janet
08-03-2015 om 08:18
zoon 15 blowen
Mijn zoon blowt nu 2 maanden ongeveer. Hij zegt het gelukkig eerlijk. Hij is open tegen mij, dat wil ik graag zo houden. Als ik het ga verbieden gaat hij het stiekem doen. Dat is ook heel makkelijk. Hij kan het dan gewoon op straat of bij vrienden doen.
Dat heeft hij ook al gedaan.
Nu heeft hij gevraagd aan mij of hij het 1x per week met zijn vrienden op zijn kamer mag doen.
Dat vind ik goed. Hij doet het toch, liever zo dan op straat zwalken.
Natuurlijk heb ik hem de gevaren verteld. Ik heb hem ook gezegd dat hij maximaal 1x per week mag blowen alleen op zaterdag.
Wat vinden jullie, wel of niet thuis roken? (Het gaat er dus niet om of het vies in huis is want dat maakt mij niet uit, het gaat er om hoe het beste hiermee om te gaan met zoon.)

tsjor
08-03-2015 om 09:47
Lastig dilemma
Het probleem is dat je wel steeds ook het signaal wil geven dat het niet goed is wat hij doet. Dat ondermijn je in feite door toe te staan dat hij het in huis doet. Hoe wil je hem dan nog duidelijk maken dat het niet goed is wat hij doet? Je zet alle kaarten op 'ik ben blij dat hij open is tegen mij', maar ik zie geen kaarten staan op 'het is niet goed wat je doet'.
Tsjor

Okie Dokie
08-03-2015 om 10:20
ik snap je dilemma
En sommige dingen sta ik toe, zonder dat ik ze goed vind: andere dingen verbied ik heel duidelijk. Je wil contact houden en niet dat ze dingen stiekem gaan doen. Voor mij zou roken en zeker blowen zoiets zijn wat ik echt verbied en wat ik met grof geschut zeg maar, zou bestrijden. Maar ieder maakt daar zijn keus in.
Maar injouw verhaal lees ik wel erg veel acceptatie en tevredenheid met zijn eerlijkheid. De boodschap dat blowen echt niet oké is, ontbreekt.
Als het argument 'anders doet hij het stiekem' overal voor geldt dan geef je evengoed gewoon geen grenzen aan. En de basis van opvoeding is het aangeven en naleven van allerlei waarden en normen. Als jij openheid en eerlijkheid zo belangrijk vindt dat je daarmee accepteert dat hij zijn gezondheid ondermijnt, is dat ook een keus.
Dus dat moet je je goed realiseren.

Barvaux
08-03-2015 om 18:21
maar
Wat vinden de ouders van die vrienden? Vind je het niet raar dat ze dan dus 1x per week allemaal bij jou zitten of zitten ze stiekem op vrijdag bij vriend X en op zondag bij vriend Y?

Katniss
08-03-2015 om 19:54
Absoluut niet
Wij hebben een rookvrij huis en mijn kinderen mogen niet roken. Ik denk dat ik het zakgeld zou stopzetten als ik erachter zou komen dat ze toch roken. Wat ze dan verder buitenshuis doen kan ik natuurlijk niet allemaal controleren, maar ik zal het ze wel zo moeilijk mogelijk maken.

Leen13
08-03-2015 om 20:11
wel toestemming
Maar ik zou ze wel naar de schuur of naar de tuin sturen. Roken in huis is zo over.
En uiteraard nog maar eens checken hoe het met de informatie over drugs en het gebruik daarvan zit. Niet gebruiken of veilig gebruiken.

skik
08-03-2015 om 22:07
THC
Ik heb niet-echt principiële bezwaren tegen blowen maar ik wil liever niet dat mijn kinderen dat gaan doen omdat het THC-gehalte tegenwoordig veel hoger is dan vroeger, wat weer psychoses kan veroorzake. In mijn huis mag het sowieso niet, het meurt.
Skik

Yura
09-03-2015 om 09:18
Slechte ervaring
Twee overbuurjongens van ons blowden ook openlijk in en om het huis. Ik weet niet op welke leeftijd begonnen, maar ik denk ook zoiets als jouw zoon. Blijkbaar besloten die ouders ook om het toe te staan en dan wordt het al snel steeds meer. Ik zie ze nu al jaren bijna dagelijks blowen (ze doen het op het balkon, voor de voordeur of in de speeltuin naast ons huis). Inmiddels zijn het ruime twintigers en beide doen niks, eentje begon nog aan een universitaire studie, maar kreeg last van ernstige psychoses als gevolg van jarenlang drugsgebruik en ook de andere heeft psychische problemen (dat weet ik uit de eerste hand van de buurman zelf).
De buurman is achteraf van mening dat ze toch beter hadden kunnen verbieden ipv de houding als ze het niet hier doen doen ze het ergens anders toch wel. Hij gelooft wel dat het gebruik hierdoor is toegenomen. Nu heeft hij volgens mij geen maximum gesteld zoals jij max 1 dag. Maar misschien maken ze bij 6 andere ouders ook wel zo'n afspraak en dan zijn ze 6 dagen onder de pannen.
Ik vind het overigens een erg moeilijk dilemma hoor en ben blij dat ik daar (nog) niet mee te maken heb.

guera
09-03-2015 om 09:51
echt niet
Buiten het feit ik het (brand)gevaarlijk vind om op een slaapkamer te gaan zitten roken zou het gewoon niet mogen. Blowen op zoń jonge leeftijd. Idem alcohol. Het is inmiddels echt wel aangetoond dat het wel zin heeft bij pubers om dingen te verbieden. Ze zullen altijd in hun achterhoofd hebben dat ze iets aan het doen zijn wat niet goedgekeurd wordt dor hun ouders. Over het algemeen schijnt dat ervoor te zorgen dat het minder snel van kwaad tot erger gaat zeker als ze weer een beetje door de meest recalcitrante jaren heen zijn. Dus hier zou er zeker een verbod op komen. OOk op urenlang op straat hangen. Al vind ik dat nog tot daaraan toe. Deed ik zelf vroeger ook zonder roken, maar gewoon hangen.
Ik zou ook zeker niet blij zijn als ik mijn kind het verbied en het mag doodleuk bij een vriendje wel op zijn slaapkamer. Maar goed dat komt vaker voor. Wel een reden voor mij om dan te verbieden dat ie daar al te vaak heen gaat.
Ik verwacht dat zijn schoolresultaten binnenkort wel laten zien hoe slecht blowen is....ik weet niet of je het dan nog steeds wel ok vindt?

Meisje Klein
09-03-2015 om 10:06
Oef!
Hier zou het echt niet mogen. Ik heb al een bloedhekel aan roken dus blowen gaat er helemaal niet in.
Vraagje: mag in jouw huis ook gewoon gerookt worden? Roken jullie als ouders ook?

Karen
09-03-2015 om 10:27
Absoluut niet!
Helemaal eens met de tekst van guera. Ik zou snappen dat je het moeilijk vind in de zin dat je niet weet hoe je voor elkaar krijgt dat deze pubers snappen dat het echt een heel slecht idee is. Maar ik vind het helemaal geen dilemma of je het goed moet vinden of niet. Zeker niet.

Fiorucci
09-03-2015 om 17:49
Maar...
Ik lees toch duidelijk dat deze moeder haar zoon heeft verteld over de gevaren etc. Een open dialoog bereik je het meeste mee, niet met verbieden.

Fiorucci
09-03-2015 om 17:51
Als het bij eenmaal per week blijft, zal het met de schoolresultaten wel loslopen.

Nur
09-03-2015 om 18:18
Nee
Het zou van mij absoluut niet mogen. Drugsgebruik zou ik niet toestaan. Ik ben niet echt heel principieel tegen blowen maar niet bij ons thuis en al helemaal niet op zo'n jonge leeftijd.
Hoe zit dat trouwens met die vrienden? heb je ook met hun ouders gesproken? Ik vind het eigenlijk niet netjes om toe te staan dat zulke jonge jongens bij jouw thuis blowen zonder de toestemming van hun ouders. Net zoals met drinken.
Ik zou het dus wel verbieden. Ik weet dat hij het dan op straat alsnog zou kunnen doen (en misschien ook wel gaat doen) maar in huis wil ik het niet.
Onderzoek lijkt uit te wijzen dat het als ouder beter is om drinken te verbieden dan het maar toe te staan omdat jongeren juist meer gaat drinken als je het toestaat. Verbieden helpt dus wel. Dit zal misschien ook wel voor blowen gelden.
Praktisch is het wel zo dat als het verboden is en het kind het stiekem doet dat het kind meer moeite moet doen om te blowen en het te verbergen en er dus ook minder vaak de gelegenheid toe zal hebben.

Monique D*
09-03-2015 om 20:17
Blowen
Van blowen kan je verslaafd raken. Om elke keer weed te halen moet je geld hebben. Leren gaat niet meer goed als je blowt. Je zit als een zombie in de klas. Het reactievermogen vermindert.
Om deze redenen zou ik blowen niet goedkeuren. Ja, hij zal dan hoogstwaarschijnlijk buiten blowen, maar ik zou laten blijken dat ik dat niet goed vindt, vooral om de bovengenoemde redenen.
Toen mijn zoon een jaar of 15 was vertelde hij mij eerlijk dat hij ging indrinken met grotere jongens voor een schoolfeest. Ik was, net zo blij als jij, dat hij zo open hierover was. Maar aan de andere kant was ik er niet zo blij mee. Afgezien dat hij het toen nog niet mocht (de regel was toen nog 16 jaar), vond ik het niet goed dat hij in contact met drank kwam en zoals je weet, jongeren gaan heel vaak over grenzen heen. Thuis dronk hij sowieso niet en zijn vrienden, als ze bij ons kwamen, ook niet. Hij heeft nog geluk dat hij een moeder en zus heeft die alcohol en sigaretten niet lekker vinden.
Je kan inderdaad niet controleren wat ze buiten doen.. achteraf is alles goed gekomen. Hij is nu 20 en drinkt en rookt zo af en toe. Voor zover ik weet heeft hij nooit geblowd.
Dus ik zou hem toch verbieden, dan weet hij ook dat hij het niet mag doen. Of hij stiekem buiten blowt met vrienden? Dat kan je niet controleren. Maar ik denk ook, als je hem dit toestaat, dan is het hek van de dam, zeker als je zijn vrienden ook toestaat om in jullie huis te blowen.
Overigens, jongeren van onder de 18 mogen toch niet in een coffeeshop?

Meisje Klein
09-03-2015 om 21:02
Als..
je het toelaat in je eigen huis dan zou ik er zeker geen feestje van maken. Dus dan doet ie het maar alleen in z'n kamer, maar niet gezellig met z'n vrienden erbij. Je moet het niet te leuk maken he.
Bovendien moet je zeker toestemming van de ouders hebben, ik zou als ouder nl not amused zijn als ik er achter zou komen. Niet iedereen is zo open en eerlijk.

TrefleQ
09-03-2015 om 23:21
niet faciliteren
Het gedogen van blowen, omdat je niet kunt voorkomen dat je zoon het doet, tja, dat snap ik. Je kunt dan zeggen dat je er op tegen bent, maar het niet kunt tegenhouden. En dat je het fijn vindt dat hij het je verteld. Heel fijn dat je zon veilige, open relatie hebt met je zoon.
Maar gedogen, dat is iets anders dan het blowen faciliteren! En dat doe je als je een ruimte en een dag aanbiedt. Dan werk je mee, dan maak je het blowen mogelijk.
En je geeft dan niet het signaal al dat je het heel fout vind!
Bij mij zou het in huis blowen onbespreekbaar zijn. Uren op straat rondhangen ook.
En als ik zou horen dat een ouder, zonder mij daarvan op de hoogte te stellen, mijn kind de gelegenheid zou bieden in hun huis te blowen, of te drinken (terwijl ik denk dat ze daar gezellig gamen en chips eten) zou ik dat heel kwalijk vinden!
Ik snap ook dat her misschien niet zo eenvoudig is, maar zoalang e het blowen kunt verhinderen of bemoeilijken, zou ik dat zeker doen!

Okie Dokie
10-03-2015 om 09:01
janet....ben je daar nog
Of ben je afgeschrikt door alle anderen die het niet eens zijn met jouw oplossing?
Zou graag horen hóe het gaat.

Monique D*
10-03-2015 om 18:55
Zal moeilijk zijn om dit alsnog te verbieden..
.. als je jouw zoon al toestemming hebt gegeven om te blowen in zijn kamer.
Maar kan je niet zeggen dat je hierover hebt nagedacht (eventueel besproken hebt met zijn vader als er daadwerkelijk een vader is) en dat je het achteraf niet zo'n goed idee vindt omdat je er verslaafd aan kan raken en als een zombie gaat functioneren?
Ik wens jou succes.

Leen13
10-03-2015 om 19:05
Ja Monique
Of je hebt er plezier in tot op hoge leeftijd.
Ik blow zelf niet maar ik ken een aantal volwassenen die dat met matig gebruik gewoon voor hun plezier doen, niets mis mee. Mijn leeftijd en ouder. Gewone, zelfs veelverdienende bijdragers aan de samenleving met hele gewone studerende kinderen en hechte partnerrelaties van rond de dertig jaar.
En ik ken ook wel volwassenen die er met veel moeite mee gestopt zijn omdat ze zich af en toe suf blowden en daar weer blij mee zijn dat het niet meer hoeft.
Omdat altijd de drama's in het nieuws zijn wil nog niet zeggen dat weedgebruik ALTIJD ZEER SCHADELIJK is. En je daar je kinderen mee af wilt schrikken. Ik houdt het liever wat neutraal.

Exvan
11-03-2015 om 09:01
Hmmm
Eigenlijk denk ik juist dat de consequenties van blowen door heel veel mensen worden onderschat. 12 jaar geleden had ik een vriendje die valt in AnneJ haar omschrijving. Rond de dertig, was zzp-er, had een relatie (met mij dus) en recreatief blower. Aldus zijn omgeving. Maar alleen zijn moeder en ik wisten dat het van buitenaf gezien misschien onder controle leek maar dat het niet goed ging. Zelf ontkende hij de negatieve effecten. Maar zijn zzp klussen leden zwaar onder zijn blowen, hij werd paranoia, onvoorspelbaar. Allemaal dingen die zijn vrienden niet zagen. Zijn moeder en ik zorgen voor financiële draagkracht want zelf schraapte hij zijn kostje niet bij elkaar. Ik heb de stekker er uitgetrokken vanwege zijn enge gedrag en zijn ontkenning daarvan. Zijn vrienden zagen ook echt niet hoe erg het was want in hun buurt kwam het gedrag niet zo scherp tot uiting of leek het een incident. Het was een verschrikkelijke tijd, mede doordat juist recreatief blowen als onschadelijk wordt gezien, zoals AnneJ beschrijft. Ik was degene met het probleem, was een zeikerd, niet hij, aldus mijn vriend en zijn vrienden. Ik heb een poosje af en toe ook grblowd maar ben gestopt toen ik de gevolgen merkte. Ook van niet dagelijks blowen werd ik ongeconcentreerd, waziger, gevoelens vlakken af. Zo wilde ik niet leven.
Nadat ik bij hem weg ben gegaan is hij wel gestopt en nu zie ik weer de man die hij toen ook kon zijn, daar ben ik erg blij om want het is een leuke vent. We zijn beiden met een ander getrouwd en het is goed zo. Maar mijn ervaring is dat blowen echt wel (onzichtbare) gevolgen kan hebben die je niet moet onderschatten. En ook al treft het niet iedereen even sterk, je weet nooit van te voren hoe je erop zal reageren dus tsja....

Leen13
11-03-2015 om 09:43
de 30 jaar exvan
Dat was een dertigjarige relatie, niet een dertigjarige. Ruim zestig is deze man inmiddels.
Goed om te horen dat die vriend van je inmiddels gestopt is, want als die dingen je leven in de weg zitten is het niet prettig meer.

Nur
11-03-2015 om 11:09
Volwassen
Ik heb er niks tegen als een volwassene af en toe in het weekend een joint rookt. Wat dat betreft is blowen een beetje hetzelfde als drinken (maar dan toch waarschijnlijk schadelijker en zeker minder sociaal geaccepteerd). Met mate is het niet zo'n enorm probleem maar als je het elke dag doet dan is het wel een probleem.
Maar net zoals ik een 15 jarige niet zou laten drinken laat ik hem ook niet blowen. Als hij volwassen is prima maar niet met 15 jaar al.
Daarnaast is blowen vanwege de nicotine natuurlijk ook gewoon schadelijk voor de gezondheid in andere opzichten dus ik zou het gebruik sowieso ontmoedigen.

janet
11-03-2015 om 21:21
dank
Bedankt voor alle reacties. Door jullie ben ik nu tot de conclusie gekomen dat ik strenger moet worden. Ik heb met hem afgesproken dat het niet meer binnen mag. Verder heb ik voor hem een folder aangevraagd. Hij kan nog steeds nu bij zijn vrienden blowen. Dat kan ik niet tegen houden. Maar ik zal hem mn mening blijven geven.

Fiorucci
15-03-2015 om 18:48
Nur
Blowen is iets schadelijker als je kijkt naar de longen. Maar verder is drinken zeker schadelijker. http://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/wat-is-schadelijker-alcohol-of-cannabis/

Rijkaard
08-04-2015 om 18:00
Blowen is beter als drank
Ik zou me kind eerder laten blowen dan drinken drank is gevaarlijk als je 1 jaar bloowt tegen 1 jaar drank is drank slechter aan toe

Jip
08-04-2015 om 18:54
Andere mening
Nou dan zou ik eerst maar eens naar dit programma kijken. http://tvblik.nl/arena/schieten-we-iets-op-met-legale-wietteelt

jeanetk
14-06-2015 om 09:38
spacecake
Mijn zoon werd ook geinteresseerd in wiet. Heeft vrienden die gebruiken. Hij deed niet mee, hij weet dat ik heftig tegen roken ben. Maar niet persé tegen wiet. Het liet hem niet los, hij was gewoon erg nieuwsgierig. Verbieden heeft m.i. geen zin, dan gaat het stiekem gebeuren en ik wilde niet dat hij stoned zou worden in een vreemde omgeving, omdat ik de boel in de gaten wil houden, dus vond ik het goed dat hij thuis wiet ging gebruiken, daar heeft hij een vriend voor uitgenodigd (met veel ervaring, en ook een heel vriendelijke jongen).
We hebben samen (was erg gezellig) een wietcake gemaakt. Dat is op een zomermiddag uitgeprobeerd, en dat beviel wel, maar als uitzondering.
De plakken wiet zijn vervolgens ingevroren en af en toe neemt hij een plakje wietcake. Hij heeft uitgerekend hoeveel wiet er in 1 plak hoort te zitten, zodat hij geen te sterke dosis heeft.
Dit doet hij nu zo'n jaar. Tot voor kort vroeg hij het elke keer aan mij, nu begint hij het meer zelf te bepalen wanneer hij een plakje cake eet, maar hij is nu ook 17.
Ik ken genoeg mensen die teveel hebben geblowd en nu niet veel meer voorstellen. Hij heeft ook een vriend die teveel blowde en daardoor z'n opleiding niet af kon maken enz. Dat is eigenlijk een goed voorbeeld, want hij weet dat hij dat niet ziet zitten.
Maar het hangt ook erg af van het karakter van het kind zelf. De een zal verantwoordelijk om kunnen gaan met drank en drugs, de ander zuipt en blowt zich helemaal klem zodra niemand kijkt. In een sfeer van openheid en vertrouwen kun je in overleg grenzen bepalen.
En wat betreft de verlavende werking van wiet, thc op zich is niet lichamelijk verslavend in tegenstelling tot alcohol, en je kunt psychisch overal verslaafd aan raken.
En cake is dus ook een alternatief voor roken. Ook kun je kijken of hij belangstelling heeft om een 'bong' te proberen, dan rook je de wiet puur, door ijswater. Dat is vies (zegt mijn zoon die het 1 keer heeft gedaan) maar het effect is hetzelfde als van een joint en de gevolgen voor je longen heel wat minder slecht.

Mijntje
14-06-2015 om 11:19
schizofreen
Ik vind dit heel raar. Het is inmiddels bekend dat het niet zo onschuldig is, je kan er schizofreen van worden en zeker als je zo jong begint. Dat ga je toch niet aanmoedigen door gezellig cake te eten samen?
http://www.gezondheidsweb.eu/drugs/roken-van-marihuana-op-jonge-leeftijd-kan-schizofrenie-veroorzaken
Genoeg hierover te vinden over internet.
Helaas een geval van meegemaakt in de familie en gezien hoe dit een leven kan verruineren.

Mijntje
14-06-2015 om 16:45
Fiorucci
Ja, drank is ook slecht. Dat familielid was dankzij de schizofrenie aan de drank en is idd aan een van de gevolgen daarvan overleden.
Roken is trouwens ook niet best. Dus om dit nu allemaal aan te moedigen bij een 15 jarige knul en net doen alsof wiet minder slecht is..
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.