Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Zoon (14) niet blij met lengte


Karin1973FK

Karin1973FK

25-08-2021 om 18:31 Topicstarter

Temet schreef op 25-08-2021 om 17:00:

80 kg bij een lengte van 1.68 voor een 14 jarige is aan de brede kant. En breed is hij kennelijk niet doordat hij fanatiek met gewichten aan het trainen is.
Ik denk zomaar niet dat gezonder eten een groei in de lengte teweeg zal brengen. Mogelijk wel een krimp in de breedte. Meer bewegen is wel goed voor zijn gezondheid en conditie, tot afvallen leidt het meestal overigens niet (maar goed, er is ook niet gezegd dat dat zijn doel is). Tot groei in de lengte natuurlijk al helemaal niet.

Er zijn ook lange Aziaten. Er zijn ook korte kaaskoppen. Ik heb ooit op de universiteit gewerkt en had een collega die klein was uitgevallen. Toen zij promoveerde was er een feest, en op dat feest waren ook haar trotse ouders en overige familieleden. Allemaal klein. En hartstikke Nederlands, allemaal.
Het was grappig om te zien want de familie was bij elkaar gaan zitten, en in die hoek van het zaaltje was de gemiddelde lengte gewoon zo'n 20 cm lager dan in de rest van het gezelschap. Genen, je blijft lachen.

Overigens: als je "groeicurve jongens" in Google gooit kom vind je de groeicurve voor Nederlandse jongens van 0-21 jaar. Vanaf het scherm vind ik het lastig lezen, maar zo te zien ligt de gemiddelde lengte voor een 14-jarige boven de 1.70 m. Niet heel veel erboven, overigens.

Groeten,

Temet

Ik heb zelf ook even gegoogled voor gemiddelde lengte 14 jarige jongen en dat was 1.68, hij zit dus goed. Ik heb ook even met zijn vader hierover gesproken omdat hij zich zorgen maakt, hij zegt eigenlijk dat het allemaal onzin is dat zijn klasgenoten zeggen dat hij geen 1.80 gaat worden, dat hij juist langer gaat worden want onze zoon gelooft erin dat wie op 14 jarige leeftijd nog klein(er) is dat die uiteindelijk het langst worden. Toen hij 12 was was hij 1.47 en nu 1.68, dus ruim 20cm gegroeid in 2 jaar, dit is volgensmij een groeispurt en die duurt zo een twee jaar. Dus de artsen denken dat hij rond de 1.75 gaat worden, net zoals zijn vader (we zijn hiervoor al eens voor de dokter geweest). 

er.is.maar.1.Pino schreef op 24-08-2021 om 16:57:

[..]

Ik heb die groeicalculator ook ingevuld…zodra je de meetdatum aanpast verandert de uitslag. Ik heb mijn kinderen in juli gemeten en zojuist voor die calculator weer…levert andere uitslag op - dus ik zou hem met een korreltje zout nemen.

Dat is toch logisch! Niet dat ik die groeicalculator van internet geloof, maar als je in juli meet en het kind is 15 jaar en 0 dagen en 1,50 m, dan is er een gemiddelde lengtetoename bij die leeftijd (volgens die calculator). Bijv nog 6 cm tot zijn 21ste verjaardag = 1 cm per jaar, 1/12de cm per maand. 
meet je een maand later, dan is die toename geen 6 cm meer, maar 5 11/12de cm, want hij is een maand ouder. Is je zoon echter niet gegroeid tussen jouw meetpunten, dan is de voorspelling dus niet 1.56 m op zijn 21ste, maar 1,55 en 11/12de cm. 

Karin1973FK schreef op 25-08-2021 om 18:31:

[..]

Ik heb zelf ook even gegoogled voor gemiddelde lengte 14 jarige jongen en dat was 1.68, hij zit dus goed. Ik heb ook even met zijn vader hierover gesproken omdat hij zich zorgen maakt, hij zegt eigenlijk dat het allemaal onzin is dat zijn klasgenoten zeggen dat hij geen 1.80 gaat worden, dat hij juist langer gaat worden want onze zoon gelooft erin dat wie op 14 jarige leeftijd nog klein(er) is dat die uiteindelijk het langst worden. Toen hij 12 was was hij 1.47 en nu 1.68, dus ruim 20cm gegroeid in 2 jaar, dit is volgensmij een groeispurt en die duurt zo een twee jaar. Dus de artsen denken dat hij rond de 1.75 gaat worden, net zoals zijn vader (we zijn hiervoor al eens voor de dokter geweest).

Waarom maken jullie er zo'n toestand van? 1.75 is toch een prima lengte? Wat is het probleem nu precies? 

Ik zou me eerder zorgen maken om de kilo's. Bij die lengte met dat gewicht heeft hij overgewicht, toch? 

Julali schreef op 25-08-2021 om 19:24:

[..]


Ik zou me eerder zorgen maken om de kilo's. Bij die lengte met dat gewicht heeft hij overgewicht, toch?

Ja, dat is veel te zwaar. 

Probleem is niet zo zeer de kilo’s maar de onvrede waardoor er behoefte is aan eten. Leg hem uit dat op welke lengte hij ook zal eindigen, hij, gelijk als zijn broer,  uniek zijn.

Karin1973FK

Karin1973FK

25-08-2021 om 20:01 Topicstarter

Julali schreef op 25-08-2021 om 19:24:

[..]

Waarom maken jullie er zo'n toestand van? 1.75 is toch een prima lengte? Wat is het probleem nu precies?

Ik zou me eerder zorgen maken om de kilo's. Bij die lengte met dat gewicht heeft hij overgewicht, toch?

1.75 is zeker prima. alleen hij wilt wel 1.90 worden, ik zeg niet dat dat gaat lukken maar goed. 14 jaar, 1.68 en 80 kilo is inderdaad overgewicht maar volgensmij nog niet zo heel erg. 

Karin1973FK

Karin1973FK

25-08-2021 om 20:02 Topicstarter

Flanagan schreef op 25-08-2021 om 19:42:

Probleem is niet zo zeer de kilo’s maar de onvrede waardoor er behoefte is aan eten. Leg hem uit dat op welke lengte hij ook zal eindigen, hij, gelijk als zijn broer, uniek zijn.

Zal ik doen!

Rhonda schreef op 25-08-2021 om 18:55:

[..]

Dat is toch logisch! (…)

Ja tuurlijk is dat logisch, maar niemand meet zijn kind iedere dag. Dus als die lengte in augustus gemeten is, maar hij was in maart ook al zo lang zonder dat je dit wist, dan vul je dus netjes augustus in maar komt er een andere uitslag dan wanneer je maart had ingevuld. 
Nu weet ik niet hoe pubers groeien, maar mijn kleuters groeien niet evenredig over het jaar - die hebben gewoon af en toe een groeispurt. 

Karin1973FK schreef op 25-08-2021 om 20:01:

[..]

1.75 is zeker prima. alleen hij wilt wel 1.90 worden, ik zeg niet dat dat gaat lukken maar goed. 14 jaar, 1.68 en 80 kilo is inderdaad overgewicht maar volgensmij nog niet zo heel erg.

Je hebt het niet altijd voor het uitkiezen, dat zal hij toch moeten leren. 

Karin1973FK

Karin1973FK

25-08-2021 om 20:50 Topicstarter

Julali schreef op 25-08-2021 om 20:16:

[..]

Je hebt het niet altijd voor het uitkiezen, dat zal hij toch moeten leren.

Klopt, alleen hij denkt (ik trouwens ook) dat de mensen die op zijn leeftijd kleiner zijn worden vaak het langst omdat die minder snel groeien.

Karin1973FK schreef op 25-08-2021 om 18:31:

[..]

Dus de artsen denken dat hij rond de 1.75 gaat worden, net zoals zijn vader (we zijn hiervoor al eens voor de dokter geweest).

Waarom zijn jullie eerder bij artsen geweest vanwege zijn lengte? Of begrijp ik je hier verkeerd?

Lengte is typisch zoiets waar je je heel druk over kan maken maar waar je echt weinig invloed op hebt. Grotendeels is het genetisch bepaald. Gezond eten is zeker handig maar geen garantie op 1.90 worden. Sommige mensen hebben hun groeispurt vroeg, anderen laat. Ik ben vroeg gestopt met groeien, mijn zus is juist relatief lang klein gebleven maar heeft daarna nog een flinke spurt gemaakt. 
Ik zou me eerder druk maken over zijn gewicht en leefstijl, want dat is toch wel fors te hoog voor die lengte op die leeftijd. Nu zegt BMI niet alles want spiermassa is wel zwaarder dan vet, maar het lijkt me gezien de leefstijl niet dat dat bij hem het geval is.

Karin1973FK schreef op 25-08-2021 om 20:50:

[..]

Klopt, alleen hij denkt (ik trouwens ook) dat de mensen die op zijn leeftijd kleiner zijn worden vaak het langst omdat die minder snel groeien.

Waar baseer je dit op? Ik zou het echt gaan loslaten. Het klinkt alsof jullie elkaar hierin meeslepen. Waarom is lengte zo belangrijk voor jullie? 

Karin1973FK schreef op 25-08-2021 om 20:01:

[..]

1.75 is zeker prima. alleen hij wilt wel 1.90 worden, ik zeg niet dat dat gaat lukken maar goed. 14 jaar, 1.68 en 80 kilo is inderdaad overgewicht maar volgensmij nog niet zo heel erg.

Wel erg, da's een bmi van 28,3, veel te hoog. 

https://www.voedingscentrum.nl/nl/service/vraag-en-antwoord/kinderen-en-jongeren/is-de-bmi-body-mass-index-van-mijn-kind-gezond-.aspx

MamaE schreef op 25-08-2021 om 20:56:


Ik zou me eerder druk maken over zijn gewicht en leefstijl, want dat is toch wel fors te hoog voor die lengte op die leeftijd. Nu zegt BMI niet alles want spiermassa is wel zwaarder dan vet, maar het lijkt me gezien de leefstijl niet dat dat bij hem het geval is.

Precies. Mijn gespierde breedgeschouderde 14-jarige die iedere dag  sport is 10cm groter en 10 kg lichter, en beslist niet vel over been.

Ze kunnen natuurlijk blijven denken dat nu klein zijn betekent dat hij langzamer heel lang wordt, maar het ligt meer voor de hand dat hij straks 1.75 wordt en 100 kilo, dan 1.90 en 80 kilo.
Sommige mensen worden nou eenmaal nooit lang.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.