Romy01
08-10-2025 om 12:07
Zoon onbeschermde sex
Beste allemaal, ik ben hier nieuw, waar zal ik beginnen?
Mijn zoon is 15 en heeft al een jaar een vriendin
Zij is Turks en mag van thuis uit geen relatie hebben al zeker niet met iemand van het christelijke geloof.
Nu kwam zij wel af en toe bij ons thuis zonder dat haar ouders dat weten, en ze keken wat naar tv of zo op onze zoon zijn kamer.
Ineens bleek dat zij toch al sex hadden gehad en meer nog, onbeschermd.
Ook al had mijn zoon condooms op zijn kamer, deze had hij niet gebruikt.
En zij gebruikt geen pil uiteraard omdat haar ouders het niet weten.
In Belgie staat de pil op voorschrift bij de dokter op naam, dus haar ouders zouden dat kunnen zien.
We zijn onmiddellijk het gesprek aangegaan dat onbeschermde sex uiteraard heel gevaarlijk is en dat dit niet meer mocht gebeuren op deze manier.
Nu vorige week kom ik thuis en heb ik hen beiden betrapt, wéér zonder enige bescherming.
De condooms lagen gewoon terug in de kast.
Voor mij was de maat vol, ik heb haar naar huis gestuurd en mijn zoon een mega preek gegeven.
Om een lang verhaal kort te maken, ik heb geen zin om mij hier elke 5 min dat ik thuis ben zorgen te maken of ik nu wel of niet oma zal worden.
Dit heeft natuurlijk als gevolg dat mijn zoon nu 'buiten ' is met haar, en ik niet weet waar hij is op deze moment. Hij heeft ook daarnet gelogen dat hij bij een vriend is maar hij is uiteraard bij haar 'ergens'
Help ik weet niet meer wat ik moet doen, heb ik juist gehandeld?
Gesprek met mijn zoon is heel moeilijk, hij luistert niet en snapt de ernst van de zaak niet.
Dank je

Nick90
08-10-2025 om 20:34
Daglichtlamp schreef op 08-10-2025 om 20:24:
Ook in België hebben artsen beroepsgeheim. https://www.fara.be/ongeplande-zwangerschap/anticonceptie/kan-ik-anticonceptie-nemen-zonder-toestemming-van-mijn-ouders
Maar als tiener lijkt het mij echt ingewikkeld om verborgen te houden voor de rest van je familie dat je dagelijks de pil slikt. Ik denk dat hier toch vooral voorlichting richting je eigen zoon over het gebruik van condooms belangrijk is. Kan zijn vader daar geen rol in spelen?
(Ik denk trouwens dat topicstarter bedoeld dat de ouders het kunnen zien via het digitale dossier van dochter: https://tzitemzo.be/faq/kan-een-14-jarige-meisje-alleen-naar-de-dokter-om-anticonceptie-te-vragen-zonder-dat-de-ouders-op-de-hoogte-worden-gesteld/
Let op! Contacten met de gezondheidszorg kunnen via digitale gezondheidsplatformen (van de mutualiteit, Cozo, mijngezondheid.be,…) wel zichtbaar zijn voor ouders.)
Waar een wil is is een weg

Annaniem2023
08-10-2025 om 20:40
Nick90 schreef op 08-10-2025 om 19:05:
Heb je je zoon überhaupt wel voorgelicht?
Lijkt me wel dat hij is voorgelicht. Hij weet in ieder geval hoe seks moet, Romy heeft van dichtbij staan kijken hoe hij geen condoom droeg bij de seks.

Daglichtlamp
08-10-2025 om 20:43
Annaniem2023 schreef op 08-10-2025 om 20:40:
[..]
Lijkt me wel dat hij is voorgelicht. Hij weet in ieder geval hoe seks moet, Romy heeft van dichtbij staan kijken hoe hij geen condoom droeg bij de seks.
Ik denk dat Romy dat laatste afleidt uit het onaangebroken pak condooms.

Nick90
08-10-2025 om 20:44
Annaniem2023 schreef op 08-10-2025 om 20:40:
[..]
Bedoelde meer voorgelicht over eitjes en zaadjes en evt overdraagbare ziektes. Lijkt me niet dat zoon verstandelijk beperkt is. Zo leest het wel over beiden trouwens

troelahoep
08-10-2025 om 20:52
Nick90 schreef op 08-10-2025 om 20:44:
[..]
Bedoelde meer voorgelicht over eitjes en zaadjes en evt overdraagbare ziektes. Lijkt me niet dat zoon verstandelijk beperkt is. Zo leest het wel over beiden trouwens
Dat meende ik er ook al in te kunnen lezen, dat het stel een beetje simpel is ofzo. Niet lullig bedoeld.

Ginevra
08-10-2025 om 20:53
troelahoep schreef op 08-10-2025 om 17:47:
[..]
Nou serieus?! Welke instantie is dat dan, dat vind ik wel heel slecht als het echt zo is.
wat verwacht je dat die instantie doet dan? Dat ze meteen uitrukken en zoon van z’n vriendin af komen plukken? Hem onder dwang een condoom om komen doen?
Maar even serieus: als zoon en vriendin vastbesloten zijn dat ze zullen neuken, dan gebeurt dat ook en daar doe je weinig tegen behalve opsluiten.
En ze zijn niet vatbaar voor voorlichting, want ze hebben al besloten dat ze het erop aan laten komen. Meisje wil onder haar strenge familie uitkomen en ziet in die jongen een uitweg. Jongen denkt ridderlijk te zijn en haar die ontsnapping te bieden. Als ze oepsie ineens zwanger zijn, dan kan de omgeving niet anders dan instemmen met een huwelijk, denken ze. Ze hebben geen benul natuurlijk, maar ik zie zomaar voor me dat een stel domme schapen denkt op die manier hun problemen op te lossen.

EmmaT
08-10-2025 om 21:00
Een huisarts die anno 2025 in deze sitiatie de pil in het dossier zet bij ouders van een minderjarige? Onbegrijpelijk, maar het gebeurt.
Ik zou zelf de pil halen en aan het meisje geven, dat is voor iedereen toch weer een zorg minder (afgezien van soa's). En je krijgt er niks van. Voorbehoedmiddelen en abortussen worden wel vaker stiekem uitgevoerd/aangeschaft. Je denkt toch niet dat ze daar in strenge culturen/religies open over zijn of dat het daar niet aan de orde is?
Mijn moeder gaf de pil stiekem aan een meisje bij ons in de straat. Het was in de jaren '70. Niemand wist het. Ik hoorde het laatst van het inmiddels gepensioneerde meisje. Ze is mijn moeder nog steeds dankbaar. Doe dat nou maar gewoon. En hou contact met haar en met je zoon!

Marty1984
08-10-2025 om 21:18
Kind kan natuurlijk ook thuis vertellen dat ze die pil nodig heeft omdat ze te erg last heeft van haar menstruatie.
Maar ze moet in eerste instantie zelf willen.
Als haar droom is om op haar 16 een kind te hebben dan gaat ze die AC niet slikken.

IMI-x2
08-10-2025 om 21:40
Ga eens zitten met je zoon en maak een begroting van hoeveel hij nodig heeft per maand voor een appartement met minimaal 2 slaapkamers (kijk advertenties), woninginrichting, verzekeringen, energie, onderhoud, abonnement internet en telefoon, eten, kleding, luiers, babyvoeding, babyuitzet, kinderopvang, enz.
Laat hem dan eens kijken hoeveel iemand die ongeschoold werk doet verdient. En dan komt de belastingdienst nog langs.
Schrijf alles netjes op. Laat dat ook aan zijn vriendinnetje zien.
Het wordt pure armoede, piepklein appartementje, tweedehands meubels en kleding, alleen eten wat er in de aanbieding is of wat de voedselbank geeft, en niet meer naar school, uitgaan, vakantie, nieuwe kleren. Fijn vooruitzicht? Of wilden ze toch liever iets bereiken in hun leven?

Moree
09-10-2025 om 05:57
snoepjeharibo22 schreef op 08-10-2025 om 20:23:
ik uit een gedeelde gesloten cultuur.
zou je aanraden ook een gesprek met haar aan te gaan; misschien kan je beide anoniem naar een abortuskliniek en daar ondersteunen in het anoniem verkrijgen van voorbehoedsmiddelen; zo te horen gaan ze het toch doen samen, Waar dan ook
laat ik vooropstellen als ik sommige reacties lees dat cultuur en geloof;levensovertuigingen totaal los van elkaar staan verder.
Dit lijkt me ook wel een goede TO. Je vertelde dat je wel een goede band met haar hebt. En je bent al redelijk dichtbij hun betrokken, gezien de zwangerschapstest die is afgenomen.

Nehalennia
09-10-2025 om 12:38
EmmaT schreef op 08-10-2025 om 21:00:
Een huisarts die anno 2025 in deze sitiatie de pil in het dossier zet bij ouders van een minderjarige? Onbegrijpelijk, maar het gebeurt.
Ik zou zelf de pil halen en aan het meisje geven, dat is voor iedereen toch weer een zorg minder (afgezien van soa's). En je krijgt er niks van. Voorbehoedmiddelen en abortussen worden wel vaker stiekem uitgevoerd/aangeschaft. Je denkt toch niet dat ze daar in strenge culturen/religies open over zijn of dat het daar niet aan de orde is?
Mijn moeder gaf de pil stiekem aan een meisje bij ons in de straat. Het was in de jaren '70. Niemand wist het. Ik hoorde het laatst van het inmiddels gepensioneerde meisje. Ze is mijn moeder nog steeds dankbaar. Doe dat nou maar gewoon. En hou contact met haar en met je zoon!
Je gaat toch geen medicatie aan een kind(!) geven onder valse voorwendselen op jouw naam? Ik weet echt niet wat ik lees. En soms krijg je wel iets van de pil, ik kreeg er bijvoorbeeld trombose in mijn arm van op mijn vijftiende. Er is een reden dat ouders tot een bepaalde leeftijd betrokken worden bij de medische keuzes van hun kinderen. Dat die ouders in onze ogen wellicht te strengt zijn mbt seksuele moraal doet daar niets aan af. Ik heb ook liever niet dat mijn vijftienjarige dochter al met haar vriendje het bed in duikt, shoot me. Heel erg aanmatigend om die ouders per definitie volledig af te schrijven 'want hun cultuur'.

Meesje
09-10-2025 om 12:58
Nehalennia schreef op 09-10-2025 om 12:38:
[..]
Je gaat toch geen medicatie aan een kind(!) geven onder valse voorwendselen op jouw naam? Ik weet echt niet wat ik lees. En soms krijg je wel iets van de pil, ik kreeg er bijvoorbeeld trombose in mijn arm van op mijn vijftiende. Er is een reden dat ouders tot een bepaalde leeftijd betrokken worden bij de medische keuzes van hun kinderen. Dat die ouders in onze ogen wellicht te strengt zijn mbt seksuele moraal doet daar niets aan af. Ik heb ook liever niet dat mijn vijftienjarige dochter al met haar vriendje het bed in duikt, shoot me. Heel erg aanmatigend om die ouders per definitie volledig af te schrijven 'want hun cultuur'.
Nou inderdaad. Mijn dochters zijn nog heel klein. Maar het idee dat iemand ze straks als ze pubers zijn stiekem medicatie zou toestoppen, echt, alsjeblieft niet. Als jij (TO/moeders van zonen) je zoon niet zo ver krijgt dat ie zijn verantwoordelijkheid neemt en een condoom draagt geeft je dat nog niet het recht om dan maar mijn kind aan de hormoontherapie te zetten. Er zitten inderdaad wél risico's aan de pil. Als je weet dat een kind die neemt kun je daar alert op zijn, anders een stuk minder. En sowieso, je geeft andermans kind geen medicatie. Ik zou als moeder willen dat je mij zou informeren; 'joh, de kinderen zijn seksueel actief. Mijn zoon weigert een condoom te dragen. Jouw dochter heeft geen pil'. Dan kan ik zelf besluiten wat ik wel/niet doe. Het 'ja maar dan willen die ouders straks dat ze gaan trouwen' is echt een kul argument. Als het kind zwanger is willen ze vast ook dat ze gaan trouwen, dus dat gaan ze linksom of rechtsom toch wel willen. En wat zij willen, daar hoeft jouw zoon verder niks mee.

Meesje
09-10-2025 om 13:05
het is gewoon een uitzichtloze situatie, heb onlangs een instantie gebeld en die vrouw vond het zo ingewikkeld dat ze zelfs zei, ja mevrouw, ik kan u alleen succes toewensen
Hoezo ingewikkeld? 'Ik heb een puber en hij wil geen condoom dragen tijdens de seks'. Dat is toch niet ingewikkeld? Kan me alleen wel voorstellen dat een instantie er weinig aan kan doen. Ze kunnen hem moeilijk persoonlijk om komen doen. Het lijkt me als moeder wel heel lastig als je zoon zich zo opstelt. Duidelijk voorlichten is het enige dat je kunt doen.
Het meisje stiekem ontvangen en seks laten hebben met je zoon vind ik niet het meest handige besluit overigens. Ik kan me voorstellen dat je hun cultuur niet snapt. Maar ik vind toch niet dat je hun keuzes zomaar kan passeren. En nu zit je dus in een veel lastigere hoek. Ik zou als ouders wel willen weten waar mijn minderjarige kind is. Ik ben van de Nederlandse cultuur, maar ik zou niet graag hebben dat iemand stiekem mijn 15-jarige kind thuis ontvangt, weet dat ze onbeschermde seks heeft, en mij niks laat weten.

Ted68
09-10-2025 om 18:02
Juist wel ingewikkeld: „ik heb een Zoon die geen condoom wil omdoen…. Wat een enorme egoistische gedachte… En jammer dat hij geen sterke vrouw treft.
Heb zelf zonen en dochters…. En sorry maar als ik zou weten dat mijn Zoon zonder condoom sekst, dan is er oorlog in huis….

Nick90
09-10-2025 om 18:14
Meesje schreef op 09-10-2025 om 12:58:
[..]
Nou inderdaad. Mijn dochters zijn nog heel klein. Maar het idee dat iemand ze straks als ze pubers zijn stiekem medicatie zou toestoppen, echt, alsjeblieft niet. Als jij (TO/moeders van zonen) je zoon niet zo ver krijgt dat ie zijn verantwoordelijkheid neemt en een condoom draagt geeft je dat nog niet het recht om dan maar mijn kind aan de hormoontherapie te zetten. Er zitten inderdaad wél risico's aan de pil. Als je weet dat een kind die neemt kun je daar alert op zijn, anders een stuk minder. En sowieso, je geeft andermans kind geen medicatie. Ik zou als moeder willen dat je mij zou informeren; 'joh, de kinderen zijn seksueel actief. Mijn zoon weigert een condoom te dragen. Jouw dochter heeft geen pil'. Dan kan ik zelf besluiten wat ik wel/niet doe. Het 'ja maar dan willen die ouders straks dat ze gaan trouwen' is echt een kul argument. Als het kind zwanger is willen ze vast ook dat ze gaan trouwen, dus dat gaan ze linksom of rechtsom toch wel willen. En wat zij willen, daar hoeft jouw zoon verder niks mee.
Natuurlijk moet haar zoon er iets mee, wie wil naaien moet ook voor de gevolgen opdraaien