Stoeltje
30-07-2025 om 15:46
Zoon bazuint rond dat hij naar privé onderwijs gaat
Mijn zoon is blijven zitten in het voorexamenjaar. Nu krijg ik van andere ouders te horen dat mijn zoon zegt dat hij naar het Luzac gaat. Een school bij ons in de stad voor meer dan 20 ruggen per jaar dus prive onderwijs. Daar komt niks van in. Ik heb zoon gevraagd of dit waar is en waarom hij dat zegt. Hij zegt dat alle jongens die zijn blijven zitten nu naar Luzac gaan dus dan wil hij het ook. En dat hij het een straf vindt als hij niet ook naar Luzac mag.
Los van of ik dit wel zou kunnen betalen wil ik dit niet én is het nog maar de vraag of zoon wel aangenomen zou worden. Dat andere jongens op school nu naar Luzac gaan zal wel maar dat betekent niet dat zoon er ook heen gaat.
Hoe maak ik een einde aan deze “wens” van zoon?

Anoniemer
30-07-2025 om 15:54
Je hebt tegen hem gezegd dat het niet doorgaat. Hij komt er toch vanzelf wel een keer achter dat hij echt niet naar Luzac gaat?

Stoeltje
30-07-2025 om 15:56
Lolalyn schreef op 30-07-2025 om 15:54:
Misschien gewoon door tegen hem te zeggen dat hij daar niet heen gaat?
Dat is precies wat ik doe maar hij blijft het maar rondvertellen.
Ik begrijp ook wel dat hij na de vakantie hard op zijn bek gaat als hij gewoon weer op zijn eigen school wordt gezien. Maar ik heb liever dat het nu snel ophoudt in plaats van ergens na de zomer als mensen het weer zijn vergeten.

MamaE
30-07-2025 om 15:59
Ik zou om te beginnen hem laten weten wat zo'n school kost, dat dat zomaar een half jaarinkomen is, en dat het allerminst vanzelfsprekend is dat ouders dat kunnen (en willen) betalen. Dus dat hij heel veel kan willen, maar het niet gaat gebeuren omdat het voor jullie veel te veel geld is. En stel dat je het misschien wel kunt betalen, dan betekent dat ook dat je dat geld niet kunt uitgeven aan vakanties, zijn sport, zijn kleren etc.
Ik zou ook niet zomaar geloven dat 'alle' zittenblijvers daarheen gaan. Als dat zo vanzelfsprekend was, dan kwamen die ouders dat toch niet vragen? Daarnaast vraag ik mij af of je nu nog kunt inschrijven. In ieder geval hebben jullie zoon niet uitgeschreven bij de huidige school, dus hij zal na de zomer gewoon verwacht worden daar.

Lolalyn
30-07-2025 om 16:00
hoe oud is hij? Misschien een leermoment voor hem? Want hem nu zijn zin geven, naar een dure privé school laten gaan, zodat hij niet op zijn bek gaat na de vakantie lijkt me gek.
Doet hij dit vaker? Geen nee accepteren?

Marty1984
30-07-2025 om 16:00
Tegen wie bazuint hij het rond?
Zijn vrienden? Of oma en opa en andere volwassenen in de buurt?
Wat hij tegen zijn vrienden vertelt moet hij zelf weten.
Als oma en opa vragen stellen zeg je dat hij wensdroomt en dat hij toch gewoon naar zijn oude school gaat.
Hij zou van mij nog de ganse vakantie mogen wensdromen dat ik 20k per jaar ga neerleggen voor het Luzac. Maar in realiteit gaat het toch niet gebeuren. En dat weet hij ongetwijfeld echt wel, maar hij probeert gewoon maar.

MamaE
30-07-2025 om 16:01
Stoeltje schreef op 30-07-2025 om 15:56:
[..]
Dat is precies wat ik doe maar hij blijft het maar rondvertellen.
Ik begrijp ook wel dat hij na de vakantie hard op zijn bek gaat als hij gewoon weer op zijn eigen school wordt gezien. Maar ik heb liever dat het nu snel ophoudt in plaats van ergens na de zomer als mensen het weer zijn vergeten.
Hij zit in het voorexamenjaar. Dan is hij 15/16/17. Oud genoeg om op zijn bek te gaan tegenover vrienden en te leren dat je zulke dingen beter niet rondbazuint. Mag hij zelf oplossen, hij weet best dat hij fout zit.

Stoeltje
30-07-2025 om 16:01
MamaE schreef op 30-07-2025 om 15:59:
Ik zou om te beginnen hem laten weten wat zo'n school kost, dat dat zomaar een half jaarinkomen is, en dat het allerminst vanzelfsprekend is dat ouders dat kunnen (en willen) betalen. Dus dat hij heel veel kan willen, maar het niet gaat gebeuren omdat het voor jullie veel te veel geld is. En stel dat je het misschien wel kunt betalen, dan betekent dat ook dat je dat geld niet kunt uitgeven aan vakanties, zijn sport, zijn kleren etc.
Ik zou ook niet zomaar geloven dat 'alle' zittenblijvers daarheen gaan. Als dat zo vanzelfsprekend was, dan kwamen die ouders dat toch niet vragen? Daarnaast vraag ik mij af of je nu nog kunt inschrijven. In ieder geval hebben jullie zoon niet uitgeschreven bij de huidige school, dus hij zal na de zomer gewoon verwacht worden daar.
Lijkt mij ook dat niet alle zittenblijvers erheen gaan. Misschien wel die paar uit zijn vriendengroep, maar dan nog.
Ik heb hem ook al uitgelegd dat als hij naar Luzac gaat dat we dan niet meer op vakantie kunnen. Maar daar heeft hij weinig oren naar. Hij wil waarschijnlijk bij zijn vrienden blijven én denkt waarschijnlijk echt dat Luzac een betere school voor hem is.

Evaluna
30-07-2025 om 16:29
Ik zou hem vragen gaan stellen als wie gaat dat betalen? Dat je daar zelf geen budget voor hebt, ook niet als de vakantie niet door gaat. Het is bij jullie geen optie, dus hoe gaat het dan bekostigd worden?
Bijbaantje? Laat hem maar eens rekenen hoeveel uurtjes dat per week is...
Het is overigens wel te hopen dat hij zich op zijn eigen school meld in september en niet op zijn kamer blijft zitten mokken/ schamen / wat dan ook.

Kersje
30-07-2025 om 16:35
Stoeltje schreef op 30-07-2025 om 16:01:
[..]
Ik heb hem ook al uitgelegd dat als hij naar Luzac gaat dat we dan niet meer op vakantie kunnen. Maar daar heeft hij weinig oren naar.
Maar waarom geef jij hem dan ook zulke vage antwoorden? Wees gewoon duidelijk, ‘nee, jij gaat niet naar Luzac’!

Bailey26
30-07-2025 om 16:44
Stoeltje schreef op 30-07-2025 om 16:Ik heb hem ook al uitgelegd dat als hij naar Luzac gaat dat we dan niet meer op vakantie kunnen. Maar daar heeft hij weinig oren naar. Hij wil waarschijnlijk bij zijn vrienden blijven én denkt waarschijnlijk echt dat Luzac een betere school voor hem is.
Dus het is wel een optie?
Of is het geen optie en durf jij/jullie geen duidelijke nee te zeggen. Nee je gaat niet naar het Luzac en klaar. En als hij er weer over begint geef je aan dat hij het antwoord al weet en klaar.

Tuinplant
30-07-2025 om 17:10
Stoeltje schreef op 30-07-2025 om 16:01:
[..
Ik heb hem ook al uitgelegd dat als hij naar Luzac gaat dat we dan niet meer op vakantie kunnen. Maar daar heeft hij weinig oren naar. Hij wil waarschijnlijk bij zijn vrienden blijven én denkt waarschijnlijk echt dat Luzac een betere school voor hem is.
Hiermee geef je hem ruimte om te blijven denken dat Luzac een optie is. Gewoon nee, zonder verdere argumenten is ook een antwoord. Dan geef je hem ook geen ruimte voor discussie.

Anoniemer
30-07-2025 om 17:15
Je hebt dus niet uitgelegd dat hij niet naar Luzac gaat. Je hebt uitgelegd dat jullie niet op vakantie gaan. Zo zal hij het opvatten. Totdat je zegt dat hij niet naar Luzac gaat.

Izza
30-07-2025 om 17:31
Misschien tijd om heel hard en duidelijk te zijn. Hij gaat naar een reguliere school. En mag dit jaar extra hard zijn best doen. Want 2x blijven zitten is geen optie. Dan zal hij afstromen of in een speciaal traject voor schoolverlaters terecht komen. Luzac is trouwens heel erg hard werken. Je krijgt daar geen diploma. Zelfs op zaterdag naar school. Maar niet voor hem.
Beter gaan jullie in gesprek waarom hij blijft zitten en hoe dit te verbeteren. Is huiswerkbegeleiding of bijles hier geen betere optie (of noodzaak).
Tegen anderen ontkracht je dit verhaal direct en zeg je dat dit een fantasieverhaal is van je kind.