Cheetahh
21-11-2011 om 16:55
Zoon 14 wil bier drinken op feestjes
Mijn zoon van 14 wil op feestjes bij vrienden 1 of 2 biertjes drinken. Los van het feit dat het ontzettend slecht voor zijn hersenen is, vind ik de reden waarom hij dat wil een beetje zorgelijk.
Hij vindt het namelijk niet 'gezellig' als hij niet mee kan drinken. 'Iedereen' wordt dan vrolijker en hij niet.
Verder vraagt hij zich af wat er dan nog leuk aan zijn leven is. Alleen maar slapen, eten, huiswerk maken, slapen etc.
Wij drinken zelf sporadisch alcohol, dus we geven het goede voorbeeld.
We hebben gezegd dat we het hem natuurlijk niet kunnen verbieden, omdat we er nooit bij zijn, maar dat we het echt heel onverstandig zouden vinden als hij perse wil drinken. Want nu wil hij nog twee biertjes, maar als hij weer een jaar ouder is wil hij natuurlijk steeds meer gaan drinken.
Wie herkent dit? En hoe gaan jullie hier mee om.
Vandaag stond trouwens in de krant dat er een boek uitkomt 'Onze kinderen en alcohol', geschreven door de kinderarts Nico van der Lely.
Hij schrijft het volgende:
'Vaak investeren ouders veel in de ontwikkeling van hun kinderen door ze naar goede scholen te sturen en ze achter de broek te zitten met school en cijfers, maar ze doen dat effect teniet door niet te letten op hun alcoholgebruik. Drankgebruik op jonge leeftijd is funest voor de hersenen van kinderen. Ik heb me jarenlang gericht op beleidsmakers om te proberen de minimumleeftijd voor alcohol omhoog te krijgen van 16 naar 18 jaar, maar dat is nog niet gelukt.'

Isabella
23-11-2011 om 08:33
Vandaag op www.ad.nl
Comazuipen neemt in ons land schrikbarende vormen aan. Afgelopen week werd een 10-jarig kind opgenomen in het ziekenhuis na een alcoholvergiftiging. Tot dan was de jongste geregistreerde tiener 12 jaar.
Naar nu blijkt zijn het in 75 procent van de gevallen de ouders die hun comazuipende pubers het eerste glas alcohol geven. Dat maakte de oprichter van de alcoholpoli en kinderarts Nico van der Lely bekend bij de verschijning van het boek 'Onze kinderen en alcohol', zo schrijft De Telegraaf vandaag.

Cheetahh
23-11-2011 om 14:22
Animatie vind je hier...
Bij het kopje 'voor jongeren'
en dan dat plaatje 'ga naar de test' aanklikken.
ze moeten dan vragen invullen en krijgen aan het eind van een serie vragen een animatie te zien.

Cheetahh
23-11-2011 om 15:09
Hij mag thuis absoluut niets drinken hoor
maar als ik het ga verbieden bij anderen, dan zegt hij het gewoon niet tegen me, vrees ik. Dus we gaan voor op zijn verstand inpraten.

Leen13
23-11-2011 om 19:50
Verbieden
Hij was net op de radio (radio 1) en hij vertelde dat hij samen met een vrouw (even de naam kwijt) onderzoek heeft gedaan en dat ouders denken dat ze hun kind geen alcohol moeten verbieden omdat ze het dat stiekem gaan doen maar dat is helemaal niet zo.......
Ben ik toch vreselijk benieuwd naar dat onderzoek. Lijkt me een gevalletje Diederik Stapel eerlijk gezegd.

Leen13
23-11-2011 om 19:54
Drooglegging
Alleen in totalitaire staten kun je een totaal alcoholverbod handhaven. De gevolgen in Amerika liegen er ook niet om: Met de inwerkingtreding van het amendement verhuisde de handel in drank naar het illegale circuit. Stiekem werd er massaal gedronken (Wikipedia)
Je hebt altijd groepen die in verboden denken en groepen die in opvoeding en keuze denken.
In onze open samenleving kies ik toch liever voor opvoeding en keuze en verantwoordelijkheid.

Leen13
23-11-2011 om 21:26
Kan het zijn dat er wat anders aan de hand is? Mogelijk dat beide groepen, kinderen die wel mogen drinken thuis en kinderen die een verbod op drinken krijgen van hun ouders, beiden gevoelig zijn voor peerpressure. En natuurlijk nieuwsgierigheid. Zaken die niet zo gevoelig zijn voor een verbod maar hopelijk wel voor inspreken en aanspreken op hun verantwoordelijkheid voor henzelf.
Ik ben best benieuwd waarom kinderen zich comazuipen, heeft die iemand dat weleens gevraagd? Mogelijk dat je daar een insteek hebt om je eigen kind iets bij te brengen.
Bedankt voor de link P. Ik ga het straks even doen. Ben best wel benieuwd.

Leen13
23-11-2011 om 21:49
Ach ja
Ik ontloop het ook niet zeg. Aan het einde nog een nieuwsberichtje op het radiofragment over alcoholgebruik bij kinderen.
De overheid heeft de afgelopen jaren te weinig maatregelen genomen om kindermishandeling tegen te gaan. Dat schrijft de kinderombudsman Marc Dullaert aan de
Tweede Kamer. Maatregelen die zijn genomen hebben geen effect gehad. Het aantal kinderen dat slachtoffer is van kindermishandeling is zelfs gestegen. Tot meer dan 118.000. Zeker 15 kinderen zouden jaarlijks aan kindermishandeling overlijden.
De overheid moet meer de regie nemen vindt de kinderombudsman.
Ach ja, allemaal profeten die brood eten zou mijn vader zeggen.

Jade
23-11-2011 om 22:46
Koentje,
"Maar ze hebben wel jouw verbod in het achterhoofd!"
En de meesten proosten daarop en dan niet met fris!
"En het is je taak als ouder om goed waarden en normen mee te geven."
Dat is allemaal prima en dat moet ook, maar dan kun je beter je puberkind thuishouden, want in een groep drinken 9 van de 10 jongeren alcohol. Dan kun je ze doodslaan met je normen en waarden, maar die horen ze dan niet meer.

Jade
23-11-2011 om 22:55
Verbieden....
Ik heb het verboden, maar hij deed het toch. Op een verjaardag mag ie een biertje drinken, daarna mag ie over op de fris. Hij is bijna 17...
Als ie op stap gaat (of een feestje heeft) geef ik hem altijd mijn normen en waarden mee en hoop dat ie zich rustig houdt.