Stoeltje
30-07-2025 om 15:46
Zoon bazuint rond dat hij naar privé onderwijs gaat
Mijn zoon is blijven zitten in het voorexamenjaar. Nu krijg ik van andere ouders te horen dat mijn zoon zegt dat hij naar het Luzac gaat. Een school bij ons in de stad voor meer dan 20 ruggen per jaar dus prive onderwijs. Daar komt niks van in. Ik heb zoon gevraagd of dit waar is en waarom hij dat zegt. Hij zegt dat alle jongens die zijn blijven zitten nu naar Luzac gaan dus dan wil hij het ook. En dat hij het een straf vindt als hij niet ook naar Luzac mag.
Los van of ik dit wel zou kunnen betalen wil ik dit niet én is het nog maar de vraag of zoon wel aangenomen zou worden. Dat andere jongens op school nu naar Luzac gaan zal wel maar dat betekent niet dat zoon er ook heen gaat.
Hoe maak ik een einde aan deze “wens” van zoon?

Marty1984
30-07-2025 om 17:34
Evaluna schreef op 30-07-2025 om 16:29:
Ik zou hem vragen gaan stellen als wie gaat dat betalen? Dat je daar zelf geen budget voor hebt, ook niet als de vakantie niet door gaat. Het is bij jullie geen optie, dus hoe gaat het dan bekostigd worden?
Bijbaantje? Laat hem maar eens rekenen hoeveel uurtjes dat per week is...
Het is overigens wel te hopen dat hij zich op zijn eigen school meld in september en niet op zijn kamer blijft zitten mokken/ schamen / wat dan ook.
Ik neem aan dat hij 16 is.
Als hij op zijn kamer blijft mokken heeft hij in no time de LPA achter zich. Mag hij het daar zelf gaan uitleggen "dat hij niet naar school gaat omdat hij niet naar het Luzac mag". Die LPA gaat staan applaudiseren .

Zwanebloem
30-07-2025 om 17:50
Ik vind dat je duidelijk naar hem moet zijn: jij gaat niet naar Luzac want dat is belachelijk duur. Geen verdere argumenten, klaar.

Anne1234!
30-07-2025 om 17:53
Ik snap niet waarom je je hier zo druk om maakt. Zeg duidelijk tegen je zoon dat het niet gaat gebeuren en thats it. Het klinkt een beetje alsof je niet duidelijk hebt aangegeven dat het echt geen optie is (aangezien je met het argument van niet meer op vakantie kunnen kwam aanzetten). Dat werkt niet bij pubers.
En wat hij verder rond bazuint moet hij zelf weten toch? Ik snap niet zo goed wat jouw probleem daarmee is. Hij kan wel vanalles zeggen. Lekker laten kletsen.

Kersje
30-07-2025 om 18:22
“Dat andere jongens op school nu naar Luzac gaan zal wel maar dat betekent niet dat zoon er ook heen gaat.”
Nog even een andere zin uit je openingspost gekopieerd, maar serieus, óf je leeft in een sprookjeswereld ipv realiteit óf je kunt het best betalen, maar hebt daar geen zin in?
Want even realistisch: hoeveel % vd Nederlandse bevolking zou zo’n school makkelijk kunnen betalen zoals jij hierover spreekt in vetgedrukte zin? in Scandinavië misschien, maar in Nederland?

Marty1984
30-07-2025 om 18:27
Kersje schreef op 30-07-2025 om 18:22:
“Dat andere jongens op school nu naar Luzac gaan zal wel maar dat betekent niet dat zoon er ook heen gaat.”
Nog even een andere zin uit je openingspost gekopieerd, maar serieus, óf je leeft in een sprookjeswereld ipv realiteit óf je kunt het best betalen, maar hebt daar geen zin in?
Want even realistisch: hoeveel % vd Nederlandse bevolking zou zo’n school makkelijk kunnen betalen zoals jij hierover spreekt in vetgedrukte zin? in Scandinavië misschien, maar in Nederland?
Hangt er natuurlijk ook vanaf in welke bubbel je woont en leeft.
Als je in Wassenaar woont is het al "normaler" dat een deel van de jeugd in je omgeving het Luzac cadeau krijgt als ze hun jaar verpesten.

Kersje
30-07-2025 om 18:29
Marty1984 schreef op 30-07-2025 om 18:27:
[..]
Hangt er natuurlijk ook vanaf in welke bubbel je woont en leeft.
Als je in Wassenaar woont is het al "normaler" dat een deel van de jeugd in je omgeving het Luzac cadeau krijgt als ze hun jaar verpesten.
Dat snap ik, maar dan zou die vakantie er ook nog wel bijkunnen lijkt mij! Het is gewoon een raar verhaal….

kenfan
30-07-2025 om 19:22
Tsja, bij sommige pubers daalt het besef van de waarde van geld pas laat in. Hier vond een zestienjarige het ooit een groot onrecht dat wij niet als gezinsvakantie vier weken met een camper door de VS trokken. Want dat deed ook "iedereen".
Gaat die wens van zoon niet dieper dan dat hij graag bij zijn vrienden wil blijven (al twijfel ik gezien de kosten ook aan de waarheid van die bewering). Baalt hij dat hij een jaar verprutst heeft door er met de pet naar te gooien, had hij al een vervolgopleiding op het oog waarvoor hij nu nog een jaar langer moet wachten? Dat zijn wel dingen die ik zou bespreken.
Ik had meteen duidelijk gemaakt dat Luzac geen optie is - of hij moet een succesvolle Gofundme-actie starten.

Izza
30-07-2025 om 19:40
Ik denk dat het besef van geld hier nog niet zo groot is. Misschien is het goed hier eens een open gesprek over te voeren. Weet hij wat zaken kosten? Wat kost bijvoorbeeld een ziektekostenverzekering (vanaf 18 jaar moet hij dat ook hebben), wat kost een kamer huren of gewoon boodschappen in de supermarkt? Heeft hij een bijbaan en ziet hij wat je moet doen voor 1 nieuw shirt? Praat eens open over de kosten van het leven. Veel kinderen hebben geen idee omdat ouders hen onwetend hebben gehouden. Een eigen bankrekening zal hij toch hebben? Als hij serieus denkt dat jullie 20.000 euro hebben. En dat hij dat zomaar kan besteden is er iets verkeerd gegaan in de (financiële) opvoeding.

alhambra
30-07-2025 om 21:55
Ik denk dat hij 'voelt' dat je je zorgen maakt dat hij 'af' gaat en daarom ruimte gaat lopen zoeken om zo toch zijn zin te krijgen.
Dus stop met je zorgen maken over zijn reputatie. Dan zal je nee ook overtuigender klinken.

tsjor
30-07-2025 om 23:11
Izza schreef op 30-07-2025 om 19:40:
Ik denk dat het besef van geld hier nog niet zo groot is. Misschien is het goed hier eens een open gesprek over te voeren. Weet hij wat zaken kosten? Wat kost bijvoorbeeld een ziektekostenverzekering (vanaf 18 jaar moet hij dat ook hebben), wat kost een kamer huren of gewoon boodschappen in de supermarkt? Heeft hij een bijbaan en ziet hij wat je moet doen voor 1 nieuw shirt? Praat eens open over de kosten van het leven. Veel kinderen hebben geen idee omdat ouders hen onwetend hebben gehouden. Een eigen bankrekening zal hij toch hebben? Als hij serieus denkt dat jullie 20.000 euro hebben. En dat hij dat zomaar kan besteden is er iets verkeerd gegaan in de (financiële) opvoeding.
Dan is dit het verkeerde moment om hierover te beginnen. Voordat je het weet rekent hij uit dat ouders het wel kunnen betalen maar niet willen betalen. En dan zit je nog moeilijker.
'Nee' zeggen zonder argumentatie lijkt mij de beste oplossing. Wellicht nog eens polsen bij ouders van een van de vriendjes, want ik kan het me niet voorstellen dat zoveel ouders Luzac gaan betalen voor hun zittenblijvers.
Wat betreft het 'op zijn bek gaan' na de vakantie, dat is toch echt zijn leerpunt. Liever leert hij nu dat je geen verhalen moet rondvertellen die je niet waar kunt maken, dan dat hij het later alsnog moet leren.

Temet
31-07-2025 om 08:02
"Nee" zonder enige argumentatie zou ik persoonlijk dan weer niet doen. Maar "wij vinden dit veel te duur en gaan dit niet betalen" lijkt me dan weer prima. Dan is het niet de vraag of je het kan betalen. Net als veel anderen vind ik het "maar dan kunnen we niet op vakantie" niet zo heel handig. Zoon vindt dat Luzac op dit moment kennelijk belangrijker dan de gezinsvakantie (waar hij mogelijk, gelet op zijn leeftijd, toch al niet per se heel warm voor loopt), dus dat argument maakt op hem geen indruk.

yette
31-07-2025 om 08:19
Hij heeft er blijkbaar flink moeite mee dat hij is blijven zitten en in plaats van het 'faalverhaal' maakt hij er een 'successtory' van.
Ik zou daarom met hem het gesprek aan gaan over hoe hij zich voelt over dat blijven zitten. Natuurlijk is het balen. Maar het is geen schande. Hij zal vast mensen kennen die ooit op die manier bij hem in de klas zijn gekomen. Die zullen toen na de vakantie ook niet vol zelfvertrouwen hun nieuwe klas binnen zijn gestapt. Maar vervolgens vonden ze snel hun draai en hoorden ze er gewoon bij.
Als hij het echt niet ziet zitten en de mogelijkheid bestaat om naar een andere reguliere school te gaan, dan kan je het er ook nog over hebben of hij dat liever zou willen.

Broadway
31-07-2025 om 08:39
Stoeltje schreef op 30-07-2025 om 16:01:
[..]
Lijkt mij ook dat niet alle zittenblijvers erheen gaan. Misschien wel die paar uit zijn vriendengroep, maar dan nog.
Ik heb hem ook al uitgelegd dat als hij naar Luzac gaat dat we dan niet meer op vakantie kunnen. Maar daar heeft hij weinig oren naar. Hij wil waarschijnlijk bij zijn vrienden blijven én denkt waarschijnlijk echt dat Luzac een betere school voor hem is.
dus hij kan wel naar luzac? ik lees dat al uit je bericht hierboven, dus hij zeker.
je geeft hem een keus: luzac of vakantie. luzac it is. kijk nog maar even naar je spaarrekening, nu issie nog mooi
waarom is "nee, gaan we niet doen" onmogelijk om uit te spreken, maar 7 uur gesprek zonder concreet te worden kan wel?

rionyriony
31-07-2025 om 08:51
Zoon stelt zich op als het slachtofferige middelpunt, vermoedelijk omdat hij dat zo gewend is.
Natuurlijk is het heel goed mogelijk dat hij buiten zijn schuld de leerstof niet goed tot zich kon nemen en niet tijdig om hulp heeft gevraagd. Misschien schaamde hij zich om dat te doen en ziet zich nu een uitweg door van zijn probleem juist iets heel cools te maken: een duur college. Zo hoort hij toch nog bij de populaire jongens die het gemaakt hebben.
Zaak is uit te zoeken waarom het niet lukte. Daar is een professional voor nodig en toch een zeker vermogen van je zoon tot zelfonderzoek.
Dus "Luzac gaat niet door, en hoe kan ik je verder helpen?" zou mijn antwoord zijn.
Elke aarzeling in je stem zal hem moed geven dat hij je toch nog "omkrijgt" en tot die tijd zal hij niet naar andere opties zoeken.

Joszy
31-07-2025 om 09:09
rionyriony schreef op 31-07-2025 om 08:51:
Zoon stelt zich op als het slachtofferige middelpunt, vermoedelijk omdat hij dat zo gewend is.
Natuurlijk is het heel goed mogelijk dat hij buiten zijn schuld de leerstof niet goed tot zich kon nemen en niet tijdig om hulp heeft gevraagd. Misschien schaamde hij zich om dat te doen en ziet zich nu een uitweg door van zijn probleem juist iets heel cools te maken: een duur college. Zo hoort hij toch nog bij de populaire jongens die het gemaakt hebben.
Zaak is uit te zoeken waarom het niet lukte. Daar is een professional voor nodig en toch een zeker vermogen van je zoon tot zelfonderzoek.
Dus "Luzac gaat niet door, en hoe kan ik je verder helpen?" zou mijn antwoord zijn.
Elke aarzeling in je stem zal hem moed geven dat hij je toch nog "omkrijgt" en tot die tijd zal hij niet naar andere opties zoeken.
Kom zeg, een professional inschakelen omdat een puber een keer blijft zitten? Gewoon uithuilen en nog een keer proberen is in 99% van de gevallen echt helemaal prima. Massa's leerlingen blijven zitten, jammer maar ook niet meer dan dat.