Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
janet

janet

08-03-2015 om 08:18

zoon 15 blowen

Violetta

Violetta

15-06-2015 om 22:41

Van de bank gerold...

toen ik het bericht van jeanetk las. Naar mijn mening geef je op deze manier de boodschap af dat wiet roken/wietcake wel oké is.

nee

Mijn zoon komt wel eens thuis met verhalen over zijn klasgenootjes (15-16 jaar), die wiet enzo roken. Een van die klasgenootjes van hem rookt meerdere malen per week, drinkt ook meerdere malen per week, en gaat steeds verder achteruit, zowel fysiek als mentaal. Eerst haalde hij nog goede cijfers, maar naarmate hij steeds meer wiet ging roken, ging hij verder het verkeerde pad op. Het begon toen hij in de 3e klas bleef zitten, en daardoor moest afstromen. Op de andere school waar hij kwam ging hij stelen voor geld voor wiet, en werd uiteindelijk betrapt. Hierdoor werd hij van school gestuurd, en moest hij dus wéér naar een andere school. Sinds dien heb ik er niet veel meer over gehoord, maar je ziet wel wat het met iemand kan doen. Dus mijn advies is dus net als de anderen gewoon verbieden.

Maar, waarschijnlijk bent u al te laat aangezien u het al een keer heeft toegestaan, en het raar zou zijn om inééns af te schaffen.

Angela67

Angela67

16-06-2015 om 11:21

ja joh zeegras

doe even normaal zeg.
Niet iedereen die wiet rookt en of spacecake eet ontspoort. Nooit gehoord van opvoeden, praten en vertrouwen geven?
gr Angela

Fiorucci

Fiorucci

16-06-2015 om 15:02

Mijntje

Ik blijf het heel apart vinden dat drank maatschappelijk zo enorm geaccepteerd is, en dat men in een kramp schiet als het over blowen gaat.

Fio

Misschien omdat je alcohol kan drinken zonder dronken of zelfs maar aangeschoten te worden omdat je geniet van de smaak. Een jointje steek je vast niet op om te genieten van het aroma, dat doe je toch alleen maar om high te worden denk ik?

skik

Mijntje

Mijntje

16-06-2015 om 18:39

Fio

Oh maar ik schiet ook eenzelfde kramp over alcohol
maar dit draadje gaat over wiet.

Beperken Skik

Weedgebruik kun je ook beperken. Je hoeft niet 7 weedjes per dag te roken. Je kunt het ook beperken tot het weekend of een paar keer per week.
Of een paar keer per jaar.

Tja, wat moet je daar nou mee. Voor de blauwe knoop moet je ook een bepaald type zijn denk ik.

We krijgen hier een hysterische situatie. Lijkt Saudie Arabia wel. Niet roken, drinken, spuiten, slikken, voor de openbaarheid, inclusief verzekeringen en gezondheidszorg en imago onder de buren, maar wel stiekum. Mijn vraag is dan: jagen we het gebruik daarmee niet juist op?
Hoe meer verbod, hoe meer criminaliteit, hoe meer ongezond gebruik.

Angela67

Angela67

16-06-2015 om 18:53

and what's wrong with that Skik

waarom zou je niet high willen / mogen worden?
gr Angela

Can

Can

16-06-2015 om 19:25

Als

Als je dat een keer doet in de beslotenheid van je huis en je daarmee niet meer in bijvoorbeeld het verkeer begeeft, dan moet je dat allemaal maar zelf weten, zeker als je volwassen bent, zolang je er mij maar niet mee lastig valt door in die toestand je buiten je huis te begeven.
Wanneer je je high of dronken in het verkeer begeeft maak je van jouw genot mijn probleem.

Door beide genotsmiddelen ben ik 2 keer iemand die me dierbaar was kwijtgeraakt.

Angela67

Angela67

16-06-2015 om 19:36

can

dat is inderdaad een punt, ik vermoed dat mensen die 'tegen' zijn, vaak zich niet realiseren dat er zeker weten veel 'thuisgebruikers' zijn die niemand lastig vallen. Hiervoor geldt vast en zeker dat de niet-overlast-gevers lijden onder het imago dat de overlastbrengers geven.
gr Angela

AnneJ

"Weedgebruik kun je ook beperken. Je hoeft niet 7 weedjes per dag te roken. Je kunt het ook beperken tot het weekend of een paar keer per week."

Daar gaat het toch helemaal niet om? Zowel alcohol als weed kan je incidenteel, geregeld of doorlopend gebruiken. Het is alleen zo dat per keer dat je weed gebruikt, dat uitsluitend doet met het doel om high te worden. Alcohol kan je ook gebruiken zonder beneveld te raken. Ik denk dat daar het verschil in de houding van veel mensen t.o.v. weed zit.

"We krijgen hier een hysterische situatie. Lijkt Saudie Arabia wel." Stel je niet aan zeg. Alcohol is voor volwassenen overal te koop, gebruik is volkomen geaccepteerd, niet drinkers worden zelfs uitgemaakt voor ongezellig, er zijn coffeeshops waar je gewoon mag gebruiken en ook een jointje roken op straat is geen probleem.

"Mijn vraag is dan: jagen we het gebruik daarmee niet juist op?
Hoe meer verbod, hoe meer criminaliteit, hoe meer ongezond gebruik."
Zo blijkt het niet te werken. Sinds er in de horeca niet meer binnen gerookt mag worden is het aantal rokers gedaald. Nu de leeftijd om alcohol te mogen kopen van 16 naar 18 jaar is verhoogd wordt er onder jongeren minder gedronken.

skik

Angela67

"waarom zou je niet high willen / mogen worden?" Dat zeg ik ook toch nergens? Op de vraag van Fio waarom er heftiger gereageerd wordt op weedgebruik dan op alcoholgebruik gaf ik aan dat ik denk dat dat komt omdat stoned worden het hoofddoel van weedgebruik is en dronken worden meestal een bijverschijnsel van alcoholgebruik is.

skik

Staatje Skik

http://www.drugwarfacts.org/cms/Netherlands_v_US#sthash.Rkmelcwm.dpbs
Aan de verschillen in cijfers kun je zien dat in de VS met een meer restrictief beleid en hogere leeftijdsgrenzen, meer gebruikt wordt dan in Nederland.
Het is ook beiden waar denk ik. Je kunt met beleid ook zaken terugdringen, maar absolute verboden werken wat mij betreft tegendraads.
Of misschien is het wel lood om oud ijzer.
Met terugdringbeleid stoppen de mensen die toch al geen verslavingsneiging hebben. Die kunnen dat makkelijk doen. De rest gaat ondergronds en stiekum en onbeheerst. En daar loopt het gebruik dan op.
Hoe te prijzen een blauwe knoop attitude ook mag zijn, dat is niet erg realistisch denk ik, en ik kan me ook niet vinden in die houding om dan van je kinderen te verwachten. Ik heb liever dat ze hun middelengebruik weten te matigen en daardoor zal ik er niet extreem of boos op reageren.

Bapoa

Bapoa

18-06-2015 om 10:10

Angela67

Ik zeg ook helemaal niet dat dat GAAT gebeuren, er is een mogelijkheid.
Natuurlijk is wiet vergeleken met andere drugs heel onschadelijk, maar ik zeg alleen dat het ook fout kán gaan.

no offense.

van blowen knappen ze meestal niet op

al is het nu vast heel gezellig, samen met de vrienden.

Als ouders doe je er allers aan om je kinderen groot te brengen tot zelfstandige, onafhankelijke volwassenen, die op verantwoordelijke wijze hun plaats kunnen innemen in de samenleving. Klinkt zwaar, maar zo is het wel.

Nu op jonge leeftijd dingen toestaan waarvan je weet dat die geen positieve bijdrage leveren aan je doel is niet verstandig. Maar dat is de theorie. Het is lasting balanceren tussen verbieden en een tussenweg zoeken. Houd contact met de andere ouders. En houd de lange termijn op het oog.

De wet heeft niet voor niets een leeftijdsgrens gesteld.

Evanlyn

Evanlyn

18-06-2015 om 10:49

Hier de blauwe knoop...

Verbieden kan je het niet. Maar wij geven wel het voorbeeld doordat wij zelf geen drugs of alcohol gebruiken. En we waarschuwen ze, blijven erover praten.

Schrikbeeld is dochter's klas, waarin heel wat slimme kinderen op afstromen staan (of dat al gedaan hebben) door drank en/of drugs. Om over de verwoestende gevolgen van roken op jonge leeftijd maar helemaal te zwijgen.

Tja, dan vindt men ons maar ouderwets.

Het voorbeeld

En dat vind ik ook. Geef zelf het goede voorbeeld. Ik drink niet of heel zelden en heb geen interesse in weedgebruik. Ik vertel de kinderen mijn geschiedenis en die van hun familie met middelengebruik. Ik houdt er zelf niet van omdat ik niet van controleverlies houd elders. Dat bespreek ik met zoon die nog weleens elders komt waar weed gerookt en gedronken wordt.

Fiorucci

Fiorucci

18-06-2015 om 18:25

genieten van wiet

Dat is een misvatting, dat je louter blowt om high te worden. Er zijn veel verschillende soorten/smaken, net als bijvoorbeeld bij sigaren, of wijn. Sommigen roken liever wiet, anderen hasj. Er is ook kwaliteitsverschil, wat je ook ziet aan de hoeveelheid die je krijgt voor een bepaald bedrag. Er zijn zelfs kookboeken over koken met cannabis. Overigens, een jointje roken op straat kan wel degelijk zorgen voor problemen, een agent mag ten alle tijden je wiet in beslag nemen, ook als je 18+ bent.

AnneJ

Je hoeft er geen Amerikaanse cijfers bij te halen, je kan gewoon het gebruik van genotsmiddelen na beperkende maatregelen vergelijken met het gebruik uit de periode voor die maatregelen. En dan zie je dat er na de genomen maatregelen minder gebruikt wordt. Ik ben het met je eens dat een algeheel verbod op alles waarschijnlijk averechts zal werken, maar daar is toch helemaal geen sprake van in Nederland? Wat maatregelen om werknemers te beschermen tegen tweedehands rook en minderjarigen tegen zichzelf lijkt me toch geen opmaat voor Saoedische toestanden.

skik

O zeker Skik

Verbieden tot 21 jaar en dan verwachten dat men er nog verstandig mee om kan gaan.
De pubers die het toch niet konden laten, vaak met condities die verslaving in de hand werken, hebben dan al lang illegaal en onbegeleid zichzelf een probleem bezorgd, de rest gaat nog even los en reguleert het of heeft te lang in de verbodshoek gezeten om nog verstandig er mee om te leren gaan.
Maar dat zal per kind ook verschillen. Met mijn kinderen houdt ik het liever wat neutraal. Kan maar dan wel verstandig en denk om de risico's maar er zitten ook voordelen aan. Het kan ook een vorm van zelfmedicatie zijn met minder bijwerkingen dan reguliere medicatie.

jeanetkl

jeanetkl

25-06-2015 om 14:12

nou nou....

Wat een extreme reacties allemaal.
De kans dat je psychoses krijgt als je af en toe wiet gebruikt zijn vrij klein, en voornamelijk genetisch bepaald. Als die gevoeligheid er is moet je óf erg veel/sterke wiet gebruiken, óf wel heftig gevoelig zijn. En dan zou je dat na 1 keer gebruik wel merken. Ik neem de gevolgen van een psychose zeer serieus, maar had geen reden om aan te nemen dat mijn zoon hier gevoelig voor zou zijn.
Trouwens, waar is de nuance in deze discussie? Als je af en toe alcohol gebruikt wordt je nog geen alcoholist en zwerver, als je af en toe wiet gebruikt, kun je nog steeds met negens de vijfde klas van het gymnasium halen. Sterker nog, af en toe ontspannen doet een mens goed - een puber ook.
Een matig mens is z'n vrijheid waard.

Daarbij vind ik het bizar dat je ervan uitgaat dat je pubers van alles gaat 'verbieden'. Beste recept om ervoor te zorgen dat het zeker weten gaat gebeuren, zonder dat je er zicht op hebt en enige grenzen in kunt aanbrengen.

En ja, het kán fout gaan. Alles kan fout gaan. Ik zie bij het af en toe recreatief gebruik van wiet niet meer kans op fout gaan dan bij.....noem maar iets?

Wat betreft stoned worden als doel van wietgebruik, ben ik wel eens dat dat theoretisch verschilt met het doel van alcoholgebruik, maar in de praktijk ken ik maar weinig mensen die alcohol gebruiken uitsluitend omdat ze het lekker vinden. Vrijwel iedereen die een onschuldig glaasje wijn of bier drinkt, vindt het effect van dat beetje alcohol erg fijn. Daar vind ik ook niks mis mee, zolang het maar bij een beetje blijft.
Comazuipen doet meer kwaad voor je hersens dan een keer flink stoned worden.

Ik kan me voorstellen als je het niet ziet zitten voor je kind, als mijn zoon er niet zelf zo mee was gekomen had ik het zeker niet voorgesteld. Hij heeft het niet thuis als voorbeeld gezien

Tegeltje

Tegeltje

30-06-2015 om 02:04

Wiet is gevaarlijk

Het THCgehalte (de werkzame stof) in Cannabis is tegenwoordig veel hoger dan vroeger. Het spul is daardoor veel schadelijker en verslavender dan voorheen. Jongeren die veel blowen, redden het niet op school. Afstromen is nogal eens het begin van verdere ellende, omdat het gedrag zo achteruit gaat.
Dit is allemaal maar matig bekend, vind ik. Ik wou dat hier meer ruchtbaarheid aan werd gegeven. Er wordt nu door sommigen veel te luchtig gedaan over Cannabisgebruik door pubers.

Evanlyn

Evanlyn

30-06-2015 om 14:44

Laatst viel het halve forum over me heen omdat ik zie dat zoveel kinderen afstromen van VWO naar HAVO. En waarheen daarna? Want HAVO gaat ze ook niet lukken op deze manier.

Ik vind dat een probleem dat de school zou moeten oppakken, als de ouder het bagatelliseren (zoals ik hier op het forum ook zie gebeuren).

Angela67

Angela67

30-06-2015 om 14:50

evanlyn

Als school zich nu eens bezighoudt met goed lesgeven (en ja daar moet in het kader van biologie ook over drugs gesproken worden) dan hoeven ze niet alle opvoedtaken over te nemen. Signaleren indien een leerling er (geestelijk) niet is en dat ze zich zorgen maken, graag, betrokkendheid graag, maar 'een probleem dat school zou moeten oppakken omdat ouders het bagatelliseren' . . . ... dat riekt mij teveel naar schoolpolitie.

En als je vindt dat school dit wel moet doen, dan fiets je daarmee ook meteen weer ggz naar binnen want die grote scholengemeenschappen besteden dat dan weer uit en hup nieuwe reden om leerlingen geen privéleven meer te gunnen . .

gr Angela

Bagatelliseren

Het punt is dat er nu eenmaal gebruikers zijn. Dat kun je ontkennen of negeren, bestraffen of criminaliseren. Maar zelf denk ik dat je het beter in goede banen kunt leiden.

School

Wat ik van de school verwacht is goede voorlichting en wat ik ervan gezien heb gebeurt dat ook. Beetje tunnelvisie maar ok.
En verder dat men het niet faciliteert of toestaat op school of het schoolplein.
Eventueel kun je je ook nog voorstellen dat de gemeente een beleid heeft dat er geen coffeeshops zijn binnen een bepaalde afstand tot de school.
Maar ik ben daar ook wat allergisch voor dat de school zich daarmee bemoeit. Het is een mooie afleidingsmaneuvre als de school zaken niet voor elkaar heeft om dan naar jongeren te wijzen of ze gebruiken.
En dat als argument te gebruiken.
Niet alle jongeren die gebruiken stromen af. Sommigen stromen ook op.
Het is een risico geen feit.

Tegeltje

Tegeltje

30-06-2015 om 15:12

Nog maar een keer dan

Het THC gehalte in Cannabis is tegenwoordig zo hoog dat jongeren die regelmatig blowen niet alleen afstromen, maar gewoon uiteindelijk nooit een diploma halen. Eenmaal verslaafd valt er weinig in goede banen te leiden. Dan wordt het behandelen en hopen dat dit aan slaat. Dat doet het helaas niet altijd, met heel wat verwoeste levens als gevolg. Het is werkelijk niet verstandig om daar luchtig over te doen.

Evanlyn

Evanlyn

30-06-2015 om 15:12

Angela

Je hebt gelijk, misschien is dat geen oplossing. Ik dacht eigenlijk aan een goed gesprek over hun toekomst, maar je hebt gelijk: dat wordt uitbesteed en dan wordt de ellende alleen maar groter. En de mentor is in dit geval ook niet iemand aan wie je nou je hele hebben en houden blootgeeft.

Maar het doet me pijn om dit aan te zien. Dit jaar zijn het er zes, allemaal hartstikke slim, maar ze zitten constant stoned in de klas en dan steek je niet veel op. En de meesten zijn lief ook, maar hebben een ingewikkeld leven, of gewoon de pech dat ze verslavingsgevoelig zijn. Dus het is ook niet leuk voor de rest van de klas dat ze vertrekken.

Ja pijnlijk

Dat lijkt me ook pijnlijk om te zien hoe kinderen afglijden. Maar ik zou weleens willen weten hoe het verbieden van weed deze kinderen gaat helpen hun andere problemen op te lossen waar het over zou moeten gaan.
Overigens, misschien niet erg aardig, worden kinderen die stoned zijn bij mijn dochter naar huis gestuurd. Stoned kun je niet leren. Verder is er alle steun om ze te helpen, maar dat is soms echt taai.
We hebben nog weleens een puber over de vloer voor een timeout van thuis. Overigens is iedereen weleens zat van zijn/haar ouders of hangt liever om met andere pubers. Dat is niet altijd een probleem dat taai is.
Of laatst een die een week cold turkey af kwam kicken. Eindelijk verstandig.
Voor zoon zijn dat voorbeelden hoe je niet met drugs om moet gaan en beter goed voor jezelf kunt zorgen en andere interesses kweken.

Angela67

Angela67

30-06-2015 om 15:30

annej / e.a.

Volgens mij hoef je niet altijd ook andere problemen te hebben om weed te roken (of spacecake te eten). Het kan zijn dat je het gewoon lekker vindt en totaal geen boodschap hebt aan diploma halen. Ik vind wel dat die leerling een probleem heeft . . .maar er hoeft dus niet altijd een 'probleem'oorzaak te zijn, dat bedoel ik.

Verder ben ik het helemaal eens datwij ('onze generatie') waarschuwingen moeten geven aan de jongere generaties (namelijk dat het thc gehalte vele malen hoger is), maar ik denk dat het slimmer is om daar ouders mee lastig te vallen, namelijk de ouders die vroeger het gebruikten in hun adolescentie/jeugd. Die verkeren wellicht nog in die bubbel dat het wel meevalt (dat deden wij vroeger ook in het weekend enzo).

Hoe zou je die nou het beste kunnen bereiken? Want jongeren waarschuwen, da's belangrijk, maar ouders die het niet weten zijn 'enger'.

gr Angela

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.