Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Zoon bazuint rond dat hij naar privé onderwijs gaat

Susan79 schreef op 31-07-2025 om 22:08:

Hoezo zou iedere gek het kunnen betalen? Alsof iedereen maar even 20.000 euro bij elkaar zou kunnen harken.

27.490 euro om precies te zijn

skik schreef op 01-08-2025 om 15:48:

[..]

27.490 euro om precies te zijn

En dan hoop je maar dat ie in één keer slaagt of je kan dat budget nog een keer gaan uitgeven.

Terug van het Luzac naar een "normale school" is waarschijnlijk helemaal afgang  .

Ik hoop dat als je zoon wél naar Luzac is gegaan, dat je daar heel goed over hebt nagedacht.

Ik zat op twee middelbare scholen in Haarlem. De eerste vond ik niet leuk, op de tweede bleef ik zitten in 5 vwo. Mijn ouders vonden een jaar langer doen over de middelbare school zonde van de tijd. Op dat moment konden ze het Luzac betalen, dus toen ging ik daarheen.

Het jaar erop (2018) ben ik toch gezakt. Waarom? Omdat ik een verkeerd profiel had gekozen. Aan het Luzac heeft het écht niet gelegen. Maar dat het een dure privé school is betekent niet dat je kind een diploma bezorgd krijgt.

Het jaar erop deed ik twee vakken opnieuw op het VAVO Nova College. Één docent was eerder ook mijn docent op Luzac. Ook viel mij op dat veel leerlingen waarmee ik in 5 vwo zat nu hier zaten. We waren nu alsnog even ver in onze schoolcarrières. Mijn ouders en ik vonden het Luzac achteraf gezien te duur voor wat we kregen. 

Ik ben het jaar erop wél geslaagd. Toen, en de jaren erna, vernam ik dat schoolgenoten van het Luzac alsnog teleurstellingen ervoeren aan de universiteit, en alsnog naar het hbo gaan. Vrijwel al deze schoolgenoten zijn op hun eerdere middelbare scholen blijven zitten en hadden daar herhaaldelijk het advies gekregen om vwo uit hun hoofd te zetten.

Mijn kinderen liggen ook weleens dwars als ze hun zin proberen te krijgen. Gelukkig zijn ze nog klein. Ik kan me voorstellen dat een puber wel wat harder probeert door te drammen, je zelfs gaat proberen te manipuleren en je daar knettergek van kunt worden. Een priveschool van 20 duizend euro is te gek en geen "need" voor je kind. Ultra rijken hebben hun kinderen daar over het algemeen ook niet zitten. 

Ik kan me herinneren dat op de middelbare school vroeger kinderen ook weleens aan elkaar vertelden dat ze misschien naar een andere school gaan. En als ze daar dan later vragen over kregen dan zeiden "toch maar niet" en dan was het klaar. Maak de uitspraken van je zoon niet groter dan ze zijn, zou ik zeggen

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.