uiteindelijk pas rond zijn 16e jaar weer gaan groeien en toch nog 5 cm langer geworden dan ik ben.  Jongste broer is 2.04. Dus naast hem lijken wij allelei kleintjes 

Leene

Leene

28-08-2021 om 00:50

Karin1973FK schreef op 25-08-2021 om 20:01:

[..]

1.75 is zeker prima. alleen hij wilt wel 1.90 worden, ik zeg niet dat dat gaat lukken maar goed. 14 jaar, 1.68 en 80 kilo is inderdaad overgewicht maar volgensmij nog niet zo heel erg.

Nou als je bezig bent met berekeningen zou ik zelf de BMI calculator eens invullen. Ik zag dat iemand anders dat ook al had gedaan voor je: BMI meer dan 28. Dat is wel al een behoorlijk overgewicht. Zeker als je twijfelt of hij nog meer gaat groeien. Stel hij wordt nog 1.75 dan nog is 80 kg te zwaar. Volgens mij focussen jullie je op het verkeerde probleem! Kleiner dan gemiddeld zijn is niet zo erg, zwaarder wel. Er zijn al kinderen en pubers met type 2 diabetes door overgewicht. Goed hij zit nog niet met zijn BMI boven de 30. Maar als het mijn zoon was zou ik meer een oogje houden op zijn gewicht dan op zijn lengte. Misschien kun je hem zeggen dat hij meer kans heeft om langer te worden door goede voeding en dat hij zich beter gaat voelen door meer te sporten. Eerste weet ik niet of dat bewezen is. Tweede (meer sporten) zeker wel.

nu even ongenuanceerd.  Dit topic doet me steeds denken aan het liedje van Randy newman. Short people got no reason to live:

Short people got no reason
Short people got no reason
Short people got no reason
To liveThey got little hands
And little eyes
And they walk around
Tellin' great big lies
They got little noses
And tiny little teeth
They wear platform shoes
On their nasty little feetWell, I don't want no short people
Don't want no short people
Don't want no short people
'Round hereShort people are just the same
As you and I
(A fool such as I)
All men are brothers
Until the day they die
(It's a wonderful world)Short people got nobody
Short people got nobody
Short people got nobody
To loveThey got little baby legs
And they stand so low
You got to pick 'em up
Just to say hello
They got little cars
That got beep, beep, beep
They got little voices
Goin' peep, peep, peep
They got grubby little fingers
And dirty little minds
They're gonna get you every timeWell, I don't want no short people
Don't want no short people
Don't want no short people
'Round here

met andere woorden; als dit topic echt is…. Relax. Hij is niet overdreven klein. En geef hem niet het gevoel dat langer zijn beter is. Al zou hij buiten de standaard deviaties van lengte vallen. En dat doet hij niet. Als jullie zijn lengte echt als probleem ervaren (ik kan het me gewoon niet voorstellen)…. Het is body shaming. Hij kan er vrijwel niets aan doen. Zijn lijf functioneert. Het groeit in een jaar 15 cm. Er is NIETS aan de hand. Gewoon helemaal niets. Dus problematiseer het niet en bevestig hem niet in waanbeelden door naar de dokter te gaan of te vervallen en gekke rekensommen. Als dit echt is en een echte zorg voor jullie is… zoek hulp of leer relativeren. Er is echt niets aan de hand. 

elk gemiddelde is ook maar een verzameling van alle afwijkingen. En deze jongen valt prima in normaalverdelingen. Hij kan eerder zijn gender veranderen dan zijn lengte. En dat is een stuk complexer. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.