Agnes
13-12-2011 om 11:01
Zoon heeft relatie met veel oudere vrouw
Wat moeten we doen. Onze zoon van 17 heeft een relatie gekregen met een vrouw van 51 !!!!.
Tot een paar maanden gelden had onze zoon ruim een jaar verkering met een leuk meisje dat hij kende van de sportclub. Het ging gewoon hartstikke leuk. Maar plotseling heeft m'n zoon de verkering uitgemaakt. Vriendinnetje overstuur, wij verbaasd.
De laatste tijd gebeurde het steeds vaker dat als hij in het weekend uitging dat hij bij een vriend bleef overnachten. Iets dat eerder eigenlijk nooit gebeurde. Tot ik toevallig de moeder van die bewuste vriend sprak, en die wist van niets. Toen we vroegen hoe dat zat, kregen we een vaag verhaal te horen dat de plannen waren veranderd etc. En een paar dagen later kwam de aap uit de mouw. Hij had een nieuwe vriendin, maar het stelde niets voor, alleen maar gezoend geen echte verkering. We hebben dat eerst een beetje genegeerd, maar hij ging zich steeds geheimzinniger gedragen, vragen over die nieuwe vriendin werden ontweken hij was er erg gesloten over. Dat terwijl dat helemaal tegen zijn karakter is, hij is altijd heel open over verliefdheden, vriendinnnetjes en relaties. Hij duidelijk iets te verbergen. Daar kwamen we weer later achter, z'n vriendin bleek "iets" ouder. Eerst deed hij daar nog vaag over: meer dan 10 jaar ouder, later ouder dan 30. Toen we uiteindelijk met haar kennis maakten bleek ze 51 te zijn. Er is niet alleen een groot leeftijdsverschil. De vrouw is ook docente op 'n afdeling van de scholengemeenschap van onze zoon. Maar er is nooit docent-leerling relatie geweest.
We zijn niet blij met de situatie. We twijfelen er over contact met op de school op te nemen. We weten niet of dat zin heeft. Onze zoon zit nu in het eindexamenjaar, we ook geen zin in toestanden met school.
Ook hebben we geen zin in ruzie met onze zoon, we willen hem niet verliezen. Hij is nu 17 en wordt in april 18. Volgend jaar wil hij gaan studeren en zal hij het huis uit gaan.
We proberen er wel over te praten of het een verstandige keuze is die hij nu maakt.Dan reageert hij boos, en is hij kwaad dat wij hem niet accepteren.
Ik heb ook proberen te praten met z'n vriendin. Wat mij wel duidelijk is geworden is dat allebei overduidelijk smoorverliefd zijn op elkaar. Z'n vriendin zegt we genieten van het moment en we kijken niet naar de toekomst.
Wat moeten we doen. Hopen dat de verkering snel weer uit gaat.

Rosase
16-01-2012 om 09:45
Wat ik me nou afvraag
Het lijkt erop dat het er allemaal wel open en eerlijk aan toe gaat. Maar ik vraag me wel af: weet je zoon ook dat zij niet uit is op huisje-boompje-beestje etc.?
Als ze daar ook open en eerlijk over is naar hem toe, lijkt mij eigenlijk dat er niet zo heel erg veel aan de hand is. Okee, het leeftijdsverschil is wel heel erg groot, maar blijkbaar past zij zich goed aan. En verder maakt hij dingen mee die anders wellicht voor hem niet bereikbaar waren. Het samen naar concerten gaan en met vrienden op stap gaan vind ik in ieder geval wel positief.
En verder: je zoon is nog jong en zij wordt ouder. De vraag is wat mij betreft echt hoe lang dit hem nog zal blijven boeien. Maak me wat dat betreft eigenlijk meer zorgen over haar hart dat gebroken gaat worden....

M Lavell
16-01-2012 om 10:11
Daar gaat zij niet over
Agnes, goed dat er met jullie zoon te praten is en bovendien ook nog tot in de intiemste details. Dat is belangrijk. Zorg dat dat zo blijft.
Wat ik ook aan zou snijden is dit "Ze ziet zelf geen enkele reden om haar relatie aan te kaarten op haar school. Ze stelt dat er nooit een docent leerling relatie is geweest en dat die er nooit zal komen en dat de relatie volkomen vrijwillig is."
Dat is een nogal onvolwassen (kinderachtige zelfs) benadering van de kwestie. In feite gaat zij daar niet over. Ze mag die mening hebben en die is ook tot op zekere hoogte verdedigbaar, maar een tegenovergestelde mening is ook verdedigbaar.
Zij is leerkracht op die school en heeft alleen om dat feit gezag over leerlingen. Niet alleen die in haar klas, maar ook die in de gang die ze tot de orde moet roepen (of die haar op gepaste wijze doorgang moeten verlenen), die in de klas waar ze iemand vervangt, die in de grote zaal die ze toespreekt.
Vanuit dat perspectief is en blijft het ongewenst dat leerkrachten relaties aanknopen met leerlingen.
Dat gaat niet specifiek over haar en hem, maar over de functie 'leerkracht' die geen verwarring verdraagt met een liefdesrelatie. Elke leerkracht die dat vergeet, legt het gezag van leerkrachten op die school in de waagschaal en bedreigt bovendien het vertrouwen van ouders en leerlingen dat leerkrachten die grens niet zullen overtreden.
Het argument van vrijwilligheid is precies het argument dat pedo's ook gebruiken. Hoe waar het ook kan zijn in dit geval, het wordt niet geloofd.
Voor jouw zoon heeft dit als consequentie dat, als deze relatie bekend wordt (dat kan ook door roddel), hij zich wellicht mededader zal voelen van het mogelijk vreselijks dat haar zal overkomen (reputatieverlies, ontslag, etc.), maar zelf ook onbegrip en hoon kan verwachten.
Hij moet zich afvragen of hij dat dilemma wil riskeren in ruil voor klaarkomen tot in het puntje van zijn tenen.
Het dilemma is bij haar niet in veilge handen, blijkt uit haar argumenten en uit "haar Peter Pan syndroom"
Die vrouw maakt geen volwassen keuzes.
Dat lijkt me riskant voor je zoon.
Groet,
Miriam Lavell

Pluk53
16-01-2012 om 10:58
Agnes, en wie betaalt dat
en wie betaald al die uitjes? Allemaal hartstikke leuk, die activiteiten, maar ook redelijk kostbaar. Als zijn vriendin alles betaald (wat ik eerlijk gezegd veronderstel), voelt jouw zoon zich dan niet (af)gekocht?
Als ze beide geen problemen zien in deze relatie, dan is er toch ook geen reden om er geheimzinnig over te doen, dan mag iedereen het toch ook weten?

Fiorucci
16-01-2012 om 14:34
Pluk (ot)
Oh dat is niet onmogelijk hoor, als je puber niet veel geeft om merkkleding of dure gadgets is er best ruimte voor concerten en zeker voor festivals, die vaak gratis zijn. Zelfs mijn 14 jarige heeft deze zomer tien festivals bezocht, die allemaal gartis waren.

Tirza G.
17-01-2012 om 22:58
O men o men
Agnes, je moet wel in een grote stad wonen. Ik woon in Zeeland, in mijn woonplaats staat een VO-school. Mijn zoon zit daar niet op school, hij bezoekt een school op een ander eiland. En dan nog gaat de tamtam vrolijk rond. Ik kan niet begrijpen dat ze dit geheim kunnen houden. En dat zou me zó ontzettend tegenstaan, wat Miriam ook beschrijft: hij wordt in een positie gemanoeuvreerd waar hij niet in wil zitten - zonder dat-ie zich dat realiseert. Hij moet meegaan in haar wens, omdat het *haar* schade toe kan brengen. Dat hij niet aan zichzelf denkt snap ik, dat is de leeftijd en ach, na de zomer verhuist-ie toch. In een gemeenschap als die waar ik woon, weten mensen echter dergelijke dingen 30 jaar laten nog. En kan dat gewoon nog steeds in je nadeel zijn.
Tirza

b
22-01-2012 om 14:34
Naam
Google eens op 'overdracht' dit heeft namelijk deze naam. Komt ook voor bij arts-patient, therapeut-client edm (zijn ook veroordelingen rond bekend)